0112-KDIL1-1.4012.480.2019.2.EB - VAT w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.480.2019.2.EB VAT w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2019 r. (data wpływu 2 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2019 r. (data wpływu 17 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. " (...)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. " (...)". Wniosek uzupełniono w dniu 17 grudnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(...) Szpital (...) (dalej: Szpital, Wnioskodawca) w okresie 22 maja 2013 r. - 28 grudnia 2014 r. realizował projekt pn. " (...)" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 7 - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego", Działanie 7.2. - "Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych", Poddziałanie 7.2.1 - "Usługi i aplikacje dla obywateli" Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2007-2013. Całkowita wartość Projektu wyniosła (...) zł z czego (...) zł to podatek VAT Wysokość dofinansowania stanowiła 85% kwoty wydatków kwalifikowalnych ogółem - tj. (...) zł. Pozostałe wydatki Szpital pokrył ze środków własnych.

Przedmiotem przedsięwzięcia była rozbudowa istniejącej infrastruktury informatycznej oraz funkcjonalności systemu informatycznego Szpitala w (...) poprzez: 1. wdrożenie modułów związanych z elektroniczną dokumentacją medyczną i gromadzeniem danych:

Elektroniczna dokumentacja szpitalna:

* cyfrowe archiwum medyczne,

* elektroniczny moduł rehabilitacji,

* elektroniczny moduł recept,

* elektroniczny moduł opieki pielęgniarskiej,

* import badań z nośników zewnętrznych,

* cyfrowa endoskopia,

2.

wdrożenie rozwiązań służących komunikacji z pacjentem przez internet oraz infokiosk:

* szpitalny portal www,

* E-rejestracja,

* E-wyniki,

* Infokiosk.

3.

zakup sprzętu niezbędnego do pracy systemów i zapewnienia im niezbędnej funkcjonalności.

* wyposażenie serwerowni,

* komputery typu PC z oprogramowaniem 55 szt.,

* sprzęt sieciowy aktywny,

* monitor kliniczny - sala operacyjna,

* kserokopiarka - izba przyjęć.

W ramach realizacji projektu zakupiono systemy i sprzęt komputerowy wyłącznie na użytek własny Szpitala.

Projekt nie był i nie jest eksploatowany jako przedsięwzięcie komercyjne nie generuje dochodu. Podstawowym celem projektu jest podniesienie standardów obsługi pacjenta i organizacji szpitala poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych oraz wdrożenie e-usług medycznych.

Na mocy zawartej umowy Szpital został zobowiązany do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu na koniec okresu trwałości projektu.

Podstawowym przedmiotem działalności Szpitala wg Polskiej Klasyfikacji Działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia - PKD 8610Z - Działalność szpitali. Usługi te zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od VAT.

Poza przychodami z tytułu świadczenia usług zdrowotnych Szpital osiąga przychody z tytułu najmu wolnych powierzchni, które są opodatkowane podatkiem VAT.

W ww. sprawie wydano interpretację indywidualną (...).

Wniosek uzupełniono w dniu 17 grudnia 2019 r. o następujące informacje:

1. (...) Szpital (...) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

2. Zakupione w ramach projektu systemy informatyczne i sprzęt wykorzystywane są do realizacji zadań statutowych Szpitala. Wiążą się więc bezpośrednio z udzielaniem świadczeń zdrowotnych (elektroniczna dokumentacja medyczna, obsługa pacjenta i komunikacja z pacjentem w ramach udzielanych świadczeń zdrowotnych), a usługi te zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od VAT.

Reasumując: Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. " (...)" od momentu zrealizowania projektu były/są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy (...) Szpital (...) miał możliwość odliczenia podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że realizowane przedsięwzięcie służy świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia, Szpital nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wyrażona została generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów usług. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Skoro więc Szpital jako podatnik VAT, realizując przedsięwzięcie nabywa towary i usługi, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu to nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że (...) Szpital w okresie 22 maja 2013 r. - 28 grudnia 2014 r. realizował projekt. Przedmiotem przedsięwzięcia była rozbudowa istniejącej infrastruktury informatycznej oraz funkcjonalności systemu informatycznego Szpitala poprzez: 1. wdrożenie modułów związanych z elektroniczną dokumentacją medyczną i gromadzeniem danych:

Elektroniczna dokumentacja szpitalna,

* cyfrowe archiwum medyczne,

* elektroniczny moduł rehabilitacji,

* elektroniczny moduł recept,

* elektroniczny moduł opieki pielęgniarskiej,

* import badań z nośników zewnętrznych,

* cyfrowa endoskopia,

2.

wdrożenie rozwiązań służących komunikacji z pacjentem przez internet oraz infokiosk:

* szpitalny portal www,

* E-rejestracja,

* E-wyniki,

* Infokiosk,

3.

zakup sprzętu niezbędnego do pracy systemów i zapewnienia im niezbędnej funkcjonalności:

* wyposażenie serwerowni,

* komputery typu PC z oprogramowaniem 55 szt.,

* sprzęt sieciowy aktywny,

* monitor kliniczny - sala operacyjna,

* kserokopiarka - izba przyjęć.

W ramach realizacji projektu zakupiono systemy i sprzęt komputerowy wyłącznie na użytek własny Szpitala.

Projekt nie był i nie jest eksploatowany jako przedsięwzięcie komercyjne nie generuje dochodu. Podstawowym celem projektu jest podniesienie standardów obsługi pacjenta i organizacji szpitala poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych oraz wdrożenie e-usług medycznych.

Podstawowym przedmiotem działalności Szpitala wg Polskiej Klasyfikacji Działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia - PKD 8610Z - Działalność szpitali. Usługi te zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od VAT.

Poza przychodami z tytułu świadczenia usług zdrowotnych Szpital osiąga przychody z tytułu najmu wolnych powierzchni, które są opodatkowane podatkiem VAT.

Powiatowy Szpital jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakupione w ramach projektu systemy informatyczne i sprzęt wykorzystywane są do realizacji zadań statutowych Szpitala. Wiążą się więc bezpośrednio z udzielaniem świadczeń zdrowotnych (elektroniczna dokumentacja medyczna, obsługa pacjenta i komunikacja z pacjentem w ramach udzielanych świadczeń zdrowotnych), a usługi te zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. " (...)" od momentu zrealizowania projektu były/są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Szpital miał możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie były/nie są spełnione, ponieważ zakupy dokonywane w ramach przedmiotowego projektu były/są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Zatem Wnioskodawca nie miał i nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie miał możliwości odliczenia podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku wydatki związane z realizacją projektu nie służyły/nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (były/są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku). Zatem nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl