0111-KDSB1-2.440.262.2023.3.IKR - WIS TOWAR - budynek niemieszkalny - PKOB 12 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-2.440.262.2023.3.IKR WIS TOWAR - budynek niemieszkalny - PKOB 12 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 5 września 2023 r. (data wpływu 5 września 2023 r.), uzupełnionego pismami z dnia 11 października 2023 r. (data wpływu 12 października 2023 r.) oraz z dnia 23 października 2023 r. (data wpływu 23 października 2023 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - budynek niemieszkalny

Opis towaru: budynek oborostodoły, posadowiony na działkach o numerze ewidencyjnym (...) ujętej w księdze wieczystej (...) oraz (...) ujętej w księdze wieczystej (...) położonych w województwie (...), powiat (...), gmina (...), obręb (...). Powierzchnia użytkowa budynku wynosi (...) m2.

Rozstrzygnięcie: PKOB 12

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniu 11 października 2023 r. oraz 23 października 2023 r., w zakresie sklasyfikowania towaru: budynku oborostodoły według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru:

(...) prowadzi egzekucją z nieruchomości stanowiącej całość gospodarczą, na którą składają się nieruchomości:

1)

(...),

2)

(...).

W toku egzekucji sporządzono jeden (...), albowiem budynki znajdują się na granicy działek ewidencyjnych z różnych ksiąg wieczystych oraz nieruchomość będąca przedmiotem egzekucji, składająca się z dwóch ksiąg wieczystych stanowi całość gospodarczą. Sprzedaż tyko jednej z nieruchomości, dla której Sąd prowadzi odrębna księgę wieczystą jest niemożliwa. (...) jest prawomocny. W toku postępowania ustalono, iż (...) (właściciel nieruchomości) figuruje w rejestrze VAT jako podatnik VAT czynny, nr NIP: (...). (...) na mocy art. 18 ustawy o VAT stwierdza, jest płatnikiem podatku VAT przy sprzedaży ww. nieruchomości w drodze licytacji publicznej w toku egzekucji sadowej. Do dnia dzisiejszego udokumentowane działania organu egzekucyjnego nie doprowadziły od ustalenia, czy (...) przysługuje zwolnienie od podatku VAT przy sprzedaży jego nieruchomości. Stąd- (...) zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego. Interpretacja Indywidualna została wydana, organ skarbowy stwierdził, sprzedaż w toku egzekucji komorniczej działek o nr (...), (...) (poza budynkiem mieszkalnym wraz z części działek na których jest on usytuowany), (...), (...), (...), (...), (...). (...), (...), (...) oraz znajdujących się na działkach (...) oraz (...) budynków oborostodoły i chlewni spowoduje, będę zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania tej dostawy. Wnoszę o podanie stawki VAT. jaki muszę pobrać jako komornik sadowy.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył:

(...)

W piśmie z dnia 11 października 2023 r. (data wpływu 12 października 2023 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS z dnia 5 października 2023 r. znak 0111-KDSB1-2.440.262.2023.1.IKR Wnioskodawca wskazał m.in.:

1) Wniosek WIS (...) z dnia 5 września 2023 r. o wydanie wiążącej informacji stawkowej dotyczy:

a) Oborostodoły wybudowanej w (...) położonej na działkach (...) ujętej w księdze wieczystej (...) oraz (...) ujętej w księdze wieczystej o nr (...) (oborostodoła jest położona na granicy działek, wniosek WIS dotyczy budynku);

2) Poniżej dokładny opis powierzchni działek:

- dz. ew. (...);

- dz. ew. (...).

3) Oborostodoła wybudowana w (...). jest obiektem budowlanym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.)

4) Budynek oborostodoły jest trwale z gruntem związany, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo Budowlane).

5) Jako uzupełnienie wniosku WIS złożonego w dniu 5 września 2023 r. wskazuje jeden konkretny budynek:

a) Oborostodoły wybudowanej w (...). położonej na działkach (...) ujętej w księdze wieczystej (...) oraz (...) ujętej w księdze wieczystej o nr (...) (oborostodoła jest położona na granicy działek, wniosek WIS dotyczy budynku);

b) Oborostodoła położona jest na granicy działek ew. (...) oraz (...) z dwóch ksiąg wieczystych, (...).

c) powierzchnia użytkowa Oborostodoły wynosi (...) m2, nieużytkowana od roku (...); powierzchnia użytkowa budynku inwentarskiego, który przylega do oborostodoły (pkt 6 wezwania oraz odpowiedzi (...)) wynosi (...) m2, nieużytkowany od (...) roku;

d) OBOROSTODOŁA MUROWANA (...)

Budynek oborostodoły jest obiektem murowanym, parterowym, z wysokim drewnianym, w konstrukcji krokwiowo-jętkowej dachem dwuspadowym, pokrytym eternitem, połączona z budynkiem inwentarskim od strony wschodniej. Budynek inwentarski jest przedzielony ścianą, która nie spełnia wymogów PPOŻ, posiada osobne wejście oraz media. Fundamenty pod ściany wylewane z betonu.

Ściany wykonane z cegły wapienno-piaskowej. Brak ścian działowych w części stodoły. Posadzka betonowa, liczne spękania. Nadproża nad wrotami wylewane żelbetowe. Brak stropu. Drzwi z blachy, konstrukcja metalowa. Stodoła nieużytkowana od roku (...). Wewnątrz jedno pomieszczenie o wymiarach (...) m2. Drzwi największe o wymiarach (...), pozostałe 4 szt. (...), jeden otwór (...) zabity deskami.

Budynek inwentarski wykorzystywany do hodowli świń, nieużywany od roku (...), w części remontowana w roku (...), strop betonowy zbrojony, pomieszczenie o wymiarach (...) m2. Łącznie (...) m2, powierzchnia zabudowy - (...) m2. Media: ee. siła. Wiek budynku - (...) lata, trwałość budynku wg katalogu (...), przyjęto (...). Zużycie wyliczona na (...) z wzorów Rossa. Sn=t/T* 100.

W przeszłości budynek oborostodoły oraz inwentarski były wykorzystywane w działalności w zakresie: uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana), kod PKD 0150Z. Budynek był również wykorzystywany do działalności w zakresie: 0161Z działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną.

e) Budynek Oborostodoły wchodzi w skład gospodarstwa rolnego.

6) Oborostodoła i budynek inwentarski oddzielone ścianą, posiadają odrębne media.

Oborostodoła - ee, budynek inwentarski - w, ee, posiadają oddzielne wejścia.

Do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca dołączył:

(...)

W dniu 23 października 2023 r. do tut. Organu wpłynęło pismo, w którym Wnioskodawca wskazał:

(...) w odpowiedzi na pkt 3 wezwania z dnia 5 października uprzejmie wyjaśnia na działkach (...) znajdują się:

1) Budynek oborostodoły;

2) Budynek inwentarski (przylegający do budynku z pkt 1);

3) Chlewnia;

4) Budynek mieszkalny.

Pierwotny wniosek dotyczy budynku z pkt 1 tj. oborostodoły. Na ww. nie znajdują się budynki małej architektury oraz urządzenia budowlane.

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (...)- część 1, przyjętego uchwałą Rady Miejskiej (...) znajdują się na terenie oznaczonym w mpzp (...), co oznacza terem-lasów i zalesień.

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 8 listopada 2023 r. nr 0111-KDSB1-2.440.262.2023.2.IKR tut. Organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 13 listopada 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987 str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 42a pkt 2 lit. a ustawy, WIS zawiera m.in. klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże tylko w sytuacji, w której jest ona niezbędna do określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) - Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB) stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej. Klasyfikacja ustala symbole, nazwy i zakres poszczególnych grupowań klasyfikacyjnych na czterech poziomach tj.: sekcji, działów, grup i klas.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) - przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Każdy obiekt budowlany klasyfikowany jest zgodnie z jego przeważającym przeznaczeniem, przy uwzględnieniu charakteru technicznego obiektu (np. budynek, budowla). W przypadku budynków przeznaczonych lub użytkowanych do wielu celów klasyfikuje się je w jednej pozycji PKOB, zgodnie z ich głównym użytkowaniem, wyrażonym w m2 powierzchni użytkowej, przeznaczonej na ten cel.

Budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Każdy obiekt budowlany klasyfikowany jest zgodnie z jego przeważającym przeznaczeniem, przy uwzględnieniu charakteru technicznego obiektu (np. budynek, budowla).

Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Dla budynków, pierwszym kryterium klasyfikacyjnym jest charakter budynku - mieszkalny lub niemieszkalny. O zaliczeniu obiektu do obiektów inżynierii lądowej i wodnej decyduje przeznaczenie i związana z tym konstrukcja.

W przypadku budynków połączonych między sobą (np. domy bliźniacze lub szeregowe), budynek jest budynkiem samodzielnym, jeśli jest oddzielony od innych jednostek ścianą przeciwpożarową od fundamentu po dach. Gdy nie ma ściany przeciwpożarowej, budynki połączone między sobą uważane są za budynki odrębne, jeśli mają własne wejścia, są wyposażone w instalacje i są oddzielnie wykorzystywane.

W Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w sekcji 1 Budynki w dziale 12 Budynki niemieszkalne mieści się grupa 127 Pozostałe budynki niemieszkalne, która obejmuje:

- Budynki gospodarstw rolnych;

- Budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych;

- Obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury;

- Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy budynek przeznaczony jest do pełnienia funkcji oborostodoły co potwierdza treść przesłanego przez Wnioskodawcę operatu szacunkowego.

W związku z powyższym, oraz w oparciu o przedstawiony opis towaru i przedłożone dokumenty - budynek oborostodoły należy klasyfikować jako budynek niemieszkalny w dziale PKOB 12.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony został budynek, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynku lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynku, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym jest on posadowiony, grunt dzieli byt prawny budynku lub jego części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynku lub jego części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynku lub jego części podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jeśli mamy do czynienia z działką na której znajduje się więcej niż jeden budynek, dostawa budynku następuje wraz z proporcjonalnie obliczoną w stosunku np. do powierzchni użytkowej budynku dostawą gruntu. Istotne jest, aby przyjęty klucz podziału był rzetelny i miarodajny, a tym samym odzwierciedlał stan faktyczny.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku budynek klasyfikowany jest do działu 12 PKOB, który nie jest objęty obniżoną stawką podatku, jego dostawa wraz z dostawą gruntu, na którym jest posadowiony podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług. W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towaru tożsamego pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP lub za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl