0112-KDIL1-1.4012.555.2018.1.MW - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez szpital.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.555.2018.1.MW Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez szpital.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2018 r. (data wpływu 1 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności gospodarczej jednostka prowadzi głównie działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług, polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

Ponadto obok działalności zwolnionej realizuje dostawy towarów w działalności handlowej oraz świadczy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. wynajem pomieszczeń, usługi z zakresu gromadzenia odpadów, usługi stołówkowe.

W okresie od 2 października 2017 r. do 31 marca 2020 r. będzie realizowany projekt "Modernizacja systemów informatycznych..." w ramach RPO Województwa na lata 2014 -2020.

Projekt zakłada zakup licencji oprogramowania - "część biała i szara", wdrożenie oprogramowania, zakup oprogramowania "Baza danych", zakup serwerów i macierzy dyskowej, zakup zestawów komputerowych, zakup oprogramowania - systemy operacyjne, wirtualizacja, archiwizacja danych oraz szkolenie.

Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji pt. "Modernizacja systemów informatycznych..." będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Efekty inwestycji będą służyły do wykonywania usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez Szpital, który jest podmiotem leczniczym. Efekty inwestycji zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, będą zwolnione od podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji, będącej przedmiotem wniosku, będą wystawiane na Szpital.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Szpitalowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dostaw i usług wykonanych przy realizacji inwestycji pt. "Modernizacja systemów informatycznych...", a poświadczonych fakturami VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający ze zrealizowanych dostaw towarów i usług przeznaczonych na realizację projektu "Modernizacja systemów informatycznych...".

Wszystkie dostawy i usługi związane z realizacją tego projektu będą służyły do wykonywania usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez Szpital, który jest podmiotem leczniczym. Sprzedaż ta zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Ponieważ dostawy towarów oraz wykonane usługi w ramach realizacji tej inwestycji, będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Stosując się do przepisów prawa Szpital nie zamierza obniżać kwoty podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wydatków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności gospodarczej jednostka prowadzi głównie działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług, polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Ponadto obok działalności zwolnionej realizuje dostawy towarów w działalności handlowej oraz świadczy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. wynajem pomieszczeń, usługi z zakresu gromadzenia odpadów, usługi stołówkowe. W okresie od 2 października 2017 r. do 31 marca 2020 r. będzie realizowany projekt "Modernizacja systemów informatycznych..." w ramach RPO Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Projekt zakłada zakup licencji oprogramowania - "część biała i szara", wdrożenie oprogramowania, zakup oprogramowania "Baza danych", zakup serwerów i macierzy dyskowej, zakup zestawów komputerowych, zakup oprogramowania - systemy operacyjne, wirtualizacja, archiwizacja danych oraz szkolenie. Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji pt. "Modernizacja systemów informatycznych..." będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Efekty inwestycji będą służyły do wykonywania usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez Szpital, który jest podmiotem leczniczym. Efekty inwestycji zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy będą zwolnione od podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji, będącej przedmiotem wniosku, będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - zakupione towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dostawę towarów i usług wykonanych przy realizacji inwestycji pt. "Modernizacja systemów informatycznych...". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (wykorzystywane będą wyłącznie do czynności zwolnionych od tego podatku). Zatem nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl