0112-KDIL1-1.4012.270.2020.2.JK - Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.270.2020.2.JK Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2020 r. (data wpływu 1 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2020 r. (data wpływu 24 lipca 2020.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji zadania pn. (...)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizacji zadania pn. (...). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, Parafia (...) jest jednostką organizacyjną Kościoła. Posiada osobowość prawną, co wynika z art. 617 ustawy z dnia 7 maja 1969 r. o stosunku Państwa i Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 380). Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług, nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu jest renowacja ścian wewnętrznych i sklepień w zabytkowym kościele parafialnym w X.

Operacja obejmuje swym zakresem:

1.

renowację ścian i sufitów wewnętrznych kościoła w tym roboty przygotowawcze, roboty budowlane i naprawcze przy robotach malarskich oraz roboty malarskie sufitów i ścian,

2.

konserwację malowidła (plafonu) na sklepieniu w nawie bocznej, tj. konserwację i restaurację malowidła ściennego techniką temperową. Plafon nosi nazwę " (...)".

Renowacja ścian wewnętrznych, sufitów i sklepień nie tylko wyeksponuje walory estetyczne i architektoniczne zabytkowego kościoła w X, ale przede wszystkim zabezpieczy zabytek przed degradacją i doprowadzi do poprawy stanu zachowania. To z kolei wpłynie na wzrost satysfakcji oraz liczbę osób odwiedzających obiekt.

Operacja ma charakter inwestycyjny. Wymaga zgłoszenia robót i jako zabytek wpisany do rejestru zabytków wymaga pozwolenia konserwatora zabytków. Zakres prac jest zgodny z przedłożonym do wniosku kosztorysem inwestorskim, zgłoszeniem robót i pozwoleniem konserwatorskim. Operacja ma charakter ogólnodostępny.

Projekt adresowany jest do całej lokalnej społeczności i poszczególnych jej grup, zapewni równy dostęp wszystkim mieszkańcom Gminy - zdrowym i grupom najbardziej potrzebującym, dotkniętym niepełnosprawnościami. Dzięki pozyskaniu dofinansowania Wnioskodawca będzie w stanie zrealizować operację w zakładanym terminie, zakresie rzeczowym i finansowym.

Realizacja operacji będzie odbywała się na obszarze obowiązywania Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2016-2023 w miejscowości X.

Na prowadzenie ww. prac zezwolenie wydał Wojewódzki Konserwator Zabytków. Realizacja operacji przyczyni się do ochrony zabytkowego obiektu, poprawy jego stanu technicznego oraz podniesie estetykę budynku. Dla projektu podpisana została umowa o dofinansowanie nr (...) w dniu (...) 2019 r.

Kościół parafialny w X został wybudowany w roku 1785 i odnowiony w roku 1927.

Zespół przykościelny, w skład którego wraz z dzwonnicą, cmentarzem przykościelnym, ogrodzeniem i dwoma bramami oraz klasztorem kanoników regularnych laterańskich wchodzi ten zabytkowy obiekt sakralny, jest wpisany do rejestru zabytków Województwa (...).

Podstawowym odbiorcą operacji będą mieszkańcy Gminy X. Kościół parafialny w X jest ogólnodostępny dla mieszkańców Miasta i Gminy X. W kościele oprócz tradycyjnych nabożeństw odbywają się okolicznościowe msze św.m.in. z okazji świąt państwowych, narodowych, świeckich, w których bierze udział społeczność całej Gminy. Parafia jest również organizatorem corocznego festynu parafialnego, w którym uczestniczą mieszkańcy Gminy.

Wysokość pozyskanego dofinansowania na realizację zadania z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich wynosi 150.000 zł. Termin realizacji zadania upływa 31 grudnia roku.

Wszystkie prace i usługi wykonane na rzecz Parafii zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą będzie Parafia. Obiekt jest i będzie własnością Parafii. Korzystanie nie będzie podlegało opłatom przez korzystających. Infrastruktura będzie ogólnodostępna, a Parafia nie będzie czerpać przychodów związanych z realizacją Projektu.

W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, Parafia jest zobligowana do uzyskania takiej interpretacji.

Ponadto w piśmie z dnia 22 lipca 2020 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania pn. (...) nie służą i nie będą służyć Parafii do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizacji zadania pn. (...) istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało Mu prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją zadania ze względu na fakt, że nie występują po stronie Parafii, jako podatnika VAT, czynności opodatkowane, do których wykorzystywane byłyby poddane renowacji ściany i sklepienia.

Zgodnie z art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, kościelne osoby prawne, które nie prowadzą działalności gospodarczej nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych, a tym samym nie mają możliwości odliczenia podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest również niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze przepisy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki umożliwiające pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony.

W konsekwencji Parafii nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług dokonanych w związku z realizacją zadania pn. (...). Tym samym Wnioskodawca nie odzyska zapłaconego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia jest jednostką organizacyjną Kościoła. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług, nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu jest renowacja ścian wewnętrznych i sklepień w zabytkowym kościele parafialnym w X.

Renowacja ścian wewnętrznych, sufitów i sklepień nie tylko wyeksponuje walory estetyczne i architektoniczne zabytkowego kościoła w X, ale przede wszystkim zabezpieczy zabytek przed degradacją i doprowadzi do poprawy stanu zachowania. To z kolei wpłynie na wzrost satysfakcji oraz liczbę osób odwiedzających obiekt.

Operacja ma charakter inwestycyjny. Wymaga zgłoszenia robót i jako zabytek wpisany do rejestru zabytków wymaga pozwolenia konserwatora zabytków. Zakres prac jest zgodny z przedłożonym do wniosku kosztorysem inwestorskim, zgłoszeniem robót i pozwoleniem konserwatorskim. Operacja ma charakter ogólnodostępny.

Projekt adresowany jest do całej lokalnej społeczności i poszczególnych jej grup, zapewni równy dostęp wszystkim mieszkańcom Gminy - zdrowym i grupom najbardziej potrzebującym, dotkniętym niepełnosprawnościami. Dzięki pozyskaniu dofinansowania Wnioskodawca będzie w stanie zrealizować operację w zakładanym terminie, zakresie rzeczowym i finansowym.

Na prowadzenie ww. prac zezwolenie wydał Wojewódzki Konserwator Zabytków. Realizacja operacji przyczyni się do ochrony zabytkowego obiektu, poprawy jego stanu technicznego oraz podniesie estetykę budynku. Dla projektu podpisana została umowa o dofinansowanie nr (...) w dniu (...) 2019 r.

Podstawowym odbiorcą operacji będą mieszkańcy Gminy. Kościół parafialny jest ogólnodostępny dla mieszkańców Miasta i Gminy. W kościele oprócz tradycyjnych nabożeństw odbywają się okolicznościowe msze św.m.in. z okazji świąt państwowych, narodowych, świeckich, w których bierze udział społeczność całej Gminy. Parafia jest również organizatorem corocznego festynu parafialnego, w którym uczestniczą mieszkańcy Gminy.

Wszystkie prace i usługi wykonane na rzecz Parafii zostaną udokumentowane fakturami, na których nabywcą będzie Parafia. Obiekt jest i będzie własnością Parafii. Korzystanie nie będzie podlegało opłatom przez korzystających. Infrastruktura będzie ogólnodostępna, a Parafia nie będzie czerpać przychodów związanych z realizacją Projektu.

Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania pn. (...) nie służą i nie będą służyć Parafii do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w odniesieniu do realizacji zadania pn. (...) istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - nie są spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług, nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Ponadto towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania nie służą i nie będą służyć Parafii do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. W analizowanym przypadku nie są bowiem spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w odniesieniu do realizacji zadania pn. (...) nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl