0112-KDIL1-1.4012.542.2017.1.MJ - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.542.2017.1.MJ Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 27 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Gmin i Powiatów (dalej Związek) jest dobrowolnym stowarzyszeniem gmin i powiatów, którego misją jest: wspieranie idei samorządności lokalnej, integrowanie na płaszczyźnie regionalnej gmin i powiatów należących do Związku, kształtowanie wspólnej polityki samorządów lokalnych i lobbingu samorządowego oraz promocji osiągnięć członków Związku, wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju gmin i powiatów, wymiana doświadczeń i upowszechnianie modelowych rozwiązań w zakresie rozwoju lokalnego i zarządzania w gminach i powiatach. Związek prowadzi działalność na rzecz zrzeszonych w nim gmin i powiatów członkowskich oraz ogółu społeczności.

Działalność Związku zgodnie z jego statutem obejmuje m.in. następujące zadania:

1.

wyrażanie opinii i reprezentowanie wspólnych interesów członków Związku wobec administracji rządowej oraz samorządowej szczebla wojewódzkiego, jak również innych organizacji oraz mediów;

2.

promocja społeczności lokalnych regionu oraz osiągnięć gmin i powiatów należących do Związku;

3.

prowadzenie działalności informacyjnej, konsultacyjnej i programowej;

4.

opiniowanie projektów aktów prawnych, regulujących działalność samorządu lokalnego oraz podejmowanie własnych inicjatyw prawodawczych w istotnych kwestiach dotyczących statusu prawnego samorządu lokalnego;

5.

występowanie z inicjatywami na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego w województwie;

6.

organizowanie kształcenia i szkolenia samorządowców (w tym radnych) oraz urzędników samorządowych;

7.

wspieranie rozwoju współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie rozwoju gospodarczego, kulturalnego, oświatowego i społecznego, regionalnego i lokalnego, w tym wspieranie rozwoju obszarów wiejskich;

8.

wspieranie wymiany kulturalnej, edukacyjnej i sportowej między gminami i powiatami należącymi do Związku;

9.

wspieranie wymiany doświadczeń między członkami Związku a innymi samorządami w kraju i za granicą.

Związek nie prowadzi działalności gospodarczej, a ewentualne dochody z działalności przeznaczane są na działalność statutową. Środki finansowe na prowadzenie swojej działalności statutowej Związek pozyskuje głównie ze składek członkowskich gmin i powiatów (które są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) oraz w niewielkim stopniu dzięki realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych oraz budżetu państwa.

W ramach swojej działalności statutowej Związek złożył wniosek o dofinansowanie, a po jego pozytywnym rozpatrzeniu podpisał umowę z Województwem - pełniącym rolę jednostki regionalnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na realizację projektu pn. "15-lecie Odnowy Wsi w województwie - doświadczenia i perspektywy" w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, który ma na celu promocję odnowy wsi jako idei i metody rozwoju obszarów wiejskich oraz aktywizację mieszkańców wsi województwa śląskiego. W kongresie wezmą udział lokalni liderzy wiejscy, sołtysi, reprezentanci organizacji działających na obszarach wiejskich, przedstawiciele LGD z województwa, a także przedstawiciele samorządu gminnego oraz środowiska zainteresowane rozwojem obszarów wiejskich województwa śląskiego, którzy z tytułu udziału w projekcie nie zostaną obciążeni przez Związek żadnymi kosztami. W ramach realizacji ww. projektu przewidziane są zakupy usług ściśle związanych z realizacją zadań przewidzianych w projekcie, tj. usług noclegowych oraz usług restauracyjnych (wyżywienie i serwisy kawowe).

Projekt ma charakter "non-profit" tzn. nie zakłada się uzyskania jakiegokolwiek zysku i nie będzie generował przychodów, które podlegają pod ustawę o podatku od towarów i usług. Związek nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rodzaj prowadzonej działalności wg polskiej klasyfikacji działalności 94.99.Z - działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Uzyskuje przychody ze składek.

Realizacja projektu (kongres) jest przewidziana w terminie 6-7 listopada 2017 r. a jego rozliczenie musi nastąpić najpóźniej w terminie do dnia 20 listopada 2017 r. Jednym z załączników do wniosku o płatność składanym w momencie rozliczenia projektu jest oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT poparte indywidualną interpretacją.

Należy podkreślić, że efekty realizacji przedmiotowego projektu nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca - Związek Gmin i Powiatów - ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich. Związek nie jest i nie był czynnym podatnikiem podatku VAT. Związek nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie działalność statutową. W wyniku realizacji swoich zadań statutowych jakim jest realizacja przedmiotowego projektu nie osiągnie przychodów na podstawie, których Związek stałby się czynnym podatnikiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) obniżenie lub zwrot podatku należnego zależy od związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Związek nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdecydowana większość usług świadczonych przez Związek na rzecz swoich członków (gmin i powiatów) ma charakter nieodpłatny a nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Oznacza to, że przyznana pomoc w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie będzie wykorzystana do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku.

Podsumowując - zdaniem Wnioskodawcy - Związek nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zarówno w części jak i w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest dobrowolnym stowarzyszeniem gmin i powiatów, którego misją jest: wspieranie idei samorządności lokalnej, integrowanie na płaszczyźnie regionalnej gmin i powiatów należących do Związku, kształtowanie wspólnej polityki samorządów lokalnych i lobbingu samorządowego oraz promocji osiągnięć członków Związku, wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju gmin i powiatów, wymiana doświadczeń i upowszechnianie modelowych rozwiązań w zakresie rozwoju lokalnego i zarządzania w gminach i powiatach. W ramach swojej działalności statutowej podpisał umowę na realizację projektu pn. "15-lecie Odnowy Wsi w województwie śląskim - doświadczenia i perspektywy" w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, który ma na celu promocję odnowy wsi jako idei i metody rozwoju obszarów wiejskich oraz aktywizację mieszkańców wsi województwa śląskiego. Efekty przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a efekty realizacji projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za prawidłowe.

Wyjaśnienia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym tut. organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie, tut. organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl