0112-KDIL1-1.4012.175.2019.2.RW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.175.2019.2.RW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2019 r. (data wpływu 2 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania środków (datków) otrzymanych przez Spółkę od Darczyńców w ramach Zbiórki,

* uznania udziału Spółki w Projekcie za czynność opodatkowaną,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Spółkę związanych z uczestnictwem w Zbiórce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie: opodatkowania środków (datków) otrzymanych przez Spółkę od Darczyńców w ramach Zbiórki, uznania udziału Spółki w Projekcie za czynność opodatkowaną, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Spółkę związanych z uczestnictwem w Zbiórce. Pismem z dnia 28 czerwca 2018 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest przedsiębiorstwem handlowym typu "C" z siedzibą w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest handel artykułami spożywczymi i konsumpcyjnymi wszelkiego rodzaju oraz prowadzenie placówek handlowych o dużej powierzchni na terenie Polski. Spółka prowadzi swoją działalność poprzez sieć hal sprzedaży, które oferują pełne zaopatrzenie dla gastronomii, hotelarstwa, handlu detalicznego, kiosków, sklepów na stacjach benzynowych, obsługi imprez, barów, kuchni, stołówek i innych podmiotów prowadzących działalność gastronomiczną oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: "Darczyńcy").

Spółka rozważa możliwość przyłączenia się do zbiórki środków pieniężnych przeznaczonych na cele charytatywne, których organizatorem będzie Fundacja (dalej "Fundacja") wraz z innymi organizacjami pozarządowymi. Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 97, tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1491). Statut Fundacji definiuje jej cel statutowy jako "Budowanie społeczeństwa obywatelskiego i solidarności społecznej, upowszechnianie praktyki filantropii i mikrofilantropii oraz prowadzenie działalności społecznie użytecznej, zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej i ochrony zdrowia, działalności charytatywnej, dobroczynnej, humanitarnej, promocji i organizacji wolontariatu, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, w tym wspieranie organizacyjne i finansowe osób i podmiotów działających w tych sferach". Fundacja jest podmiotem niepowiązanym ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Fundacja, razem z innymi organizacjami pozarządowymi w tym A oraz Fundacją B ma zamiar organizować zbiórki w sklepach partnerskich z możliwością przekazania na cele charytatywne przez klientów sklepów środków w formie gotówkowej jak i bezgotówkowej, tj. przy użyciu kart płatniczych (dalej "Zbiórka"). Zgodnie z założeniami, klienci sklepu partnerskiego zaangażowanego w zbiórkę będą mogli przekazać, za pośrednictwem sklepu, na rzecz Fundacji, kwotę przewyższającą wartość rachunku za zakupy (w gotówce lub za pomocą karty płatniczej) - projekt "ZAOKRĄGLAMY" (dalej "Projekt"). Spółka rozważa możliwość przyłączenia się do Zbiórki jako jeden z wielu sklepów partnerskich Fundacji (dalej: "Partner"), biorących udział w Projekcie.

Organizacja Zbiórki w ramach Projektu:

1. Fundacja przy pomocy Partnerów zorganizuje zbiórkę bezgotówkową (czyli przekazywanie darowizn przy użyciu kart płatniczych) i gotówkową (czyli zbiórka publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych);

2. Wnioskodawca zawrze umowę z Fundacją, z której wynikać będzie, że będzie on brał udział w Projekcie jako Partner;

3. Spółka będzie zbierała środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do Spółki) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracę zawartej z Fundacją;

4. W ramach Zbiórki Spółka planuje przyjmować środki od Darczyńców poprzez trzy typy zaokrągleń - do pełnych 10 groszy, do 50 groszy i do 1 złotego;

5. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozważane jest przyjęcie jednego z trzech modeli działania odnośnie przedstawienia informacji o przekazanych przez Darczyńców środkach pieniężnych w formie darowizny na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy. Przekazanie środków pieniężnych może być odzwierciedlone:

a.

na wydruku niefiskalnym;

b.

na paragonie fiskalnym dotyczącym transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja) - pod warunkiem nienaruszenia § 8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363, "Rozporządzenie");

c.

w formie dodatkowej adnotacji na fakturze dotyczącej transakcji sprzedaży towarów wystawionej na rzecz podatnika VAT;

6.

zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Spółki (z możliwe największą częstotliwością np. codziennie) i umowy zawartej pomiędzy Spółką a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Spółki lub subkonto utworzone przez Spółkę, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji (z możliwe największą częstotliwością np. codziennie);

7. Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki);

8. własność środków pieniężnych przekazywanych przez Darczyńców (osoby fizyczne będące klientami Spółki) nie będzie nabywana przez Spółkę, lecz będzie przechodzić bezpośrednio od osób fizycznych na rzecz Fundacji jedynie za przy udziale Wnioskodawcy. Wnioskodawca w ramach uczestnictwa w Projekcie będzie pełnić wyłącznie funkcję podmiotu przekazującego środki pieniężne swoich klientów (Darczyńców) do Fundacji, a nie podmiotu wpłacającego swoje środki na rzecz Zbiórki lub otrzymującego je;

9. Spółka będzie zobowiązana do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez Darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią);

10. w przypadku płatności kartą, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć prowizję pobieraną przez agenta rozliczeniowego za wykonanie transakcji płatniczej;

11. Spółka zobowiązana będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu (szkolenie z zakresu obsługi terminala POS, szkolenia informujące o celach/założeniach Projektu), jak również poniesienia kosztów przystosowania sklepów/hal w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie (przykładowo materiały informacyjne reklamujące Projekt).

Rozważając przystąpienie do Projektu Wnioskodawca oczekuje osiągnięcia szeregu wymiernych korzyści, do których należą w szczególności:

1.

udział w ogólnokrajowym przedsięwzięciu charytatywnym o bardzo dużym potencjale finansowym, informacyjnym i promocyjnym (promocja marki Spółki wraz z promocją Projektu na poziomie krajowym czy lokalnym, zamieszczenie logo Wnioskodawcy w spocie informacyjnym emitowanym w telewizji, na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Fundacji i Projektu);

2.

współpraca z wiodącymi organizacjami lokalnymi w całym kraju działających w różnych sektorach (udział Spółki w wyborze celu konkretnej zbiórki);

3.

wyróżnienie na tle konkurencji i wzrost zainteresowania ze strony klientów, zwiększanie ich lojalności i zadowolenia, a tym samym - wolumenu sprzedaży;

4.

obniżenie kosztów działań Spółki w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, przy jednoczesnym wzroście efektywności tych działań - całość kwot zebranych podczas zbiórek stanowią datki Darczyńców, ale sukces Projektu stanowi sukces Spółki jako podmiotu zaangażowanego;

5.

wzrost satysfakcji z pracy i motywacji pracowników Spółki.

Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę akcje charytatywne zbliżone w swoich założeniach do Projektu, tj. polegające na pomaganiu przez zaokrąglanie końcowego rachunku za zakupy w sklepach, to silny światowy trend. Przykładowo w zbiórce charytatywnej "P" (...) odbywającej się na terytorium Wielkiej Brytanii i Irlandii przez 8 lat zebrano ponad 15 000 000,00 funtów brytyjskich, wspierając ponad 400 organizacji charytatywnych. Zbiórka "P" prowadzona jest tylko za pomocą płatności bezgotówkowych, transakcji internetowych i poprzez aplikację. Innym przykładem zbiórki może być odbywająca się na terytorium Niemiec D (...), gdzie przez 6 lat zebrano blisko 8 500 000,00 euro, dzięki którym wspierane są organizacje charytatywne zajmujące się dziećmi. Zbiórka ta polega na zaokrąglaniu tylko do 10 eurocentów, a w promowanie projektu zaangażowani są liczni celebryci. Natomiast fundacja charytatywna M (Francja) w ciągu kilku lat w ramach projektu L (...) zebrała ponad 7 500 000,00 euro - zebrane z akcji środki trafiają do lokalnych organizacji w całym kraju. We Francji co sekundę ktoś zaokrągla płatność, a w projekt zaangażowanych jest ponad 2500 sklepów.

Zgodnie z wiedzą Spółki programy zaokrąglania (zbieżne w swoich założeniach z Projektem) prowadzone są również w Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii, Izraelu.

Ponadto, z badań z 6 września 2018 r. przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że 40% klientów nie chce kupować w sklepach, które uznają za pozbawione "wymiaru etycznego", a 69% klientów oczekuje wyraźnych dowodów na zaangażowanie sklepów w lokalne społeczności (...).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie przewiduje wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji w ramach Projektu.

W ramach wspólnego przedsięwzięcia Fundacja zobowiązana będzie do wykonania czynności promocyjnych i informacyjnych w postaci promocji marki Spółki w ramach promocji Projektu na poziomie krajowym i lokalnym, poprzez zamieszczenia logo Wnioskodawcy w spocie informacyjnym emitowanym w telewizji, na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Fundacji i Projektu.

Za czynności wykonywane przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy nie zostało przewidziane wynagrodzenie.

Oprócz kosztów przygotowania materiałów reklamowych Spółka ponosić będzie wydatki na usługi realizacji płatności bezgotówkowych (prowizje z tytułu płatności kartą), wydatki na przeszkolenie pracowników, wydatki na dostosowanie sklepów/hal sprzedaży do uczestnictwa w Projekcie (przygotowanie odpowiednich materiałów i tablic informacyjnych).

Udział w Projekcie ma na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki oraz wyróżnienie jej na tle konkurencji, a w efekcie zwiększenie liczby klientów oraz wzrost zakupów dotychczasowych klientów. W konsekwencji Spółka oczekuje, że poniesione wydatki przełożą się na zwiększenie obrotów Spółki z tytułu sprzedaży towarów opodatkowanej VAT. Wobec tego poniesienie ww. wydatków, jako kosztów działań o charakterze marketingowo-promocyjnym, pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym ze sprzedażą opodatkowaną VAT z tytułu działalności handlowej Spółki, która jest podstawowym rodzajem działalności prowadzonej przez Spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że środki (datki) otrzymane przez Spółkę od Darczyńców w ramach Zbiórki nie będą podlegały opodatkowaniu VAT? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3)

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że udział Spółki w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej VAT? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4)

3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych prze Spółkę związanych z uczestnictwem w Zbiórce, podlegających VAT (np. kosztów przygotowania materiałów reklamowych) udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Spółkę? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5)

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

środki (datki) otrzymane przez Spółkę od Darczyńców w ramach Zbiórki nie będą podlegały opodatkowaniu VAT;

2.

udział Spółki w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem VAT;

3. Spółka będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych przez Spółkę związanych z uczestnictwem w Zbiórce, podlegających VAT (np. kosztów przygotowania materiałów reklamowych) udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Spółkę.

Ad 1

Zgodnie z regulacjami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: "VAT") podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez "dostawę towarów" ustawa o VAT rozumie zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (art. 7 ust. 1), podczas gdy "świadczeniem usług" jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1).

W ocenie Wnioskodawcy przyjęcie od Darczyńców datków, które następnie przekazywane są Fundacji w ramach Zbiórki, nie stanowi z pewnością dostawy towaru. W szczególności nie można uznać, by kwota zaokrąglenia powiększała podstawę opodatkowania z tytułu transakcji zakupowej, do której dochodzi pomiędzy Spółką a Darczyńcą. Datki te nie są bowiem obligatoryjnie doliczane do wartości towaru, nie stanowią elementu jego ceny i tym samym, nie są obrotem (podstawą opodatkowania) z tytułu sprzedaży w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Środki te nie stanowią także wynagrodzenia z tytułu odpłatnego świadczenia usług. W analizowanej sytuacji nie sposób uznać, że Darczyńcy są beneficjentami czynności zbierania datków na rzecz Fundacji, pomiędzy Spółką a Darczyńcami nie istnieje także żaden stosunek prawny, w którym można by dopatrywać się odpłatnego świadczenia usług, zresztą same datki nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, gdyż jest on zobowiązany do ich bezzwłocznego przekazania Fundacji. Otrzymane środki nie są zatem zapłatą za wykonanie świadczenia w postaci zebrania datków i ich przekazania Fundacji.

W tym świetle, w ocenie Spółki, nie sposób uznać, by środki pieniężne (w postaci gotówkowej lub bezgotówkowej), przyjęte przez Spółkę od Darczyńców i przekazane Fundacji, podlegały opodatkowaniu VAT. W ocenie Spółki otrzymanie od Darczyńców i przekazanie ww. środków pieniężnych Fundacji będzie pozostawało poza zakresem opodatkowania VAT.

Ad 2

Zgodnie z regulacjami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Regulacje art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowią, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nawiązując do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym Wniosku, Spółka wskazuje, że - choć nie będzie formalnie organizatorem Zbiórki, a jedynie pośrednikiem - obok aspektu charytatywnego, w szerszej perspektywie bierze udział w Projekcie również w celu uzyskania własnych korzyści gospodarczych. W takiej sytuacji zasadne jest twierdzenie, iż w relacji Wnioskodawca - Fundacja nie wystąpią wzajemne wobec siebie świadczenia, ale każdy z podmiotów realizował będzie czynności "dla siebie" w celu realizacji wspólnego celu, tj. Projektu.

Zdaniem Spółki, jej uczestnictwo w Projekcie nie będzie powodować sytuacji, w której świadczy ona usługi na rzecz Fundacji, nie będzie bowiem odbiorcy tych usług/świadczeń - będą one wykonywane w interesie samego Wnioskodawcy.

Spółka będzie bowiem kooperowała z Fundacją w celu realizacji Projektu działając de facto we własnym interesie (nie tylko z pobudek czysto dobroczynnych). Udział w Zbiórce ma spowodować przykładowo zachęcenie większej liczby klientów do korzystania z usług Wnioskodawcy, pozytywne postrzeganie w oczach klientów, wzrost poziomu satysfakcji pracowników, ich lojalności i motywacji, jak również zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz budzenie pozytywnych emocji wśród klientów Spółki.

Świadczenia wykonywane w ramach wspólnego przedsięwzięcia nie są tymczasem opodatkowane podatkiem VAT, gdyż brak jest świadczenia usługi na rzecz innego podmiotu (brak czynności opodatkowanej).

Potwierdzeniem przedmiotowego stanowiska jest ugruntowana linia orzecznicza sądów administracyjnych, w tym między innymi:

* wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 12 czerwca 2013 r., sygn. I FSK 1128/12: "Naczelny Sąd Administracyjny orzekający w tej sprawie podziela także utrwalone już w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowisko, że przy ustalaniu na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy VAT, jako przedmiotu opodatkowania, świadczenia usług o złożonym charakterze, jakie stanowią umowy o współpracy (kooperacyjne), należy przede wszystkim uwzględniać cel takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania, na potrzeby podatkowe poszczególnych czynności służących realizacji tego celu (tak NSA w wyroku z dnia 23 kwietnia 2008 r., I FSK 1788/07, wyroku z dnia 9 października 2008 r. w sprawie I FSK 291/08 czy wyroku z dnia 29 lutego 2012 r. w sprawie I FSK 562/11). W powołanych orzeczeniach zaprezentowany został pogląd, że celem kooperacji (współpracy, współdziałania) jest uzyskanie przez skoordynowane i wspólne działania partnerów rezultatu o korzystnym dla nich wymiarze ekonomicznym. Działań takich nie można, do celów podatku od towarów i usług, wydzielać i oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość, którego końcowym efektem, jest zrealizowanie wspólnego przedsięwzięcia. Stanowisko takie zaprezentował także w zaskarżonym wyroku Sąd I instancji. Przenosząc powyższe uwagi na grunt rozpoznawanej sprawy trzeba uznać, że odnosząc przedstawione wyżej warunki uznania relacji gospodarczych za świadczenie usług do przedstawionych we wniosku o interpretację okoliczności faktycznych opisujących sposób wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Członkami Konsorcjum, nie sposób uznać, że mamy do czynienia ze świadczeniem usług pomiędzy Liderem Konsorcjum a jego Partnerami".

* wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 4 czerwca 2014 r. I FSK 1012/13: "Naczelny Sąd Administracyjny orzekający w tej sprawie podziela także utrwalone już w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowisko, że przy ustalaniu na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, jako przedmiotu opodatkowania, świadczenia usług o złożonym charakterze, jakie stanowią umowy o współpracy (kooperacyjne), należy przede wszystkim uwzględniać cel takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania, na potrzeby podatkowe poszczególnych czynności służących realizacji tego celu (tak NSA w wyroku z dnia 23 kwietnia 2008 r., I FSK 1788/07, wyroku z dnia 9 października 2008 r. w sprawie I FSK 291/08 czy wyroku z dnia 29 lutego 2012 r. w sprawie I FSK 562/11). W powołanych orzeczeniach zaprezentowany został pogląd, że celem kooperacji (współpracy, współdziałania) jest uzyskanie przez skoordynowane i wspólne działania partnerów rezultatu o korzystnym dla nich wymiarze ekonomicznym. Działań takich nie można, do celów podatku od towarów i usług, wydzielać i oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość, którego końcowym efektem, jest zrealizowanie wspólnego przedsięwzięcia. Stanowisko takie zaprezentował także w zaskarżonym wyroku Sąd I instancji."

* wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 25 czerwca 2014 r., sygn. I FSK 1108/13: "Autor skargi kasacyjnej argumentując swoje zarzuty stwierdza, że Partnerzy Konsorcjum świadczą usługi na rzecz Lidera Konsorcjum, czego skutkiem jest obowiązek wystawiania faktur dokumentujących te usługi. Z takim twierdzeniem nie można się zgodzić, należy je wręcz uznać za oderwane od analizowanego w sprawie stanu faktycznego. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika bowiem, że usługi i dostawy Skarżąca realizuje na rzecz Zleceniodawcy, takie były postanowienia umowne. Przyjęta przez Lidera Konsorcjum rola w rozliczeniach pomiędzy Zamawiającym a Partnerami Konsorcjum nie zmieniła stron umowy w aspekcie zasad realizacji Projektu, dla którego wykonawcy zostali wyłonieni w drodze przetargu publicznego. Minister Finansów natomiast interpretuje to w oderwaniu od zasad wspólnej działalności Partnerów Konsorcjum przyjętych w umowie o współpracy realizacyjnej z 28 września 2010 r. i wcześniejszej umowie z 29 września 2009 r. Organ nie wykazał przy tym, poza ogólnymi twierdzeniami, aby analizowany przepływ środków następował w wykonaniu jakichś usług świadczonych przez Partnerów Konsorcjum na rzecz jego Lidera i na odwrót. Tym samym, jak zasadnie przyjął Sąd pierwszej instancji w zaskarżonym wyroku, organ błędnie, w oderwaniu od celu gospodarczego przedsięwzięcia, przyjął, że czynności te będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

* wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 sierpnia 2015 r. sygn. I FSK 1373/14: "Działań podjętych w ramach umów o współpracy nie można dla celów podatku od towarów i usług oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru jako działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość - tymczasem w wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów, w oderwaniu od przyjętych przez partnerów Konsorcjum ustaleń oraz wymogów stawianych Konsorcjum przez Zamawiającego, ograniczył się do jednego tylko aspektu, a mianowicie do rozliczenia kosztów i przychodów oraz związanego z tym rozliczeniem dokonywanym poprzez noty obciążeniowe i uznaniowe pomiędzy Liderem a Partnerami konsorcjum, czyli pomiędzy uczestnikami jednego, wspólnego przedsięwzięcia".

Niezależnie od powyższego, nawet przy hipotetycznym uznaniu, iż czynności, które ma zamiar wykonywać Wnioskodawca w ramach swojego udziału w Projekcie będą stanowić pewnego rodzaju świadczenia na rzecz Fundacji, to powinny one zostać zakwalifikowane jako "nieodpłatne świadczenia" na rzecz Fundacji (Spółka jako partner Projektu nie otrzymuje bowiem bezpośrednio wynagrodzenia pieniężnego za udział w Projekcie). Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że są to świadczenia związane z jego działalnością gospodarczą, a tym samym nie stanowią przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług (stanowiące czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) uznaje się również:

* użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT);

* nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).

Z powyższego wynika, że przesłanką uznania nieodpłatnego świadczenia usług za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest to, aby nieodpłatne świadczenie usług następowało do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Natomiast w przypadku, gdy nieodpłatne świadczenie usług następuje dla celów stanowiących działalność gospodarczą podatnika (tj. podmiotu dokonującego takiego świadczenia) - to w świetle przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, a także zgodnie z utrwalonym stanowiskiem organów podatkowych - takie nieodpłatne świadczenie usług nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przykładowo, takie stanowisko zostało przedstawione przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2018 r., znak 0114-KDIP4.4012.79.2018.1.MP, w której zgodził się z poglądem, że: "Dla ustalenia, czy nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT istotne jest ustalenie celu wykonania takiego nieodpłatnego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywać się będzie w cel prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług (podlegające opodatkowaniu VAT) nie zostanie spełniona i w efekcie nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT".

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 marca 2017 r. znak: 1462-IPPP3.4512.51.2017.1.JŻ wskazał, że "Treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu istotne jest ustalenie celu tego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej".

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2015 r., znak ILPP2/443-1306/14-2/EN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przedstawił stanowisko, że: "(...) wskazać należy, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów. Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot".

Takie stanowisko zostało wyrażone również przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2014 r., znak IPTPP4/443-110/14-2/MK oraz z dnia 23 stycznia 2013 r., znak IPPP1/443-1197/12-2/MP.

Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Tymczasem mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego nie ulega wątpliwości, że udział Spółki w charakterze partnera Projektu i podejmowane w związku z nim działania (czynności) wpisują się w cel prowadzonej działalności gospodarczej i mają przynieść korzyści w postaci: zachęcenia obecnych i potencjalnych klientów do dokonywania zakupów w sklepach Spółki, pozyskania nowego grona klientów, zwiększenia wolumenu sprzedaży, co będzie miało wpływ na rozwój działalności gospodarczej Spółki. Tym samym istnieje związek pomiędzy udziałem Spółki w Projekcie i potrzebami jej działalności gospodarczej.

Nawet zatem przy przyjęciu. że czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach udziału w Projekcie będą stanowiły usługi świadczone nieodpłatnie na rzecz Fundacji, to stanowić one będą nieodpłatne świadczenie usług do celów związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. W szczególności mają one bowiem spowodować:

* wzmocnienie rozpoznawalności wśród m.in. klientów/potencjalnych klientów;

* zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientacja na wzrost sprzedaży;

* budzenie pozytywnych emocji wśród klientów Spółki;

* ukształtowanie długofalowych, opartych na zaufaniu, relacji z społecznością lokalną, podmiotami współpracującymi;

* pozytywne postrzeganie władz spółki, które zainicjowały i podejmują działania w obszarze działalności charytatywnej;

* pozytywne postrzeganie w oczach nie tylko klientów, ale również potencjalnych kandydatów do pracy, jak również wzrost poziomu satysfakcji pracowników, ich lojalności i motywacji.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy zasadnym jest uznanie, że czynności wykonywane w związku z udziałem w Zbiórce (w formie zachęcania do datków i obsługi darowizn od klientów) są powiązane z działalnością gospodarczą, a tym samym nawet przy uznaniu, że stanowią nieodpłatne świadczenia, nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że opisany w opisie zdarzenia przyszłego udział Wnioskodawcy w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Ad 3

Podstawowym przepisem statuującym prawo do odliczenia jest art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednocześnie należy zauważyć, iż ustawa o VAT nie zawiera odrębnych regulacji dotyczących możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na działania o takim charakterze, jak opisane we wniosku, w związku z czym zastosowanie znajdą zasady ogólne.

Dla oceny zaprezentowanego zdarzenia przyszłego istotne znaczenie ma dokonanie właściwej wykładni pierwszego członu hipotezy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez ustalenie, czy wydatki poniesione na nabycie towarów i usług na cele związane z udziałem w Projekcie mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jak trafnie zauważył NSA w wyroku z dnia 13 czerwca 2018 r., sygn. I FSK 1420/16, dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Jednocześnie, realizacja podstawowej zasady konstrukcyjnej podatku VAT, tj. zasady neutralności podatku VAT, uprawnia do twierdzenia, że związek ten może mieć charakter zarówno bezpośredni jak i pośredni, aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można natomiast mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów. Jak zauważył NSA, wykorzystywanie przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą strategii zarządzania opartej o koncepcję CSR (a zdaniem Spółki, udział w Projekcie można kwalifikować właśnie działanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu) docelowo ma mieć przełożenie na ich wyniki finansowe i sukces gospodarczy.

Również w szeregu innych podobnych spraw sądy administracyjne orzekały pozytywnie potwierdzając prawo podatników do odliczenia podatku. Z rozstrzygnięć tych wynika też szereg spostrzeżeń mających znaczenie z punktu widzenia niniejszego wniosku.

Przykładowo, w wyroku z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. I FSK 1606/12, NSA uznał, iż usługi związane z wydatkami w ramach ogólnej strategii firmy działającej w zgodzie z doktryną CSR stanowią wydatki marketingowe - a tego rodzaju wydatki przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu, szczególnie w sytuacji, gdy podmiot ponoszący te wydatki działa na rynku w warunkach konkurencji.

Podobną linię zaprezentował też WSA w Warszawie w wyroku z dnia 25 kwietnia 2018 r., sygn. III SA/Wa 2348/17 zauważając, że żaden racjonalny przedsiębiorca, a zarazem podatnik podatku od towarów i usług, nie działa po to, żeby generować straty - również u podłoża wydatków mieszczących się w obszarze CSR leży cel w postaci pozytywnego kształtowania wizerunku firmy i potrzeba prowadzenia niestandardowych działań o charakterze marketingowym, które w przyszłości mają wpłynąć na sprzedaż opodatkowaną. W tym, w ocenie Sądu, przejawia się związek z czynnościami opodatkowanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, który w świetle orzecznictwa sądów krajowych i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest konieczny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86. ust. 1 ustawy o VAT.

Ten sam sąd zdecydowanie nie zgodził się z tezą, że działania CSR są podejmowane bez jakiegokolwiek uzasadnionego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz że tylko klasyczne metody i sposoby promocji i reklamy mogą znaleźć odzwierciedlenie w prawnopodatkowej sytuacji podatnika uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego (wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 grudnia 2016 r., sygn. III SA/Wa 2881/15).

Przekładając powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka stoi na stanowisku, że w jej sytuacji w związku wydatkami ponoszonymi w ramach Zbiórki przez Spółkę spełnione zostaną warunki uznania ponoszonych wydatków za związane z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca działa bowiem na wysoce konkurencyjnym rynku, na którym aspekt promocyjny i reklamowy jest niezwykle ważny. Docelowo udział w Projekcie pozwoli na zwiększenie rozpoznawalności Spółki, wyróżnienie jej na tle konkurencji jako podmiotu etycznego, zaangażowanego społecznie, niewątpliwie pozytywnie wpływając na poziomu przyszłych zysków i sprzedaży opodatkowanej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki opisane w niniejszym wniosku należy niewątpliwie zakwalifikować jako wydatki, których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo - skutkowym z powstaniem obrotu. Mają one zatem związek z czynnościami opodatkowanymi, w rezultacie czego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych prze Spółkę związanych z uczestnictwem w Zbiórce, podlegających VAT (np. kosztów przygotowania materiałów reklamowych) udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślić jednak należy, że w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W art. 8 ust. 2 ustawy postanowiono, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z kolei, z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika m.in., że Wnioskodawca (Spółka) jest przedsiębiorstwem handlowym typu Cash & Carry z siedzibą w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest handel artykułami spożywczymi i konsumpcyjnymi wszelkiego rodzaju oraz prowadzenie placówek handlowych o dużej powierzchni na terenie Polski. Spółka prowadzi swoją działalność poprzez sieć hal sprzedaży, które oferują pełne zaopatrzenie dla gastronomii, hotelarstwa, handlu detalicznego, kiosków, sklepów na stacjach benzynowych, obsługi imprez, barów, kuchni, stołówek i innych podmiotów prowadzących działalność gastronomiczną oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: "Darczyńcy").

Spółka rozważa możliwość przyłączenia się do zbiórki środków pieniężnych przeznaczonych na cele charytatywne, których organizatorem będzie Fundacja (dalej "Fundacja") wraz z innymi organizacjami pozarządowymi. Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. Statut Fundacji definiuje jej cel statutowy jako "Budowanie społeczeństwa obywatelskiego i solidarności społecznej, upowszechnianie praktyki filantropii i mikrofilantropii oraz prowadzenie działalności społecznie użytecznej, zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej i ochrony zdrowia, działalności charytatywnej, dobroczynnej, humanitarnej, promocji i organizacji wolontariatu, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, w tym wspieranie organizacyjne i finansowe osób i podmiotów działających w tych sferach".

Fundacja, razem z innymi organizacjami pozarządowymi w tym A oraz Fundacją B ma zamiar organizować zbiórki w sklepach partnerskich z możliwością przekazania na cele charytatywne przez klientów sklepów środków w formie gotówkowej jak i bezgotówkowej, tj. przy użyciu kart płatniczych (dalej "Zbiórka"). Zgodnie z założeniami, klienci sklepu partnerskiego zaangażowanego w zbiórkę będą mogli przekazać, za pośrednictwem sklepu, na rzecz Fundacji, kwotę przewyższającą wartość rachunku za zakupy (w gotówce lub za pomocą karty płatniczej) - projekt "ZAOKRĄGLAMY" (dalej "Projekt"). Spółka rozważa możliwość przyłączenia się do Zbiórki jako jeden z wielu sklepów partnerskich Fundacji (dalej: "Partner"), biorących udział w Projekcie.

Organizacja Zbiórki w ramach Projektu:

1. Fundacja przy pomocy Partnerów zorganizuje zbiórkę bezgotówkową (czyli przekazywanie darowizn przy użyciu kart płatniczych) i gotówkową (czyli zbiórka publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych);

2. Wnioskodawca zawrze umowę z Fundacją, z której wynikać będzie, że będzie on brał udział w Projekcie jako Partner;

3. Spółka będzie zbierała środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do Spółki) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracę zawartej z Fundacją;

4. W ramach Zbiórki Spółka planuje przyjmować środki od Darczyńców poprzez trzy typy zaokrągleń - do pełnych 10 groszy, do 50 groszy i do 1 złotego;

5. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozważane jest przyjęcie jednego z trzech modeli działania odnośnie przedstawienia informacji o przekazanych przez Darczyńców środkach pieniężnych w formie darowizny na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy. Przekazanie środków pieniężnych może być odzwierciedlone:

a.

na wydruku niefiskalnym;

b.

na paragonie fiskalnym dotyczącym transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja) - pod warunkiem nienaruszenia § 8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363, "Rozporządzenie");

c.

w formie dodatkowej adnotacji na fakturze dotyczącej transakcji sprzedaży towarów wystawionej na rzecz podatnika VAT;

6.

zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Spółki (z możliwe największą częstotliwością np. codziennie) i umowy zawartej pomiędzy Spółką a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Spółki lub subkonto utworzone przez Spółkę, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji (z możliwe największą częstotliwością np. codziennie);

7. Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki);

8. własność środków pieniężnych przekazywanych przez Darczyńców (osoby fizyczne będące klientami Spółki) nie będzie nabywana przez Spółkę, lecz będzie przechodzić bezpośrednio od osób fizycznych na rzecz Fundacji jedynie za przy udziale Wnioskodawcy. Wnioskodawca w ramach uczestnictwa w Projekcie będzie pełnić wyłącznie funkcję podmiotu przekazującego środki pieniężne swoich klientów (Darczyńców) do Fundacji, a nie podmiotu wpłacającego swoje środki na rzecz Zbiórki lub otrzymującego je;

9. Spółka będzie zobowiązana do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez Darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią);

10. w przypadku płatności kartą, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć prowizję pobieraną przez agenta rozliczeniowego za wykonanie transakcji płatniczej;

11. Spółka zobowiązana będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu (szkolenie z zakresu obsługi terminala POS, szkolenia informujące o celach/założeniach Projektu), jak również poniesienia kosztów przystosowania sklepów/hal w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie (przykładowo materiały informacyjne reklamujące Projekt).

Rozważając przystąpienie do Projektu Wnioskodawca oczekuje osiągnięcia szeregu wymiernych korzyści, do których należą w szczególności:

1.

udział w ogólnokrajowym przedsięwzięciu charytatywnym o bardzo dużym potencjale finansowym, informacyjnym i promocyjnym (promocja marki Spółki wraz z promocją Projektu na poziomie krajowym czy lokalnym, zamieszczenie logo Wnioskodawcy w spocie informacyjnym emitowanym w telewizji, na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Fundacji i Projektu);

2.

współpraca z wiodącymi organizacjami lokalnymi w całym kraju działających w różnych sektorach (udział Spółki w wyborze celu konkretnej zbiórki);

3.

wyróżnienie na tle konkurencji i wzrost zainteresowania ze strony klientów, zwiększanie ich lojalności i zadowolenia, a tym samym - wolumenu sprzedaży;

4.

obniżenie kosztów działań Spółki w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, przy jednoczesnym wzroście efektywności tych działań - całość kwot zebranych podczas zbiórek stanowią datki Darczyńców, ale sukces Projektu stanowi sukces Spółki jako podmiotu zaangażowanego;

5.

wzrost satysfakcji z pracy i motywacji pracowników Spółki.

Umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie przewiduje wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji w ramach Projektu.

W ramach wspólnego przedsięwzięcia Fundacja zobowiązana będzie do wykonania czynności promocyjnych i informacyjnych w postaci promocji marki Spółki w ramach promocji Projektu na poziomie krajowym i lokalnym, poprzez zamieszczenia logo Wnioskodawcy w spocie informacyjnym emitowanym w telewizji, na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Fundacji i Projektu.

Za czynności wykonywane przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy nie zostało przewidziane wynagrodzenie.

Oprócz kosztów przygotowania materiałów reklamowych Spółka ponosić będzie wydatki na usługi realizacji płatności bezgotówkowych (prowizje z tytułu płatności kartą), wydatki na przeszkolenie pracowników, wydatki na dostosowanie sklepów/hal sprzedaży do uczestnictwa w Projekcie (przygotowanie odpowiednich materiałów i tablic informacyjnych).

Udział w Projekcie ma na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki oraz wyróżnienie jej na tle konkurencji, a w efekcie zwiększenie liczby klientów oraz wzrost zakupów dotychczasowych klientów. W konsekwencji Spółka oczekuje, że poniesione wydatki przełożą się na zwiększenie obrotów Spółki z tytułu sprzedaży towarów opodatkowanej VAT. Wobec tego poniesienie ww. wydatków, jako kosztów działań o charakterze marketingowo-promocyjnym, pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym ze sprzedażą opodatkowaną VAT z tytułu działalności handlowej Spółki, która jest podstawowym rodzajem działalności prowadzonej przez Spółkę.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy środki (datki) otrzymane przez Spółkę od Darczyńców w ramach Zbiórki będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Należy jeszcze raz zauważyć, że z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usługi co do zasady podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Obydwa warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W konsekwencji, należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w odniesieniu do każdej płatności pieniężnej rozpatrywać należy, czy nie stanowi ona otrzymanego wynagrodzenia za jakieś świadczenia wykonane przez dany podmiot. Jeśli można zidentyfikować takie świadczenie, to wówczas otrzymaną płatność należałoby potraktować jako wynagrodzenie za usługę. W przypadku więc, gdy podmiot płacący uzyskuje korzyść z pewnego rodzaju sytuacji, zobowiązanie takie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako świadczenie usługi. W konsekwencji powinno być ono opodatkowane podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie, zauważyć należy, że przyjęte od Darczyńców datki, które następnie przekazywane są Fundacji w ramach Zbiórki, nie stanowią części ceny (zapłaty) z tytułu dostawy towaru. Nie można uznać, by kwota zaokrąglenia powiększała podstawę opodatkowania z tytułu transakcji zakupowej, do której dochodzi pomiędzy Spółką a Darczyńcą. Datki te nie są bowiem doliczane do wartości towaru, nie stanowią elementu jego ceny i tym samym, nie są obrotem (podstawą opodatkowania) z tytułu sprzedaży w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Środki te nie stanowią także wynagrodzenia z tytułu odpłatnego świadczenia usług, ponieważ Spółka żadnych usług na rzecz Darczyńców nie świadczy.

W rezultacie należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w analizowanej sytuacji nie sposób uznać, że Darczyńcy są beneficjentami czynności zbierania datków na rzecz Fundacji, pomiędzy Spółką a Darczyńcami nie istnieje także żaden stosunek prawny, który można by uznać za odpłatne świadczenie usług, a datki nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, gdyż jest on zobowiązany do ich bezzwłocznego przekazania Fundacji.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że środki (datki) otrzymane przez Spółkę od Darczyńców w ramach Zbiórki nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca ma także wątpliwości czy udział Spółki w Projekcie będzie stanowić czynność opodatkowaną VAT.

Jak wynika z wniosku umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie przewiduje wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji w ramach Projektu.

Wskazane okoliczności prowadzą do uznania, że w opisanej sytuacji nie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług wskazanym w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Aby zatem odpowiedzieć na pytanie Wnioskodawcy należy rozstrzygnąć, czy opisane ww. czynności nie wypełniają dyspozycji nieodpłatnego świadczenia usług zawartego w art. 8 ust. 2, które również po spełnieniu wskazanych w tym przepisie warunków podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako nieodpłatne świadczenie usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 8 ust. 2 opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wyłącznie te nieodpłatne świadczenia, które nie mają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dla stwierdzenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.

Zatem należy stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów i służą potrzebom osobistym podmiotom wymienionym w omawianym przepisie.

Jak wskazał Wnioskodawca, w ramach Projektu będzie zbierał środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do Spółki) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracę zawartej z Fundacją. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Wnioskodawcy (w miarę możliwości z jak największą częstotliwością) i umowy zawartej pomiędzy Spółką a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Spółki lub subkonto utworzone przez nią, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji (również z możliwie największą częstotliwością np. codziennie).

Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub ww. subkoncie (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki).

Wnioskodawca będzie zobowiązany do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią). Spółka zobowiązana będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu, jak również poniesienia kosztów przystosowania sklepów/hal w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie. W ramach umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie jest przewidziane wynagrodzenie za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji.

Jak wynika z wniosku podejmowane przez Wnioskodawcę działania poprzez zaangażowanie się w Projekt mogą przyczynić się nie tylko do większej rozpoznawalności Spółki ale Wnioskodawca przewiduje także zwiększenie wolumenu sprzedaży.

W ramach wspólnego przedsięwzięcia Fundacja zobowiązana będzie do wykonania czynności promocyjnych i informacyjnych w postaci promocji marki Spółki w ramach promocji Projektu na poziomie krajowym i lokalnym, poprzez zamieszczenia logo Wnioskodawcy w spocie informacyjnym emitowanym w telewizji, na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Fundacji i Projektu. Za czynności wykonywane przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy nie zostało przewidziane wynagrodzenie.

Zatem, z okoliczności sprawy wynika, że udział w Projekcie i działania podejmowane przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy w ramach realizacji Projektu mogą mieć wpływ na zwiększenie rozpoznawalności Wnioskodawcy oraz wyróżnienie jej na tle konkurencji, co rzeczywiście może również pozytywnie wpływać na działalność gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę oraz przełożyć się na wyniki sprzedaży. Spółka oczekuje, że poniesione wydatki przełożą się na zwiększenie obrotów Spółki z tytułu sprzedaży towarów opodatkowanej VAT. Wobec tego poniesienie ww. wydatków, jako kosztów działań o charakterze marketingowo-promocyjnym, pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym ze sprzedażą opodatkowaną VAT z tytułu działalności handlowej Spółki, która jest podstawowym rodzajem działalności prowadzonej przez Spółkę.

Analizując opis sprawy stwierdzić należy, że nieodpłatne świadczenia, które wykonuje Wnioskodawca w związku ze zbiórką pieniędzy w ramach Projektu, stanowią nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, w analizowanym przypadku czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ w zaprezentowanych okolicznościach sprawy nadrzędnym celem świadczonych usług jest realizacja celów gospodarczych Wnioskodawcy polegających na zwiększeniu rozpoznawalności Spółki wśród klientów/potencjalnych klientów oraz kształtowanie pozytywnego wizerunku prowadzonej działalności w związku z zaangażowaniem się Wnioskodawcy w działalność charytatywną. Jak wynika z okoliczności sprawy udział Wnioskodawcy w Projekcie ma niewątpliwie cel gospodarczy polegający na budowaniu pozytywnego wizerunku jego działalności na konkurencyjnym rynku sprzedaży.

W konsekwencji, w analizowanej sprawie czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach jego udziału w Projekcie nie można uznać za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca ma także wątpliwości czy będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z uczestnictwem w Zbiórce.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. Trybunał zwraca uwagę, że właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Każde zatem nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 cyt. ustawy) lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji pojęcia "zamiar" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a sprzedażą w rozumieniu ustawy. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot sprzedaży.

Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku oprócz kosztów przygotowania materiałów reklamowych Spółka ponosić będzie wydatki na usługi realizacji płatności bezgotówkowych (prowizje z tytułu płatności kartą), wydatki na przeszkolenie pracowników, wydatki na dostosowanie sklepów/hal sprzedaży do uczestnictwa w Projekcie (przygotowanie odpowiednich materiałów i tablic informacyjnych).

Udział w Projekcie ma na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki oraz wyróżnienie jej na tle konkurencji, a w efekcie zwiększenie liczby klientów oraz wzrost zakupów dotychczasowych klientów. W konsekwencji Spółka oczekuje, że poniesione wydatki przełożą się na zwiększenie obrotów Spółki z tytułu sprzedaży towarów opodatkowanej VAT. Wobec tego poniesienie ww. wydatków, jako kosztów działań o charakterze marketingowo-promocyjnym, zdaniem Wnioskodawcy pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym ze sprzedażą opodatkowaną VAT z tytułu działalności handlowej Spółki, która jest podstawowym rodzajem działalności prowadzonej przez Spółkę.

Mając na uwadze powyższe informacje oraz przepisy prawa podatkowego należy wskazać, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż wydatki o charakterze marketingowo-promocyjnym, które poniesie Wnioskodawca takie jak: koszty przygotowania materiałów reklamowych, wydatki na usługi realizacji płatności bezgotówkowych (prowizje z tytułu płatności kartą), wydatki na przeszkolenie pracowników, wydatki na dostosowanie sklepów/hal sprzedaży do uczestnictwa w Projekcie (przygotowanie odpowiednich materiałów i tablic informacyjnych), które przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy, jej rozpoznawalność i pozytywne postrzeganie, pośrednio więc na generowanie obrotu przez Wnioskodawcę - będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z uczestnictwem w Zbiórce, podlegających VAT i udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Spółkę.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. organ wskazuje, że w pozostałym zakresie wniosku tj. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia w dniu 25 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.184.2019.2.AW oraz 0111-KDIB1-2.4010.258.2019.2.AW.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl