0111-KDSB1-2.440.371.2023.6.DS - WIS USŁUGA - zabudowa meblowa kuchni (świadczenie kompleksowe) - PKWiU 2015 - 43 - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-2.440.371.2023.6.DS WIS USŁUGA - zabudowa meblowa kuchni (świadczenie kompleksowe) - PKWiU 2015 - 43 - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 31 października 2023 r. (data wpływu 3 listopada 2023 r.) uzupełnionego pismami z dnia 2 stycznia 2024 r. (data wpływu 5 stycznia 2024 r.) oraz 6 lutego 2024 r. (data wpływu 8 lutego 2024 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa (świadczenie kompleksowe) - projektowanie, dostawa, transport oraz montaż zabudowy meblowej kuchni w lokalu mieszkalnym o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2, (...).

Opis usługi: Wnioskodawca realizuje świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu zabudowy, zamówieniu materiałów dociętych na wymiar, transporcie materiałów na miejsce montażu oraz montażu zabudowy kuchennej. Przedmiotowe świadczenie Wnioskodawca wykonuje w lokalu mieszkalnym o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2. Demontaż zabudowy będzie wpływał na uszkodzenie elementów konstrukcyjnych lokalu. Meble po demontażu nie pełnią funkcjonalnej roli mebla.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 43

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

3 listopada 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek uzupełniony w dniu 5 stycznia 2024 r. oraz 8 lutego 2024 r., w zakresie sklasyfikowania ww. usługi (świadczenia kompleksowego).

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi (świadczenia kompleksowego):

Wnioskodawca realizuje na rzecz osób fizycznych świadczenia kompleksowe, polegające na zaprojektowaniu i dopasowaniu oraz montażu elementów meblowych w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (budynku mieszkalnego) trwałą zabudowę meblową kuchni, łazienek, szaf i innych mebli w zabudowie. Świadczenie kompleksowe Wnioskodawca wykonuje w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przedmiotem wniosku jest zabudowa meblowa wykonana pod wymiar na rzecz osób fizycznych w budynkach mieszkalnych. Wykonanie zabudowy meblowej kuchennej jest wykonywane w budynkach mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2, sklasyfikowanych w PKOB 1110, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Meble wytwarzane z płyt konstrukcyjnych, tj. płyta wiórowa, płyta MDF, płyta stolarska, sklejka, płyta fornirowana. W zależności od konkretnej sytuacji meble dostarczane do inwestora w formie półfabrykatów (modułów) lub elementów konstrukcyjnych, które w trakcie montażu ze sobą łączone i tworzą zabudowę. W przypadku montażu zabudowy meblowej na wymiar każdy element konstrukcyjny czy moduł łączony jest z pozostałymi elementami.

W zależności od sytuacji montaż odbywa się poprzez użycie kleju montażowego, kołków rozporowych z hakami metalowymi, kołków rozporowych z wkrętami metalowymi, kotew z prętami metrycznymi oraz kotwy chemicznej. Ściany i sufity pomieszczeń elementami konstrukcyjnymi zabudowy meblowej na wymiar. Ściana stanowi bok zabudowy, sufit natomiast stanowi górny wieniec zabudowy. W innych przypadkach długości ścian i wysokość pomieszczenia wyznaczają wysokość elementów konstrukcyjnych lub modułów. Demontaż zabudowy zawsze będzie wpływał na uszkodzenie elementów konstrukcyjnych budynku (ścian, sufitów) i dlatego też meble po demontażu nie nadają się do ponownego zamontowania w innym miejscu, ponieważ zabudowa po demontażu nie pełni funkcjonalnej roli mebla. W przypadku świadczeń kompleksowych (złożonych), jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja taka powinna, co do zasady, być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne (niż dostawa towaru) czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru powinna być traktowana jako świadczenie usług.

Świadczenie kompleksowe świadczone przez Wnioskodawcę objęte niniejszym wnioskiem nie dotyczy dostarczenia samodzielnych mebli, niezwiązanych trwale z elementami konstrukcyjnymi budynku, jak przykładowo komody, stoły, biurka. Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie kompleksowe polega na modernizacji, ponieważ zabudowa kuchenna w istotnym stopniu wykorzystuje elementy konstrukcyjne budynku. Cechą charakterystyczną trwałej zabudowy kuchennej jest takie dopasowanie jej elementów, które uwzględnia indywidualne i niepowtarzalne cechy elementów konstrukcyjnych budynku, w którym następuje montaż. Montaż zabudowy kuchennej, czy też łazienki i innych pomieszczeń następuje więc z bezpośrednim wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych. Konstrukcyjne połączenie tych komponentów i elementów budynku tworzą trwałą zabudowę spełniającą jako całość określoną funkcję użytkową. To połączenie jest trwałe z elementami konstrukcyjnymi w sposób uniemożliwiający jej przesunięcie w inne miejsce, po demontażu taka zabudowa jest niezdatna do użytku i nie może być ponownie zamontowana w innym miejscu oraz nie może pełnić funkcjonalnej roli mebla.

Wnioskodawca odniósł się również do wydanych wcześniej decyzji WIS wskazując:

Z analogicznych Wiążących informacji stawkowych z dnia 2023-08-09 Sygnatura 0111-KDSB1-2.440.147.2023.3.IKR, stwierdza, że: "Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, warunkiem zastosowania 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze: zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części. Po drugie: obiekty budowlane lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Tym samym, opisana we wniosku usługa (świadczenie kompleksowe) - wykonania zabudowy meblowej kuchennej polegającej na pomiarze, projekcie, wykonaniu, dostawie i montażu, w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2. sklasyfikowanych w PKOB 1110 - stanowi usługę modernizacji obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlegającą opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 oraz art. 146ea pkt 2 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy."

Do wniosku Wnioskodawca dołączył zdjęcia trwałej zabudowy meblowej.

Pismem z dnia 2 stycznia 2024 r. (data wpływu 5 stycznia 2024 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS z dnia 19 grudnia 2023 r. znak: 0111- KDSB1-2.440.371.2023.1.DS Wnioskodawca wskazał:

Przedmiotem wniosku jest trwała kuchenna zabudowa meblowa i tylko tego świadczenia kompleksowego dotyczy składany wniosek.

Pierwszy w kolejności zostanie wykonany projekt zabudowy. Następnie zostaną zamówione materiały docięte na wymiar montowanej zabudowy. W kolejnym kroku nastąpi transport materiałów na miejsce montażu. Montaż trwałej zabudowy kuchennej będzie się odbywał poprzez wykonanie wpustów w konstrukcję budynku umożliwiających trwały montaż w ścianie i w suficie, w tym montaż w ścianach nośnych. Zostaną zamontowane również listwy mocujące. Wpusty wymagają nawiertów bezpośrednio w ścianie budynku, w które następnie bezpośrednio zamocowane zostaną kotwy, haki (lub/i śruby), zabezpieczane dodatkowo klejami żywicznymi wraz z użyciem specjalistycznych, profili, klei, silikonów. Na tak przygotowane podłoże będzie dokonany montaż elementów meblowych (dociętych na wymiar), przytransportowanych do miejsca montażu. Szczególnie blaty zespolone z budynkiem poprzez wpusty w ściany i trwałe przyklejenie ich do ścian. Zabudowa kuchni siłą rzeczy wykorzystuje w swoich projektach przestrzeń pomieszczenia przeznaczonego do zabudowy. Konstrukcja zbudowana z mebli zostanie na trwałe zamocowana do ścian, sufitu i podłogi budynku na stałe i nie ma absolutnie żadnej możliwości jej przesunięcia. Z uwagi na powyższe, demontaż zabudowy meblowej spowoduje uszkodzenie elementów konstrukcji budynku: ścian i możliwość uszkodzenia podłogi.

Montaż trwałej zabudowy kuchennej będzie się odbywał przy uwzględnieniu możliwości technicznych istniejących w budynku. Montaż będzie się odbywał poprzez wykonanie wpustów w konstrukcję budynku umożliwiających trwały montaż w ścianie i w suficie. Wpusty wymagają nawiertów bezpośrednio w ścianie, w które następnie bezpośrednio zamocowane zostaną kotwy, haki (i śruby), zabezpieczone dodatkowo klejami żywicznymi wraz z użyciem specjalistycznych, profili, klei, silikonów. Ponadto do ścian zostaną zamontowane listwy montażowe na kołki rozporowe. Na tak przygotowane podłoże będzie dokonany montaż elementów meblowych (dociętych na wymiar), przytransportowanych do budynku. Niektóre części zabudowy takie jak ściana, która stanowi element konstrukcyjny mebla będą wykorzystane jak część zabudowy meblowej, ponieważ do ściany zostaną wpuszczone blaty, które zostaną następnie przyklejone oraz przymocowane na stałe. Blaty połączone w sposób trwały z pozostałą konstrukcją mebli kuchennych, która tworzy zwartą całość. Konstrukcja będzie stała i nie ma absolutnie żadnej możliwości jej przesunięcia Wnioskodawca dokonuje ich montażu u klienta w miejscu oznaczonym w projekcie. Przy modernizacji samo pomieszczenie, wyznacza ramy konstrukcyjne zabudowy - dół zabudowy kuchennej opiera się na podłodze natomiast sufit to góra zabudowy kuchennej. Należy ponownie wskazać, tak wykonane przez wnioskodawcę meble na wymiar przeznaczone i dopasowane wyłącznie do pomieszczeń w których pierwotnie miały być one umiejscowione. Po ewentualnym usunięciu elementów meblowych ulegną one zniszczeniu i nie będzie się dało ich wykorzystać ponownie, a ściany budynku będą musiały zostać naprawione.

Zabudowa meblowa kuchni będzie wykonywana z płyt meblowych MDF (lakierowanych), z użyciem płyt wiórowych, sklejki, szkła, stali, laminatu z użyciem materiałów budowlanych tj. gipsu, silikonu oraz z zaprawy tynkowej. Do wpustów do ścian oraz listew przymocowanych do ścian dopasowywane będą elementy korpusowe wraz z frontami meblowymi. Okucia mebli będą z tworzyw sztucznych, natomiast prowadnice w szufladach będą wykonane ze stali. Całość zostanie połączona w jeden zwarty element. Montaż całości nastąpi w sposób trwały do punktów konstrukcyjnych budynków takich jak, ściany oraz sufit. Nabywca otrzyma zmodernizowane wnętrze budynku poprzez trwałą zabudowę.

Główne elementy zabudowy meblowej, tj. korpusy, półki, szuflady oraz fronty zamontowane będą na podstawie dokonanego projektu zabudowy i dokonanych pomiarów. Firma zakupi materiały i jednocześnie zleci docięcie zakupionych materiałów (płyt mdf oklejonych oraz płyt ze sklejki) bezpośrednio u dostawcy materiałów. Na podstawie dociętych na wymiar elementów firma dokona ich montażu zarówno w zakresie złożenia mebli jak i trwałej zabudowy kuchennej. Również fronty drzwiczek kuchennych zamówione zostaną u podwykonawców, ale zostaną zamontowane przez Wnioskodawcę. Okucia, zawiasy, prowadnice szuflad oraz blaty zostaną nabyte od podwykonawców specjalizujących się w akcesoriach meblarskich pod dany projekt według wskazań klienta w umowie oraz w projekcie i zostaną zamontowane przez Wnioskodawcę.

Lokalizacja budynku w którym wykonywane jest świadczenie to: (...).

W zakresie podania szczegółowych informacji dotyczących budynku (m.in.: jaka jest jego powierzchnia użytkowa, czy budynek przeznaczony jest do stałego zamieszkania, czy 50% powierzchni budynku przeznaczona jest na cele mieszkaniowe oraz klasyfikacji PKOB budynku) Wnioskodawca wskazał, że nie ma możliwości podania tych informacji gdyż nie uzyskał ich od zleceniodawcy.

Wnioskodawca wskazał jednak, że jest w posiadaniu oświadczenia, iż lokal spełnia warunki lokali mieszkalnych w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy, ponieważ powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2.

W ramach przedmiotowego świadczenia kompleksowego wykonywane będą czynności takie jak: wykonanie projektu trwałej zabudowy kuchennej na życzenie klienta. Zamówienie u producenta tworzącego materiały meblarskie odpowiednich komponentów meblowych (płyty meblowe) wraz z docięciem materiałów na wymiary wynikające z projektu zabudowy. Tak przygotowane materiały zostaną dostarczone oraz zamontowane na podstawie wykonanego projektu, polegający na dopasowaniu poszczególnych elementów meblowych do konstrukcji wnętrza wraz z ingerencją w konstrukcję. W ramach świadczenia kompleksowego w pierwszej kolejności jest wykonywany projekt następnie zamawiane przez Wnioskodawcę komponenty meblowe, które niezbędne do wykonania zabudowy w miejscu przeznaczenia. Po zamówieniu komponentów meblowych, aby zrealizować cel modernizacji pomieszczenia niezbędne jest dostarczenie ich do miejsca przeznaczenia. Po dostarczeniu komponentów do miejsca przeznaczenia nastąpi montaż kuchennej zabudowy meblowej. Same komponenty zabudowy meblowej nabyte przez Wnioskodawcę, do momentu dokonania montażu w miejscu wskazanym przez klienta, nie przejawiają dla klienta żadnej wartości, zaś same materiały - do momentu dokonania montażu - dla klienta bezużyteczne. Również docięte pod konkretny wymiar elementy nie możliwe do montażu w żadnym innym budynku, u żadnego innego klienta, ze względu na fakt, docięcia materiałów bardzo precyzyjne (co do milimetra) i uwzględniają takie niuanse jak mankamenty ścian (krzywizny) oraz inne detale wynikające z pomieszczeń, w których montowana jest zabudowa meblowa w sposób trwały.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa montażu jest najistotniejszym elementem całego świadczenia kompleksowego. Elementem dominującym - oczekiwanym przez nabywcę - jest usługa w zakresie modernizacji lokalu mieszkalnego. Natomiast wykonywana w powiązaniu z usługą modernizacji budynku mieszkalnego dostawa towaru będzie miała zasadniczo charakter pomocniczy - podobnie jak pozostałe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach całego zamówienia. Komponenty (materiały) niezbędne do trwałej kuchennej zabudowy meblowej, nabyte przez Wnioskodawcę, do momentu dokonania montażu w miejscu wskazanym przez klienta, nie przejawiają dla klienta żadnej wartości. Klient zamawia usługę kompleksową. Niedokonanie przez Wnioskodawcę montażu mebli skutkowałoby bezcelowością całego świadczenia. Nieodpowiednio dopasowane i nieprzytwierdzone trwale do ściany meble nie mogą spełniać swoich podstawowych funkcji. Same materiały zaś nie mogą być zakwalifikowane jako wyroby meblarskie, gdyż koniecznym elementem ich funkcjonalności jest ich trwałe połączenie z elementami konstrukcyjnymi budynku.

Ze względu na specyfikę usługi kompleksowej, która de facto jest usługą modernizacji lokalu mieszkalnego realizowanej w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym montaż trwałej zabudowy kuchni ma charakter kluczowy. Niemniej jednak komponenty (materiały) niezbędne do wykonania usługi kompleksowej. Pomocniczy charakter ale, również konieczny do wykonania całości jest projekt wykonany za pomocą oprogramowania komputerowego oraz dostawa materiałów pod adres wykonywania świadczenia kompleksowego.

Cena jest skalkulowana dla całości świadczenia a wynika ze sporządzonego projektu trwałej zabudowy kuchni. Ponadto na cenę składa się przekazanie poszczególnych elementów meblowych, dowóz na miejsce ww. elementów oraz trwały montaż u klienta. W zakresie proporcji ceny to materiały oraz dodatkowe elementy wykończenia to około 67% wartości umowy, natomiast pomiary, obróbka, montaż oraz projektowanie to około 33% wartości umowy.

Montaż trwałej zabudowy meblowej kuchennej ze względu na skomplikowaną oraz wymagającą wiedzy technicznej trudność w montażu mebli na wymiar jest wykonywany przez specjalistyczne podmioty. Takim podmiotem jest również Wnioskodawca. Nabywca w tym przypadku oczekuje gotowego zmodernizowanego pomieszczenia w postaci trwałej zabudowy meblowej, która jest zwizualizowana w postaci projektu (w załączeniu do pisma projekty zabudowy wraz z umową). Dlatego też klient zamawia świadczenie kompleksowe a nie poszczególne jego elementy. Tym samym brak możliwości zakupu elementów świadczenia kompleksowego oddzielnie. Firma nie wykonuje samych projektów trwałej zabudowy meblowej. Nie dokonuje dostaw samych materiałów i prefakbrykatów. Firma oferuje trwałą zabudowę meblową wraz z montażem.

Wszystkie poszczególne elementy wchodzące w zakres usługi kompleksowej prowadzą do realizacji określonego celu, którym jest świadczenie kompleksowe w postaci modernizacji realizowanej w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Pomieszczenie zostanie zmodernizowane poprzez trwałą kuchenną zabudowę meblową, które to świadczenie można nabyć wyłącznie jako całość. Klient zamawia kompleksowe świadczenie na które składa się projekt zabudowy, nabycie oraz wykonanie przez Wnioskodawcę we własnym zakresie elementów składowych (komponentów) trwałej zabudowy, transportu oraz dopasowania i montażu komponentów zabudowy w miejscu przeznaczenia. Świadczenie realizowane przez Wnioskodawcę będzie obejmowało zarówno przeniesienie własności zamówionych elementów, jak i wykonanie usług montażu transportu oraz projektowania. Same komponenty zabudowy meblowej nabyte przez Wnioskodawcę, do momentu dokonania montażu w miejscu wskazanym przez klienta, nie przejawiają dla klienta żadnej wartości, zaś świadczenie - do momentu dokonania montażu - jest dla klienta bezużyteczne.

Zależność pomiędzy towarami i usługami polega na tym, że Wnioskodawca najpierw wykonuje projekt zabudowy w oparciu o wymiary z pomieszczenia u klienta, na podstawie projektu trwałej zabudowy kuchennej, następnie na podstawie projektu zamawia materiały. Następnie materiały, które zostaną dostarczone przez Wnioskodawcę na miejsce montażu zostaną, przymocowane na stałe do punktów konstrukcyjnych budynku, następnie zostaną zamocowane uchwyty. W oczywisty sposób nie można sprzedawać tych świadczeń odrębnie ze względu na charakter kompleksowego świadczenia. Wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę czynności niezbędne do zrealizowania celu, którym jest podniesienie standardu pomieszczenia, który jest zarazem modernizacją pomieszczenia. Klient zamawia trwałą zabudowę meblową kuchni w pomieszczeniu do tego przygotowanym, czyli nabywa usługę kompleksową.

W zakresie dokumentów dotyczących budynku - takich jak projekt architektoniczno-budowlany, pozwolenie na budowę, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja o warunkach zabudowy, wypis z kartoteki budynku - Wnioskodawca wskazał, iż nie ma fizycznej i prawnej możliwości przekazania Krajowej Informacji Skarbowej dokumentów, gdyż na dzień otrzymania wezwania nie był w ich posiadaniu i do chwili obecnej nie uzyskał ich. Wnioskodawca wskazał również, że skompletowanie przez jego klienta dokumentacji dotyczącej budynku w wyznaczonym terminie nie zostało dokonane, ze względu na brak interesu klienta w uzyskanie ww. dokumentacji. Wnioskodawca zaznaczył również, iż nie ma żadnych narzędzi prawnych, żeby wymóc otrzymanie takich dokumentów w wyznaczonym przez organ terminie.

Do uzupełnienia Wnioskodawca dołączył:

(...)

Pismem z dnia 6 lutego 2024 r. (data wpływu 8 lutego 2024 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS z dnia 29 stycznia 2024 r. znak: 0111- KDSB1-2.440.371.2023.2.DS Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

Zgodnie z zawartą umową i oświadczeniem zleceniodawcy, przedmiot wykonania wynikający wniosku o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej będzie wykonywany w lokalu mieszkalnym, o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazał, że w poprzedniej korespondencji doręczył umowę zawartą z klientem na wykonanie przedmiotowych czynności oraz uzyskał informację od zlecającego iż lokal spełnia warunki obiektów budownictwa mieszkaniowego z wynikającymi z tego faktu konsekwencjami. Według posiadanych informacji od zleceniodawcy lokal jest również lokalem mieszkalnym stałego zamieszkania.

W zakresie przedłożenia dokumentów potwierdzających, że lokal, w którym wykonywane jest przedmiotowe świadczenia spełnia definicję samodzielnego lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2021 r. poz. 1048), Wnioskodawca wyjaśnił iż nie ma fizycznej i prawnej możliwości przekazania Krajowej Informacji Skarbowej ww. dokumentów, gdyż na dzień otrzymania wezwania nie był w ich posiadaniu i do chwili obecnej nie uzyskał ich.

Dodatkowo, Wnioskodawca przedstawił swoje wątpliwości co do możliwości uzyskania dokumentów wymaganych przez Dyrektora Krajowej Informacji Stawkowej oraz dostarczenia ich w terminie 7 dni. Wnioskodawca odniósł się również do treści art. 42b ust. 7 oraz art. 42b ust. 7a oraz poprosił o wystosowanie do właściwych organów stosownych zapytań w zakresie ustalenia (potwierdzenia) czy lokal, w którym wykonywane jest przedmiotowe świadczenie spełnia definicje samodzielnego lokalu mieszkalnego.

W dniu 21 lutego 2024 r. zostało skierowane do Wnioskodawcy zawiadomienie, w którym Organ wskazał, że pismem z dnia 19 lutego 2024 r. zwrócił się do (...) z prośbą o udzielenie informacji czy lokal zlokalizowany pod adresem (...) stanowi lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2 oraz czy dla powyższego lokalu zostało wydane zaświadczenie o samodzielności lokalu mieszkalnego potwierdzające spełnienie wymagań określonych w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2021 r. poz. 1048).

(...) pismem z dnia 26 lutego 2024 r., znak sprawy: (...) wskazał:

dnia 2023-05-15 zostało wydane zaświadczenie (...) znak sprawy (...), poświadczające, że lokal mieszkalny nr (...) o powierzchni użytkowej (...), znajdujący się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy (...) spełnia wymagania samodzielnego lokalu w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o własności lokali z dnia 1994-06-24 (tekst jedn.: - Dz. U. z 2021 r. poz. 1048). (...)

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 29 lutego 2024 r. nr 0111-KDSB1-2.440.371.2023.5.DS tut. organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 12 marca 2024 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE występowania świadczenia kompleksowego (usługi)

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka czynności, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za czynność zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako czynności pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do czynności zasadniczej.

Natomiast aby móc wskazać, że dane świadczenie jest świadczeniem złożonym (kompleksowym), powinno składać się ono z różnych czynności, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na świadczenie kompleksowe składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez czynności pomocniczej.

Na świadczenie złożone składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element czynności kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez czynności pomocniczej czynności głównej.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, świadczenie nie powinno być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będzie jedno świadczenie kompleksowe, obejmujące kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład wykonywanego świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.

W przypadkach, w których występuje kilka czynności, które składają się w rezultacie na jedno zasadnicze świadczenie, możemy mówić o pewnym kompleksie świadczeń. Zagadnienie to było przedmiotem wielu orzeczeń wydawanych zarówno przez TSUE, jak i sądy administracyjne. Można tu przywołać, np. wyroki TSUE, które zapadły w sprawach C-111/05 Aktiebolaget NN v. Skatteverket i C-41/04 Levob Verzekeringen BV v. OV Bank NV, z których jednoznacznie wynika, że w sytuacji gdy dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

W przypadku świadczeń kompleksowych (złożonych), jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja taka powinna, co do zasady, być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne (niż dostawa towaru) czynności to, mimo że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Zgodnie z podjętą w dniu 24 czerwca 2013 r. przez Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów uchwałą sygn. akt I FPS 2/13, czynności polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową - mają charakter usługi. Elementem dominującym jest bowiem w takim przypadku ulepszenie lub unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części (lokalu mieszkalnego), zaś wydanie towaru w postaci elementów mebli wykonanych i dopasowanych do konkretnego obiektu, które następnie zostaną trwale związane z tym obiektem, ma charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania usługi, tak jak zamontowanie okien lub drzwi w obiekcie budowlanym lub jego części.

Przedstawione przez Wnioskodawcę czynności, składają się na świadczenie kompleksowe obejmujące czynności polegające na zaprojektowaniu zabudowy, zamówieniu materiałów dociętych na wymiar, transporcie materiałów na miejsce montażu oraz montażu zabudowy kuchennej. Montaż odbywa się za pomocą kotw, haków (lub/i śruby), klei żywicznych oraz specjalistycznych profili, klei, silikonów. Zabudowa kuchni wykorzystuje przestrzeń pomieszczenia przeznaczonego do zabudowy. Konstrukcja zostaje na trwałe zamocowana do ścian, sufitu i podłogi budynku i nie ma możliwości jej przesunięcia. Demontaż zabudowy meblowej spowoduje uszkodzenie elementów konstrukcji lokalu tj. ścian i podłogi.

Klient zamawia jedno świadczenie kompleksowe tzn. projekt zabudowy, nabycie oraz wykonanie elementów składowych (komponentów) trwałej zabudowy, transport oraz dopasowanie i montaż komponentów zabudowy w miejscu przeznaczenia, przy czym dla klienta jest to jedna czynność, w efekcie której otrzymuje gotową zabudowę kuchni, która tworzy z elementami konstrukcyjnymi lokalu trwałą zabudowę. Klient oczekuje modernizacji konkretnego pomieszczenia poprzez wykonanie trwałej zabudowy, dlatego też zamawia jedno świadczenie kompleksowe, a nie poszczególne jego składowe. Brak jest również możliwości zakupu poszczególnych elementów świadczenia u Wnioskodawcy. Cena ustalona przez Wnioskodawcę określona jest jedną kwotą dla całości świadczenia i nie jest ustalana odrębnie dla poszczególnych czynności. Ponadto, umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a klientem obejmuje wszystkie wskazane powyżej czynności.

W odniesieniu do powyższego należy uznać, że przedstawione przez Wnioskodawcę świadczenie stanowi usługę kompleksową, gdyż wszystkie czynności wykonane w ramach tej usługi są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Z uwagi na cel realizowanego przez Wnioskodawcę świadczenia kompleksowego - elementem dominującym jest usługa montażu zabudowy meblowej kuchni, natomiast pozostałe czynności wykonywane w ramach przedmiotowego świadczenia będą mieć charakter pomocniczy. Same komponenty zabudowy meblowej do momentu dokonania ich montażu we wskazanym miejscu, nie przejawiają dla klienta żadnej wartości. Niedokonanie przez Wnioskodawcę montażu mebli skutkowałoby bezcelowością całego świadczenia. Nieodpowiednio dopasowane i nieprzytwierdzone trwale do ściany meble nie mogą spełniać swoich podstawowych funkcji, gdyż koniecznym elementem ich funkcjonalności jest ich trwałe połączenie z elementami konstrukcyjnymi budynku.

W związku z powyższym w dalszej części decyzji tutejszy Organ określi stawkę podatku klasyfikację dla usługi (elementu dominującego).

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

a) określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

b) stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem, Sekcja F Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje OBIEKTY BUDOWLANE I ROBOTY BUDOWLANE.

W sekcji F zawarty jest m.in. dział 43 ROBOTY BUDOWLANE SPECJALISTYCZNE, który obejmuje:

- specjalistyczne roboty budowlane związane z budową budynków oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej, prowadzone przez wykonawców posiadających specjalistyczne umiejętności i specjalny sprzęt, tj.: wbijanie pali, budowanie fundamentów, roboty betoniarskie, murarskie, kamieniarskie, montowanie i demontowanie rusztowań, wykonywanie pokryć dachowych itp.,

- wynajem sprzętu z operatorem sklasyfikowany w odpowiednich grupowaniach obejmujących roboty budowlane wykonywane przy jego użyciu,

- roboty wykończeniowe i wykonywanie instalacji budowlanych.

Roboty montażowe/instalacyjne mogą być przeprowadzone na terenie budowy lub w warsztatach. Zalicza się tu wykonywanie:

- instalacji gazowych, wodnych, kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania i wentylacyjnych, instalowanie anten, wykonywanie instalacji alarmowych i pozostałych instalacji elektrycznych, instalowanie przeciwpożarowego systemu zraszającego, instalowanie dźwigów osobowych i towarowych oraz schodów ruchomych itp.,

- zakładanie izolacji cieplnych, wodnych, dźwiękochłonnych, roboty blacharskie, zakładanie przemysłowych instalacji chłodniczych, systemów oświetleniowych i systemów sygnalizacyjnych dróg, szlaków kolejowych, portów lotniczych i wodnych itp.

Instalacje te obejmują także związane z nimi prace remontowe.

Do pozostałych usług związanych z wykańczaniem obiektów budowlanych zalicza się m.in.: - szklenie, tynkowanie, malowanie, układanie ceramicznych, betonowych lub kamiennych płytek podłogowych i ściennych, układanie pokryć dywanowych i parkietów, tapetowanie ścian itp., cyklinowanie podłóg, zakładanie stolarki budowlanej, zewnętrzne mycie budynków itp. Zalicza się tu również związane z tymi robotami prace remontowe.

W dziale PKWiU 43 mieści się klasa 43.32 ROBOTY INSTALACYJNE STOLARKI BUDOWLANEJ.

Grupowanie to obejmuje także:

- roboty związane z instalowaniem futryn drzwiowych i okiennych oraz drzwi (z wyłączeniem drzwi automatycznych i obrotowych) i okien, okiennic, żaluzji drzwiowych i okiennych żaluzji listwowych, drzwi garażowych itp. wykonanych z dowolnego materiału,

- roboty związane ze wzmacnianiem drzwi zewnętrznych i roboty związane z instalowaniem wzmocnionych drzwi,

- roboty związane z instalowaniem drzwi przeciwpożarowych,

- roboty związane z instalowaniem wewnętrznych schodów, szaf ściennych, wbudowanych mebli kuchennych na wymiar,

- roboty związane z instalowaniem desek poszycia ścian, zakładaniem boazerii itp.,

- roboty związane z instalowaniem ruchomych przegród oraz podsufitki na konstrukcji metalowej,

- roboty związane z instalowaniem werand i oranżerii w prywatnych domach.

Grupowanie to nie obejmuje:

- robót związanych z instalowaniem ogrodzeń i balustrad, sklasyfikowanych w 43.29.12.0,

- robót związanych z instalowaniem drzwi automatycznych i obrotowych, sklasyfikowanych w 43.29.19.0,

- robót związanych z instalowaniem wyrobów kowalstwa artystycznego, sklasyfikowanych w 43.39.11.0,

- robót związanych z montażem mebli wolno stojących, sklasyfikowanych w 95.24.10.0.

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 43 ROBOTY BUDOWLANE SPECJALISTYCZNE.

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Podstawę do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług do czynności polegających na wykonaniu zabudowy kuchennej w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi lokalu trwałą zabudowę meblową, wykonywanych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym przewiduje przepis art. 41 ust. 12 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 pkt 1 ustawy, stawkę podatku o której mowa w ust. 2 stosuje się do: dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1)

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2)

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędne jest określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje - mieszkalne czy użytkowe.

Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2021 r. poz. 1048).

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy o własności lokali, samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej lokalami, mogą stanowić odrębne nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że usługa kompleksowa opisana we wniosku będzie świadczona w lokalu mieszkalnym o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2. Natomiast (...) potwierdził, że lokal zlokalizowany pod adresem (...) posiada zaświadczenie wydane przez (...) poświadczające, że spełnia wymagania samodzielnego lokalu w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że ww. lokal jest zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Usługi wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Pojęcie "modernizacja" oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Na podstawie podjętej uchwały NSA wykształciła się linia orzecznicza dotycząca czynności wykonywania trwałej zabudowy meblowej, przykładowo można wskazać na następujące orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego: I FSK 1362/17 z 18 grudnia 2019 r., I FSK 792/19 z 3 lipca 2019 r., I FSK 204/17 z 8 stycznia 2019 r., I FSK 464/16 z 16 stycznia 2018 r., I FSK 40/16 z 11 października 2017 r., I FSK 1120/16 z 12 kwietnia 2018 r., I FSK 1276/15 z 10 maja 2017 r. Z tej linii orzeczniczej wynika, że dla uznania czynności wykonania trwałej zabudowy meblowej za usługę modernizacji obiektu budownictwa objętym społecznym programem mieszkaniowym, konieczne jest wystąpienie określonych przesłanek, tj.:

- wykonane na wymiar do konkretnego budynku lub lokalu i trwale powiązane z jego elementami konstrukcyjnymi komponenty meblowe nie funkcjonują w obrocie tak jak ma to miejsce w przypadku mebli "wolnostojących"; dlatego też nie można ich utożsamiać z dostawą towarów w postaci gotowych mebli, które nie mają żadnego trwałego związku z obiektem budowlanym lub jego częścią;

- zabudowa meblowa w istotnym stopniu wykorzystuje elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (ścian, podłogi czy sufitu). Elementy te wyznaczają zakres konstrukcyjny mebla (elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego lub jego części (lokalu) pełnią rolę elementów mebla);

- o użytkowych walorach wykonywanej zabudowy meblowej decyduje trwałe połączenie wykonywanych na zlecenie części zabudowy z elementami konstrukcyjnymi budynku lub jego części (ściany podłoga, sufit) w sposób uniemożliwiający jej przesunięcie w inne miejsce (trwała zabudowa spełniająca jako całość określoną funkcję użytkową), a same te części, bez trwałego ich przymocowania do elementów konstrukcyjnych budynku (ścian, podłogi, sufitu) nie spełniają pod względem użytkowym przymiotu mebla.

Określając zatem, czy do zabudowy meblowej wykonanej w obiekcie budowlanym lub jego części (lokalu) może mieć zastosowanie stawka od podatku od towarów i usług w wysokości 8% należy przede wszystkim badać stopień konstrukcyjnego połączenia komponentów meblowych i elementów konstrukcyjnych tego obiektu budowlanego lub jego części (lokalu).

Nie chodzi tutaj o badanie powiązania elementów zabudowy meblowej z konstrukcyjnymi - w rozumieniu techniki budowlanej - elementami obiektu budowlanego lub jego części (lokalu), ale o tak silne powiązanie konstrukcyjne komponentów meblowych i elementów tego obiektu budowlanego lub jego części (lokalu), że powstaje trwała zabudowa spełniająca jako całość określoną funkcję użytkową.

Dla całościowej oceny charakteru świadczenia nie ma również znaczenia, czy komponenty meblowe, np. korpusy mebli są ze sobą zespolone i ewentualnie jak silne jest to zespolenie, gdyż istotne na potrzeby uznania ich za "modernizację" w związku z podatkiem od towarów i usług jest dopiero odpowiednio trwałe połączenie tych komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części (lokalu).

Podsumowując, w sytuacji, gdy o użytkowych walorach wykonanej zabudowy meblowej decyduje trwałe połączenie wykonanych na indywidualne zlecenie elementów zabudowy z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części (lokalu) w sposób uniemożliwiający jej przesunięcie w inne miejsce, natomiast po demontażu zabudowa ta jest niezdatna do użytku, ze względu na to, że same jej elementy (bez występującego przed demontażem trwałego ich przymocowania do elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego lub jego części - lokalu), nie spełniają pod względem użytkowym przymiotu mebla - wystąpi kompleksowe świadczenie, w którym elementem dominującym jest usługa w zakresie modernizacji obiektu budowlanego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach przedmiotowego świadczenia kompleksowego wykonuje szereg czynności niezbędnych do zrealizowania celu kompleksowej usługi, jakim jest modernizacja, ulepszenie i unowocześnienie lokalu mieszkalnego, poprzez wykonanie trwałej zabudowy meblowej kuchni.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, warunkiem zastosowania 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze: zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części. Po drugie: obiekty budowlane lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Tym samym, biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku, jego uzupełnieniach oraz powołane przepisy prawa, uznać należy, że usługa (świadczenie kompleksowe) - projektowanie, dostawa, transport oraz montaż zabudowy meblowej kuchni w lokalu mieszkalnym o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2, zlokalizowanym pod adresem (...), stanowi usługę modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, podlegającą opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że nie stanowi modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy i nie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% świadczenie polegające na otrzymaniu zamówienia i zebraniu pomiarów pomieszczenia, zaprojektowaniu, zamówieniu zestawu mebli od producenta, będącego podwykonawcą Wnioskodawcy, dostawie oraz montażu mebli kuchennych, jeżeli zamontowana zabudowa może stać się przedmiotem powtórnego montażu w innym, dowolnym miejscu, tj. może pełnić dalej użytkową funkcję zabudowy ze względu na brak istotnego powiązania z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego.

WIS - co do zasady - rozstrzyga o klasyfikacji statystycznej i stawce podatku od towarów i usług dla jednego towaru, jednej usługi lub jednego świadczenia kompleksowego. Tutejszy Organ nie rozstrzygał zatem w zakresie prawidłowości klasyfikacji budynku, wskazanego w opisie usługi, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do świadczeń kompleksowych tożsamych pod każdym względem ze świadczeniem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do świadczenia kompleksowego będącego jej przedmiotem, które zostanie wykonane w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 3 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- świadczenie kompleksowe będące przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do świadczenia kompleksowego będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja towaru/usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru/usługi, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43- 300 Bielsko-Biała albo drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP lub za pośrednictwerm systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej)

Opublikowano: www.kis.gov.pl