0112-KDIL1-2.4012.150.2018.1.TK - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wiązanego z realizacją inwestycji pn. "Przebudowa stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.150.2018.1.TK Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wiązanego z realizacją inwestycji pn. "Przebudowa stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2018 r. (data wpływu 9 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wiązanego z realizacją inwestycji pn. "Przebudowa stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wiązanego z realizacją inwestycji pn. "Przebudowa stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółką, której jedynym właścicielem jest Gmina. Celem działania Spółki jest bieżące i ciągłe zaspakajanie potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie usług komunalnych, a główną działalnością Spółki jest zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Usługi te Spółka realizuje odpłatnie, wystawiając odbiorcom faktury objęte stosownymi stawkami VAT. Realizując działanie z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, Spółka dzierżawi na podstawie umowy dzierżawy nr zawartej w dniu z Gminą m.in. stację uzdatniania wody. Dzierżawa jest odpłatna, a zapłata następuje na podstawie faktury VAT. Spółka chcąc należycie realizować zadania z zakresu dostaw wody podjęła decyzję o konieczności przeprowadzenia przedsięwzięcia mającego na celu przebudowę przedmiotowej stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów. Przebudowa stacji uzdatniania wody będzie stanowiła dla Wnioskodawcy inwestycję w obcym środku trwałym, w związku z którą Spółka ponosić będzie szereg wydatków w oparciu o faktury VAT.

Mając na uwadze wielkość kosztów do poniesienia oraz możliwość dofinasowania inwestycji Spółka przystąpiła do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" i w dniu 8 sierpnia 2017 r. podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim w tym zakresie.

Inwestycja pn. "Przebudowa stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów" będzie realizowana w planowanym okresie od sierpnia 2017 r. do sierpnia 2018 r. i obejmie koszty kwalifikowane oraz koszty niekwalifikowane.

Koszty kwalifikowane obejmują: roboty budowlane, technologię SUW, dokumentację projektową, nadzór budowlany i nadzór inwestorski, sporządzenie analiz, opracowań i ekspertyz. Koszty niekwalifikowalne stanowi podatek VAT.

Dofinansowanie projektu w ramach PROW wynosić będzie 63,63%, kosztów kwalifikowalnych, pozostałe 36,37% kosztów kwalifikowalnych stanowić będzie wkład własny Spółki.

W zakresie przedmiotowej inwestycji Spółka będzie prowadziła działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Będzie świadczyła odpłatne usługi w zakresie dostawy wody na podstawie umów cywilnoprawnych na dostawę wody, które odbiorcy wody zawierają ze Spółką.

Mając na uwadze powyższe nabywane przez Spółkę towary i usługi w ramach przedmiotowej inwestycji mają bezpośredni związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi, a efekt rzeczowy uzyskany w wyniku realizacji inwestycji wykorzystywany będzie na potrzeby opodatkowanej działalności Spółki.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Wydatki poniesione w związku z inwestycją będą udokumentowane fakturami VAT, których odbiorcą będzie Spółka.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując inwestycję pn. "Przebudowa stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów" Spółka ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Przebudowa stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów" ma on prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na realizację projektu. Uprawnienie to wynika z art. 86 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który wskazuje, że zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Zainteresowany jest Spółką, której jedynym właścicielem jest Gmina. Celem działania Spółki jest bieżące i ciągłe zaspakajanie potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie usług komunalnych, a główną działalnością Spółki jest zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Usługi te Spółka realizuje odpłatnie, wystawiając odbiorcom faktury objęte stosownymi stawkami VAT. Realizując działanie z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, Spółka dzierżawi na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Gminą m.in. stację uzdatniania wody. Dzierżawa jest odpłatna, a zapłata następuje na podstawie faktury VAT. Spółka podjęła decyzję o konieczności przeprowadzenia przedsięwzięcia mającego na celu przebudowę przedmiotowej stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów. Przebudowa stacji uzdatniania wody będzie stanowiła dla Wnioskodawcy inwestycję w obcym środku trwałym, w związku z którą Spółka ponosić będzie szereg wydatków w oparciu o faktury VAT. Mając na uwadze wielkość kosztów Spółka przystąpiła do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" i w dniu 8 sierpnia 2017 r. podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim w tym zakresie.

Inwestycja będzie realizowana w planowanym okresie od sierpnia 2017 r. do sierpnia 2018 r. i obejmie koszty kwalifikowane oraz koszty niekwalifikowane.

Koszty kwalifikowane obejmują: roboty budowlane, technologię SUW, dokumentację projektową, nadzór budowlany i nadzór inwestorski, sporządzenie analiz, opracowań i ekspertyz. Koszty niekwalifikowalne stanowi podatek VAT.

Dofinansowanie projektu w ramach PROW wynosić będzie 63,63%, kosztów kwalifikowalnych, pozostałe 36,37% kosztów kwalifikowalnych stanowić będzie wkład własny Spółki.

W zakresie przedmiotowej inwestycji Spółka będzie prowadziła działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Będzie bowiem świadczyła odpłatne usługi w zakresie dostawy wody na podstawie umów cywilnoprawnych na dostawę wody, które odbiorcy wody zawierają ze Spółką.

Mając na uwadze powyższe nabywane przez Spółkę towary i usługi w ramach przedmiotowej inwestycji mają bezpośredni związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi, a efekt rzeczowy uzyskany w wyniku realizacji inwestycji wykorzystywany będzie na potrzeby opodatkowanej działalności Spółki.

Wydatki poniesione w związku z inwestycją będą udokumentowane fakturami VAT, których odbiorcą będzie Spółka.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wiązanego z realizacją inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowej inwestycji będą mu służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, a towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Zainteresowany będzie miał prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Przebudowa stacji uzdatniania wody oraz obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę wraz z wymianą i przebudową wyposażenia tych obiektów".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów, art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl