Nowość 0112-KDIL1-2.4012.175.2024.2.DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.175.2024.2.DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek nr 1 i nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), zwolnienia od podatku VAT sprzedaży dziełek nr 3 i nr 4 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), zwolnienia od podatku VAT sprzedaży dziełek nr 5 i nr 6 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) oraz opodatkowania podatkiem VAT w części i zwolnienia od podatku VAT w części sprzedaży dziełek nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 i nr 12 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) i prawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w części i zwolnienia od podatku VAT w części sprzedaży działek nr 16 i nr 17 (pytanie oznaczone we wniosku nr 6) oraz zastosowania powierzchniowego klucza podziału działki na cześć gruntu zwolnioną od podatku VAT i opodatkowaną podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 7).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

* zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek nr 1 i nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

* zwolnienia od podatku VAT sprzedaży dziełek nr 3 i nr 4 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

* zwolnienia od podatku VAT sprzedaży dziełek nr 5 i nr 6 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),

* opodatkowania podatkiem VAT w części i zwolnienia od podatku VAT w części sprzedaży dziełek nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 i nr 12 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4),

* zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek nr 13, nr 14 i nr 15 (pytanie oznaczone we wniosku nr 5),

* opodatkowania podatkiem VAT w części i zwolnienia od podatku VAT w części sprzedaży działek nr 16 i nr 17 (pytanie oznaczone we wniosku nr 6),

* zastosowania powierzchniowego klucza podziału działki na cześć gruntu zwolnioną od podatku VAT i opodatkowaną podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 7).

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 maja 2024 r. (wpływ 29 i 31 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

S.A. (dalej Spółka) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Spółka prowadzi podstawową działalność w zakresie (...), która jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej (obecnie 23%).

Spółka jest właścicielem między innymi 17 działek gruntu (...). Przedmiotowe nieruchomości to grunty porolne i leśne pokryte wielogatunkowym drzewostanem (...). Działki są przyległe bezpośrednio, bądź w niewielkim oddaleniu od terenu (...). Dla działek nie ma Uproszczonego Planu Urządzania Lasu.

Spółka w ramach działalności zamierza sprzedać prawo własności tych 17 działek na rzecz (...), w związku z czym stało się konieczne określenie sposobu opodatkowania transakcji sprzedaży podatkiem VAT.

1.

Działka o nr 1 oraz nr 2 - dla przedmiotowych działek obowiązuje MPZP określający dla nich dwa przeznaczenia:

Działka nr 1:

* (...) - tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) - tereny upraw polowych i ogrodniczych (pow. (...) m2).

Działka nr 1 została nabyta w roku (...) od osoby fizycznej, w związku z czym nabycie nie było opodatkowane podatkiem VAT.

Działka nr 2:

* (...) - tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) - tereny upraw polowych i ogrodniczych (pow. (...) m2).

Działka nr 2 została nabyta w roku (...) z zasobów Skarbu Państwa za cenę netto powiększoną o 22% podatku VAT.

Różne przeznaczenia na przedmiotowych działkach gruntu są rozgraniczone liniami rozgraniczającymi.

Tereny o przeznaczeniu (...) oraz (...) przeznacza się pod uprawy polowe i ogrodnicze nieprzekraczające wysokością uprawianych roślin 4,5 m.

Dla terenów oznaczonych (...), z uwagi na to, że tereny te (...).

Tereny o przeznaczeniu (...) przeznacza się na tereny pod grunty leśne. W terenach tych ustalono zakaz zabudowy, dopuszcza się (...).

Działki gruntu nr 1 oraz nr 2 nie były wykorzystywane do działalności Spółki - (...).

Zapis dotyczący symbolu (...) wynika z zapisów (...), natomiast zapis dot. symbolu (...) i (...) wynika z zapisów (...).

2.

Działka o nr 3 oraz nr 4 - dla przedmiotowych działek obowiązuje MPZP określający dla nich przeznaczenie jako tereny lasów:

Działka nr 3: * (...) - tereny lasów (pow. (...) m2).

Działka ta została nabyta w roku (...) od osoby fizycznej, w związku z czym nabycie nie było opodatkowane podatkiem VAT.

Działka nr 4: * (...) tereny lasów (pow. (...) m2).

Działkę nabyto w roku (...) z zasobów Skarbu Państwa za cenę netto powiększoną o 22% podatku VAT.

Różne przeznaczenia na przedmiotowych działkach gruntu są rozgraniczone liniami rozgraniczającymi.

W MPZP istnieją zapisy gdzie wyznaczono tereny lasów oznaczone jako (...) i (...) z podstawowym przeznaczeniem pod grunty leśne. W terenach tych ustalono zakaz zabudowy, dopuszcza (...).

Działki gruntu nr 3 oraz nr 4 nie były wykorzystywane do działalności Spółki - (...).

Zapis dotyczący symbolu (...), (...) wynika z zapisów (...).

3.

Działki o nr 5 oraz nr 6 - dla wymienionych działek obowiązuje MPZP określający dla nich przeznaczenie jako tereny rolne:

Działka nr 5: * (...) - tereny rolne (pow. (...) m2), została nabyta w roku (...) z zasobów Skarbu Państwa za cenę netto powiększoną o 22% podatku VAT.

Działka nr 6: * (...) - tereny rolne (pow. (...) m2), została nabyta w roku (...) z zasobów Skarbu Państwa za cenę netto powiększoną o 22% podatku VAT.

W MPZP wyznaczono tereny rolne z podstawowym przeznaczeniem pod tereny rolnicze, w tym upraw ogrodniczych innych niż spożywcze. W terenach tych poza podstawowym przeznaczeniem dopuszcza się: (...).

W terenach tych ustalono następujące zasady zagospodarowania terenu i kształtowania zabudowy: (...).

Działki gruntu nr 5 oraz nr 6 nie były wykorzystywane do działalności Spółki - (...).

Zapis dotyczący symbolu (...) wynika z zapisów (...).

4.

Działki o nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 - dla wymienionych działek obowiązuje MPZP określający dla nich przeznaczenie jako tereny lasów oraz tereny infrastruktury elektroenergetycznej:

Działka nr 7:

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2).

Działka ta została nabyta w roku (...) od osoby fizycznej, w związku z czym nabycie nie było opodatkowane podatkiem VAT.

Działka nr 8:

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2).

Działka ta została nabyta w roku (...) od osoby fizycznej, w związku z czym nabycie nie było opodatkowane podatkiem VAT.

Działka nr 9:

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2).

Działka ta została nabyta w roku (...) z zasobów Skarbu Państwa za cenę netto powiększoną o 22% podatku VAT.

Działka nr 10:

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2).

Działka ta została nabyta w roku (...) z zasobów Skarbu Państwa za cenę netto powiększoną o 22% podatku VAT.

Działka nr 11:

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2).

Działka ta została nabyta w roku (...) z zasobów Skarbu Państwa za cenę netto powiększoną o 22% podatku VAT.

Działka nr 12:

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny lasów (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2),

* (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej (pow. (...) m2).

Działka ta została nabyta w roku (...) z zasobów Skarbu Państwa za cenę netto powiększoną o 22% podatku VAT.

Według MPZP tereny infrastruktury elektroenergetycznej oznaczone symbolami (...), (...) są z podstawowym przeznaczeniem pod obiekty i urządzenia infrastruktury elektroenergetycznej. W terenach wyznaczonych poza podstawowym przeznaczeniem dopuszcza się: (...).

W terenach tych ustalone zostały zagospodarowania terenu i kształtowania zabudowy: (...).

Różne przeznaczenia na przedmiotowych działkach gruntu są rozgraniczone liniami rozgraniczającymi.

Przez działki gruntu o przeznaczeniu w MPZP: (...), (...) przebiega sieć energetyczna będąca własnością obcych przedsiębiorstw przesyłowych.

Działki gruntu nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 nie były wykorzystywane do działalności Spółki - (...).

Zapis dotyczący symbolu (...), (...) wynika z zapisów (...).

5.

Dla działek o nr 13, nr 14 oraz nr 15 nie obowiązuje MPZP i brak jest decyzji o wydanych warunkach zabudowy.

Działka 13: * brak obowiązującego MPZP (pow. (...) m2).

Działka14: * brak obowiązującego MPZP (pow. (...) m2).

Działka 15: * brak obowiązującego MPZP (pow. (...) m2).

Działki gruntu nr 13, nr 14 zostały nabyte w roku (...) od gminy (...) i nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Działka nr 15 nabyta została w roku (...) od osoby fizycznej, w związku z czym nabycie nie było opodatkowane podatkiem VAT.

Działki gruntu nr 13, nr 14 oraz nr 15 nie były wykorzystywane do działalności Spółki - (...).

6.

Działki o nr 16 oraz nr 17, dla których częściowo obowiązuje MPZP, a częściowo brak MPZP i brak jest wydanych warunków zabudowy:

Działka nr 16:

* (...) - tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów (pow. (...) m2),

* brak obowiązującego MPZP, brak warunków zabudowy (pow. (...) m2).

Działka nr 16 została nabyta w roku (...) od gminy (...), za cenę netto powiększoną o 23% podatku VAT.

Działka nr 17:

* (...) - tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów (pow. (...) m2),

* brak obowiązującego MPZP, brak warunków zabudowy (pow. (...) m2).

Działka nr 17 została nabyta w roku (...) od gminy (...), za cenę netto powiększoną o 23% podatku VAT.

Przeznaczenie oraz obszar, dla którego brak MPZP, na przedmiotowych działkach gruntu, są rozgraniczone liniami rozgraniczającymi.

Na terenach oznaczonych symbolem (...) w MPZP, poza podstawowym przeznaczeniem na tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów dopuszcza się: (...).

W terenach tych ustala się następujące zasady zagospodarowania terenu i kształtowania zabudowy: (...).

Działki gruntu nr 16 oraz nr 17 nie były wykorzystywane do działalności Spółki - (...).

Zapis dotyczący symbolu (...) wynika z zapisów (...).

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Pytanie nr 1:

Czy z dopuszczalnego przeznaczenia terenów (...) - tereny upraw polowych i ogrodniczych, o których mowa w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 1, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wynika, że są to tereny (grunty) przeznaczone pod zabudowę (czy dopuszcza się jakąkolwiek zabudowę)?

Odpowiedź nr 1:

Zgodnie z zapisami uchwały (...) w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (...):

(...).

Pytanie nr 2:

Czy z dopuszczalnego przeznaczenia terenów (...) - tereny lasów, o których mowa w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 4, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wynika, że są to tereny (grunty) przeznaczone pod zabudowę (czy dopuszcza się jakąkolwiek zabudowę)?

Odpowiedź nr 2:

Zgodnie z zapisami uchwały (...) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (...):

(...).

Pytanie nr 3:

Czy dla działek nr 1, nr 2, nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 i nr 12 będzie obowiązywała na moment sprzedaży decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? Jeżeli tak, to czy będzie z niej wynikała możliwość ich zabudowy?

Odpowiedź nr 3:

Działka nr 1, nr 2, nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11, nr 12:

Dla przedmiotowych działek obowiązuje MPZP, co oznacza, że na moment sprzedaży nie będzie wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (zgodnie z zapisami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydawana jest dla obszaru, na których nie ma opracowanego MPZP).

Pytania

1. Czy sprzedaż działek o nr 1 i nr 2, z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanym jako (...) - tereny upraw polowych i ogrodniczych oraz część oznaczona jako tereny leśne (...), będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT? - pytanie oznaczone we wniosku nr 1.

2. Czy sprzedaż działek o nr 3 i nr 4, z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanym jako (...) - tereny lasów, będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT? - pytanie oznaczone we wniosku nr 2.

3. Czy sprzedaż działek o nr 5 i nr 6, z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanym jako (...) - tereny rolne, będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT? - pytanie oznaczone we wniosku nr 3.

4. Czy sprzedaż działek o nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12, z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanym jako (...) - tereny lasów, oraz część działki z terenami oznaczonymi (...) jako tereny infrastruktury elektroenergetycznej, będzie w części podlegać opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT (tereny oznaczone w MPZP jako (...)), i w części będzie zwolniona od podatku VAT (tereny oznaczone w MPZP jako (...))? - pytanie oznaczone we wniosku nr 4.

5. Czy w przypadku działek o nr 16 i nr 17, częściowo oznaczonych jako (...) tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów a częściowo bez obowiązującego MPZP oraz braku decyzji o warunkach zabudowy, będzie w części podlegać opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT (tereny oznaczone (...)), i w części będzie zwolniona od podatku VAT (tereny bez obowiązującego MPZP oraz braku decyzji o warunkach zabudowy)? - pytanie oznaczone we wniosku nr 6.

6. Czy przyjęcie podziału ceny danej działki geodezyjnej, na zwolnione od podatku VAT i podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, proporcjonalnie do powierzchni części gruntu podlegającej zwolnieniu/opodatkowaniu, jest podejściem prawidłowym? - pytanie oznaczone we wniosku nr 7.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek o nr 1 i nr 2, dla których obowiązuje MPZP określający dwa przeznaczenia: (...) - tereny lasów oraz (...) - tereny upraw polowych i ogrodniczych, winna być zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9.

Zgodnie z tym artykułem, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przy czym za tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz - w przypadku braku takiego planu - na podstawie wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Taki pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 stycznia 2020 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.729.2019.2.EJ. Organ podatkowy stwierdził w niej, że elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów rolnych, jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Zatem wg przytoczonych zapisów dostawa tych działek niezabudowanych, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nie spełnia definicji terenu budowlanego, winna być zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad 2.

Sprzedaż działek nr 3 i nr 4, z przeznaczeniem w MPZP w całości jako (...) (tj. tereny lasów) będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT.

Ustawa o VAT w art. 43 ust. 1 pkt 9, przewiduje zwolnienie z opodatkowania dostawy terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane.

Za tereny budowlane, zgodnie z art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT, uznaje się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art. 4 ust. 2 ustawy o MPZP).

Ponadto, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie Gemeente Emmen (sygn. C-468/93), "teren budowlany" oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Stosownie do powyższego, za teren budowlany należy uznać jedynie teren, który zgodnie z regulacjami krajowymi został określony jako przeznaczony pod zabudowę.

Przepisy ustawy o VAT, tj. art. 2 ust. 33, definiują tereny budowlane, rozumiane jako "grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym".

W związku z powyższym, skoro podstawowym przeznaczeniem działek zdefiniowanych jako (...) oraz (...), określonym w MPZP jest przeznaczenie na tereny leśne, gdzie brak jest możliwości zabudowy (aczkolwiek dopuszcza się (...)), należy uznać, że działki te nie stanowią terenów budowlanych, tj. nie są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z MPZP, dlatego ich sprzedaż może korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jako sprzedaż działek niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Ad 3.

Zdaniem Spółki, sprzedaż działek o nr 5 i nr 6, z przeznaczeniem MPZP w całości jako (...) - tereny rolne, powinna korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Przeznaczenie (...) w MPZP to tereny rolnicze, w tym uprawy ogrodnicze inne niż spożywcze i dopuszcza się na nich: (...), mimo to tereny te należy uznać za niebudowlane i dostawa tych terenów powinna korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Powyższe stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.444.2023.1.MSO z 11 sierpnia 2023 r.; "Zauważyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.".

Reasumując przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz - w przypadku braku takiego planu - na podstawie wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zatem wg powyższych zapisów, dostawa tych działek niezabudowanych, w tym przypadku terenów rolnych, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nie spełnia definicji terenu budowlanego, winna być zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad 4.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz - w przypadku braku takiego planu - na podstawie wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W związku z powyższymi regulacjami sprzedaż działek o nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12, z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanych częściowo jako (...) - tereny lasów, oraz częściowo jako 20E, 21E - tereny infrastruktury elektroenergetycznej, będzie podlegała jednocześnie:

* zwolnieniu od podatku VAT - w części z przeznaczeniem (...),

* opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT w części z przeznaczeniem (...).

Z uwagi, iż podstawowe przeznaczenie (...) to grunty leśne i brak jest możliwości zabudowy, mimo, iż dopuszcza się (...), tereny należy uznać za niebudowlane.

Zdaniem Spółki, działki o numerach ewidencyjnych: 7, 8, 9, 10, 11 oraz 12, wchodzące w skład niezabudowanej części gruntu, mają i będą miały status terenów niezabudowanych w rozumieniu Ustawy o VAT, gdyż nie znajdują się na nich i nie będą znajdowały się na dzień transakcji żadne obiekty budowlane będące własnością Spółki, które mogłyby stanowić budynki, budowle lub ich części w rozumieniu przepisów Prawa budowalnego. W efekcie, sprzedaż części działek zdefiniowanych jako tereny lasów należy uznać za dostawę gruntu niezabudowanego oraz zastosować zwolnienie z opodatkowania.

Natomiast przeznaczenia terenów oznaczonych w MPZP kodem (...) oznacza to tereny pod obiekty i urządzenia infrastruktury elektroenergetycznej, a poza podstawowym przeznaczeniem dopuszcza jeszcze się: (...), grunty te należy uznać za budowlane oraz opodatkować właściwą stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, część działki, tj. z przeznaczeniem (...), będą miały status terenów zabudowanych w rozumieniu Ustawy o VAT, ponieważ znajdują się na nich i będą znajdowały się na dzień transakcji obiekty budowlane, które zgodnie z Prawem budowlanym powinny zostać zakwalifikowane, jako budynki lub budowle.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia "budynku", "budowli" będących przykładowymi obiektami, które nadają działce status gruntu zabudowanego. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

I tak, w myśl przepisów ustawy - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2)

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Podsumowując powyższe, zdaniem Spółki, transakcja sprzedaży działek o nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT stawką właściwą dla przedmiotu dostawy - terenu budowlanego w części oznaczonej (...), oraz zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w części oznaczonej (...) jako tereny leśne.

Ad 5.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, przez tereny budowlane rozumie się "grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym".

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz - w przypadku braku takiego planu - na podstawie wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Należy wskazać, że ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie precyzują, w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transakcja dotycząca nieruchomości jest częściowo opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a częściowo korzysta ze zwolnienia od podatku. Biorąc pod uwagę brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, należy uznać, że celem ustawodawcy było opodatkowanie terenów przeznaczonych pod zabudowę, a zwolnienie obszarów, które nie są zabudowane ani nie została na nich dopuszczona możliwość zabudowy.

Wobec tego, sprzedaż działek o nr 16 i nr 17 z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanych częściowo jako (...) (tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów), częściowo niemających obowiązującego MPZP i nieposiadających wydanych decyzji o warunkach zabudowy, będzie podlegała jednocześnie:

* opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT - w części z przeznaczeniem (...),

* zwolnieniu od podatku VAT - w części z brakiem MPZP oraz brakiem wydanych warunków zabudowy.

Część działek z przeznaczeniem (...) to tereny przeznaczone pod obiekty produkcyjne, składy i magazyny, grunty te należy uznać za budowlane oraz opodatkować właściwą stawką VAT.

Część wskazanych działek nie jest objęta MPZP, ani też nie zostały dla tej części działek wydane warunki zabudowy, grunty te należy uznać za niebudowlane oraz zastosować zwolnienie z opodatkowania.

Zatem w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym dotyczącym sprzedaży działek mających różne przeznaczenia w MPZP lub niemających obowiązującego MPZP i nieposiadających wydanych decyzji o warunkach zabudowy, należy uznać za uzasadnione że sprzedaż działek, w odpowiednich częściach, będzie opodatkowana i zwolniona.

Zdaniem Spółki, dopuszczalne jest opodatkowanie jednej dostawy towaru różnymi stawkami podatku VAT. Uzasadniając podejście co do sposobu opodatkowania powyższych działek, Spółka chciałaby powołać się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które to wskazuje na możliwość oddzielnego opodatkowania jednej czynności. I tak np. w wyroku z 6 lipca 2006 r. wydanym w sprawie C-251/05 stwierdzono, że jedna dostawa towarów, co do zasady, podlega jednej stawce podatku VAT. Jednakże możliwe jest również oddzielne opodatkowanie określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność zaistniała. Oznacza to, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencją podatkową w podatku VAT oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby od dostawy towarów wyłączonych z preferencji podatek VAT był pobierany według właściwej stawki.

Ad 6.

Wnioskujący stoi na stanowisku, że każdy klucz, który pozwala podzielić wartość netto danej działki na cześć opodatkowaną i zwolnioną od podatku, jest prawidłowy.

Należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie precyzują, w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transakcja dotyczy dostawy nieruchomości, która w części podlega opodatkowaniu a w części zwolnieniu od podatku VAT.

Zatem w tej sytuacji dopuszczalne są różne rozwiązania, np. według klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych części nieruchomości zastosować do nich właściwą stawkę lub zwolnienie z podatku, lub też według klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne części opodatkowane i zwolnione od podatku VAT. Każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym jest właściwa, o ile odzwierciedla stan faktyczny.

Wnioskujący wybrał klucz powierzchniowy, tj. wg powierzchni części zwolnionej oraz opodatkowanej w stosunku do powierzchni całej działki.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że jeśli opodatkowanie dotyczyłoby tylko części zbywanej działki o przeznaczeniu budowlanym w MPZP, to cena do opodatkowania i zwolnienia winna być ustalona proporcjonalnie do udziału powierzchni części budowlanej i niebudowlanej w całej powierzchni działki.

W przeciwnym wypadku cena sprzedaży musiałaby być odrębnie ustalana dla części budowlanej oraz niebudowlanej, co jest niezgodne z praktykami rzeczoznawcy - rzeczoznawca wprawdzie w wycenie określa wartość poszczególnych użytków, natomiast operat wyceny finalnie określa wartość całej nieruchomości, tj. całej działki.

Nie można bowiem stwierdzić czy ewentualny wcześniejszy podział geodezyjny działki na dwie - tj. wg użytków, nie wpłynąłby na sumaryczną zmianę wartości zbywanych dwóch wydzielonych działek gruntu, stąd posiłkowanie się wartościami użytków z wyceny celem określenia w cenie części opodatkowanej i nieopodatkowanej, stanowiłoby sztuczny zabieg, być może wypaczający faktyczną wartość zbywanej działki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek nr 1 i nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), zwolnienia od podatku VAT sprzedaży dziełek nr 3 i nr 4 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), zwolnienia od podatku VAT sprzedaży dziełek nr 5 i nr 6 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) oraz opodatkowania podatkiem VAT w części i zwolnienia od podatku VAT w części sprzedaży dziełek nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 i nr 12 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) i prawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w części i zwolnienia od podatku VAT w części sprzedaży działek nr 16 i nr 17 (pytanie oznaczone we wniosku nr 6) oraz zastosowania powierzchniowego klucza podziału działki na cześć gruntu zwolnioną od podatku VAT i opodatkowaną podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 7).

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 631), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem, w świetle przytoczonych powyżej przepisów grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana podatkiem od towarów i usług, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.

Na mocy art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu należy zauważyć, że na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 977 z późn. zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany" oznacza "każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę".

Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Ponadto należy podkreślić, że przy dokonywaniu oceny, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę nie można kierować się wyłącznie jego podstawowym przeznaczeniem określonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, lecz należy również wziąć pod uwagę jego przeznaczenie uzupełniające, wynikające z tego planu. Ustawodawca bowiem definiując w art. 2 pkt 33 ustawy teren budowlany wskazuje, że decydujące znaczenie mają m.in. zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie zawężając przy tym, że chodzi wyłącznie o podstawowe przeznaczenie określone w tym planie.

Rozpatrując pojęcie "grunty przeznaczone pod zabudowę" należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 725).

W myśl art. 3 pkt 1, pkt 2, pkt 3, pkt 3a i pkt 4 ustawy - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

* obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

* budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

* budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

* obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

* obiekcie małej architektury - należy przez to rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

a) kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,

b) posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,

c) użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach działalności zamierzają Państwo sprzedać prawo własności działek.

Państwa wątpliwości dotyczą między innymi ustalenia, czy sprzedaż działek o nr 1 i nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), sprzedaż działek o nr 3 i nr 4 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz sprzedaż działek o nr 5 i nr 6 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zauważyć należy, że analiza ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Jak zostało wskazane powyżej, przy ocenie, czy przedmiotowe tereny stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu. Ewentualnie wznoszone obiekty, co prawda uzupełniają podstawową funkcję gruntu, co jednak nie zmienia faktu, że sama możliwość wybudowania obiektów budowlanych oznacza, że działki te stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę. Należy podkreślić, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu.

Jak Państwo wskazali, dla działki nr 1 obowiązuje MPZP określający dla niej przeznaczenie: (...) - tereny lasów oraz (...) - tereny upraw polowych i ogrodniczych. Dla działki nr 2 obowiązuje MPZP określający dla niej przeznaczenie: (...) - tereny lasów oraz (...) - tereny upraw polowych i ogrodniczych Różne przeznaczenia na przedmiotowych działkach gruntu są rozgraniczone liniami rozgraniczającymi. Tereny o przeznaczeniu (...) przeznacza się na tereny pod grunty leśne. W terenach tych ustalono zakaz zabudowy, ale dopuszcza się (...). Tereny o przeznaczeniu (...) przeznacza się pod uprawy polowe i ogrodnicze. Grunty rolne i leśne oznaczone na rysunku planu symbolami (...) objęte są zakazem zabudowy. Na przedmiotowych terenach obowiązuje zakaz realizacji wszelkiej zabudowy kubaturowej z wyjątkiem (...).

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazujący, że ww. działki nr 1 i nr 2 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanową teren dopuszczający możliwość zabudowy, stwierdzić należy, że będą to działki przeznaczone pod zabudowę.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że działki nr 1 i nr 2 stanowią tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Wskazali Państwo również, że dla działki nr 3 obowiązuje MPZP określający dla niej przeznaczenie: (...) - tereny lasów. Dla działki nr 4 obowiązuje MPZP określający dla niej przeznaczenie: (...) tereny lasów. W MPZP istnieją zapisy gdzie wyznaczono tereny lasów oznaczone jako (...) z podstawowym przeznaczeniem pod grunty leśne. W terenach tych ustalono zakaz zabudowy, ale dopuszcza się (...).

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazujący, że ww. działki nr 3 i nr 4 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanową teren dopuszczający możliwość zabudowy, stwierdzić należy, że będą to działki przeznaczone pod zabudowę.

Tym samym, działki nr 3 i nr 4 stanowią tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Z opisu sprawy wynika też, że dla działek nr 5 i nr 6 obowiązuje MPZP określający dla nich przeznaczenie: (...) - tereny rolne. W MPZP wyznaczono tereny rolne z podstawowym przeznaczeniem pod tereny rolnicze, w tym upraw ogrodniczych innych niż spożywcze. W terenach tych poza podstawowym przeznaczeniem dopuszcza się: (...).

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazujący, że ww. działki nr 5 i nr 6 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanową teren dopuszczający możliwość zabudowy, stwierdzić należy, że będą to działki przeznaczone pod zabudowę.

Zatem, działki nr 5 i nr 6 stanowią tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

W konsekwencji dostawa niezabudowanych działek nr 1 i nr 2, działek nr 3 i nr 4 oraz działek nr 5 i nr 6 nie będzie mogła zostać objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W związku z tym, że dostawa ww. działek nie będzie korzystała ze zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia wynikającego z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że działki gruntu nr 1 i nr 2, działki gruntu nr 3 i nr 4 oraz działki gruntu nr 5 oraz nr 6 nie były wykorzystywane do Państwa działalności - tym samym działki te nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Zatem nie została spełniona już pierwsza przesłanka umożliwiająca zwolnienie tych działek na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, dostawa ww. działek nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, że nie został spełniony co najmniej jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie.

Podsumowując, stwierdzam, że sprzedaż działek:

* o nr 1 i nr 2 (z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanym jako (...) - tereny upraw polowych i ogrodniczych oraz część oznaczona jako tereny leśne (...)),

* o nr 3 i nr 4 (z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanym jako (...) - tereny lasów),

* o nr 5 i nr 6 (z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanym jako (...) - tereny rolne)

nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 1, nr 2 i nr 3 jest nieprawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż działek o nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 będzie w części opodatkowana podatkiem VAT (tereny oznaczone w MPZP jako (...)) i w części będzie zwolniona od podatku VAT (tereny oznaczone w MPZP jako (...)) - pytanie oznaczone we wniosku nr 4.

W oparciu o art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z powołanego wyżej przepisu art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego wynika, że na gruncie polskiego prawa można wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości w sensie prawnym:

* grunty (stanowiące część powierzchni ziemskiej),

* budynki trwale z gruntem związane (tzw. nieruchomości budynkowe),

* części tych budynków (tzw. nieruchomości lokalowe).

Stosownie do art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Według art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego:

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Na mocy art. 48 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Z ww. przepisów prawa cywilnego wynika, że przedmiotem sprzedaży jest grunt wraz ze wszystkimi budynkami i budowlami trwale z gruntem związanymi.

Jak stanowi natomiast art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Wyrażenia "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" zawartego w przytoczonym wyżej art. 7 ustawy nie należy utożsamiać z prawem własności. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, definiując wyrażenie "dostawa towarów" akcentuje "własność ekonomiczną" funkcjonującą w oderwaniu od krajowych przepisów prawa cywilnego, regulujących przeniesienie prawa własności. W orzeczeniu C-320/88 Staatssecretaris van Financiën v. Shipping and Forwarding Enterprise Safe BV TSUE wyraził pogląd, że wyrażenie "dostawa towarów" w rozumieniu artykułu 5 (1) VI Dyrektywy oznacza także przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, nawet jeżeli nie dochodzi do przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym (pkt 1), jednak jednocześnie zastrzegł, że zadaniem sądu krajowego jest określenie w każdym przypadku, na podstawie stanu rzeczy, czy przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, w rozumieniu artykułu 5 (1) VI Dyrektywy, miało miejsce (pkt 2).

Uwzględniając przywołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla, niestanowiący własności zbywcy, to mimo, iż ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości - w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem dostawy jest w takim przypadku tylko sam grunt.

Jak wynika z opisu sprawy, dla działek o nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 obowiązuje MPZP określający dla nich przeznaczenie jako tereny lasów oraz tereny infrastruktury elektroenergetycznej, tj. dla działki nr 7: (...) tereny lasów, (...) tereny lasów, (...) tereny lasów, (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej oraz (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej; dla działki nr 8: (...) tereny lasów, (...) tereny lasów oraz (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej; dla działki nr 9: (...) tereny lasów, (...) tereny lasów, (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej oraz (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej; dla działki nr 10: (...) tereny lasów, (...) tereny lasów, (...) tereny lasów, (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej oraz (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej; dla działki nr 11: (...) tereny lasów; (...) tereny lasów, (...) tereny lasów, (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej oraz (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej; dla działki nr 12: (...) tereny lasów, (...) tereny lasów, (...) tereny lasów, (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej oraz (...) tereny infrastruktury elektroenergetycznej. Różne przeznaczenia na przedmiotowych działkach gruntu są rozgraniczone liniami rozgraniczającymi. Według MPZP tereny infrastruktury elektroenergetycznej oznaczone symbolami (...) są z podstawowym przeznaczeniem pod obiekty i urządzenia infrastruktury elektroenergetycznej. W terenach wyznaczonych poza podstawowym przeznaczeniem dopuszcza się: (...). Przez działki gruntu o przeznaczeniu w MPZP: (...) przebiega sieć energetyczna będąca własnością obcych przedsiębiorstw przesyłowych.

Zatem - jak wynika z opisu sprawy - z perspektywy ekonomicznej od momentu wzniesienia na gruncie tych naniesień, do dnia zawarcia umowy sprzedaży, to podmiot, do którego należy ww. sieć energetyczna, a nie Państwo jako sprzedający, znajdują się w faktycznym posiadaniu naniesień i korzystają z nich jak właściciel.

Wobec tak przedstawionego opisu oraz obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro znajdująca się na ww. działkach sieć energetyczna, nie stanowi Państwa własności, nie sposób przyjąć, że Państwo dokonają dostawy gruntu wraz ze znajdującymi się na nim naniesieniami. Tak więc, w przypadku planowanej dostawy ww. działek (w części oznaczonej symbolem (...) - tereny infrastruktury elektroenergetycznej), przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt.

Z kolei - jak wynika z opisu sprawy - na ww. działkach sieć energetyczna występuje jedynie na tej części gruntu, w jakim znajduje się on na terenach oznaczonych symbolem (...) (tereny infrastruktury elektroenergetycznej). W pozostałej części ww. działki są niezabudowane i znajdują się na terenach (...) (tereny lasów). Różne przeznaczenia na przedmiotowych działkach gruntu są rozgraniczone liniami rozgraniczającymi.

Powyższe działki w części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem (...) (tereny lasów) nie są terenami zabudowanymi.

Kwestię zwolnienia dostawy nieruchomości niezabudowanych reguluje przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jak już wcześniej wspomniano, analiza ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie, czy przedmiotowe tereny stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu. Ewentualnie wznoszone obiekty, co prawda uzupełniają podstawową funkcję gruntu, co jednak nie zmienia faktu, że sama możliwość wybudowania obiektów budowlanych oznacza, że działki te stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę. Ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu.

Jak Państwo wskazali, wyznacza się tereny lasów, oznaczone na rysunku planu symbolem od (...) do (...) z podstawowym przeznaczeniem pod grunty leśne. W ww. terenach ustala się zakaz zabudowy z zastrzeżeniem, że dopuszcza się (...).

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazujący, że ww. działki nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 (w części oznaczonej symbolem (...) tereny lasów), zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanową teren dopuszczający możliwość zabudowy, stwierdzić należy, że będą to tereny przeznaczone pod zabudowę.

Tym samym, działki nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 stanowią tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

W konsekwencji dostawa działek nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 nie będzie mogła zostać objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W związku z tym, że dostawa ww. działek nie będzie korzystała ze zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia wynikającego z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wcześniej wyjaśniono, w celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że działki gruntu nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 nie były wykorzystywane do Państwa działalności - tym samym działki te nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Zatem nie została spełniona już pierwsza przesłanka umożliwiająca zwolnienie tych działek na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, dostawa ww. działek nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, że nie został spełniony co najmniej jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie.

Podsumowując, stwierdzam, że sprzedaż działek o nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 oraz nr 12 (z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanym jako (...) - tereny lasów oraz (...) - tereny infrastruktury elektroenergetycznej) będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym, oceniając Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4, należało uznać je za nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również ustalania, czy sprzedaż działek o nr 16 i nr 17 będzie w części opodatkowana podatkiem VAT (tereny oznaczone 1P) i w części będzie zwolniona od podatku VAT (tereny bez obowiązującego MPZP oraz bez decyzji o warunkach zabudowy) - pytanie oznaczone we wniosku nr 6.

Należy wskazać na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które to wskazuje na możliwość oddzielnego opodatkowania jednej czynności. I tak np. w wyroku z 6 lipca 2006 r. wydanym w sprawie C-251/05 stwierdzono, że jedna dostawa towarów, co do zasady, podlega jednej stawce podatku VAT. Jednakże możliwe jest również oddzielne opodatkowanie określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność. Oznacza to, że okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencją podatkową w podatku VAT oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby od dostawy towarów wyłączonych z preferencji podatek VAT był pobierany według stawki podstawowej.

Tak więc, z powyższego wynika iż dopuszczalne jest opodatkowanie jednej dostawy towaru różnymi stawkami podatku VAT. Tym samym jeśli np. z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, iż działka ewidencyjna znajduje się na terenach przeznaczonych oraz nieprzeznaczonych pod zabudowę, to dostawa takiej działki może podlegać opodatkowaniu różnymi stawkami VAT.

Z opisu sprawy wynika, że dla działek o nr 16 oraz nr 17 częściowo obowiązuje MPZP ((...) - tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów), a częściowo brak jest MPZP i brak jest wydanych warunków zabudowy. Na terenach oznaczonych symbolem (...) w MPZP, poza podstawowym przeznaczeniem na tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów dopuszcza się (...). Przeznaczenie oraz obszar, dla którego brak MPZP, na przedmiotowych działkach gruntu, są rozgraniczone liniami rozgraniczającymi.

Jak już wskazano, kwestię zwolnienia dostawy nieruchomości niezabudowanych reguluje przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz ww. przepisy, należy stwierdzić, że część działek nr 16 oraz nr 17, dla której brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i brak jest decyzji o warunkach zabudowy nie stanowi terenów budowlanych i tym samym dostawa ww. części działek będzie korzystała ze zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast odnosząc się do dostawy części ww. działek, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod zabudowę (1P - tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów), stwierdzić należy, że ta część działek stanowi teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy, a zatem sprzedaż tej części działek nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dla sprzedaży części ww. działek przeznaczonej pod zabudowę ((...) - tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów), należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy ww. części działek na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wskazali Państwo, że działki gruntu nr 16 oraz nr 17 nie były wykorzystywane do Państwa działalności - tym samym działki te nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Zatem nie została spełniona już pierwsza przesłanka umożliwiająca zwolnienie tych działek (części przeznaczonej pod zabudowę) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Mając to na uwadze, dostawa części działek nr 16 oraz nr 17 przeznaczonej pod zabudowę ((...) - tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów) nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, że nie został spełniony co najmniej jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie.

Podsumowując, stwierdzam, że sprzedaż działek o nr 16 i nr 17 (częściowo oznaczonych jako (...) tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów a częściowo bez obowiązującego MPZP oraz bez decyzji o warunkach zabudowy) będzie:

* opodatkowana podatkiem VAT w części przeznaczonej pod zabudowę ((...) - tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów);

* korzystała ze zwolnienia od podatku w część stanowiącej tereny bez obowiązującego MPZP oraz bez decyzji o warunkach zabudowy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6 jest prawidłowe.

Końcowo Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przyjęcie podziału ceny danej działki geodezyjnej proporcjonalnie do powierzchni części gruntu podlegającej zwolnieniu/opodatkowaniu, jest podejściem prawidłowym (pytanie oznaczone we wniosku nr 7).

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie precyzują, w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transakcja dotyczy dostawy nieruchomości, która w części podlega opodatkowaniu a w części zwolnieniu od podatku VAT. Zatem w tej sytuacji dopuszczalne są różne rozwiązania, np. według klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych części nieruchomości zastosować do nich właściwą stawkę lub zwolnienie od podatku, lub też według klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne części opodatkowane i zwolnione od podatku VAT. Każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym jest właściwa, o ile odzwierciedla stan faktyczny.

Należy przy tym zaznaczyć, że wybór odpowiedniej metody czy klucza podziału należy wyłącznie do podatnika, który powinien sam zdecydować, czy jest to metoda obiektywna i wiarygodna w jego konkretnej sytuacji.

Jeżeli zatem zastosowanie klucza podziału, czy to wartościowego czy to powierzchniowego, odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnej sytuacji sprzedającego metodą najbardziej obiektywną i wiarygodną, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedający taką metodę zastosował.

Podsumowując, stwierdzam, że przyjęcie podziału ceny danej działki geodezyjnej proporcjonalnie do powierzchni części gruntu podlegającej zwolnieniu/opodatkowaniu będzie podejściem prawidłowym, jeżeli ww. klucz podziału będzie odzwierciedlał stan faktyczny i będzie metodą najbardziej obiektywną i wiarygodną.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 7 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie nadmieniam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego powinien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z dołączonych do niego dokumentów. W związku z tym załączone przez Państwa do wniosku dokumenty nie są przedmiotem merytorycznej analizy.

Końcowo informuję, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek nr 1 i nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), zwolnienia od podatku VAT sprzedaży dziełek nr 3 i nr 4 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), zwolnienia od podatku VAT sprzedaży dziełek nr 5 i nr 6 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3), opodatkowania podatkiem VAT w części i zwolnienia od podatku VAT w części sprzedaży dziełek nr 7, nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 i nr 12 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4), opodatkowania podatkiem VAT w części i zwolnienia od podatku VAT w części sprzedaży działek nr 16 i nr 17 (pytanie oznaczone we wniosku nr 6) oraz zastosowania powierzchniowego klucza podziału działki na cześć gruntu zwolnioną od podatku VAT i opodatkowaną podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 7).

Z kolei wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działek nr 13, nr 14 i nr 15 (pytanie oznaczone we wniosku nr 5) został załatwiony w postanowieniu o zastosowaniu do sprawy interpretacji ogólnej (...).

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl