0111-KDWB.4010.30.2023.2.KKM - Odliczenia od dochodu darowizn na rzecz fundacji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDWB.4010.30.2023.2.KKM Odliczenia od dochodu darowizn na rzecz fundacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy Wnioskodawca jest uprawniony do dokonywania odliczeń od dochodu darowizn na rzecz Fundacji w ramach limitów określonych w art. 18 ust. 1 i 1a ustawy o p.d.o.p.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 26 lipca 2023 r., które wpłynęło 1 sierpnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka A (dalej jako: "Wnioskodawca") (...) ma siedzibę na terytorium Polski i prowadzi działalność bankową zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2324 z późn. zm.) opodatkowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów.

W maju 2022 r., w odpowiedzi bezpośrednio na potrzeby społeczne związane m.in. z sytuacją emigracyjną spowodowaną wojną w Ukrainie, ale także długookresowo w celu poszerzenia zakresu działań społecznych prowadzonych przez Spółkę A (...), ich sprofesjonalizowania i oddzielenia tej sfery od działań biznesowych, Wnioskodawca powołał Fundację (...).

Zgodnie ze statutem Fundacji celem jej działania jest wspieranie działań w zakresie:

a)

edukacji i oświaty,

b)

ochrony zdrowia,

c)

kultury fizycznej i sportu,

d)

pomocy społecznej, w tym pomocy dzieciom, rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans w rozwoju osobistym i nauce, pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą,

e)

nauki i techniki,

f)

dobroczynności,

g)

kultury,

h)

ochrony dziedzictwa narodowego,

i)

bezpieczeństwa publicznego,

j)

ochrony środowiska,

k)

wolontariatu pracowniczego,

l)

rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,

m)

ochrony zwierząt,

n)

wspierania rozwoju przedsiębiorczości młodych ludzi,

o)

wspierania innowacji technologicznych, w tym start-upów.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

a)

upowszechnianie wiedzy w zakresie edukacji wychowania dzieci i młodzieży;

b)

organizowanie szkoleń, konferencji i innych form edukacji pozaszkolnej;

c)

prowadzenie działalności naukowej, badawczej i oświatowej;

d)

tworzenie placówek szkolno-wychowawczych;

e)

organizowanie pracy placówek szkolno-wychowawczych poprzez dostarczenie niezbędnych pomocy naukowych;

f)

zaopatrzenie placówek edukacyjnych w sprzęt umożliwiający naukę i rozwój osobisty;

g)

wspieranie rozwoju osobistego przez kursy, szkolenia;

h)

organizowanie imprez rekreacyjnych i sportowych;

i)

organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży;

j)

udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej placówkom oświatowym, wychowawczym, opiekuńczym, służbie zdrowia, organizacjom rządowym i pozarządowym;

k)

wspieranie uzdolnionej młodzieży przez przyznanie stypendiów;

l)

tworzenie programów stypendialnych, udzielanie wsparcia programom edukacyjnym podnoszącym jakość nauczania oraz programów wyrównujących szanse edukacyjne, promujących talenty i wybitnie uzdolnione dzieci i młodzież;

m)

pomoc w nauce dzieci i młodzieży z terenów ubogich poprzez umożliwienie nauki online;

n)

wsparcie indywidualne osób fizycznych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej;

o)

organizowanie wolontariatu;

p)

wspieranie pracowników i ich rodzin, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji społecznoekonomicznej;

q)

pomoc "włączenia do życia społecznego" niesioną uchodźcom dotkniętym konfliktem wojennym, zbrojnym;

r)

wpieranie dzieci i młodzieży dotkniętych konfliktem wojennym poprzez pomoc w dostępie do edukacji, rozwoju osobistego, w tym pomoc dla uczniów (również studentów), chcących kontynuować studia na polskich uczelniach;

s)

wsparcie przedsiębiorczości i innowacyjnych projektów biznesowych;

t)

szerzenie i promowanie edukacji muzycznej, rozwój talentów;

u)

organizowanie konkursów promujących edukację i rozwój dzieci i młodzieży (muzyczny, plastyczny, literacki, recytatorski) / szeroko rozumiana edukacja;

v)

wsparcie organizacji OSP w zakupie sprzętu wyposażenia jednostek, szkoleniach doszkalających;

w)

organizowanie działań służących ochronie zdrowia i rehabilitacji;

x)

wsparcie grupy społecznej ratowników medycznych w zakupie sprzętu osobistego wyposażenia, szkoleń podnoszących kwalifikacje;

y)

finansowanie zakupów sprzętu medycznego dla placówek medycznych oraz remont poczekalni i miejsc przeznaczonych dla osób chorych.

W 2022 r. Spółka A (...) przekazał darowiznę na rzecz Fundacji z przeznaczeniem na realizację jej celów statutowych. Łączna wartość darowizn przekazanych w 2022 r. przez Spółkę A (...) na cele wskazane w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, a także łączna wartość darowizn po uwzględnieniu także darowizn na cele wskazane w art. 18 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o p.d.o.p. nie przekroczyła 10% dochodu określonego w art. 7 ust. 3 tej ustawy. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., kwota darowizny została odliczona przez Spółkę A (...) od dochodu wykazanego w deklaracji CIT-8 za 2022 r.

Spółka A (...) zamierza także w przyszłości w razie potrzeb przekazywać takie darowizny na rzecz Fundacji.

Fundacja nie jest organizacją pożytku publicznego, ale wypełnia warunki wskazane w z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca wskazał, że kwoty darowizn, których dotyczy wniosek o interpretacje, przekazane Fundacji do chwili obecnej oraz te, które będą przekazane w przyszłości, nie są związane z wypełnieniem zobowiązania wynikającego z aktu założycielskiego fundacji.

Zgodnie z aktem notarialnym o ustanowienie Fundacji, na majątek Fundacji składa się m.in. fundusz założycielski wnoszony przez Spółkę A (...) jako Fundatora w gotówce w kwocie 1.000 zł. Akt ten nie zawiera innych zobowiązań Fundatora wobec Fundacji. Darowizny, których dotyczy wniosek, przekazane zostały/przekazywane będą w oparciu o podpisywaną każdorazowo umowę darowizny.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do dokonywania odliczeń od dochodu darowizn na rzecz Fundacji w ramach limitów określonych w art. 18 ust. 1 i 1a ustawy o p.d.o.p.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy jest on uprawniony do dokonywania odliczeń od dochodu darowizn na rzecz Fundacji w ramach limitów określonych w art. 18 ust. 1 i 1a ustawy o p.d.o.p.

Stosownie do art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu: darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej jako "ustawa o działalności pożytku publicznego"), organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1. Zgodnie z art. 18 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3.

Artykuł 4 ustawy o działalności pożytku publicznego wymienia m.in. zadania w zakresie:

- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

- działalności charytatywnej;

- ochrony i promocji zdrowia;

- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

- porządku i bezpieczeństwa publicznego;

- promocji i organizacji wolontariatu;

- działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; 

- działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej.

Artykuł 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego wymienia m.in. fundacje i stowarzyszenia prowadzące działalność, która jest społecznie użyteczna.

W ustawie o p.d.o.p. brak jest ponadto przepisów wyłączających możliwość odliczenia od dochodu darowizn przekazanych na rzecz podmiotów innych niż organizacje pożytku publicznego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, podatnik może odliczyć od dochodu (w ramach określonego w ustawie o p.d.o.p. limitu) także darowizny dokonane na rzecz podmiotów, które nie mają statusu organizacji pożytku publicznego, o ile darowizny te są dokonywane:

- na cele wskazane w ustawie o działalności pożytku publicznego;

- na rzecz podmiotów wskazanych w tej ustawie (tj.m.in. fundacji, stowarzyszeń i innych rodzajów organizacji pozarządowych).

Jako zatem, że:

- darowizny, których dotyczy zapytanie, przekazywane są na rzecz Fundacji, tj. podmiotu działającego w jednej z form wskazanych w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego,

- w ocenie Wnioskodawcy, cele działalności Fundacji określone jej statutem w pełni wpisują się w zakres zadań wymienionych w ustawie o działalności pożytku publicznego,

- ustawa o p.d.o.p. nie wyłącza możliwości odliczenia od dochodu darowizn przekazanych na rzecz podmiotów innych niż organizacje pożytku publicznego.

- zdaniem Wnioskodawcy, przekazując darowizny na cele statutowe Fundacji, ma on prawo do odliczenia przekazanych kwot od dochodu w ramach limitów określonych w art. 18 ust. 1 i 1a ustawy o p.d.o.p.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.; dalej k.c.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna jest zatem umową, w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem własnego majątku. Istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Należy zauważyć, że nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi darowiznę. Zgodnie bowiem z art. 889 k.c.:

Nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

1)

gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;

2)

gdy ktoś zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 890 k.c.:

1) Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

2) Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Darowizna jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy. Zatem, umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej - do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli-i jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: ustawa o p.d.o.p.):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p.:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z powyższej regulacji wynika więc jednoznacznie, że ustalenie dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym, dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tymże roku podatkowym. Przepis art. 18 ustawy o p.d.o.p. reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniając występujące w tym artykule odliczenia.

I tak, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p.:

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu: 1) darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1)

osób fizycznych;

2)

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym:

Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Istotne jest zatem właściwe udokumentowanie odliczanych darowizn. W przypadku darowizn pieniężnych konieczne jest posiadanie dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy.

Z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

- obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 571 z późn. zm.), prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,

- musi być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1-3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

1. Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

2. Organizacjami pozarządowymi są:

1)

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

3. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1)

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2)

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3)

spółdzielnie socjalne;

4)

spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy została określona w art. 4 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

1. Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2)

działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3)

działalności charytatywnej;

4)

podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5)

działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6)

ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, z późn. zm.2));

7)

działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8)

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9)

działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10)

działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11)

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12)

działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13)

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14)

nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15)

działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16)

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17)

wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18)

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19)

turystyki i krajoznawstwa;

20)

porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21)

obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22)

upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23)

ratownictwa i ochrony ludności;

24)

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25)

upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26)

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27)

promocji i organizacji wolontariatu;

28)

pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29)

działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2205);

30)

promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31)

działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32)

przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji;

33)

działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;

34)

działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. poz. 1812 i 2140).

Należy zauważyć również, że zgodnie z art. 18 ust. 1k ustawy o p.d.o.p.:

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym kosztem jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.

Treść art. 18 ust. 1g ustawy o p.d.o.p. stanowi, że:

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Oznacza to, że w zeznaniu rocznym konieczne jest ujęcie wszelkich wymienionych powyżej informacji na temat przekazanej darowizny.

Jak zostało wskazane w opisie sprawy, Wnioskodawca w 2022 r. przeznaczył na rzecz Fundacji darowiznę pieniężną, nieprzekraczającą 10% dochodu Spółki.

Fundacja jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, nieprowadzącym działalności zarobkowej. Przekazana przez Wnioskodawcę darowizna zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych Fundacji. Wnioskodawca wskazał również, że Fundacja realizuje cele, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, tj. w szczególności w zakresie: edukacji i oświaty, ochrony zdrowia, kultury fizycznej i sportu, pomocy społecznej, nauki i techniki, dobroczynności, kultury, ochrony dziedzictwa narodowego, bezpieczeństwa publicznego, ochrony środowiska, wolontariatu, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, ochrony zwierząt, wspierania rozwoju przedsiębiorczości, wspierania innowacji technologicznych.

Spółka A (...) zamierza także w przyszłości w razie potrzeb przekazywać takie darowizny na rzecz Fundacji.

Odnosząc przywołane przepisy prawa i wyjaśnienia organu do opisanego przez Spółkę stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać, że o ile przekazanie ww. darowizn pieniężnych na rzecz Fundacji nastąpiło/nastąpi na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy (art. 18 ust. 1c ustawy o p.d.o.p.), to Spółce przysługuje prawo odliczenia tych darowizn zgodnie z art. 18 ust. 1 i 1a ustawy o p.d.o.p.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, z ww. zastrzeżeniem, uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy

z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

- z zastosowaniem art. 119a;

- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r.

Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 259 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl