0112-KDIL1-1.4012.515.2017.1.OA - VAT w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczonych usług.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 18 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.515.2017.1.OA VAT w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczonych usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka cywilna prowadzi działalność gospodarczą od 2008 r. wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej. Wiodącą działalnością jest świadczenie usług na rzecz innych podmiotów gospodarczych polegających na:

* montażu urządzeń telekomunikacyjnych na stacji bazowej, w tym montaż nowej instalacji;

* demontażu starego sprzętu telekomunikacyjnego i montażu nowego na stacji bazowej;

* montaż i demontaż radiolinii - łącze radiowe na stacji bazowej;

* wykonanie sieci teleinformatycznej wraz z pomiarami;

* wykonanie sieci elektrycznej wraz z pomiarami.

Usługi te według PKWiU 2008 są zaklasyfikowane do grupy 43.21.z.

* montażu i demontażu konstrukcji stalowej na stacji bazowej;

* prace alpinistyczne na stacji bazowej.

Usługi według PKWiU 2008 są zakwalifikowane do grupy 43.99.

Spółka realizuje powyższe usługi na zlecenie innych podmiotów gospodarczych w oparciu o:

* w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. zmiany ustawy o VAT, art. 7 ust. 1 pkt 8 - załącznik nr 14, Spółka powyżej realizowane usługi zakwalifikowała do grupy usług 43.21 i 43.99 oraz zastosowała i stosuje mechanizm odwróconego obciążenia;

* w związku z tym zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego od dokonanej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT jest nabywca tych usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle zmian ustawy o VAT art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy - załącznik nr 14 świadczone przez Spółkę usługi, tj.: montaż i demontaż sprzętu telekomunikacyjnego, montaż i demontaż urządzeń telekomunikacyjnych na stacji bazowej, montaż i demontaż radiolinii na stacji bazowej, wykonane sieci teleinformatycznej wraz z pomiarami, wykonanie sieci elektrycznej wraz z pomiarami na stacji bazowej, montaż i demontaż konstrukcji stałych na stacji bazowej oraz usługi alpinistyczne polegają mechanizmowi odwróconego obciążenia w transakcjach dotyczących świadczenia usług budowlanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podwykonawca świadczonych usług budowlanych spełnia wszystkie kryteria aby świadczone usługi rozliczać przy zastosowaniu mechanizmu odwróconego obciążenia, gdyż:

1.

jest usługodawcą o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

2.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

3.

usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca.

Ponadto świadczone usługi znajdują się na liście usług budowlanych objętych nowymi zasadami rozliczania podatku VAT i zostały określone w załączniku nr 14 do ustawy o VAT (poz. 2-48). I tak:

* świadczone usługi, tj. montaż i demontaż urządzeń telekomunikacyjnych na stacji bazowej, w tym montaż nowej instalacji, demontaż starego sprzętu telekomunikacyjnego i montaż nowego na stacji bazowej, montaż i demontaż radiolinii na stacji bazowej, wykonanie sieci teleinformatycznej wraz z pomiarami, wykonanie sieci elektrycznej wraz z pomiarami zostały przez Spółkę zakwalifikowane do usług ujętych w załączniku nr 14 pod symbolem PKWiU 43.21.10.2;

* świadczone usługi, tj. montaż i demontaż konstrukcji stalowych na stacji bazowej oraz prace alpinistyczne związane z montażem konstrukcji zostały przez Spółkę zakwalifikowane do usług ujętych w załączniku nr 14 pod symbolem PKWiU 43.99.50.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu czy opodatkowanie danej czynności powinno nastąpić z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Z kolei przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

W świetle art. 17 ust. 2 ustawy - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Jednocześnie zauważyć należy, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwrotnego obciążenia.

W świetle powyższego nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "podwykonawca", w związku z tym dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: "podwykonawca - to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy" (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest usługodawcą o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Zainteresowany świadczy usługi jako podwykonawca, a wykonywane usługi, tj. montaż i demontaż urządzeń telekomunikacyjnych na stacji bazowej, w tym montaż nowej instalacji, demontaż starego sprzętu telekomunikacyjnego i montaż nowego na stacji bazowej, montaż i demontaż radiolinii na stacji bazowej, wykonanie sieci teleinformatycznej wraz z pomiarami, wykonanie sieci elektrycznej wraz z pomiarami zostały przez Spółkę zakwalifikowane do usług ujętych w załączniku nr 14 pod symbolem PKWiU 43.21.10.2. Natomiast usługi montażu i demontażu konstrukcji stalowych na stacji bazowej oraz prace alpinistyczne związane z montażem konstrukcji zostały przez Spółkę zakwalifikowane do usług ujętych w załączniku nr 14 pod symbolem PKWiU 43.99.50.0.

W konsekwencji, świadczone przez Spółkę (jako podwykonawca) usługi - tj.: montaż i demontaż sprzętu telekomunikacyjnego, montaż i demontaż urządzeń telekomunikacyjnych na stacji bazowej, montaż i demontaż radiolinii na stacji bazowej, wykonane sieci teleinformatycznej wraz z pomiarami, wykonanie sieci elektrycznej wraz z pomiarami na stacji bazowej, montaż i demontaż konstrukcji stałych na stacji bazowej oraz usługi alpinistyczne - zakwalifikowane do PKWiU 43.21.10.2 i 43.99.50.0 - polegają mechanizmowi odwróconego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl