0112-KDIL1-2.4012.21.2018.1.MR - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „Rozbudowa międzynarodowego przedszkola (…)”.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.21.2018.1.MR Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „Rozbudowa międzynarodowego przedszkola (…)”.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 12 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. "Rozbudowa międzynarodowego przedszkola (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. "Rozbudowa międzynarodowego przedszkola (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna jest organem prowadzącym niepubliczne placówki oświatowe - przedszkole, szkołę podstawową, gimnazjum, które wpisane są do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez prezydenta Miasta. Zainteresowany prowadzi działalność we własnym budynku oświatowym.

Wnioskodawca otrzymuje od rodziców dzieci opłaty miesięczne za usługi edukacyjne - czesne oraz dotację oświatową.

Wykonywane usługi w zakresie opieki nad dziećmi oraz kształcenia i wychowania korzystają ze zwolnień od podatku od towarów i usług przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26a ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r.

Prowadzone przez Wnioskodawcę prywatne przedszkole (dedykowane dla dzieci ekspatów przebywających na kontraktach w aglomeracji śląskiej oraz dla dzieci obywateli polski) również korzysta ze zwolnień od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. System oświaty obejmuje przedszkola. Ustawa nie wyłącza w tym względzie przedszkoli o charakterze niepublicznym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w związku z importem usług oraz wewnątrzwsólnotowym nabyciem towarów na potrzeby prowadzonych przez siebie szkół i przedszkola.

Zainteresowany składa miesięczne deklaracje VAT-7, w których wykazuje sprzedaż zwolnioną oraz VAT należny w przypadkach, gdy wystąpił importu usług lub wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Wnioskodawca nie odlicza podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, ponieważ służą działalności zwolnionej z VAT.

Prywatne przedszkole realizuje projekt pn. "Rozbudowa międzynarodowego przedszkola (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).

Projekt polega na rozbudowie międzynarodowego przedszkola o nowe pomieszczenia celem stworzenia dogodnych warunków edukacji dla czterech nowych grup 3 i 4-latków. Stworzonych zostanie 40 nowych miejsc dla przedszkolaków.

W ramach projektu nastąpi zakup prac i materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania nadbudowy istniejącego budynku, zakup i instalacja windy, instalacji fotowoltaicznej oraz zakup wyposażenia przedszkola, jak również utworzenie placu zabaw.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jako osoba fizyczna prowadząca przedszkole niepubliczne Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z faktur potwierdzających nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wskazanego powyżej?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonane nabycia towarów i usług w ramach rozbudowy budynku przedszkola będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zgodnie, zatem z ogólną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupu związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna jest organem prowadzącym niepubliczne placówki oświatowe - przedszkole, szkołę podstawową, gimnazjum, które wpisane są do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wykonywane usługi w zakresie opieki nad dziećmi oraz kształcenia i wychowania korzystają ze zwolnień od podatku od towarów i usług przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26a ustawy. Prowadzone przez Wnioskodawcę prywatne przedszkole również korzysta ze zwolnień od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany składa miesięczne deklaracje VAT-7, w których wykazuje sprzedaż zwolnioną oraz VAT należny w przypadkach, gdy wystąpił importu usług lub wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wnioskodawca nie odlicza podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, ponieważ służą działalności zwolnionej z VAT. Projekt polega na rozbudowie międzynarodowego przedszkola o nowe pomieszczenia celem stworzenia dogodnych warunków edukacji dla czterech nowych grup 3 i 4-latków. W ramach projektu nastąpi zakup prac i materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania nadbudowy istniejącego budynku, zakup i instalacja windy, instalacji fotowoltaicznej oraz zakup wyposażenia przedszkola, jak również utworzenie placu zabaw.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, nabycia towarów i usług w ramach rozbudowy budynku przedszkola będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego we wniosku projektu pn. "Rozbudowa międzynarodowego przedszkola (...)". W analizowanej sprawie nie zostaną bowiem spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ nabywane towary i usługi w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo zauważa się, że tut. Organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26a ustawy, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Informację tą przyjęto jako jeden z elementów zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl