0112-KDIL1-1.4012.293.2020.2.JKU - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu wykonania odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.293.2020.2.JKU Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu wykonania odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2020 r. (data wpływu 16 lipca 2020 r., uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2020 r. (data wpływu 31 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na wykonaniu odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na wykonaniu odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego. Wniosek został uzupełniony w dniu 31 lipca 2020 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej: Miasto, Wnioskodawca) planuje wystąpić z wnioskiem aplikacyjnym do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego "Udostępnianie wód termalnych w Polsce" w zakresie wykonania prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż termalnych w celu ich udostępniania.

W ramach powyższego programu przedsięwzięcia realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być finansowane w wysokości 100% kosztów kwalifikowanych.

Planowana inwestycja obejmuje poszukiwanie i rozpoznawanie wód termalnych na terenie Miasta na działce stanowiącej własność Miasta.

Celem inwestycji jest zdiagnozowanie, czy na terenie planowanej inwestycji występują wody termalne, które można eksploatować do celów energetycznych.

Działanie przewiduje wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego do głębokości określonej orientacyjnie na 2100 m.

Po wykonaniu robót geologicznych zostanie sporządzona dokumentacja hydrogeologiczna w celu ustalenia zasobów eksploatacyjnych wód termalnych, która wykaże czy temperatura wody oraz wydajność otworu pozwoli na wykorzystanie wód termalnych w ciepłownictwie.

Po zrealizowaniu inwestycji Miasto nie będzie dokonywać z tego tytułu żadnych dostaw. Miasto zakłada, że przekaże inwestycję nieodpłatnie Przedsiębiorstwu (...) z siedzibą (...), jeżeli będzie możliwe wykorzystanie ujęcia wód termalnych w ciepłownictwie.

Na dzień dzisiejszy Miasto nie jest w stanie dokładnie określić daty przekazania inwestycji, bowiem nie wykonuje jeszcze prac związanych z przedsięwzięciem.

Miasto planuje zakończenie inwestycji na koniec grudnia 2022 r.

Wymaganym załącznikiem do składanego wniosku do NFOŚiGW w przypadku, gdy VAT jest kosztem przedsięwzięcia, jest indywidualna interpretacja właściwego Urzędu Skarbowego.

W przypadku, gdy Miasto nie uzyska dofinansowania lub też gdy parametry temperatury i wydajności wody złożonej będą niższe niż zakładano, czyli otwór będzie nieproduktywny, to nastąpi zaczopowanie otworu i w konsekwencji zaniechanie rozpoczętej inwestycji.

Zapisy dotyczące realizacji geotermii zostały ujęte w dokumentach strategicznych Gminy, tj.: "(...)".

Wniosek został uzupełniony w dniu 31 sierpnia 2020 r. przez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu sprawy o następujące informacje:

1. Gmina Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Do zadań własnych Miasta należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zagadnienie zaopatrzenia między innymi w wodę, w energię cieplną zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713). Gmina Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje czynności, które mieszczą się w ramach jej zadań własnych. Wykonany odwiert zostanie zatem zrealizowany w zakresie zadań własnych gminy.

3. Planowane przedsięwzięcie polegające na rozpoznaniu złóż wód termalnych na terenie Miasta nie będzie służyło żadnym czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

5. W przypadku uzyskania dofinansowania i możliwości wykorzystania otworu w ciepłownictwie, Miasto przekaże inwestycję w użytkowanie spółce komunalnej Przedsiębiorstwu (...) w formie nieodpłatnego przekazania niepodlegającego opodatkowaniu.

6. Ponoszone w ramach realizacji ww. zadania wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie mieć prawną możliwość odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na wykonaniu odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto korzystając z dofinansowania z NFOŚiGW na realizację przedmiotowego projektu dotyczącego wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego w kosztach inwestycyjnych, powinno ująć podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany, gdyż Wnioskodawca uważa, że nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 6.

Zamierzając realizować powyższą operację Miasto nie będzie mogło odzyskać poniesionego kosztu VAT.

Zatem podatek VAT zapłacony stanowiłby w całości koszt kwalifikowany, który w całości byłby sfinansowany z dotacji NFOŚiGW.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują zagadnienie zaopatrzenia między innymi w wodę, w energię cieplną - art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713).

Gmina Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje czynności, które mieszczą się w ramach jej zadań własnych. Wykonany odwiert zostanie zatem zrealizowany w zakresie zadań własnych gminy.

Miasto zakłada, że po pozytywnych wynikach badań otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego przekaże nieodpłatnie inwestycję spółce komunalnej Przedsiębiorstwu (...).

W przypadku, gdy Miasto nie uzyska dofinansowania lub parametry otworu będą nieproduktywne wówczas nastąpi zaniechanie inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje wystąpić z wnioskiem aplikacyjnym do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego "Udostępnianie wód termalnych w Polsce" w zakresie wykonania prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż termalnych w celu ich udostępniania.

Planowana inwestycja obejmuje poszukiwanie i rozpoznawanie wód termalnych na terenie Miasta (...) na działce stanowiącej własność Miasta (...).

Celem inwestycji jest zdiagnozowanie, czy na terenie planowanej inwestycji występują wody termalne, które można eksploatować do celów energetycznych.

Działanie przewiduje wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego do głębokości określonej orientacyjnie na 2100 m.

Po wykonaniu robót geologicznych zostanie sporządzona dokumentacja hydrogeologiczna w celu ustalenia zasobów eksploatacyjnych wód termalnych, która wykaże czy temperatura wody oraz wydajność otworu pozwoli na wykorzystanie wód termalnych w ciepłownictwie.

Po zrealizowaniu inwestycji Miasto nie będzie dokonywać z tego tytułu żadnych dostaw. Miasto zakłada, że przekaże inwestycję nieodpłatnie Przedsiębiorstwu (...), jeżeli będzie możliwe wykorzystanie ujęcia wód termalnych w ciepłownictwie.

Na dzień dzisiejszy Miasto nie jest w stanie dokładnie określić daty przekazania inwestycji, bowiem nie wykonuje jeszcze prac związanych z przedsięwzięciem.

Miasto planuje zakończenie inwestycji na koniec grudnia 2022 r.

W przypadku, gdy Miasto nie uzyska dofinansowania lub też gdy parametry temperatury i wydajności wody złożonej będą niższe niż zakładano, czyli otwór będzie nieproduktywny, to nastąpi zaczopowanie otworu i w konsekwencji zaniechanie rozpoczętej inwestycji.

Zapisy dotyczące realizacji geotermii zostały ujęte w dokumentach strategicznych Gminy, tj.: "(...)". Do zadań własnych Miasta należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zagadnienie zaopatrzenia między innymi w wodę, w energię cieplną zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje czynności, które mieszczą się w ramach jej zadań własnych. Wykonany odwiert zostanie zatem zrealizowany w zakresie zadań własnych gminy. Planowane przedsięwzięcie polegające na rozpoznaniu złóż wód termalnych na terenie Miasta nie będzie służyło żadnym czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W przypadku uzyskania dofinansowania i możliwości wykorzystania otworu w ciepłownictwie, Miasto przekaże inwestycję w użytkowanie spółce komunalnej Przedsiębiorstwu (...) w formie nieodpłatnego przekazania niepodlegającego opodatkowaniu. Ponoszone w ramach realizacji ww. zadania wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na wykonaniu odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - po zrealizowaniu inwestycji Gmina nie będzie dokonywać z tego tytułu żadnych dostaw. Gmina zakłada, że przekaże inwestycję nieodpłatanie spółce komunalnej Przedsiębiorstwu Sp. z o.o. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca, planowane przedsięwzięcie polegające na rozpoznaniu złóż wód termalnych na terenie Miasta nie będzie służyło czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a wykonany odwiert zostanie zrealizowany w zakresie zadań własnych gminy. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na wykonaniu odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego, ponieważ nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z powyższych względów stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Informuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy lub stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności możliwości odzyskania podatku VAT.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl