0111-KDSB1-2.440.132.2023.3.DS - WIS TOWAR - budynek centrum opiekuńczo-mieszkalnego - PKOB 1264 - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-2.440.132.2023.3.DS WIS TOWAR - budynek centrum opiekuńczo-mieszkalnego - PKOB 1264 - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 27 kwietnia 2023 r. (data wpływu 4 maja 2023 r.) uzupełnionego pismem z dnia 12 czerwca 2023 r. (data wpływu 15 czerwca 2023 r.), 26 czerwca 2023 r. (data wpływu 30 czerwca 2023 r.) oraz 17 lipca 2023 r. (data wpływu 19 lipca 2023 r.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - budynek Centrum opiekuńczo-mieszkalnego (...), w którym świadczone będą usługi zakwaterowania wraz z opieką pielęgniarską i lekarską w ramach pobytu dziennego i całodobowego.

Opis towaru: budynek Centrum opiekuńczo-mieszkalne będzie służył opiece nad osobami wymagającymi stałej lub czasowej opieki poprzez zapewnienie ochrony zdrowia i świadczenie usługi zakwaterowania wraz z opieką pielęgniarską czy lekarską w ramach pobytu dziennego lub całodobowego (...)

Rozstrzygnięcie: PKOB 1264

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy z zw. z art. 41 ust. 12 ustawy oraz art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony 15 czerwca 2023 r., 30 czerwca 2023 r. oraz 19 lipca 2023 r. w zakresie sklasyfikowania budynku Centrum opiekuńczo-mieszkalne (...), według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług w związku z art. 41 ust. 12 ustawy.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis:

Przedmiotem wniosku jest określenie klasyfikacji wg PKOB dla budynku będącego Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnym (dalej: COM) przeznaczonego dla osób w ramach pobytu całodobowego lub dziennego.

Wnioskodawca składa oferty w przetargach publicznych, w których przedmiotem zamówienia jest budowa COM. Budynek COM musi spełniać standardy określone w programie MRPiPS "Centra opiekuńczo-mieszkalne", który jest realizowany w ramach Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Budynek musi zapewniać warunki do samodzielnego i niezależnego pobytu/zamieszkania, opieki oraz ochrony zdrowia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Celem głównym Programu jest pomoc dorosłym osobom niepełnosprawnym ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 511 z późn. zm.) poprzez zapewnienie usług zamieszkiwania w ramach pobytu dziennego lub całodobowego.

W ramach jednej zakończonej procedury związanej z zamówieniem publicznym, którego przedmiotem ma być budynek COM została podpisana umowa (...) której przedmiotem jest " (...)"

Budynek powstaje (...) (gmina: (...).

Zgodnie z założeniami funkcjonowania obiektu budynek COM będzie służył opiece nad osobami wymagającymi stałej lub czasowej opieki poprzez zapewnienie usług zamieszkiwania w ramach pobytu dziennego lub całodobowego; budynek zapewni poprawę jakości życia, zapewni korzystającym opiekę i pomoc (pielęgniarską, psychologiczną) adekwatną do potrzeb i możliwości wynikających z wieku i stanu zdrowia. Poniżej podział procentowy całej powierzchni użytkowej budynku (według metodologii PKOB - (...)) na poszczególne cele:

1. Cześć mieszkalna (całodobowa): (...) m2 - (...)%

2. Część usługowa (psychologiczna, rehabilitacyjna) (...) - (...)%

3. Część dzienna (...) - (...)%

4. Część pomocnicza (w tym pok. socj. i toalety) (...) (...)%

W ramach umowy budynek będzie przekazany w stanie wykończonym "pod klucz" bez wyposażenia w meble ruchome. Wszystkie pomieszczenia bazy lokalowej COM będą wyposażone w system monitorująco-alarmowy oraz przyzywowy. Zgodnie z założeniami samego Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, czyli twórcą Programu, COM zapewni usługę zakwaterowania w postaci zamieszkiwania 24 h z wyżywieniem dla osób dorosłych niepełnosprawnych ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz usługę pobytu dziennego.

COM będzie dysponować własnym regulaminem organizacyjnym określającym m.in. cele i zadania, sposób zarządzania i kierowania, strukturę organizacyjną, zasady uczestnictwa i wsparcia, w tym odpłatności za usługi a także prawa i obowiązki osób przebywających w COM.

Kadrę COM będzie tworzył zespół niezbędny do realizacji jego zadań. Uczestnicy będą mieli zapewnione indywidualne wsparcie, w tym opiekunów na dyżurze nocnym. Dodatkowo w COM będą zakontraktowani w formie elastycznej specjaliści dostosowani do potrzeb osób przebywających w COM.

Zgodnie z programem funkcjonowania COM jego kadrę stanowić będą: Kierownik Centrum, specjaliści, w tym opiekunowie nocni oraz inne osoby posiadające niezbędne kwalifikacje zawodowe i doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi w zakresie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych albo w placówkach opiekuńczo-wychowawczych lub placówkach oświatowych, asystenci osób niepełnosprawnych dla osób o specjalnych potrzebach. W zależności od potrzeb osób przebywający na terenie COM w skład kadry mogą wchodzić: pielęgniarka, ratownik medyczny, psycholog, terapeuta, logopeda, fizjoterapeuta, rehabilitant. Ponadto na terenie budynku będzie znajdował się pokój medyczny, a także sale do indywidualnych terapii, a także będzie zapewniona całodobowa opieka dla osób przebywających całodobowo.

Mając na uwadze powyższe oraz analizując opisy założenia programowe i opisy techniczne istniejących już placówek COM można przyjąć, iż w ww. obiekty są budynkami ochrony zdrowia świadczącymi usługi zakwaterowania wraz z opieką pielęgniarską czy lekarską.

Jako proponowaną klasyfikację Wnioskodawca wskazał: PKOB ex1264-Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Dodatkowo do wniosku Wnioskodawca dołączył: (...)

Pismem z dnia 12 czerwca 2023 r. w odpowiedzi na wezwanie dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 maja 2023 r. znak: (...) Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

COM-y to instytucje, które zapewniają opiekę osobom starszym, niepełnosprawnym lub potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Budynek będzie służył do pomocy dorosłym osobom niepełnosprawnym poprzez zapewnienie usług zamieszkiwania w ramach pobytu dziennego jednak częściej całodobowego. Budynek zapewni poprawę jakości życia, zapewni korzystającym opiekę i pomoc (pielęgniarską, psychologiczną) adekwatną do potrzeb i możliwości wynikających z wieku i stanu zdrowia. COM (...) będzie współpracować z lokalnymi placówkami medycznymi, takimi jak przychodnie lub szpitale, aby zapewnić pełniejszy zakres opieki zdrowotnej. Ideą w znacznej mierze tejże instytucji jest możliwość przekazania placówce niepełnosprawnych osób będących pod opieką na kilkudniowy pobyt.

(...)

Tym samym dla spełnienia niniejszego kryterium w przedmiotowym obiekcie zaprojektowano pomieszczenie nr 0.13 czyli Gabinet rehabilitacyjny, gdzie będzie można przeprowadzać leczniczą rehabilitację.

Należy również zaznaczyć, iż obiekt przewiduje jeszcze jedno pomieszczenie do celów leczniczych. Jest to pomieszczenie nr 0.07 będące pokojem psychologa. W tym pomieszczeniu zakłada się, poza opieką psychologa, również opiekę medyczną doraźną z gminnego ZOZ.

Tym samym stwierdzić można - jak wskazał Wnioskodawca - iż w budynku Centrum opiekuńczo-mieszkalnym będzie świadczona usługa z opieką lekarską i pielęgniarską

Na stronach tytułowych Projektu Architektoniczno-Budowlanego znajduje się omyłka pisarska związana z numeracją działek geodezyjnych: winno być: (...). Sam budynek Centrum Opiekuńczo Mieszkalnego znajduje się wyłącznie na działce (...). Księgi wieczyste dla działek odpowiednio: (...)

W nawiązaniu do odpowiedzi na punkt 3 wskazano prawidłową powierzchnię netto budynku oraz powierzchnię użytkową budynku i podział procentowy powierzchni użytkowej wg metodologii PKOB:

(...)

Powierzchnia użytkowa wg PKOB i zestawienia powyżej: (...) m2. Podział procentowy powierzchni użytkowej wg metodologii PKOB:

1. Część mieszkalna: (...) m2 ((...)%)

2. Część usługowa (psychologiczna, rehabilitacyjna): (...) ((...)%);

3. Część dzienna: (...) m2 ((...)%);

4. Część pomocnicza (w tym pok. socjalny i toalety): (...) ((...)%)

Całość powierzchni budynku to (...). Jest to tak zwana powierzchnia netto, która składa się z powierzchni użytkowej, powierzchni ruchu oraz powierzchni usługowej.

Powierzchnia użytkowa budynku według normy ISO - PN-ISO 9836:1997 wynosi (...) m2 a powierzchnia użytkowa budynku wg metodologii PKOB wynosi (...) m2.

W projekcie architektoniczno-budowlanym, w projekcie zagospodarowania terenu jak i w decyzji udzielającej pozwolenia na budowę powierzchnie budynku liczone i podawane są wg normy PN-ISO 9836:1997 "Właściwości użytkowe w budownictwie - Określanie i obliczanie wskaźników powierzchniowych i kubaturowych". Do wniosku jak i obecnego uzupełnienia wniosku podane zostały powierzchnie liczone wg metodologii PKOB. Obydwie metodologie różnią się od siebie zaliczaniem niektórych pomieszczeń do całkowitej powierzchni użytkowej budynku, stąd też powstałe rozbieżności pomiędzy wartościami powierzchni użytkowej podawanymi w projekcie a wartościami podawanymi do celów klasyfikacji obiektu w zakresie PKOB.

W tabeli z zestawieniem pomieszczeń znajdującej się na rysunkach doszło do omyłek pisarskich.

(...)

Prawidłowe zestawienie pomieszczeń na parterze:

(...)

Pismem z dnia 26 czerwca 2023 r. Wnioskodawca doprecyzował odpowiedź na pytanie nr 2 wezwania z dnia 31 maja 2023 r. wskazując prawidłową numerację działek oraz odpowiednich ksiąg wieczystych:

(...)

Pismem z dnia 17 lipca 2023 r. Wnioskodawca wskazał:

1) Jednoznacznie stwierdzić należy, w przedmiotowym budynku prowadzona będzie opieka lekarsko-pielęgniarska.

2) Ustalenie PKOB potrzebne jest do określenia prawidłowej stawki VAT dla usługi budowy opisanego we wniosku budynku COM w związku z przepisem art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 24 lipca 2023 r. nr 0111-KDSB1-2.440.132.2023.2.DS Organ wyznaczył wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 31 lipca 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji nie wniesiono nowych dowodów do sprawy, jak również nie złożono dodatkowych wyjaśnień i uwag.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) - przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Każdy obiekt budowlany klasyfikowany jest zgodnie z jego przeważającym przeznaczeniem, przy uwzględnieniu charakteru technicznego obiektu (np. budynek, budowla). W przypadku budynków przeznaczonych lub użytkowanych do wielu celów klasyfikuje się je w jednej pozycji PKOB, zgodnie z ich głównym użytkowaniem, wyrażonym w m2 powierzchni użytkowej, przeznaczonej na ten cel.

Budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Każdy obiekt budowlany klasyfikowany jest zgodnie z jego przeważającym przeznaczeniem, przy uwzględnieniu charakteru technicznego obiektu (np. budynek, budowla).

Za jednostkę klasyfikacyjną przyjmuje się zwykle pojedynczy obiekt budowlany. Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej przeznaczona jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Dla budynków, pierwszym kryterium klasyfikacyjnym jest charakter budynku - mieszkalny lub niemieszkalny.

W sekcji 1 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) Budynki w dziale 12 Budynki niemieszkalne w grupie 126 Ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej mieści się klasa 1264 Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej, która obejmuje:

- Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

- Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

- Szpitale kliniczne,

- Szpitale więzienne i wojskowe,

- Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

- Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Wskazana klasa nie obejmuje domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (1130).

W związku z powyższym oraz w oparciu o przedstawiony opis towaru - budynek Centrum opiekuńczo-mieszkalne w (...), w którym będą świadczone usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską w ramach pobytu dziennego lub całodobowego klasyfikowany jest jako budynek niemieszkalny w klasie PKOB 1264.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Ponadto zgodnie z art. 146ea w roku 2023:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%.

Na podstawie art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 pkt 1 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stosownie do treści art. 41 ust. 12a ustawy przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przez ex, stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnej sekcji, grupie, klasie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług tylko do towarów należących do wymienionej sekcji, grupy, klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę.

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar, tj. budynek Centrum opiekuńczo-mieszkalnego, klasyfikowany jest do klasy 1264 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i stanowi budynek instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp. jego dostawa podlega opodatkowaniu według stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z zw. z art. 41 ust. 12 pkt 1 ustawy oraz art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wskazuje się, że w niniejszej WIS została określona stawka podatku wyłącznie w związku z klasyfikacją budynku niemieszkalnego do klasy PKOB 1264 (zgodnie z wolą Wnioskodawcy, który w złożonym wniosku zaznaczył w poz. 52 jako przedmiot wniosku kwadrat 1 "towar" oraz w poz. 54 dotyczącej klasyfikacji, wg której ma być zaklasyfikowany towar kwadrat 2 "Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)"). Niniejsza decyzja nie rozstrzyga stawki VAT dla usług budowy budynku Centrum opiekuńczo-mieszkalnego. W tej kwestii należy złożyć odrębny wniosek o wydanie WIS, zaznaczając odpowiednio w poz. 52 i 54 wniosku WIS-W "usługa" i "Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)" oraz podając klasyfikację budynku wg PKOB określoną w niniejszej WIS.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS określa wyłącznie klasyfikację towaru będącego przedmiotem wniosku niezbędną do stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie (art. 42a pkt 2 lit. b w zw. z art. 42b ust. 4 ustawy).

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem WIS, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego jej przedmiotem, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że klasyfikacja towaru staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP. albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl