0111-KDWB.4010.52.2021.1.AZE - Obowiązek informowania o strategii podatkowej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 października 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDWB.4010.52.2021.1.AZE Obowiązek informowania o strategii podatkowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza,

że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 września 2021 r. (który w tym samym dniu wpłynął za pośrednictwem e-PUAP), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

* czy w 2022 r. Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c Ustawy CIT, jeśli wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w art. 27b ust. 1 Ustawy CIT, przekroczy równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości (tj. Spółka będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT) - jest prawidłowe;

* w jaki sposób Spółka powinna obliczyć przychód, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT w celu ustalenia, czy do 31 grudnia 2022 r. zobowiązana jest do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c Ustawy CIT) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy w 2022 r. Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c Ustawy CIT, jeśli wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w art. 27b ust. 1 Ustawy CIT, przekroczy równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości (tj. Spółka będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT oraz w jaki sposób Spółka powinna obliczyć przychód, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT w celu ustalenia, czy do 31 grudnia 2022 r. zobowiązana jest do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c Ustawy CIT.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka komandytowa z siedzibą w (...) (dalej "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą od 2011 r. Działalność gospodarcza od samego początku prowadzona jest w formie organizacyjno-prawnej jaką jest spółka komandytowa. Spółka nie dokonywała żadnych przekształceń, co oznacza, że od 2011 r. do chwili obecnej (2021 r.) działa w formie spółki komandytowej.

W 2019 r. Spółka uzyskała przychód w wysokości 219.106.663,26 zł. Jest to kwota przychodu wykazana przez Spółkę dla celów rachunkowych. Kwota przychodów Spółki za 2019 r., przeliczona według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia 31 grudnia 2019 r. (4,2585) wynosi 51.451.605,79 euro.

W 2019 r. Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego (była podatkowo transparentna). W związku z tym Spółka nie obliczała dla własnych potrzeb przychodów podatkowych i nie deklarowała podatku dochodowego. Do zapłaty podatku dochodowego z tytułu wykazywania przez Spółkę przychodów i kosztów związanych z prowadzoną działalnością zobowiązani byli wspólnicy Spółki.

W 2020 r. (w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2021 r.) (winno być od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.) Spółka uzyskała przychód w wysokości 233.825.393,35 zł. Kwota ta, przeliczona według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia 31 grudnia 2020 r. (4,6148) wynosi 50.668.586,58 euro. Jest to kwota przychodu wykazana przez Spółkę dla celów rachunkowych, gdyż w 2020 r. (analogicznie jak w 2019 r.) Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego. W związku z tym Spółka nie deklarowała podatku dochodowego. Do zapłaty podatku dochodowego z tytułu wykazywania przez Spółkę przychodów i kosztów związanych z prowadzoną działalnością zobowiązani byli wspólnicy Spółki.

Spółka wyjaśnia, że 31 grudnia 2020 r. zakończył się rok obrotowy, który rozpoczął się 1 stycznia 2020 r. Tym samym Spółka zamknęła księgi na dzień 31 grudnia 2020 r.

W oparciu o art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (dalej "Ustawa Nowelizująca") Spółka postanowiła, że przepisy znowelizowanej ustawy CIT znajdą do niej zastosowanie od dnia 1 maja 2021 r. W związku z tym, Spółka stała się podatnikiem CIT z dniem 1 maja 2021 r.

Pierwszym rokiem podatkowym Spółki jako podatnika CIT jest okres od dnia 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Za pierwszy rok podatkowy Spółka złoży, po raz pierwszy, zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT.

W okresie od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r. Spółka wykazała przychody (dla celów rachunkowych) w wysokości 73.949.126,78 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy w 2022 r. Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c Ustawy CIT, jeśli wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w art. 27b ust. 1 Ustawy CIT, przekroczy równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości (tj. Spółka będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT)?

Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna Spółka prosi o wyjaśnienie:

2. W jaki sposób Spółka powinna obliczyć przychód, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT w celu ustalenia, czy do 31 grudnia 2022 r. zobowiązana jest do sporządzenia

i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c Ustawy CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad pytanie nr 1:

Spółka uważa, że w 2022 r. będzie zobowiązana do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c Ustawy CIT, jeśli wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w art. 27b ust. 1 Ustawy CIT, przekroczy równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości (tj. Spółka będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT).

Ad pytanie nr 2:

Spółka uważa, że jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna, to okresem, z jakiego Spółka powinna obliczyć przychód, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT będzie okres od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. (pierwszy rok podatkowy Spółki). Przy obliczaniu kwoty przychodów, od której zależy powstanie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej należy uwzględnić przychody podatkowe wykazane przez Spółkę w tym okresie. Spółka powinna przeliczyć kwotę przychodów wyrażoną w PLN na euro uwzględniając średni kurs euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym 2021 r. (czyli w dniu 31 grudnia 2021 r.).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Ad pytanie nr 1:

Zgodnie z art. 27c ust. 1 Ustawy CIT podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

Wskazany przepis został dodany do Ustawy CIT z dniem 1 stycznia 2021 r. przez art. 2 pkt 24 Ustawy Nowelizującej.

Zgodnie z ww. przepisem, do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy są obowiązani podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy CIT.

Artykuł 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT stanowi, że podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro, przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.

Natomiast stosownie do art. 27b ust. 1 Ustawy CIT minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

Spółka dotychczas nie składała zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, ponieważ nie posiadała ona statusu podatnika CIT. Tym samym, nie była zobowiązana do składania zeznania. Jak była o tym mowa, pierwszym rokiem podatkowym Spółki będzie okres rozpoczynający się 1 maja 2021 r. i kończący się 31 grudnia 2021 r.

Mając na uwadze powyższe, Spółka złoży pierwsze zeznanie o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, w 2022 r. (za rok podatkowy trwający od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.).

Zgodnie z art. 27c ust. 4 Ustawy CIT podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.

Jak była o tym mowa, pierwszym rokiem podatkowym Spółki będzie okres rozpoczynający się

1 maja 2021 r. i kończący się 31 grudnia 2021 r.

W związku z tym, w 2022 r. Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c Ustawy CIT, jeśli wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w art. 27b ust. 1, przekroczy równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości (tj. Spółka będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT).

Ad pytanie nr 2:

Zgodnie z art. 12 ust. 2 Ustawy Nowelizującej spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika CIT z dniem 1 maja 2021 r.

Jak była o tym mowa w opisie stanu faktycznego, Spółka postanowiła skorzystać z możliwości "przesunięcia" stosowania przepisów Ustawy CIT do dnia 1 maja 2021 r. Stała się ona zatem podatnikiem CIT dopiero z dniem 1 maja 2021 r.

Stosownie do art. 12 ust. 3 Ustawy Nowelizującej z dniem poprzedzającym dzień uzyskania przez spółkę komandytową statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych spółka ta jest obowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych, przy czym przepis art. 8 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 Ustawy CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Jak wynika z treści art. 12 ust. 3 Ustawy Nowelizującej in fine, do określenia roku podatkowego spółek komandytowych art. 8 ust. 6 Ustawy CIT należy stosować odpowiednio.

Odniesienie do art. 8 ust. 6 Ustawy CIT ma na celu wskazanie roku podatkowego spółek komandytowych. Zatem pierwszym rokiem podatkowym Spółki po uzyskaniu statusu podatnika CIT będzie okres od 1 maja 2021 r. (dzień otwarcia ksiąg rachunkowych) do 31 grudnia 2021 r.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka uważa, że jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna, to okresem, z jakiego Spółka ma obliczyć przychód, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT będzie okres od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Zdaniem Spółki przez "wartość przychodu", o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT należy rozumieć wartość przychodu podatkowego, który Spółka wykazała w składanej deklaracji CIT za rok podatkowy. Przy obliczaniu, czy Spółka przekroczyła limit wskazany w tym przepisie należy kwotę wyrażoną w PLN przeliczyć na euro uwzględniając średni kurs euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym 2021 r. (czyli w dniu 31 grudnia 2021 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na mocy art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: "Ustawa nowelizująca") przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT") mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c ustawy o CIT, należy również rozumieć, spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od tej zasady. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 Ustawy nowelizującej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

Jak wynika z art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej, spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 ustawy o CIT, minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

Na podstawie art. 27b ust. 2 ustawy o CIT, podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:

1.

podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;

2.

podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;

3.

spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Zgodnie z wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2021 r. art. 27c ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

Na podstawie art. 27c ust. 2 ustawy o CIT, informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:

1.

informacje o stosowanych przez podatnika:

a.

procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,

b.

dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,

2.

informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,

3.

informacje o:

a.

transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,

b.

planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,

4.

informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:

a.

ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,

b.

interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,

c.

wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,

d.

wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 i 1747),

5. informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej - z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.

Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego (art. 27c ust. 4 ustawy o CIT).

Z kolei art. 27c ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że w przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia w języku polskim na stronie internetowej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Na stronie internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5, są dostępne sporządzone i podane do publicznej wiadomości informacje o realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata - art. 27c ust. 6 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 27c ust. 7 ustawy o CIT, w terminie, o którym mowa w ust. 4, podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5.

Na podstawie art. 27c ust. 8 ustawy o CIT, w przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 7, podatnik podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250 000 zł.

W zakresie nieuregulowanym w ust. 8 do nakładania kary pieniężnej stosuje się przepisy działu IVA ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego. Do postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 8, stosuje się odpowiednio przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, przy czym od decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej przysługuje odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej - art. 27c ust. 9 i 10 ustawy o CIT.

Jednocześnie na podstawie art. 27c ust. 11 ustawy o CIT, przepisy ust. 1-10 nie mają zastosowania do podatników, którzy są stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ust. 1 Ordynacji podatkowej.

Dokonując wykładni powyższego przepisu wskazać także należy na cel nowelizacji wprowadzającej tę regulację. Z uzasadnienia rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr... z 30 września 2020 r., (...)) wynika, że w ramach uszczelnienia projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej. Głównym celem proponowanych zmian jest dążenie do zwiększenia transparentności podatkowej podatników odgrywających istotną rolę na polskim rynku, w szczególności z uwagi na wysokość osiąganych przychodów. Projektowane w tym zakresie przepisy nakładają na określonych podatników obowiązek sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, która odnosi się do sposobu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej i wysokości ich zobowiązań podatkowych. Wprowadzenie projektowanych rozwiązań jest kolejnym krokiem w stronę zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Projektowane przepisy odnosić się będą do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Obecnie na podstawie art. 27b ustawy o CIT w stosunku do tych podmiotów upubliczniane są podstawowe dane z ich zeznań podatkowych, np. przychody, koszty, dochód i należny podatek. Jednocześnie dane publikowane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej służyć mogą organom Krajowej Administracji Podatkowej w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach tych podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych. Projektowane przepisy zobowiązują podmioty do podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej na swoich stronach internetowych. Takie działanie ma pełnić głównie funkcję informacyjną, dzięki czemu obywatele otrzymają dostęp do informacji o zasadach podatkowych, którymi kierują się największe podmioty oraz podejmowanych przez nich dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Takie informacje będą pomocne w czasie podejmowania przez obywateli decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Projekt nakłada na podmioty obowiązek publikacji wskazanych informacji. Podatnicy powinni uzupełnić treść swojej informacji o realizowanej strategii podatkowej o wszelkie dodatkowe dane, które w ich ocenie powinny się w niej znaleźć.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie organizacyjno-prawnej jaką jest spółka komandytowa. Do 31 grudnia 2020 r. Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego (była podatkowo transparentna). W związku z tym Spółka nie obliczała dla własnych potrzeb przychodów podatkowych i nie deklarowała podatku dochodowego.

Pierwszym rokiem podatkowym Spółki jako podatnika CIT jest okres od dnia 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Za pierwszy rok podatkowy Spółka złoży, po raz pierwszy, zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT.

Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego w pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że ustawa nowelizująca nie przewiduje szczególnych regulacji przejściowych, zatem podatnicy (których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym), są obowiązani do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej już za rok 2020, w terminie do 31 grudnia 2021 r.

Niemniej jednak w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Spółka komandytowa w 2020 r. nie była podatnikiem podatku dochodowego, stała się nim dopiero od 1 maja 2021 r.

Powyższe oznacza, że Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej do 31 grudnia 2021 r., pomimo że wartość przychodu uzyskana przez Spółkę w poprzednim roku przekroczyła równowartość 50 mln euro. Obowiązek przygotowania i złożenia informacji o realizacji strategii podatkowej, po stronie Spółki komandytowej wystąpi w terminie do 31 grudnia 2022 r. Pierwszym rokiem podatkowym, za który Wnioskodawca złoży zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 27 ust. 1, będzie okres od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Wartość przychodu uzyskana za ten okres winna być uwzględniona do ustalenia obowiązku sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej. W konsekwencji Spółka powinna obliczyć przychód, o którym mowa

w art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy CIT uwzględniając średni kurs euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym 2021 r. (czyli 31 grudnia 2021 r.).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W tym miejscu zauważyć należy, że rolą Organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń i podanych kwot, zatem w niniejszej interpretacji Organ nie dokonywał oceny poprawności przeliczenia przychodu uzyskanego w PLN na euro.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym,

w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach

(art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl