0111-KDSB1-2.440.40.2023.6.DS - WIS TOWAR - zestaw sushi - CN 19 - stawka 0% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-2.440.40.2023.6.DS WIS TOWAR - zestaw sushi - CN 19 - stawka 0% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z 21 lutego 2023 r. (data wpływu 24 lutego 2023 r.),uzupełnionego pismami z dnia 11 kwietnia 2023 r. (data wpływu 11 kwietnia 2023 r.), 14 kwietnia 2023 r. (data wpływu 24 kwietnia 2023 r.), 15 maja 2023 r. (data wpływu 15 maja 2023 r.) oraz 9 czerwca 2023 r. (data wpływu 9 czerwca 2023 r.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - zestaw sushi

Opis usługi: przedmiotem wniosku jest zestaw sushi zawierający w swoim składzie ryż gotowany w zalewie (cukier, ocet, sól), sos sojowy, krewetkę gotowaną, sałatkę z paluszków surimi (paluszki z surimi (mięso ryb, woda, skrobia pszenna, cukier, sól, naturalny aromat, olej rzepakowy, białko jaja w proszku, ekstrakt z papryki), majonez (olej rzepakowy, woda, żółtko w proszku, ocet spirytusowy, mączka z gorczycy, cukier, sól, przyprawy), sos chili (woda, ocet spirytusowy, cukier, chili mielone, skrobia modyfikowana, papryka mielona słodka, sól), skrobia, celuloza), paluszek surimi (mięso ryb, woda, skrobia pszenna, cukier, sól, naturalny aromat, olej rzepakowy, białko jaja w proszku, ekstrakt z papryki), marchew marynowaną, imbir marynowany, serek śmietankowy z imitacją kawioru z alg morskich o smaku chili (serek śmietankowy (mleko, śmietanka, kultury bakterii mlekowych, podpuszczka mikrobiologiczna, białka mleka, sól), imitacja kawioru z alg morskich o smaku chili (ekstrakt z alg morskich, woda, sól, przyprawy, kwas cytrynowy, guma ksantanowa, sorbinian potasu, benzoesan sodu, kwas karminowy, kurkumina]), sos chrzanowy o smaku wasabi, rzodkiew marynowaną, majonez, marchew suszoną, szczypior.

Rozstrzygnięcie: CN 19

Stawka podatku od towarów i usług: 0%

Podstawa prawna: § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 w zw. z poz. 12 załącznika nr 10 do ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

24 lutego 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek uzupełniony 11 kwietnia 2023 r., 24 kwietnia 2023 r., 15 maja 2023 r., 9 czerwca 2023 r. w zakresie sklasyfikowania towaru - zestaw sushi według Nomenklatury scalonej (CN).

W treści wniosku przedstawiono następujący opis towaru:

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe.

(...) (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa pozostałej żywności, włączając ryby, skorupiaki i mięczaki. Ponadto pozostałym przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. wytwarzanie gotowych posiłków i dań. (...) w przyszłości będzie zajmowała się wytwarzaniem gotowych posiłków i dań w postaci zestawów sushi oraz ich sprzedażą poprzez własną stronę internetową oraz za pośrednictwem platform zewnętrznych takich jak (...).

Wnioskodawca nie będzie prowadził restauracji rozumianej jako lokal przedsiębiorstwa oferujący usługę gastronomiczną polegającą na obsłudze kelnerskiej, serwowaniu gotowych i ciepłych posiłków dla swoich klientów poprzez wyłożenie na naczynia, zapewnieniu krzeseł i stolików, naczyń oraz sztućców.

Wnioskodawca będzie skupiał się wyłącznie na dostawie gotowych posiłków, a personel (...) będzie wykonywał czynności typowe dla sprzedaży detalicznej, czyli podawanie towaru lub przygotowanie go do wysyłki. Przygotowywane przez Wnioskodawcę posiłki będą składały się z zestawów sushi, a także opakowań, sosjerek z sosem, pałeczek i torby papierowej.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Przedmiotem wniosku jest produkt przeznaczony dla spożycia dla ludzi, stanowiący gotowy artykuł spożywcy, klasyfikowany zdaniem Wnioskodawcy pod kodem CN 19049010, sekcja IV - gotowe artykułu spożywcze: napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet, tytoń i przemysłowe namiastki tytoniu; 19 przetwory ze zbóż maki, skrobi lub mleka; pieczywa cukiernicze; 1904 przetwory spożywcze otrzymane przez spęcznienie mleka; pieczywa cukiernicze; 1904 przetwory spożywcze otrzymane przez spęcznienie lub prażenie zbóż, lub produktów zbożowych (na przykład płatku kukurydziane): zboża (inne niż kukurydza) w postaci ziarna (z wyjątkiem mąki, kasz, mączki), wstępnie obgotowane lub inaczej przygotowane, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone: 190490 pozostałe; 19049010 otrzymane z ryżu.

Produktem tym jest zestaw sushi przeznaczony do bezpośredniego spożycia, składa się z zestawów sushi, opakowania, butelek z sosem, pałeczek i torby papierowej. Jest przeznaczony na sprzedaż, która odbywa się poprzez własną stronę internetową oraz za pośrednictwem platform zewnętrznych takich jak: (...).

Głównym składnikiem "sushi" czyli zestawów rolek jak i samych rolek jest ryż poddawany obróbce termicznej (pęcznienie) i przyprawiany octem ryżowym, solą i cukrem, a następnie chłodzony. W kolejnym etapie formowane są rolki, w skład których oprócz ryżu wchodzą tzw. "zimne dodatki": np. kawałki ryby, owoce morza, warzywa, owoce, ziarna sezamu poddane wcześniej marynowaniu (np. ryba, tykwa, rzepa, algi morskie czy imbir) lub obróbce mechanicznej (np. ogórek, awokado, banan) czy prażeniu (ziarna sezamu, orzechy, migdały). Uformowane rolki są dekorowane z wierzchu ziarnem sezamu lub pokrojonymi orzechami (np. California maki) chłodzone, krojone, a następnie konfekcjonowane tj. dodawane do zestawów tzw. "sushi". Ryż pozostaje składnikiem dominującym i nadaje towarom zasadniczy charakter. Ani zestaw, ani rolka nie zawierają bowiem więcej niż 20% masy ryb, skorupiaków lub pozostałych bezkręgowców wodnych lub dowolnej z nich kombinacji.

Zdaniem Wnioskodawcy produkt będący przedmiotem wniosku stanowi gotowy artykuł spożywczy, otrzymany z ryżu (główny składnik produktu). Tym samym nie wchodzi w skład klasyfikacji CN 21069098, obejmującego pozostałe produkty, w stosunku do których ustawa przewiduje możliwość stosowania w niektórych przypadkach stawki 8%.

W związku z powyższym proponowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja towaru według Nomenklatury Scalonej to dział 19.

Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

1. Czy Wnioskodawca w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w ramach swojej działalności będzie mógł zastosować stawkę 0%?

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru:

Na podstawie art. 146da ust. 1 ustawy w związku z poz. 12 załącznika nr 10 do ww. ustawy. Powyższy przepis został dodany w związku z obowiązywaniem tzw. " tarczy antyinflacyjnej" w stosunku do towarów spożywczych wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług innych niż klasyfikowane według PKWiU w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem. Stawka 5% uległa obniżeniu do 0% czyli tzw. zwolnienia z prawem do odliczenia w rozumieniu przepisów Dyrektywy VAT. W związku z powyższym, aby być uprawnionym do zastosowania stawki 0% w okresie obowiązywania tzw. "tarczy antyinflacyjnej" należało być uprawnionym do zastosowania stawki 5% przed jej wprowadzeniem z tytułu dokonywania odpłatnej dostawy towarów wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1 z późn. zm. - Dz. Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382 z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

W myśl art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Do jednolitego stosowania zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednego i tego samego działu. Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie natomiast z regułą 3b. ORINS - mieszaniny, wyroby złożone składające się z różnych materiałów lub wytworzone z różnych składników oraz wyroby pakowane w zestawy do sprzedaży detalicznej, które nie mogą być klasyfikowane przez powołanie się na regułę 3 (a), należy klasyfikować tak, jak gdyby składały się one z materiału lub składnika, który nadaje im ich zasadniczy charakter, o ile takie kryterium jest możliwe do zastosowania.

Wyjaśnienia do tej reguły wskazują, że czynnik, który rozstrzyga o zasadniczym charakterze towaru będzie inny dla różnych rodzajów wyrobów. Zależeć może, np. od właściwości materiału lub składnika, jego wielkości, ilości, masy lub wartości, lub od roli, jaką odgrywa zasadniczy materiał przy zastosowaniu towaru.

Dział 19 Nomenklatury scalonej obejmuje: przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka; pieczywa cukiernicze. Natomiast Noty wyjaśniające do HS do działu 19 wskazują: Niniejszy dział obejmuje szereg przetworów zwykle używanych do żywności, które są wyprodukowane albo bezpośredniego ze zbóż objętych działem 10, z produktów objętych działem 11 lub ze spożywczej mąki, mączki i proszku pochodzenia roślinnego, objętych innymi działami (zbożowa mąka, kasze i mączki, skrobie, owocowe lub roślinne mąki, mączki, proszki) albo z produktów objętych pozycjami od 0401 do 0404. Niniejszy dział obejmuje również pieczywa cukiernicze i herbatniki, nawet jeśli nie zawiera mąki, skrobi lub innych produktów zbożowych. Z Not wyjaśniających do pozycji CN 1904 przetwory spożywcze otrzymane przez spęcznianie lub prażenie zbóż, lub produktów zbożowych (na przykład płatki kukurydziane), zboża (inne niż kukurydza) w postaci ziarna lub w postaci płatków lub inaczej przetworzonego ziarna (z wyjątkiem mąki, kasz, mączki), wstępnie obgotowane lub inaczej przygotowane gdzie indziej niewymienione ani niewłączone wynika, że niniejsza grupa obejmuje m.in. wstępnie poddane obróbce termicznej lub inaczej przygotowane zboża w postaci ziaren (włącznie z ziarnami łamanymi). (...) podobnie niniejsza grupa obejmuje np. produkty zawierające wstępnie poddany obróbce termicznej ryż, do którego dodano inne składniki, takie jak warzywa lub przyprawy, pod warunkiem, że te inne składniki nie zmienią charakteru tych produktów jako przetwory z ryżu.

Uwzględniając powyższe zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy towar sushi spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem 19 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami reguł 1 i 3b.

W związku z powyższym, opisany we wniosku zestaw sushi sklasyfikowany jest do działu 19 Nomenklatury scalonej (CN), co oznacza, że jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 146da ust. 1 ustawy w związku z poz. 12 załącznika nr 10 do ww. ustawy. Czasowe obniżenie stawki podatku do 0% wynikające z art. 146da ust. 1 ustawy o VAT zostało przedłużone również w 2023 r. na niektóre towary spożywcze (wymienione w poz. 1-18 załącznika 10 do ustawy o VAT).

Wiążąca informacja stawkowa wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0111-KDSB1-2.440.56.2022.2.GL z dnia 24 maja 2022 r.: "W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar - zestaw Sushi (...) klasyfikowany jest do działu 19 Nomenklatury scalonej (CN), jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie art. 146da ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z poz. 12 załącznika nr 10 do ustawy".

Wiążąca informacja stawkowa wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Sygn. 0111-KDSB1-1.440.93.2022.2.EA z dnia 5 maja 2022 r. " Zgodnie z art. 146da ust. 1 pkt 1 dodanym przez art. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 196) w okresie od dnia 1 lutego 2022 r. do dnia 31 lipca 2022 r. dla towarów spożywczych wymienionych w poz. 1- 18 załącznika nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 0%".

Wiążąca informacja stawkowa wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0111-KDSB1-1.440.60.2022.2.EA z dnia 20 maja 2022 r. "W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar Sushi (...) klasyfikowany jest do działu 19 Nomenklatury scalonej (CN) jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie art. 146da ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z poz. 12 załącznika nr 10 do ww. ustawy."

W odpowiedzi na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 marca 2023 r. znak: 0111-KDSB1-2.440.40.2023.1.DS Wnioskodawca wskazał:

Skład surowcowy do 100% wszystkich składników występujących w towarze będzie wyglądał następująco:

* Ryż od (...)%,

* Ryby, skorupiaki od (...)%,

* Warzywa od (...)%.

Proces technologiczny produkcji zestawu sushi będzie wyglądał następująco: Ryż będzie poddawany obróbce termicznej (pęcznienie) i przyprawiany octem ryżowym, solą i cukrem, a następnie chłodzony. W kolejnym etapie formowane będą rolki, w skład których oprócz ryżu wchodzą tzw. "zimne dodatki": np. kawałki ryby, warzywa, owoce, ziarna sezamu poddane wcześniej marynowaniu (np. ryba, tykwa, rzepa, algi morskie czy imbir) lub obróbce mechanicznej (np. ogórek, mango, banan) czy prażeniu (ziarna sezamu, słonecznika, orzechy, migdały). Uformowane rolki będą dekorowane z wierzchu ziarnem sezamu lub pokrojonymi orzechami (np. California maki) chłodzone, krojone, a następnie konfekcjonowane tj. dodawane do zestawów sushi. Ryż będzie składnikiem dominującym, który będzie nadawał towarom zasadniczy charakter. Ani zestaw, ani rolka nie będą zawierać więcej niż 20% masy ryb, skorupiaków lub pozostałych bezkręgowców wodnych lub dowolnej z nich kombinacji.

Przyrządzany i sprzedawany zestaw sushi będzie w pełni gotowy do bezpośredniego, natychmiastowego spożycia, konsument nie będzie musiał go w żaden sposób przygotowywać do spożycia we własnym zakresie.

Termin przydatności do spożycia towaru wynosi do 3 dni.

Wnioskodawca będzie posiadał wynajęty lokal produkcyjny. Wnioskodawca nie będzie prowadził restauracji rozumianej jako lokal przedsiębiorstwa oferujący usługę gastronomiczną polegającą na obsłudze kelnerskiej, serwowaniu gotowych i ciepłych posiłków dla swoich klientów poprzez wyłożenie na naczynia, zapewnieniu krzeseł i stolików, naczyń oraz sztućców. Sprzedaż będzie odbywała się przez stronę internetową.

W lokalu/ przed lokalem nie będą znajdowały się stoliki, krzesła ani ławki.

W lokalu nie będzie toalet oraz szatni dla klientów.

Wnioskodawca zamierza sprzedawać opisany we wniosku zestaw sushi bezpośrednio konsumentom tj. zwykłym klientom detalicznym.

Opakowania będą pakowane próżniowo. Gramatura towaru będzie zależeć od zamówionego zestawu przez klienta.

Nie będzie możliwości spożycia zestawu sushi w lokalu Wnioskodawcy.

Zestaw sushi może być sprzedawany razem z napojem.

Wnioskodawca nie będzie modyfikował oferowanych przez siebie zestawów na życzenie klienta.

Sprzedaż będzie odbywała się przez stronę internetową. Personel będzie przyjmował zamówienie klienta na przedmiotowy towar za pomocą strony internetowej.

Personel nie będzie informował klienta o oferowanych produktach.

Personel nie będzie doradzał klientowi przy sprzedaży.

W związku z tym, iż we wniosku Wnioskodawcy zostało przedstawione zdarzenie przyszłe (takie które jeszcze nie nastąpiło), Wnioskodawca aktualnie nie posiada ww. dokumentów i fotografii, z uwagi iż sprzedaż ww. towaru ma w zamierzeniu Wnioskodawcy dopiero nastąpić.

Pismem z dnia 14 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca złożył korektę pierwotnego uzupełnienia wskazując:

Skład surowcowy do 100% wszystkich składników występujących w towarze będzie wyglądał następująco:

* Ryż od (...)%,

* Ryby, skorupiaki od (...)%,

* Warzywa itd. od (...)%.

Proces technologiczny produkcji zestawu sushi będzie wyglądał następująco: Ryż będzie poddawany obróbce termicznej (pęcznienie) i przyprawiany octem ryżowym, solą i cukrem, a następnie chłodzony. W kolejnym etapie formowane będą rolki, w skład których oprócz ryżu wchodzą tzw. "zimne dodatki": np. kawałki ryby, warzywa, owoce, ziarna sezamu poddane wcześniej marynowaniu (np. ryba, tykwa, rzepa, algi morskie czy imbir) lub obróbce mechanicznej (np. ogórek, mango, banan) czy prażeniu (ziarna sezamu, słonecznika, orzechy, migdały). Uformowane rolki będą dekorowane z wierzchu ziarnem sezamu lub pokrojonymi orzechami (np. California maki) chłodzone, krojone, a następnie konfekcjonowane tj. dodawane do zestawów sushi. Ryż będzie składnikiem dominującym, który będzie nadawał towarom zasadniczy charakter. Ani zestaw, ani rolka nie będą zawierać więcej niż 20% masy ryb, skorupiaków lub pozostałych bezkręgowców wodnych lub dowolnej z nich kombinacji.

Sprzedawany zestaw sushi będzie w pełni gotowy do spożycia.

Termin przydatności do spożycia towaru będzie wynosił do 3 dni.

Wnioskodawca będzie posiadał wynajęty lokal produkcyjny. Wnioskodawca nie będzie prowadził restauracji rozumianej jako lokal przedsiębiorstwa oferujący usługę gastronomiczną polegającą na obsłudze kelnerskiej, serwowaniu gotowych i ciepłych posiłków dla swoich klientów poprzez wyłożenie na naczynia, zapewnieniu krzeseł i stolików, naczyń oraz sztućców. Sprzedaż będzie odbywała się przez stronę internetową.

W lokalu/przed lokalem nie będą znajdowały się stoliki, krzesła ani ławki. W lokalu nie będzie toalet oraz szatni dla klientów.

Wnioskodawca zamierza sprzedawać opisany we wniosku zestawy sushi podmiotom gospodarczym i też konsumentom.

Towar będzie pakowany w specjalne opakowania próżniowe i dalej etykietowany. Gramatura towaru będzie zależeć od zamówionego zestawu przez klienta.

Nie będzie możliwości spożycia zestawu sushi w lokalu Wnioskodawcy.

Zestaw sushi nie może być sprzedawany razem z napojem.

Wnioskodawca nie będzie modyfikował oferowanych przez siebie zestawów na życzenie klienta.

Sprzedaż będzie odbywała się przez stronę internetową. Personel będzie przyjmował zamówienie klienta na przedmiotowy towar za pomocą strony internetowej.

Sprzedaż będzie odbywała się przez stronę internetową. Personel nie będzie informował klienta o oferowanych produktach. Personel nie będzie doradzał klientowi przy sprzedaży.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 kwietnia 2023 r. znak: 0111-KDSB1-2.440.40.2023.2.DS Wnioskodawca wskazał:

(...)% gotowany ryż w zalewie

(...)% sos sojowy

(...)% krewetka gotowana

(...)% sałatka z paluszków z surimi

(...)% paluszek z surimi

(...)% marchew marynowana

(...)% imbir marynowany

(...)% serek śmietankowy z imitacja kawioru z alg morskich o smaku chili

(...)% sos chrzanowy o smaku wasabi

(...)% rzodkiew marynowana

(...)% majonez

(...)% marchew suszona,

(...)% szczypior

Zamówienie będzie dostarczane do klienta za pośrednictwem firm zewnętrznych takich jak (...) itd. Za organizację transportu będą odpowiadały firmy zewnętrzne. Koszty transportu ponosi klient, ich wysokość będzie obliczona przez firmy zewnętrzne.

Sposób dystrybucji dania oraz sposób zapakowania nie będzie wpływał na cenę oferowanego zestawu sushi przez Wnioskodawcę.

Przedmiotem wniosku jest sprzedaż towaru (zestawu sushi), w związku z powyższym cena będzie obejmować całość.

Usługa transportu jest odrębnie fakturowana przez firmy zewnętrzne.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż towaru (zestawu sushi) wraz z jego transportem nie będzie ze sobą ściśle powiązana. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług związanych z transportem zestawu sushi. Transport towaru będzie realizowany przez firmy zewnętrzne. Z punktu widzenia nabywcy będzie on zainteresowany nabyciem od Wnioskodawcy jednego świadczenia, jakim jest towar - zestaw sushi.

Zdaniem Wnioskodawcy towar oraz usługa, która będzie świadczona przez inny podmiot powinny być traktowane jako dwa niezależne opodatkowane świadczenia, które prowadzą do określonego celu jakim będzie sprzedaż towaru (zestawu sushi) pod wskazany przez nabywcę adres.

Zdaniem Wnioskodawcy elementem dominującym będzie sprzedaż towaru (zestawu sushi). O charakterze dominującym tego elementu przesądza fakt, że to sprzedaż towaru - z punktu widzenia klienta ma charakter zasadniczy.

Zdaniem Wnioskodawcy, to usługa transportu będzie mieć charakter pomocnicy, niezbędny do wykonania sprzedaży towarów. Niezbędność ta będzie polegać na tym, że zgodnie ze złożonym przez klienta zamówieniem klient będzie zamawiał towar pod wskazany przez niego adres, a więc usługa transportu świadczona przez podmioty zewnętrzne będzie w tym celu niezbędna.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 maja 2023 r. znak: 0111-KDSB1-2.440.40.2023.3.DS Wnioskodawca wskazał:

Wnioskodawca poniżej przedstawia skład:

* Sałatki z paluszków z surimi: (...) paluszki z surimi ((...) mięso ryb, woda, skrobia pszenna, cukier, sól, naturalny aromat (zawiera skorupiaki), olej rzepakowy, białko jaja w proszku, barwnik: ekstrakt z papryki, majonez (olej rzepakowy woda, żółtko w proszku, ocet spirytusowy, mączka z gorczycy, cukier, sól, przyprawy), sos chili (woda, ocet spirytusowy, cukier, 5% chili mielone, skrobia modyfikowana, papryka mielona słodka, sól), skrobia, substancja zagęszczająca: celuloza.

* Paluszków z surimi - (...) mięso ryb, woda, skrobia pszenna, cukier, sól, naturalny aromat (zawiera skorupiaki) olej rzepakowy, białko jaja w proszku, barwnik: ekstrakt z papryki.

* Serka śmietankowego z imitacją kawioru z alg morskich o smaku chili.

(...) serek śmietankowy (mleko, śmietanka, kultury bakterii mlekowych, podpuszczka mikrobiologiczna, białka mleka, sól), 23% imitacja kawioru z alg morskich o smaku chili ((...) ekstrakt z alg morskich, woda, sól, przyprawy, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, stabilizator: guma ksantanowa; substancje konserwujące: sorbinian potasu, benzoesan sodu; barwniki: kwas karminowy, kurkumina).

Zalewa, w której gotowany jest ryż składa się z cukru, octu, soli. Ocet do ryżu (...)% Cukier (...)% Sól (...)%.

Procesu produkcji odnoszącego się bezpośrednio do składu przedmiotowego zestawu sushi:

(...)% gotowany ryż w zalewie

(...)% sos sojowy

(...)% krewetka gotowana

(...)% sałatka z paluszków z surimi

(...)% paluszek z surimi

(...)% marchew marynowana

(...)% imbir marynowany

(...)% serek śmietankowy z imitacja kawioru z alg morskich o smaku chili

(...)% sos chrzanowy o smaku wasabi

(...)% rzodkiew marynowana

(...)% majonez

(...)% marchew suszona,

(...)% szczypior

Ryż jest poddawany obróbce termicznej (pęcznienie) i przyprawiany octem ryżowym, solą i cukrem, a następnie chłodzony. W kolejnym etapie formowane są rolki, w skład których oprócz ryżu wchodzą tzw. "zimne dodatki": np. paluszki z surimi, warzywa, owoce, poddane wcześniej marynowaniu (np. marchew, imbir, rzodkiew) lub obróbce mechanicznej. Uformowane rolki są chłodzone, krojone, a następnie konfekcjonowane tj. dodawane do zestawów tzw. "sushi". Ryż pozostaje składnikiem dominującym i nadaje towarom zasadniczy charakter. Ani zestaw, ani rolka nie zawierają bowiem więcej niż 20% masy ryb, skorupiaków lub pozostałych bezkręgowców wodnych lub dowolnej z nich kombinacji.

Koszt dostawy nie będzie stanowił integralnej części nabywanego przez klienta towaru, ponieważ nie będzie on zawarty w cenie zestawu sushi. Koszt ten będzie naliczany osobno przez firmę zewnętrzną i będzie zależny od czasu dostawy oraz długości trasy pokonanej przez kuriera.

Wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę nie obejmuje kosztu dostawy towaru do klienta. Wnioskodawca będzie otrzymywał od nabywcy zestawu sushi wyłącznie wynagrodzenie za sprzedawany towar, natomiast koszt dostawy zestawu sushi będzie pobierany osobno przez firmę zewnętrzną.

W prezentowanym stanie faktycznym, Wnioskodawca w związku ze sprzedawanym towarem (zestawem sushi), w celu jego dostarczenia do klienta korzysta z usług firm zewnętrznych transportujących towar do klienta.

Faktura (paragon) wystawiona przez Wnioskodawcę dokumentuje sprzedaż towaru (zestawu sushi) na którym nie widnieje odrębna pozycja dot. transportu towaru (z uwagi, iż usługa jest świadczona przez podmiot zewnętrzny, który jednocześnie pobiera od Wnioskodawcy prowizję za pośrednictwo w sprzedaży produktu).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 9 sierpnia 2023 r. nr 0111-KDSB1-2.440.40.2023.5.DS tut. organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 11 sierpnia 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

W myśl art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednego i tego samego działu, pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Z kolei reguła 3 (b) ORINS wskazuje, że mieszaniny, wyroby złożone składające się z różnych materiałów lub wytworzone z różnych składników oraz wyroby pakowane w zestawy do sprzedaży detalicznej, które nie mogą być klasyfikowane przez powołanie się na regułę 3 (a), należy klasyfikować tak, jak gdyby składały się one z materiału lub składnika, który nadaje im ich zasadniczy charakter, o ile takie kryterium jest możliwe do zastosowania.

Wyjaśnienia do tej reguły wskazują, że czynnik, który rozstrzyga o zasadniczym charakterze towaru będzie różny dla różnych rodzajów wyrobów. Zależeć może, np. od właściwości materiału lub składnika, jego wielkości, ilości, masy lub wartości, lub od roli, jaką odgrywa zasadniczy materiał przy zastosowaniu towaru.

Biorąc pod uwagę skład produktu zasadniczy charakter nadaje mu ryż.

Zgodnie z tytułem działu 19 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje Przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka; pieczywa cukiernicze.

Natomiast noty wyjaśniające do HS do działu 19 wskazują, że Niniejszy dział obejmuje szereg przetworów zwykle używanych do żywności, które wyprodukowane albo bezpośrednio ze zbóż objętych działem 10., z produktów objętych działem 11., lub ze spożywczej mąki, mączki i proszku pochodzenia roślinnego, objętych innymi działami (zbożowa mąka, kasze i mączki, skrobie, owocowe lub roślinne mąki, mączki i proszki), albo z produktów objętych pozycjami od 0401 do 0404. Niniejszy dział obejmuje również pieczywa cukiernicze i herbatniki, nawet jeśli nie zawierają mąki, skrobi lub innych produktów zbożowych.

Z kolei pozycja CN 1904 obejmuje Przetwory spożywcze otrzymane przez spęcznianie lub prażenie zbóż, lub produktów zbożowych (na przykład płatki kukurydziane); zboża (inne niż kukurydza) w postaci ziarna lub w postaci płatków, lub inaczej przetworzonego ziarna (z wyjątkiem mąki, kasz i mączki), wstępnie obgotowane lub inaczej przygotowane, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Noty wyjaśniające do HS wydane dla pozycji CN 1904 stanowią, że Niniejsza grupa obejmuje wstępnie poddane obróbce termicznej lub inaczej przygotowane zboża w postaci ziaren (włącznie z ziarnami łamanymi). Tak więc, niniejsza grupa obejmuje, na przykład ryż, który został wstępnie poddany obróbce termicznej całkowicie lub częściowo, a następnie wysuszony, co spowodowało zmianę struktury ziarna. Całkowicie poddany wstępnej obróbce termicznej ryż wymaga jedynie zalania wodą i zagotowania przed spożyciem, podczas gdy ryż częściowo poddany wstępnej obróbce termicznej musi być przed spożyciem gotowany od 5 do 12 minut. Podobnie niniejsza grupa obejmuje np. produkty zawierające wstępnie poddany obróbce termicznej ryż, do którego dodano inne składniki, takie jak warzywa lub przyprawy, pod warunkiem że te inne składniki nie zmienią charakteru tych produktów jako przetworów z ryżu.

Uwzględniając powyższe, należy uznać, że przedmiotowy towar spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem 19 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami 1 i 3 (b) Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej oraz uwagą 1a do działu 19.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5% z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

Na podstawie art. 146ee ust. 1 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w roku 2023 może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495, z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do towarów spożywczych wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56).

W myśl § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy towary, o których mowa w tym przepisie, są przedmiotem importu towarów, o którym mowa w art. 138i ust. 1 ustawy.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w poz. 12 wskazano CN 19 - Przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka; pieczywa cukiernicze.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar - zestaw sushi - klasyfikowany jest do działu 19 Nomenklatury scalonej (CN) i spełnia warunki, o których mowa w poz. 12 załącznika nr 10 do ustawy, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 w zw. z poz. 12 załącznika nr 10 do ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP. albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl