0112-KDIL1-1.4012.280.2019.1.SJ - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Poprawa ekomobilności miejskiej na terenie Gminy".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.280.2019.1.SJ Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Poprawa ekomobilności miejskiej na terenie Gminy".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2019 r. (data wpływu 27 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Poprawa ekomobilności miejskiej na terenie Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usługi związanych z realizacją zadania pn. "Poprawa ekomobilności miejskiej na terenie Gminy".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat A to jednostka samorządu terytorialnego. Zajmuje się kierowaniem podstawowymi rodzajami działalności publicznej. Do wykonywania niektórych zadań m.in. z zakresu: transportu, gospodarki magazynowej, łączności w tym działalność wspomagająca transport lądowy została powołana przez Radę Powiatu w A w dniu 21 maja 1999 r. Powiatowa Służba Drogowa w A. Jednostka wykonuje zadania w zakresie administrowania, planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg powiatowych określonych w ustawach szczególnych oraz aktach wydanych w celu wykonywania tych ustaw, a w szczególności - ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868), ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222).

Powiat A ubiega się o środki unijne związane z realizacją projektu pt. "Poprawa ekomobilności miejskiej na terenie Gminy". Zadanie jest realizowane w ramach programu operacyjnego: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa IV: efektywność energetyczna, działanie: 4.4. zrównoważony transport miejski, poddziałanie 4.4.1 ekomobilny MOF (ZIT A).

Powiat zawarł umowę o dofinansowanie z dnia 25 czerwca 2018 r. z Województwem.

Realizacja projektu odbędzie się w Gminie B, pow. A. Przedmiotem inwestycji jest zadanie zwiększenia ekomobilności na terenie G. B, w ramach którego przewiduje się przebudowę drogi:

1.

powiatowej na odc. C-D: od wiaduktu kolejowego w E do Obwodnicy D (przebudowa, poszerzenie oraz wzmocnienia drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowa zatok autobusowych, oświetlenia, przebudowa i budowa rowów przydrożnych, przepustów, budowa ciągu pieszo-rowerowego, budowa ciągu pieszego, budowa ścieżki rowerowej, zjazdów indywidualnych i publ., obiektów "Bike-Ride", wykonanie oznaczeń pionowych i poziomych);

2.

gminnej na odcinku D - droga jednokierunkowa (odc. A) wraz z budową chodnika - na odc. od F do m. D (odc. B) (budowa: nowej nawierzchni jezdni odc. A, budowa ciągu pieszego jednostr. i ścieżki rowerowej na całej długości projektów. odc. A, skrzyżowań na połączeniu odc. A z drogą pow. (zwykłe typu - T), zjazdów indywidualnych i publ. na odc. A, budowa zatok autobusowych, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, obiektów "Bike-Ride", wykonanie oznaczeń pionowych i poziomych, kanalizacja deszczowa na odc. B).

Prace związane z ww. zadaniem będą stanowiły koszty kwalifikowalne. Do tych kosztów zalicza się także podatek od towarów i usług. Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Po zakończeniu wyżej ww. prac przebudowane odcinki dróg zostaną udostępnione dla użytkowników dróg. Powiat A nie będzie pobierał żadnych opłat z tego tytułu, nie będzie czerpał żadnych korzyści z oddania drogi do użytku.

Powiat A jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadania pt. "Poprawa ekomobilności miejskiej na terenie Gminy", nie będą wykorzystywane przez Powiat A do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego zadania.

Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Powiat ubiega się o środki unijne związane z realizacją projektu pt. "Poprawa ekomobilności miejskiej na terenie Gminy". Zadanie jest realizowane w ramach programu operacyjnego: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa IV: efektywność energetyczna, działanie: 4.4. zrównoważony transport miejski, poddziałanie 4.4.1 ekomobilny MOF (ZIT A). Powiat A zawarł umowę o dofinansowanie z dnia 25 czerwca 2018 r. z Województwem. Realizacja projektu odbędzie się w Gminie B, pow. A. Przedmiotem inwestycji jest zadanie zwiększenia ekomobilności na terenie G. B, w ramach którego przewiduje się przebudowę drogi:

1.

powiatowej na odc. C-D: od wiaduktu kolejowego w E do Obwodnicy D (przebudowa, poszerzenie oraz wzmocnienia drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowa zatok autobusowych, oświetlenia, przebudowa i budowa rowów przydrożnych, przepustów, budowa ciągu pieszo-rowerowego, budowa ciągu pieszego, budowa ścieżki rowerowej, zjazdów indywidualnych i publ., obiektów "Bike&Ride", wykonanie oznaczeń pionowych i poziomych);

2.

gminnej na odcinku D - droga jednokierunkowa (odc. A) wraz z budową chodnika - na odc. od F do m. D (odc. B) (budowa: nowej nawierzchni jezdni odc. A, budowa ciągu pieszego jednostr. i ścieżki rowerowej na całej długości projektów. odc. A, skrzyżowań na połączeniu odc. A z drogą pow. (zwykłe typu - T), zjazdów indywidualnych i publ. na odc. A, budowa zatok autobusowych, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, obiektów "Bike&Ride", wykonanie oznaczeń pionowych i poziomych, kanalizacja deszczowa na odc. B).

Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu wyżej ww. prac przebudowane odcinki dróg zostaną udostępnione dla użytkowników dróg. Powiat nie będzie pobierał żadnych opłat z tego tytułu, nie będzie czerpał żadnych korzyści z oddania drogi do użytku.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przysługuje mu prawo do obniżenia podatku w związku z realizacją wskazanego zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie - pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT - warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Powiat realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, ponieważ inwestycja będzie dokonywana przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - czyli ustawą o samorządzie powiatowym. Ponadto, efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, generującej opodatkowanie podatkiem od towarów i usług - zakupy towarów i usług w realizowanym projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności nieopodatkowanej. Po zakończeniu prac przebudowane odcinki dróg zostaną udostępnione dla użytkowników dróg. Powiat nie będzie pobierał żadnych opłat z tego tytułu, nie będzie czerpał żadnych korzyści z oddania drogi do użytku. Tym samym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Poprawa ekomobilności miejskiej na terenie Gminy".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej - przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl