0112-KDIL1-2.4012.190.2017.2.MR - Brak prawa do odzyskania (odliczenia) podatku od towarów i usług w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.190.2017.2.MR Brak prawa do odzyskania (odliczenia) podatku od towarów i usług w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania (odliczenia) podatku od towarów i usług w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania (odliczenia) podatku od towarów i usług w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś (...)". Wniosek uzupełniono w dniu 3 lipca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 27 czerwca 2017 r.).

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zamierza zrealizować projekt pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś (...)". W związku z tym Gmina ubiega się o przyznanie pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Cel ogólny LSR: Rozwój turystyczny obszaru w oparciu o walory przyrodnicze i kulturalne.

Cel szczegółowy: Promocja obszaru jako atrakcyjnego miejsca wypoczynku i rekreacji Przedsięwzięcia LSR: Działania marketingowe na rzecz rozwoju oferty turystycznej obszaru.

Projekt zakłada realizację następujących działań:

* Zaprojektowanie i wydruk mapy Gminy;

* Zaprojektowanie i wydruk folderu informacyjnego o Gminie;

* Realizację konkursu na logo Gminy;

* Wykonanie kolorowanek nt. gmin zrzeszonych w LGD wraz z zestawem kredek;

* Zakup ekranu informacyjno-promocyjnego;

* Wdrażanie e-kartki.

Celem projektu jest wzrost atrakcyjności Gminy, jako miejsca do zamieszkania, realizacji inwestycji, miejsca turystyki weekendowej, jak również dotarcie z informacją na temat Gminy i jej atrakcji do większej ilości odbiorców informacji.

Przed nową perspektywą finansową decydenci Gminy przeprowadzili analizę SWOT - czyli mocnych i słabych stron gminy, jak również szans i zagrożeń, jakie zostały zidentyfikowane w jej otoczeniu. Wynik przedmiotowej analizy został ujęty w ramach dokumentu strategicznego - Strategia Gminy na lata 2016-2022, w którym czytamy, że jako słabości Gminy zidentyfikowano:

* Niedostatecznie wypromowane walory turystyczno-krajobrazowe oraz przyrodniczo-ekologiczne Gminy;

* Niską aktywność społeczną młodzieży.

Dostrzeżono następujące szanse:

* Pozyskanie inwestorów spoza terenu Gminy oraz możliwość rozszerzenia Specjalnej Strefy Ekonomicznej na obszar Gminy;

* Możliwość pozyskania funduszy ze źródeł zewnętrznych na zadania inwestycyjne;

* Zapotrzebowanie na turystykę zorganizowaną, indywidualną i agroturystykę;

* Coraz większa popularność spędzania wolnego czasu poza miejscem zamieszkania;

* Rozległe tereny w Gminie przystosowane pod zabudowę mieszkaniową, usługową i rekreacyjną.

Dostrzeżono również następujące zagrożenie: zanikanie zwyczajów i tradycji regionalnych wskutek popularyzacji kultury masowej.

Wyznaczone zostały cele strategiczne i kierunki działań.

Na podstawie tychże podjęto decyzję, że realizacja projektu pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś (...)", będzie stanowiła dobrą odpowiedź i rozwiązanie dla niektórych spośród zidentyfikowanych zarówno szans, jak i zagrożeń, jak również mocnych i słabych stron Gminy.

Na ponoszone wydatki Gmina będzie otrzymywać faktury zakupu zawierające podatek naliczony od towarów i usług. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 27 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1. Opisany we wniosku projekt pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś (...)" będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy. Obszar tematyczny, któremu poświęcony jest projekt, czyli promocja należy do zadań własnych Gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) - art. 7 ust. 1 pkt 18.

2. Gmina nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych w zakresie projektu pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś (...)". Gmina nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych w zakresie projektu. Poniesione przez Gminę wydatki na organizację imprezy promocyjnej mają bezpośredni i ścisły związek ze sferą jej działań publicznych, a zatem z działalnością w interesie społeczności lokalnej, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W ocenie Gminy, każde działanie podejmowane przez nią, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, należy uznać za działanie publiczne.

3. Beneficjentem projektu jest Gmina, w związku z tym wydatki zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę. Faktury wraz z protokołami odbioru oraz realizacją procedury konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców poszczególnych zadań będą stanowiły podstawę do rozliczenia przedmiotowego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją planowanego projektu Gmina będzie miała możliwość odzyskania (odliczenia) naliczonego podatku VAT w całości lub części, zarówno w trakcie realizowania opisanego zadania, jak i po jego zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 27 czerwca 2017 r.), realizując planowaną inwestycję Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki z nią związane. Odliczenie podatku naliczonego VAT w całości ani w części, nie będzie przysługiwało Gminie również po zakończeniu realizacji tego projektu.

Realizacja ww. projektu odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie będzie działała jako organ administracji publicznej. Dlatego też Gmina, pomimo statusu zarejestrowanego podatnika podatku VAT, nie będzie mogła być uznana za podatnika, gdyż będzie realizować ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Jako, że Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji nie zaistnieje konieczny związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione czy też niepodlegające opodatkowaniu są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru i usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle regulacji art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Toteż w charakterze podatnika Gmina działa, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności stanowiące działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy - art. 7 ust. 1 pkt 18.

Reasumując, powyższe wyjaśnienia należy uznać, że Gmina realizując projekt pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś (...)" nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, co prowadzi do braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują promocję gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zamierza zrealizować projekt pn. "Sprzedajemy Gminę (...)! Oczywiście, jako atrakcyjne miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce łączące wczoraj i dziś (...)". W związku z tym Gmina ubiega się o przyznanie pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność". Celem projektu jest wzrost atrakcyjności Gminy, jako miejsca do zamieszkania, realizacji inwestycji, miejsca turystyki weekendowej, jak również dotarcie z informacją na temat Gminy i jej atrakcji do większej ilości odbiorców informacji. Opisany we wniosku projekt będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy. Obszar tematyczny, któremu poświęcony jest projekt, czyli promocja należy do zadań własnych gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 18. Gmina nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych w zakresie projektu. Poniesione przez Gminę wydatki na organizację imprezy promocyjnej mają bezpośredni i ścisły związek ze sferą jej działań publicznych, a zatem z działalnością w interesie społeczności lokalnej, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Beneficjentem projektu jest Gmina, w związku z tym wydatki zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy w związku z realizacją planowanego projektu Gmina będzie miała możliwość odzyskania (odliczenia) naliczonego podatku VAT w całości lub części, zarówno w trakcie realizowania opisanego zadania, jak i po jego zakończeniu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją planowanego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W zakresie przedmiotowych działań, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Reasumując, w związku z realizacją planowanego projektu Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie będzie miała możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania opisanego zadania, jak i po jego zakończeniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl