0112-KDIL1-1.4012.325.2017.1.MW - Brak opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży plotera przez wydział geodezyjny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.325.2017.1.MW Brak opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży plotera przez wydział geodezyjny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 9 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży plotera - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży plotera.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zdarzenie przyszłe - sprzedaż zbędnego środka trwałego.

Powiat A posiada status podatnika VAT czynnego. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016.1454) od 1 stycznia 2017 r. większość jednostek organizacyjnych powiatu - w tym Starostwo Powiatowe - objętych jest centralizacją podatku VAT i rozliczeniem poprzez jedną wspólną deklarację VAT składaną przez powiat. Powiat, a w ramach struktury powiatu - Starostwo Powiatowe - wykonuje przede wszystkim czynności z zakresu zadań publicznych, w tym m.in. na podstawie art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016. 1629 t.j. z dnia 2016.10.06) realizuje zadania w zakresie geodezji i kartografii. Za udostępnianie materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego zgodnie z art. 40a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016. 1629 t.j. z dnia 2016.10.06) pobierane są opłaty. Opłaty te zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017. 1221 t.j. z dnia 2017.06.24) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ są zaliczane do czynności realizowanych przez organ władzy publicznej w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa.

Zadania w zakresie geodezji i kartografii w Starostwie Powiatowym realizowane są przez Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości. W latach 2011-2016 do dokonywania wydruków w tym wydziale wykorzystywane było wielkoformatowe urządzenie wielofunkcyjne - Ploter. Ploter ten był nabyty przez Starostwo w roku 2011. Starostwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tego plotera, ponieważ urządzenie to miało być i było wykorzystywane wyłącznie na potrzeby wydziału Starostwa Powiatowego realizującego zadania przypisane staroście w zakresie geodezji i kartografii wynikające z art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016. 1629 t.j. z dnia 2016.10.06) stanowiące działalność publiczno-prawną (pozostającą poza VAT). Dodać należy, że ploter nie był wykorzystywany do świadczenia usług komercyjnych.

Począwszy od marca 2016 r. Starostwo do zadań w zakresie geodezji i kartografii wykorzystuje w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości inny ploter, który jest użytkowany na podstawie umowy najmu, skonstruowanej na zasadzie opłaty abonamentowej z uwagi na fakt, iż koszty wynajmu są mniejsze niż zakup nowego urządzenia i jego eksploatacja. W związku z powyższym ploter, stanowiący własność starostwa stał się bezużyteczny i zbędny. Starostwo zamierza sprzedać ploter ustalając za niego cenę rynkową w kwocie 10.000 zł, ustaloną na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz popytu na nie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym przyszłym zdarzeniem Powiat zwraca się z pytaniem czy dokonując sprzedaży zbędnego środka trwałego wykorzystywanego dotychczas w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ma prawo uznać, iż sprzedaż tego urządzenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując sprzedaży zbędnego środka trwałego wykorzystywanego dotychczas w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - biorąc również pod uwagę fakt, iż nie dokonywano odliczenia podatku naliczonego od zakupu tego środka trwałego oraz uwzględniając fakt, iż jednorazowa sprzedaż urządzenia o wartości około 10.000 zł w ocenie Powiatu nie spowoduje zakłóceń konkurencji, o których mowa w art. 13 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - ma prawo uznać, iż czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Dokonując oceny, czy sprzedaż plotera w przedmiotowej sprawie podlega opodatkowaniu, w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 wskazanej ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

a.

utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

b.

urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że podatnikiem podatku VAT dla wszelkich czynności jest Powiat. Zatem wszystkie czynności wykonywane przez jednostki organizacyjne powiatu na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tych jednostek mają charakter wewnętrzny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Organ zwraca uwagę, że wśród czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wyróżnić należy czynności zwolnione z VAT i czynności opodatkowane tym podatkiem. Natomiast czynności niepodlegające opodatkowaniu odróżnić należy od czynności zwolnionych z VAT. Pojęcia "czynności zwolnione od podatku" oraz "czynności niepodlegające opodatkowaniu" nie są pojęciami tożsamymi. Przez zwolnienie rozumieć należy sytuację, w której czynności nie są opodatkowane stawką podatku, ale podlegają przepisom ustawy. Czynności nieopodatkowane zaś to takie czynności, które nie są w ogóle objęte przedmiotem opodatkowania i względem których nie występuje obowiązek podatkowy.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika działającego w takim charakterze.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Zgodnie z art. 7d pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629, z późn. zm.) do zadań starosty należy w szczególności prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym (...).

Trybunał w dniu 20 marca 2014 r. wydał postanowienie w sprawie C-72/13 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, w którym orzekł, że "dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się ona opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji takich jak te zamierzone przez gminę Wrocław, o ile sąd odsyłający stwierdzi, iż transakcje te stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy oraz iż nie są wykonywane przez rzeczoną gminę w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu art. 13 ust. 1 akapit pierwszy owej dyrektywy. Jeśli jednak należałoby uznać te transakcje za wykonywane przez wspomnianą gminę działającą w charakterze organu władzy publicznej, przepisy dyrektywy 2006/112 nie sprzeciwiałyby się ich opodatkowaniu, gdyby sąd odsyłający stwierdził, że ich zwolnienie mogłoby prowadzić do znaczących zakłóceń konkurencji w rozumieniu art. 13 ust. 2 tej dyrektywy".

Mając na względzie powyższe należy każdorazowo badać, czy sprzedaż majątku należącego do powiatu podlega wyłączeniu z VAT. Należy pamiętać, że w każdym przypadku konieczna jest ocena spełniania przesłanek art. 9 i 13 dyrektywy 2006/112/WE (odpowiednio art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług) w konkretnych okolicznościach faktycznych sprawy.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat posiada status podatnika VAT czynnego. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego od 1 stycznia 2017 r. większość jednostek organizacyjnych powiatu - w tym Starostwo Powiatowe - objętych jest centralizacją podatku VAT i rozliczeniem poprzez jedną wspólną deklarację VAT składaną przez powiat. Powiat, a w ramach struktury powiatu - Starostwo Powiatowe - wykonuje przede wszystkim czynności z zakresu zadań publicznych, w tym m.in. na podstawie art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne realizuje zadania w zakresie geodezji i kartografii. Za udostępnianie materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego zgodnie z art. 40a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne pobierane są opłaty. Opłaty te zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ są zaliczane do czynności realizowanych przez organ władzy publicznej w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa.

Zadania w zakresie geodezji i kartografii w Starostwie Powiatowym realizowane są przez Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości. W latach 2011-2016 do dokonywania wydruków w tym wydziale wykorzystywane było wielkoformatowe urządzenie wielofunkcyjne - Ploter. Ploter ten był nabyty przez Starostwo w roku 2011. Starostwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tego plotera, ponieważ urządzenie to miało być i było wykorzystywane wyłącznie na potrzeby wydziału Starostwa Powiatowego realizującego zadania przypisane staroście w zakresie geodezji i kartografii wynikające z art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne stanowiące działalność publiczno-prawną (pozostającą poza VAT). Dodać należy, że ploter nie był wykorzystywany do świadczenia usług komercyjnych.

Począwszy od marca 2016 r. Starostwo do zadań w zakresie geodezji i kartografii wykorzystuje w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości inny ploter, który jest użytkowany na podstawie umowy najmu, skonstruowanej na zasadzie opłaty abonamentowej z uwagi na fakt, iż koszty wynajmu są mniejsze niż zakup nowego urządzenia i jego eksploatacja. W związku z powyższym ploter, stanowiący własność starostwa stał się bezużyteczny i zbędny. Starostwo zamierza sprzedać ploter ustalając za niego cenę rynkową w kwocie 10.000 zł, ustaloną na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz popytu na nie.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro przedmiotowy ploter był użytkowany wyłącznie na potrzeby wydziału Starostwa Powiatowego realizującego zadania przypisane staroście w zakresie geodezji i kartografii i nie był wykorzystywany do świadczenia usług komercyjnych, zatem był wykorzystywany do działalności publicznoprawnej Powiatu (pozostającej poza zakresem uregulowanym przepisami o podatku od towarów i usług). W związku z powyższym Powiat, przy jego planowanej sprzedaży nie będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a tym samym sprzedaż ww. plotera nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zauważa się również, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl