0111-KDSB1-2.440.240.2023.4.DK - WIS TOWAR (świadczenie kompleksowe) - dostawa i montaż magazynu energii elektrycznej - CN 85 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-2.440.240.2023.4.DK WIS TOWAR (świadczenie kompleksowe) - dostawa i montaż magazynu energii elektrycznej - CN 85 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z 2 sierpnia 2023 r. (data wpływu 2 sierpnia 2023 r.), uzupełnionego pismami z dnia 13 września 2023 r. (data wpływu 13 września 2023 r.) oraz 23 października 2023 r. (data wpływu 23 października 2023 r.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar (świadczenie kompleksowe) - dostawa oraz montaż magazynu energii elektrycznej (...), który połączony będzie z domową instalacją elektryczną oraz instalacją fotowoltaiczną wytwarzającą energię elektryczną gromadzoną w magazynie energii elektrycznej w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2, sklasyfikowanych w PKOB 1110.

Opis towaru: Dostawa oraz montaż magazynu energii elektrycznej, który połączony będzie z domową instalacją elektryczną oraz instalacją fotowoltaiczną wytwarzającą energię elektryczną gromadzoną w magazynie energii elektrycznej. Świadczenie będzie wykonywane w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2, sklasyfikowanych w PKOB 1110. Wszystkie czynności wchodzące w skład świadczenia, są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą jedną całość nabywaną nierozłącznie. Magazyn energii elektrycznej pozwala na gromadzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł.

Rozstrzygnięcie: CN 85

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony dnia 13 września 2023 r. oraz 23 października 2023 r. w zakresie sklasyfikowania ww. świadczenia według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru (świadczenia kompleksowego):

(...) jest (...) należącą do (...). (...) prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług dostawy z montażem instalacji fotowoltaicznych oraz produktów dodatkowych z zakresu odnawialnych źródeł energii (np. stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zestawów smart home, itp.).

(...)

W piśmie przewodnim do złożonego wniosku Wnioskodawca wskazał:

W imieniu (...) niniejszym składam wniosek o Wiążącą Informację Stawkową w zakresie określenia stawki VAT na usługę dostawy z montażem magazynów energii elektrycznej.

Pismem z dnia 13 września 2023 r. (data wpływu 13 września 2023 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS z dnia 6 września 2023 r. znak 0111-KDSB1-2.440.240.2023.1.DK Wnioskodawca wskazał:

Na pytanie nr 1 o treści:

Jednoznaczne wskazanie przedmiotu wniosku.

Wnioskodawca odpowiedział: (...) przedmiotem wniosku jest jedno świadczenie w postaci kompleksowej usługi montażu magazynu energii elektrycznej tj. kompleksowa usługa modernizacji obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy o VAT).

Na pytanie nr 2 o treści:

Wskazanie z jakich konkretnie towarów i usług składa się przedmiotowe świadczenie kompleksowe (należy jednoznacznie wskazać oraz szczegółowo opisać, co wchodzi w skład świadczenia).

Wnioskodawca odpowiedział: W odpowiedzi na powyższe pytanie Wnioskodawca pragnie wskazać, że prawidłowe wykonanie świadczenia kompleksowego w postaci montażu magazynu energii elektrycznej wymaga przeprowadzenia następujących czynności przez Wnioskodawcę:

1) Przeprowadzenie weryfikacji technicznej możliwości montażu magazynu energii elektrycznej na nieruchomości klienta (weryfikacja może zostać przeprowadzona podczas spotkania z klientem lub w trakcie rozmowy telefonicznej). Weryfikacja dokonywana jest przez doradcę techniczno - handlowego zatrudnionego u Wykonawcy lub współpracującego z Wykonawcą;

2) Zawarcie umowy z klientem w przedmiocie montażu magazynu energii elektrycznej (jeśli weryfikacja technicznej możliwości montażu zakończy się wynikiem pozytywnym);

3) Przygotowanie przez Wykonawcę zestawienia materiałów niezbędnych do wykonania montażu magazynu energii elektrycznej. Dla celów doboru materiałów oraz sporządzenia kosztorysu konieczne jest przeprowadzenia weryfikacji stanu technicznego instalacji fotowoltaicznej klienta. Pojemność magazynu energii dobierana jest na podstawie wielu czynników m.in. zużycie energii elektrycznej przez klienta, moc instalacji fotowoltaicznej, która będzie połączona z magazynem energii oraz autokonsumpcja energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną. Przedmiotowe informacje zbierane od klienta przez doradcę Wykonawcy w celu doboru odpowiedniej wielkości oraz pojemności magazynu energii elektrycznej i w związku z tym doboru odpowiednich materiałów pomocniczych służących do wykonania montażu;

4) Transport komponentów oraz materiałów pomocniczych do klienta, który dokonywany jest z użyciem floty pojazdów Wykonawcy;

5) Przeprowadzenie montażu magazynu energii elektrycznej przez wyspecjalizowanych pracowników Wykonawcy lub podmioty współpracujące z Wykonawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (podwykonawców). Co istotne, prawidłowy montaż magazynu wymaga ingerencji w elementy konstrukcyjne budynku poprzez kucie ścian, w których umieszczona zostanie obudowa z magazynem energii elektrycznej oraz w których zostaną poprowadzone przewody elektryczne integrujące magazyn energii elektrycznej z falownikiem lub ładowarką oraz skrzynką na okablowanie;

6) Przeprowadzenie przez Wykonawcę audytu poprawności funkcjonowania magazynu energii elektrycznej po zakończeniu prac związanych z montażem. Przedmiotowa czynność wykonywana jest przez wykwalifikowanego audytora technicznego posiadającego specjalistyczne uprawnienia energetyczne.

Ponadto, Wnioskodawca chciałby wskazać, że dla celów wykonania usługi montażu magazynu energii elektrycznej konieczne jest dostarczenie magazynu energii oraz poniżej wskazanych komponentów i elementów technicznych, których montaż jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania magazynu energii elektrycznej. Tym samym, przedmiotem dostawy na rzecz klienta w ramach świadczenia kompleksowego usługi montażu magazynu energii następujące towary:

1) Magazyn energii elektrycznej, który składa się z następujących części:

(...)

2) Elementy niezbędne do przytwierdzenia magazynu energii elektrycznej do ściany/ podłoża nieruchomości w postaci wkrętów rozporowych albo kotew;

3) Skrzynka na okablowanie (przewody) wraz z wkrętami do przymocowania skrzynki do ściany nieruchomości;

4) Przewody elektryczne wraz z korytkami lub rurkami elektroinstalacyjnymi;

5) Zabezpieczenie przeciwpożarowe wraz z kablem sygnalizacyjnym;

6) Zabezpieczenie (...) magazynu energii.

Na pytanie nr 3 o treści:

Wskazanie, na czym konkretnie polega (należy szczegółowo i precyzyjnie opisać) zależność między usługą/ami i/lub towarem/ami wchodzącymi w skład świadczenia będącego przedmiotem wniosku, powodująca, że usługa/i i/lub towar/y nie mogą być świadczone odrębnie.

Wnioskodawca odpowiedział: Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych oraz TSUE, aby móc wskazać, że dane świadczenie jest świadczeniem złożonym (kompleksowym), powinno składać się ono z różnych elementów (np. dostaw różnych towarów i usług), których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na świadczenie kompleksowe składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego do realizacji którego niezbędne jest też wykonanie czynności pomocniczych. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez czynności pomocniczej.

W przedmiotowym przypadku należy zwrócić uwagę, że przedmiotem wniosku jest montaż zaawansowanego technicznie urządzenia energetycznego, które połączone będzie z domową instalacją elektryczną oraz instalacją fotowoltaiczną wytwarzającą energię elektryczną gromadzoną w magazynie energii elektrycznej.

Tym samym, wykonanie kompleksowej usługi montażu magazynu energii elektrycznej wymaga:

- doboru odpowiednich komponentów składających się na magazyn energii elektrycznej (właściwych dla danej instalacji oraz domu, w którym będzie montowana),

- fachowego montażu, z którym wiąże się ingerencja w bryłę budynku, w którym przeprowadzony zostanie montaż (modernizacja obiektu budowlanego objętego społecznym programem mieszkaniowym),

- audytu poprawności oraz bezpieczeństwa działania zamontowanego magazynu energii elektrycznej.

W konsekwencji, bez przeprowadzenia wszystkich czynności mających na celu odpowiedni i bezpieczny montaż magazynu energii elektrycznej nie jest możliwe wykorzystanie magazynu energii zgodnie z jego przeznaczeniem.

Tym samym, dla celów prawidłowego wykonania usługi montażu magazynu energii elektrycznej niezbędne jest przeprowadzenie montażu przez fachowców posiadających specjalistyczną wiedzę odnośnie:

- doboru właściwych komponentów do wykonania magazynu energii elektrycznej (magazyn energii elektrycznej musi być dopasowany do mocy całej instalacji wytwarzającej prąd);

- wyboru właściwego miejsca montażu (musi to być pomieszczenie wentylowane, w którym następuje wymiana powietrza);

- integracji magazynu energii elektrycznej z domową instalacją elektryczną oraz instalacją fotowoltaiczną;

- wykonania prac montażowych związanych z koniecznością ingerencji w bryłę budynku;

- przeprowadzenia audytu poprawności działania magazynu energii elektrycznej po wykonaniu prac montażowych.

W związku z powyższym, prawidłowe wykonanie montażu przez podmioty nieposiadające specjalistycznej wiedzy w zakresie montażu zaawansowanych urządzeń energetycznych oraz odpowiedniego przeszkolenia w tym zakresie jest w praktyce niemożliwe.

A contrario, w przypadku niniejszego wniosku kluczowym elementem jest realizacja kompleksowej usługi modernizacji obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. usługa montażu magazynu energii elektrycznej.

Na pytanie nr 4 o treści:

Wskazanie, czy zdaniem Wnioskodawcy, usługa/i i/lub towar/y składające się na świadczenie kompleksowe ze sobą tak ściśle powiązane, że w aspekcie gospodarczym tworzą obiektywnie jedną całość nabywaną nierozłącznie.

Wnioskodawca odpowiedział: Zdaniem Wnioskodawcy usługi i towary składające się na świadczenie kompleksowe ze sobą tak ściśle powiązane, że w aspekcie gospodarczym tworzą obiektywnie jedną całość nabywaną nierozłącznie. Przedmiotem świadczenia jest kompleksowa usługa montażu magazynu energii, która na gruncie przepisów o VAT powinna być traktowana jako usługa modernizacji obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przedmiotowe świadczenie obejmuje wykonanie określonych prac wraz z dostawą niezbędnych do ich realizacji towarów. Próba podziału usługi na oddzielne elementy przez Wnioskodawcę byłaby działaniem sztucznym i nie oddawałaby rzeczywistego charakteru świadczenia. Jak wskazano w odpowiedzi na wcześniejsze pytanie, wyłącznie prawidłowa realizacja wszystkich usług umożliwi prawidłowe funkcjonowanie magazynu energii elektrycznej w danym obiekcie. Dla celów realizacji świadczenia kluczowe elementy o charakterze usługowym, gdyż zapewniają one właściwą realizację świadczenia na każdym etapie jego realizacji. Następuje to począwszy od właściwego doboru urządzeń, poprzez ich odpowiedni transport oraz profesjonalny montaż i audyt pomontażowy.

Na pytanie nr 5 o treści:

Wskazanie, czy z punktu widzenia nabywcy, jest on zainteresowany nabyciem od Wnioskodawcy jednego (złożonego) świadczenia, czy też odrębnie kilku poszczególnych składowych.

Wnioskodawca odpowiedział: Zdaniem Wnioskodawcy, nabywca jest zainteresowany nabyciem świadczenia kompleksowej usługi dostawy z montażem magazynu energii elektrycznej jako całości, które to świadczenie może zostać zapewnione wyłącznie poprzez wykonanie usługi wraz z dostarczeniem towarów. Przy czym elementem dominującym świadczenia jest realizacja kompleksowej usługi montażu (modernizacji obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Na pytanie nr 6 o treści:

Wskazanie, jak skalkulowane jest wynagrodzenie za wykonywane świadczenie. Czy cena obejmuje całość świadczenia?

Wnioskodawca odpowiedział: W odpowiedzi na powyższe pytanie Wnioskodawca wyjaśnia, że wynagrodzenie za wykonanie świadczenia obejmuje całość świadczenia. W tym zakresie Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że zarówno wynagrodzenie wskazane w umowie z klientem, jak również wynagrodzenie wskazane na fakturze dokumentującej montaż magazynu energii obejmuje całkowitą wartość świadczenia w postaci kompleksowej usługi montażu magazynu energii elektrycznej (modernizacji obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym). Tym samym, brak jest wyszczególnienia wynagrodzenia za poszczególne czynności oraz dostawy będące składowymi kompleksowej usługi.

Na pytanie nr 7 o treści:

Wskazanie, jaki jest stosunek ceny dostarczanego towaru/towarów do usługi/usług wykonywanych w ramach świadczenia będącego przedmiotem wniosku. Należy wskazać wartość poszczególnych czynności w odniesieniu do całości świadczenia.

Wnioskodawca odpowiedział: W odpowiedzi na powyższe pytanie Wnioskodawca poniżej przedstawia przybliżoną wartość procentową poszczególnych czynności związanych z wykonaniem kompleksowej usługi montażu magazynu energii elektrycznej:

- Weryfikacja wstępna - (...),

- Weryfikacja techniczna - przygotowanie zestawienia materiałów - (...).

- Audyt techniczny - weryfikacja oraz pomiary - (...).

- Moduły magazynu energii - (...);

- Moduł zarządzający - (...);

- Koszt montażu - (...);

- Koszt logistyki - (...);

- Zabezpieczenia - (...);

Wnioskodawca podkreśla, że przedstawione wartości reprezentatywne ale ze względów rynkowych mogą ulegać zmianom (np. wahania cen towarów lub usług wchodzących w skład kompleksowej usługi).

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że wyżej przedstawione informacje dotyczące wartości poszczególnych czynności stanowią tajemnicę handlową przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W związku z tym, Wnioskodawca prosi o ich niepublikowanie.

Na pytanie nr 8 o treści:

Wskazanie, co zdaniem Wnioskodawcy będzie elementem dominującym (głównym) w ramach opisanego świadczenia. Jakie okoliczności przesądzają o tym, że dany element świadczenia będzie miał charakter dominujący?

Wnioskodawca odpowiedział: Zdaniem Wnioskodawcy elementem dominującym świadczenia jest usługa polegająca na modernizacji obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. montaż magazynu energii elektrycznej, gdyż to właśnie montaż magazynu energii skutkuje wykonaniem świadczenia oczekiwanego przez nabywcę tj. zapewnieniu możliwości magazynowania energii wytworzonej z odnawialnych źródeł oraz modernizacji obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, która skutkuje jego ulepszeniem, prowadzącym do zwiększenia jego wartości użytkowej. Z uwagi na fakt, że montaż magazynu energii elektrycznej wymaga specjalistycznej wiedzy w zakresie rozwiązań energetycznych, sama dostawa magazynu energii elektrycznej bez przeprowadzenia montażu nie odniosłaby oczekiwanego przez klienta skutku. Innymi słowy, dostawa magazynu energii elektrycznej bez jego montażu byłaby dla klienta bezprzedmiotowa z uwagi na brak możliwości wykorzystania takiego magazynu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Na pytanie nr 9 o treści:

Wskazanie, jaki element przedmiotowego świadczenia jest dominujący z punktu widzenia klienta.

Wnioskodawca odpowiedział: Jak zostało to wskazane we wniosku o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej, jak również w odpowiedzi na poprzednie pytanie, zdaniem Wnioskodawcy, z punktu widzenia klienta elementem dominującym świadczenia jest wykonanie montażu magazynu energii elektrycznej tj. modernizacja obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, która skutkuje jego ulepszeniem, prowadzącym do zwiększenia jego wartości użytkowej. Montaż magazynu, w przeciwieństwie do jego dostawy, wymaga specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności. Sama dostawa towaru w postaci magazynu energii elektrycznej zdaniem Wnioskodawcy nie spełniłaby oczekiwań klienta.

Na pytanie nr 10 o treści:

Wskazanie, które z elementów składających się na świadczenie kompleksowe, zdaniem Wnioskodawcy, mają charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania świadczenia głównego.

Wnioskodawca odpowiedział: Zdaniem Wnioskodawcy charakter pomocniczy niezbędny do wykonania świadczenia głównego w postaci montażu magazynu energii elektrycznej ma dostawa towarów w postaci komponentów do magazynu energii elektrycznej oraz materiałów pomocniczych niezbędnych do prawidłowego przeprowadzenia usługi montażu magazynu energii elektrycznej.

Na pytanie nr 11 o treści:

Wskazanie, w jaki sposób elementy pomocnicze wchodzące w skład świadczenia będącego przedmiotem wniosku przyczyniają się (służą) do efektywniejszego/lepszego wykonania świadczenia (elementu) głównego.

Wnioskodawca odpowiedział: Zdaniem Wnioskodawcy do wykonania świadczenia głównego w postaci montażu magazynu energii elektrycznej niezbędne jest dokonanie dostawy towarów w postaci komponentów magazynu energii elektrycznej wraz z materiałami pomocniczymi niezbędnymi do przeprowadzenia montażu oraz modernizacji obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, która skutkuje jego ulepszeniem, prowadzącym do zwiększenia jego wartości użytkowej. Tym samym, bez dostawy towarów, która to dostawa zdaniem Wnioskodawcy ma charakter pomocniczy służący wykonaniu świadczenia głównego nie byłoby możliwe kompleksowe wykonanie usługi montażu magazynu energii elektrycznej.

Na pytanie nr 12 o treści:

Wskazanie, czy poszczególne wykonywane przez Wnioskodawcę czynności prowadzą do realizacji określonego celu. Jeśli tak, to należy wskazać ten cel i szczegółowo opisać.

Wnioskodawca odpowiedział: W odpowiedzi na powyższe pytanie Wnioskodawca chciałby wskazać, że w jego ocenie czynności wchodzące w skład świadczenia kompleksowego w postaci montażu magazynu energii elektrycznej przyczyniają się do celu wskazanego w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438). Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy montaż magazynu energii elektrycznej ma przyczynić się u klienta do całkowitej lub częściowej zmiany źródeł energii na źródła odnawialne, ponieważ magazyn energii elektrycznej pozwala na gromadzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł.

Wynika to z tego, że montaż magazynu energii ma uzasadnienie w przypadku jednoczesnego lub uprzedniego montażu instalacji fotowoltaicznej. Tym samym, modernizacja obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym związana z montażem magazynu energii pozwala na lepsze wykorzystanie instalacji fotowoltaicznej wytwarzającej energię odnawialną. W konsekwencji, powinna umożliwiać całkowitą lub częściową zmianę źródeł energii na źródła odnawialne.

Na pytanie nr 13 o treści:

Wskazanie jednego miejsca na potrzeby którego wykonywany będzie przedmiot wniosku - w budynku (wraz ze wskazaniem rodzaju tego budynku) czy w lokalu w budynku (należy wybrać jeden wariant), wraz ze wskazaniem całkowitej powierzchni użytkowej (mniej czy więcej niż 150 m2 - w przypadku lokalu lub mniej czy więcej niż 300 m2 - w przypadku budynku) (należy wybrać jeden wariant).

Wnioskodawca odpowiedział: Wnioskodawca wyjaśnia, że kompleksowa usługa dostawy z montażem magazynów energii elektrycznej będzie wykonywana w budynkach o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2.

Na pytanie nr 14 o treści:

Wskazanie, jaka jest klasyfikacja obiektu budowlanego, w którym zostanie wykonane świadczenie kompleksowe, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.)? Należy wskazać klasę PKOB jednego budynku - symbol PKOB czterocyfrowy.

Wnioskodawca odpowiedział: Wnioskodawca wyjaśnia, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych budynek, w którym wykonywana będzie kompleksowa usługa dostawy z montażem magazynu energii elektrycznej sklasyfikowany jest pod symbolem PKOB 1110 - Budynki mieszkalne jednorodzinne.

Na pytanie nr 15 o treści:

Czy powierzchnia budynku przeznaczona na cele mieszkalne obejmuje co najmniej połowę powierzchni użytkowej określonej według metodologii PKOB?

Wnioskodawca odpowiedział: Wnioskodawca wyjaśnia, że co najmniej połowa powierzchni użytkowej budynku, w którym będzie wykonywana kompleksowa usługa dostawy z montażem magazynu energii elektrycznej, określonej według metodologii PKOB przeznaczona jest na cele mieszkalne.

Na pytanie nr 16 o treści:

Czy budynek jest przeznaczony do stałego zamieszkania?

Wnioskodawca odpowiedział: Wnioskodawca wyjaśnia, że budynek, w którym wykonywana będzie kompleksowa usługa dostawy z montażem magazynu energii elektrycznej przeznaczony jest do stałego zamieszkania.

Na pytanie nr 17 o treści:

Jeżeli instalacja fotowoltaiczna jest elementem przedmiotowego wniosku, należy wskazać, czy stanowi mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 z późn. zm.), tj.:

- czy jest przyłączona do sieci elektroenergetycznej,

- czy jej łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW lub moc osiągalna cieplna w skojarzeniu jest nie większa niż 150 kW, a łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50kW?

Wnioskodawca odpowiedział: Wnioskodawca wyjaśnia, że przedmiotem wniosku nie jest instalacja fotowoltaiczna.

Na pytanie nr 18 o treści:

Wskazanie, na jakim etapie budowy jest budynek, w którym wykonywane będzie świadczenie - w trakcie budowy, czy też oddany do użytkowania (należy wskazać jeden etap).

Wnioskodawca odpowiedział: Wnioskodawca wyjaśnia, że budynek, w którym wykonywane będzie świadczenie polegające na kompleksowej usłudze dostawy z montażem magazynu energii elektrycznej został oddany do użytkowania.

Do pisma Wnioskodawca dołączył:

(...)

Pismem z dnia 23 października 2023 r. (data wpływu 23 października 2023 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS z dnia 13 października 2023 r. znak 0111-KDSB1-2.440.240.2023.2.DK Wnioskodawca wskazał:

Na pytanie nr 1 o treści:

Wskazanie rodzaju/modelu/nazwy jednego konkretnego magazynu energii elektrycznej będącego elementem przedmiotu wniosku.

Wnioskodawca odpowiedział:

W odpowiedzi na powyższe pytanie Spółka pragnie wyjaśnić, że przedmiotem wniosku jest wykonanie montażu magazynu energii elektrycznej producenta (...) w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2 tj. kompleksowa usługa modernizacji obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy o VAT).

Do uzupełnienia Wnioskodawca dołączył (...).

Do pisma Wnioskodawca dołączył również dodatkowe informacje oraz dokumenty:

Zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej oraz w odpowiedzi na wezwanie Spółka wskazała, że prawidłowe wykonanie świadczenia kompleksowego w postaci montażu magazynu energii elektrycznej wymaga przeprowadzenia następujących czynności przez Wnioskodawcę:

1) Przeprowadzenie weryfikacji technicznej możliwości montażu magazynu energii elektrycznej na nieruchomości klienta (weryfikacja może zostać przeprowadzona podczas spotkania z klientem lub w trakcie rozmowy telefonicznej). Weryfikacja dokonywana jest przez doradcę technicznohandlowego zatrudnionego u Wykonawcy lub współpracującego z Wykonawcą;

2) Zawarcie umowy z klientem w przedmiocie montażu magazynu energii elektrycznej (jeśli weryfikacja technicznej możliwości montażu zakończy się wynikiem pozytywnym);

3) Przygotowanie przez Wykonawcę zestawienia materiałów niezbędnych do wykonania montażu magazynu energii elektrycznej. Dla celów doboru materiałów oraz sporządzenia kosztorysu konieczne jest przeprowadzenia weryfikacji stanu technicznego instalacji fotowoltaicznej klienta. Pojemność magazynu energii dobierana jest na podstawie wielu czynników m.in. zużycie energii elektrycznej przez klienta, moc instalacji fotowoltaicznej, która będzie połączona z magazynem energii oraz autokonsumpcja energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną. Przedmiotowe informacje zbierane od klienta przez doradcę Wykonawcy w celu doboru odpowiedniej wielkości oraz pojemności magazynu energii elektrycznej i w związku z tym doboru odpowiednich materiałów pomocniczych służących do wykonania montażu;

4) Jednocześnie, w uzupełnieniu treści wniosku (...) wskazuje, że w celu zapewnienia prawidłowego montażu magazynu energii oraz określenia autokonsumpcji energii u klienta (...) dokonuje aktualizacji projektu przygotowanego podczas prac związanych z montażem instalacji fotowoltaicznej, o magazyn energii elektrycznej będący przedmiotem integracji z wcześniej wykonaną instalacją fotowoltaiczną. W tym miejscu (...) pragnie zaznaczyć, że choć obowiązek aktualizacji projektu instalacji fotowoltaicznej nie wynika wprost z umowy zawieranej z klientem w przedmiocie wykonania montażu magazynu energii elektrycznej, to taka aktualizacja jest wykonywana w celu zapewnienia prawidłowego montażu magazynu energii oraz zgodności instalacji fotowoltaicznej połączonej z magazynem energii ze stanem faktycznym po montażu. W załączeniu (...).

(...)

(...)

5) Transport komponentów oraz materiałów pomocniczych do klienta, który dokonywany jest z użyciem floty pojazdów Wykonawcy;

6) Przeprowadzenie montażu magazynu energii elektrycznej przez wyspecjalizowanych pracowników Wykonawcy lub podmioty współpracujące z Wykonawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (podwykonawców). Co istotne, prawidłowy montaż magazynu wymaga ingerencji w elementy konstrukcyjne budynku poprzez kucie ścian, w których umieszczona zostanie obudowa z magazynem energii elektrycznej oraz w których zostaną poprowadzone przewody elektryczne integrujące magazyn energii elektrycznej z falownikiem lub ładowarką oraz skrzynką na okablowanie;

7) Przeprowadzenie przez Wykonawcę audytu poprawności funkcjonowania magazynu energii elektrycznej po zakończeniu prac związanych z montażem. Przedmiotowa czynność wykonywana jest przez wykwalifikowanego audytora technicznego posiadającego specjalistyczne uprawnienia energetyczne.

8) Dodatkowo, w uzupełnieniu treści wniosku (...) wskazuje, że w ramach kompleksowej usługi montażu magazynu energii elektrycznej (...) dokonuje w imieniu klienta aktualizacji pierwotnego zgłoszenia do (...) o przyłączenie mikroinstalacji do sieci, które to zgłoszenie dokonywane jest na podstawie art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne. W załączeniu (...).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 30 października 2023 r. nr 0111-KDSB1-2.440.240.2023.3.DK tut. Organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 2 listopada 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE występowania świadczenia kompleksowego (towaru)

Podkreślić należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka czynności, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Zagadnienie to było przedmiotem orzeczeń wydanych przez Trybunał Sprawiedliwości. Można tu przywołać na przykład wyrok z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 - Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v. Staatssecretaris van Financiën oraz wyrok z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 - Aktiebolaget NN v. Skatteverket, z których wynika, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, są ze sobą tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT.

Powyższe stanowisko potwierdził także NSA w wyroku z 1 kwietnia 2015 r., sygn. akt I FSK 2134/13, w którym wskazał, że "każda transakcja powinna być zwykle uznawana za odrębną i niezależną, a transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności podatku VAT. Należy zatem w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej transakcji, celem określenia, czy podatnik zapewnia klientowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy jedno świadczenie. Przy czym jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz klienta są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny".

Jak wynika z orzecznictwa TSUE, w przypadku gdy transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, w celu określenia po pierwsze, czy chodzi o dwa lub więcej świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie złożone z kilku czynności, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako dostawa towarów, czy jako świadczenie usług. Charakter danego świadczenia należy oceniać biorąc pod uwagę punkt widzenia nabywcy oraz cechy charakterystyczne tego świadczenia.

Pojedyncze świadczenie kompleksowe ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za czynność zasadniczą (główną), podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako czynności pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do czynności zasadniczej.

Na świadczenie kompleksowe składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, gdy cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez czynności pomocniczej.

Jeżeli jednak w skład świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności zasadniczej, głównej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.

Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej TSUE) w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., nr C-349/96, Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs and Excise, ECLI:EU:C:1999:93, stwierdzając, że: "Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

Stanowisko takie przedstawiła również Rzecznik Generalna Juliane Kokott w opinii z dnia 22 października 2020 r. do sprawy C-581/19 Frenetikexito - Unipessoal Lda przeciwko Autoridade Tributária e Aduaneira wskazując, że "Wskazówką świadczącą o istnieniu jednego świadczenia złożonego jest też jednolity cel gospodarczy transakcji (26). Jeżeli przeciętnemu świadczeniobiorcy zależy właśnie na połączeniu kilku świadczeń, przemawia to za istnieniem jednego świadczenia złożonego. W świetle orzecznictwa Trybunału jedno świadczenie złożone występuje wtedy, kiedy wszystkie elementy świadczenia są niezbędne dla osiągnięcia jego celu (27)". Rzecznik Generalna zauważyła także, że "Jeżeli zespół świadczeń i czynności ustala cenę łączną, w świetle orzecznictwa Trybunału jest to również wskazówka świadcząca o istnieniu jednego świadczenia złożonego (30). Odwrotnie natomiast: uzgodnienie odrębnych cen za poszczególne elementy świadczenia również jest jedynie wskazówką przemawiającą za istnieniem kilku niezależnych świadczeń (31)". Należy zauważyć, że powołaną wyżej opinię podzielił TSUE w wydanym w dniu 4 marca 2021 r. wyroku C-581/19.

W przypadku świadczeń kompleksowych o tym, czy świadczenie jest dostawą towarów, czy usługą powinien przesądzić element, który w ramach całego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien, ECLI:EU:C:1996:184; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C–349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien,). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, natomiast pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Jak wynika z opisu świadczenia, jego realizacja przebiega następująco: przeprowadza się weryfikację techniczną możliwości montażu magazynu energii elektrycznej na nieruchomości klienta. Kiedy weryfikacja techniczna zakończy się wynikiem pozytywnym zwierana jest umowa z klientem o montaż magazynu energii elektrycznej. Wykonawca przygotowuje materiały potrzebne do wykonania montażu, jest również przeprowadzana weryfikacja stanu technicznego instalacji fotowoltaicznej klienta. Następuje transport komponentów oraz materiałów pomocniczych z użyciem floty pojazdów wykonawcy. Przeprowadzany jest montaż przez pracowników wykonawcy lub na podstawie umowy cywilnoprawnej (przez podwykonawców). Na końcu przeprowadza się audyt poprawności funkcjonowania magazynu energii elektrycznej po zakończeniu prac związanych z montażem.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz uwzględniając opis zawarty we wniosku oraz jego uzupełnieniach należy wskazać, że w analizowanej sprawie wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie stanowi świadczenie kompleksowe, gdyż czynności wykonane w jego ramach (dostawa towaru - magazynu energii elektrycznej oraz montaż) są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Przedstawione przez Wnioskodawcę czynności składają się na świadczenie kompleksowe polegające na dostawa oraz montażu magazynów energii elektrycznej.

Tym samym stwierdzić należy, że wszystkie czynności będące przedmiotem uzgodnienia stanowią czynność kompleksową, gdyż są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość.

Zauważyć należy, że o tym który element świadczenia jest głównym nie decyduje jeden element, ale szereg okoliczności w jakich transakcja jest zawierana, w tym również oczekiwania klienta.

WSA w Warszawie w wyroku z dnia 7 kwietnia 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 2502/21 wskazał: "Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że w celu określenia, czy dana transakcja złożona stanowi dostawę towarów, czy też świadczenie usług, należy brać pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, w celu ustalenia jej elementów charakterystycznych.

Należy przy tym uwzględnić nie tylko analizę całokształtu okoliczności faktycznych sprawy opartą na prostym opisie transakcji, ale i takie obiektywne kryteria jak: znaczenie poszczególnych elementów składowych transakcji dla klienta, koszt poszczególnych elementów w relacji do całkowitego kosztu transakcji oraz przewidywalność kwalifikacji transakcji złożonej dla przedsiębiorców".

Na uwagę zasługuje wyrok z 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05, Aktiebolaget NN, EU:C:2007:195, wskazujący, że z orzecznictwa TSUE wynika również, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. Ponadto w wyroku tym TSUE podkreślił, że wartość dobra (cena) może być pomocną wskazówką w identyfikacji świadczenia głównego, choć musi być ona rozpatrywana łącznie z innymi kryteriami identyfikacji.

Z kolei w wyroku z dnia 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09, Manfred Bog i inni, ECLI:EU:C:2011:135, Trybunał wskazał, że element dominujący określa się z punktu widzenia przeciętnego konsumenta (zob. podobnie ww. wyroki: w sprawie Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV, pkt 22; w sprawie Everything Everywhere (dawniej T Mobile UK), pkt 26) oraz z uwzględnieniem, w ramach całościowej oceny, wagi jakościowej, a nie tylko ilościowej, elementów świadczenia usług w stosunku do elementów dostawy towarów.

Tym samym w świetle orzecznictwa TSUE zasadniczo można wskazać trzy kryteria pomocne przy określaniu świadczenia głównego, tj.:

1.

cel nabycia danego świadczenia,

2.

oczekiwania klienta,

3.

cena poszczególnych świadczeń wchodzących w skład świadczenia złożonego.

Przedmiotem zagadnienia jest świadczenie polegające na dostawie wraz z montażem magazynów energii elektrycznej.

Biorąc pod uwagę wymienione kryteria pomocne przy określaniu świadczenia głównego wskazać należy, że z opisu wynika, że klient jest zainteresowany kupnem magazynu energii elektrycznej (w pierwszej kolejności), natomiast montaż w tym wypadku jest elementem pomocniczym. Usługa montażu magazynu nie stanowi dla klienta celu samego w sobie, dlatego postrzegana być powinna jako środek służący realizacji świadczenia zasadniczego - jakim w tym przypadku jest zakup towaru.

Ponadto na całkowitą cenę transakcji składa się cena materiałów - modułów magazynu energii stanowiąca (...) wartości świadczenia oraz usługa montażu stanowiąca (...) ceny świadczenia.

W opisanym przypadku nie można się zatem zgodzić z Wnioskodawcą, że elementem dominującym jest usługa montażu. Zgodnie z oczekiwaniami klienta kluczowy w tym wypadku jest zakup magazynu energii. Klient chce nabyć magazyn energii w celu gromadzenia energii elektrycznej wytworzonej przy użyciu już posiadanej instalacji fotowoltaicznej. Nawet jeśli montaż ww. baterii jest niezbędny, aby móc z niej korzystać, a także biorąc pod uwagę fakt, że instalacja baterii musi być przeprowadzona przez profesjonalną ekipę, to nie wynika z tego, że świadczenie usługi ma charakter dominujący względem dostawy towaru.

Końcowo wskazać należy, że montaż magazynu energii stanowi wyłącznie element pomocniczy świadczenia. Spowoduje wyłącznie zmianę w istniejącej już instalacji fotowoltaicznej.

Istotą świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę nie jest żadna z ww. czynności, ale dostawa magazynu energii elektrycznej (towaru).

Podsumowując, po dokonaniu analizy czynności wykonywanych w ramach świadczenia będącego przedmiotem wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca realizuje świadczenie kompleksowe, gdzie dostawa towaru (magazynu energii elektrycznej) stanowi element dominujący transakcji, a czynność montażu jest usługą pomocniczą.

Powyższe wywołuje skutki w zakresie jednolitego opodatkowania wszystkich czynności wchodzących w skład tego świadczenia, zgodnie z elementem głównym. W związku z powyższym, w dalszej części decyzji dokonano klasyfikacji oraz określono stawkę podatku od towarów i usług dla towaru - magazynu energii elektrycznej (elementu dominującego).

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1 z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382 z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 85 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje Maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części; rejestratory i odtwarzacze dźwięku, rejestratory i odtwarzacze obrazu i dźwięku oraz części i akcesoria do tych artykułów.

Noty wyjaśniające do HS do działu 85 stanowią:

Niniejszy dział obejmuje wszystkie maszyny i urządzenia elektryczne, inne niż:

(a) maszyny i urządzenia w rodzaju objętych działem 84., które pozostają w nim klasyfikowane, nawet jeżeli elektryczne (zobacz Uwagi ogólne Not wyjaśniających do niniejszego działu)

oraz (b) niektóre towary wyłączone z niniejszej sekcji jako całość (zobacz Uwagi ogólne Not wyjaśniających do sekcji XVI).

W przeciwieństwie do zasad działu 84., towary objęte niniejszym działem pozostają klasyfikowane do niniejszego działu, nawet jeśli one z materiałów ceramicznych lub ze szkła, z wyjątkiem szklanych osłon (włączając bańki i rurki), objętych pozycją 7011.

Niniejszy dział obejmuje:

(1) Maszyny i aparaty do wytwarzania, przekształcania lub magazynowania energii elektrycznej, np.: generatory, transformatory itp. (pozycje od 8501 do 8504) oraz ogniwa galwaniczne (pozycja 8506) i akumulatory (pozycja 8507).

(...)

Uwzględniając powyższe, magazyn energii elektrycznej (...), spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem CN 85. Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami reguły 1. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar: magazyn energii elektrycznej (...), klasyfikowany jest do działu 85 Nomenklatury scalonej (CN) oraz nie został objęty obniżoną stawką podatku od towarów i usług, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do świadczeń tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do świadczenia kompleksowego będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- świadczenie kompleksowe, będące przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do świadczenia kompleksowego będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP. albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl