0111-KDSB1-2.440.119.2023.3.DS - WIS TOWAR - przetwór spożywczy - CN 23 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-2.440.119.2023.3.DS WIS TOWAR - przetwór spożywczy - CN 23 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z 21 kwietnia 2023 r. (data wpływu 25 kwietnia 2023 r.) uzupełnionego pisami z dnia 24 maja 2023 r. (data wpływu 26 maja 2023 r.) oraz pismem, które wpłynęło do tutejszego organu 15 czerwca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - (...)

Opis towaru: (...) powstała z makuchu (...) po ekstrakcji tłuszczu (...), który uzyskiwany jest w procesie tłoczenia na prasie obrotowej

Rozstrzygnięcie: CN 23

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

25 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony 26 maja 2023 r. oraz 15 czerwca 2023 r., w zakresie sklasyfikowania towaru - (...) według Nomenklatury scalonej (CN) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

Przedmiotem zgłoszenia jest klasyfikacja (...).

1. (...) produkowana jest z makuchu (...) po wytłoczeniu oleju z (...).

2. Proces produkcji (...) obejmuje następujące etapy:

A/otrzymanie makuchu (...) w wyniku wytłoczenia oleju z (...)

B/ Zmielenie makuchu (...)

C/ Schłodzenie (...)

D/ Przesianie (...) i usunięcie większych cząstek

E/ Konfekcja (...) w opakowania jednostkowe

F/Zgrzewanie opakowań (...)

G/ Etykietowanie (...)

H/ Magazynowane (...)

I/ Sprzedaż (...)

3. W skład (...) wchodzi jedynie (...).

4. Granulacja (...) gwarantuje, że min 50% masy sproszkowanej mąki przechodzi przez sito z tkaniny z drutu metalowego o wymiarach oczek 2,5 mm.

W pozycji 58 "Nazwa handlowa/nazwy handlowe oraz informacje dodatkowo, w tym poufne" Wnioskodawca wskazał (...).

Jako proponowaną klasyfikację Wnioskodawca wskazał: 11063090

Dodatkowo do wniosku dołączono:

(...)

W odpowiedzi na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2023 r. znak 0111-KDSB1-2.440.119.2023.1.DS Wnioskodawca wskazał:

(...) powstaje po ekstrakcji tłuszczu (...), który uzyskiwany jest w procesie tłoczenia na prasie obrotowej.

(...) produkowana jest z makuchu (...) otrzymanego po tłoczeniu oleju (...).

Jesteśmy producentem (...), której dotyczy wniosek. Kraj pochodzenia wskazuje na pochodzenia surowca - (...).

(...) ma zastosowanie w produkcji spożywczej, takiej jak piekarnictwo cukiernictwo, produkcja wyrobów ekstrudowanych (kategoria chrupek śniadaniowych i przekąsek), zakłady gastronomiczne. (...) jest produktem przeznaczonym (brak dalszej części zdania)

Pismem, które wpłynęło do tutejszego organu w dniu 15 czerwca 2023 r. Wnioskodawca uzupełnił brakującą część zdania wskazując:

(...) ma zastosowanie do produkcji spożywczej, takiej jak piekarnictwo, cukiernictwo, produkcja wyrobów ekstrudowanych (kategoria chrupek śniadaniowych i przekąsek), zakłady gastronomiczne. (...) jest produktem przeznaczonym do przygotowania deserów, słodkich wypieków.

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 26 czerwca 2023 r. nr 0111-KDSB1-2.440.119.2022.2.DS tut. organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 28 czerwca 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej - Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 23 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje Pozostałości i odpady przemysłu spożywczego; gotowa pasza dla zwierząt.

Z kolei w uwagach do działu CN 23 wskazano:

Dział niniejszy obejmuje różnego rodzaju odpady i pozostałości uzyskane z materiału roślinnego używanego w przemyśle spożywczym oraz pewne produkty pochodzenia zwierzęcego. Większość tych produktów znajduje zastosowanie w żywieniu zwierząt, pojedynczo lub po zmieszaniu z innymi surowcami, chociaż niektóre z nich odpowiednie do spożycia przez ludzi. Niektóre produkty (np. kamień winny, szlam, makuchy) mają zastosowanie przemysłowe.

(...)

Pozycja 2306 obejmuje Makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji tłuszczów lub olejów roślinnych lub mikrobiologicznych, inne niż te objęte pozycją 2304 lub 2305.

Z not wyjaśniających do HS do pozycji 2306 wynika, że:

Niniejsza pozycja obejmuje makuchy i inne pozostałości stałe, inne niż te objęte pozycją 2304 lub 2305, pozostałe po ekstrakcji olejów mikrobiologicznych lub oleju z nasion oleistych, owoców oleistych i kiełków zbożowych, za pomocą rozpuszczalników lub prasy lub obrotowej prasy ślimakowej.

Niniejsza pozycja obejmuje również odolejone otręby, otrzymane jako pozostałość po ekstrakcji oleju z otrębów ryżowych.

Niektóre makuchy i inne stałe pozostałości (z siemienia lnianego, nasion bawełny, sezamu, kopry itp.) stanowią cenną paszę dla zwierząt; niektóre (np. z rącznika) nieodpowiednie na paszę dla zwierząt i wykorzystywane jako nawozy; inne (z gorzkich migdałów i nasion gorczycy) używane do ekstrakcji olejków eterycznych.

Pozostałości objęte niniejszą pozycją mogą występować w postaci kawałków (kostek), mączek lub granulek (patrz Uwagi ogólne Not wyjaśniających do niniejszego działu).

Pozycja niniejsza obejmuje również nieteksturowaną odtłuszczoną mąkę odpowiednią do spożycia przez ludzi.

Odnosząc się natomiast do proponowanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji CN 11063090 należy zauważyć ze dział CN 11 obejmuje Produkty przemysłu młynarskiego; słód; skrobie; inulina; gluten pszenny.

Z not wyjaśniających do działu 11 wynika:

Niniejszy dział obejmuje:

(1) Produkty przemiału zbóż objętych działem 10. i kukurydzy cukrowej objętej działem 7., inne niż pozostałości z przemiału objęte pozycją 2302. W tym kontekście produkty przemiału pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, kukurydzy (włącznie z całymi kolbami mielonymi z łuskami lub bez łusek), ziarno sorgo, ryżu oraz gryki objęte niniejszym działem należy odróżnić od pozostałości objętych pozycją 2302, biorąc pod uwagę kryteria odnoszące się do zawartości skrobi i popiołu określone w uwadze 2 (A) do niniejszego działu.

W ramach niniejszego działu mąki z wyżej wymienionych zbóż, objęte pozycją 1101 lub 1102, należy odróżniać od produktów klasyfikowanych do pozycji 1103 lub 1104 zgodnie z kryterium przesiewu przez sito określonym w uwadze 2 (B) do niniejszego działu. Równocześnie wszystkie kasze zbożowe i mączki objęte pozycją 1103 muszą spełniać odpowiednie kryterium przesiewu przez sito określone w uwadze 3 do niniejszego działu.

(2)Produkty otrzymane ze zbóż objętych działem 10., poddane procesom przewidzianym w różnych pozycjach niniejszego działu, takim jak wytwarzanie słodu lub ekstrakcja skrobi lub glutenu pszennego.

(3)Produkty otrzymane z surowców klasyfikowanych do innych działów (suszone warzywa strączkowe, ziemniaki, owoce itd.) poddanych procesom podobnym do wymienionych wyżej w punkcie (1) lub (2).

Z kolei pozycja CN 1106 obejmuje: Mąka, mączka i proszek, z suszonych warzyw strączkowych objętych pozycją 0713, z sago lub z korzeni, lub bulw, objętych pozycją 0714, lub z produktów objętych działem 8.

Jak wskazują uwagi do podpozycji 1106:

(...)

(C) Mąka, mączka i proszek, z produktów objętych działem 8.

Do podstawowych rodzajów owoców lub orzechów klasyfikowanych do działu 8., które przerabiane na mąki, mączki lub proszki, należą kasztany, migdały, daktyle, banany, orzechy kokosowe i tamaryndy.

Niniejsza pozycja obejmuje również mąkę, mączkę i proszek, ze skórki z owoców.

Pozycja niniejsza nie obejmuje jednak proszku z tamarynd w opakowaniach do sprzedaży detalicznej, przeznaczonego do celów profilaktycznych lub leczniczych (pozycja 3004).

(...)

Należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie (...) uzyskiwana jest z makuchu (...), po ekstrakcji tłuszczu (...), który uzyskiwany jest w procesie tłoczenia na prasie obrotowej. Tak przedstawiony proces produkcji (...) jest zgodny ze wskazaniami not wyjaśniających do HS do pozycji 2306.

Uwzględniając powyższe, towar - (...) spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych działem CN 23. Klasyfikacja towaru do tego działu jest zgodna z ww. postanowieniami 1 reguły Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

W związku z powyższym, mając na uwadze, że w stosunku do towaru będącego przedmiotem wniosku ustawodawca nie przewidział w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie obniżonej stawki podatku od towarów i usług, właściwą stawką dla opodatkowania przedmiotowego towaru jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP. albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl