0111-KDSB1-1.440.427.2023.6.GB - WIS USŁUGA (świadczenie kompleksowe) - zaprojektowanie, dostawa i montaż kuchni (…) w samodzielnym lokalu mieszkalnym objętym księgą wieczystą (…), położonym w (…), o powierzchni użytkowej wynoszącej (…), zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zlokalizowanym w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 1122 - PKWiU 2015 - 43 - stawka 8% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-1.440.427.2023.6.GB WIS USŁUGA (świadczenie kompleksowe) - zaprojektowanie, dostawa i montaż kuchni (…) w samodzielnym lokalu mieszkalnym objętym księgą wieczystą (…), położonym w (…), o powierzchni użytkowej wynoszącej (…), zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zlokalizowanym w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 1122 - PKWiU 2015 - 43 - stawka 8% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 16 października 2023 r. (data wpływu 25 października 2023 r.), uzupełnionego pismami z dnia 22 grudnia 2023 r. (data wpływu 22 grudnia 2023 r.) oraz 26 stycznia 2024 r. (data wpływu 26 stycznia 2024 r.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa (świadczenie kompleksowe) - zaprojektowanie, dostawa i montaż kuchni (...) w samodzielnym lokalu mieszkalnym objętym księgą wieczystą (...), położonym w (...), o powierzchni użytkowej wynoszącej (...), zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zlokalizowanym w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 1122.

Opis usługi: Wnioskodawca realizuje świadczenie kompleksowe obejmujące następujące czynności: otrzymanie zamówienia i zebranie pomiarów pomieszczenia, zaprojektowanie, zamówienie zestawu mebli od producenta, będącego podwykonawcą Wnioskodawcy, dostawie oraz montażu mebli kuchennych, w lokalu mieszkalnym objętym księgą wieczystą (...), położonym w (...), o powierzchni użytkowej wynoszącej (...), zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zlokalizowanym w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 1122. Lokal przeznaczony jest do stałego zamieszkania oraz spełnia definicję samodzielnego lokalu mieszkalnego w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o własności lokali. Zabudowa jest realizowana wyłącznie na podstawie indywidualnego projektu sporządzonego na podstawie zamówienia i preferencji przedstawionych przez klienta. Montaż mebli kuchennych polegać będzie na ustawieniu szafek dolnych, wypoziomowaniu ich, zespoleniu na stałe ze sobą, a także na przytwierdzeniu do ścian i przykryciu blatem kuchennym (który zostaje trwale przymocowany także do ścian pomieszczenia). Szafki dolne mocowane są do ścian za pomocą kołków rozporowych i wkrętów, szafki dolne zostaną także przymocowane do ściany za pomocą kątownika. Instalowanie szafek górnych polega na umocowaniu ich do ścian za pomocą metalowych listew montażowych, które przytwierdzone są na stałe do ściany. Poszczególne komponenty meblowe zespajane są ze ścianami pomieszczenia za pomocą kołków rozporowych i śrub, dodatkowo wykorzystane zostaną, tam gdzie będzie to niezbędne w celu zachowania bezpieczeństwa: kotwy, haki, profile metalowe. Blat zostanie zespolony z korpusami szafek dolnych oraz ścianami pomieszczenia za pomocą kleju oraz pianki montażowej. Komponenty meblowe łączą się z elementami konstrukcyjnymi lokalu za pomocą ścian bocznych i tylnych. Zestaw mebli kuchennych będących przedmiotem wniosku połączony jest z elementami konstrukcyjnymi lokalu przez ściany tylnie lub boczne poszczególnych komponentów meblowych przymocowanych do ścian, a także poprzez nóżki ustawione na podłodze.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 43

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

25 października 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek uzupełniony w dniach 22 grudnia 2023 r. oraz 26 stycznia 2024 r. w zakresie sklasyfikowania ww. usługi (świadczenia kompleksowego) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w celu określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi (świadczenia kompleksowego):

(...) (dalej również jako: Wnioskodawca, Spółka) posiada siedzibę w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. (...).

Przedmiotem wniosku jest zaklasyfikowanie świadczonych przez Wnioskodawcę usług (świadczeń kompleksowych) polegających na zaprojektowaniu, zamówieniu zestawu mebli od producenta, będącego podwykonawcą Wnioskodawcy, dostawie oraz montażu mebli kuchennych w samodzielnych lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 położonych w budynku mieszkalnym sklasyfikowanych w PKOB w klasie 1122 (Budynki o trzech i więcej mieszkaniach), stanowiących lokale stałego zamieszkania.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT), powyższe lokale mieszkalne spełniają definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, przez które rozumie się między innymi obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12. Z kolei przez obiekty budownictwa mieszkaniowego uważa się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT).

Spółka świadczy swoje usługi na rzecz klientów realizujących inwestycje dot. budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych swoich kuchni. Przedmiotowe usługi realizowane są przez Wnioskodawcę na indywidualne zamówienia klientów.

Opisywane świadczenie dotyczyć będzie sprzedaży mebli wraz z montażem na rzecz klientów indywidualnych (osób fizycznych). Spółka dla opisanego świadczenia zamierza stosować obniżoną stawkę, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, co stanowi przedmiot niniejszego wniosku. W pierwszej kolejności klienci składają zamówienie określają parametry techniczne mebli kuchennych oraz swoje indywidualne preferencje. Następnie Spółka dokonuje pomiaru wskazanego przez klienta pomieszczenia. Na podstawie wykonanego pomiaru i spisania rzeczywistych wymiarów pomieszczenia Wnioskodawca przygotowuje projekt kuchni uwzględniając charakterystykę danego pomieszczenia lokalu mieszkalnego, mianowicie jego indywidualne wymiary (długość, szerokość, wysokość), powierzchnię oraz rozkład (odległość od okien, drzwi, wnęki, skosy, kominy, istniejące lub planowane przyłącza elektryczne i wodno-kanalizacyjne) oraz indywidualnych życzeń klienta w zakresie samej zabudowy meblowej (frontów, okuć, ilości szuflad, cargo, rozmieszczenia poszczególnych komponentów, itp.).

Po akceptacji projektu przez klienta Wnioskodawca zamawia meble kuchenne według sporządzonego projektu u podwykonawcy. Kolejnym etapem jest dostawa oraz montaż gotowych mebli kuchennych u klienta. Meble kuchenne w ofercie Spółki są meblami posiadającymi wszystkie swoje ściany (zarówno fronty, jak i boki oraz tył). Ściany, podłoga lub sufit lokalu nie stają się elementem mebla, jednakże montaż poszczególnych komponentów meblowych wymaga wykorzystania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych (ścian, podłóg, sufitów). Meble kuchenne są montowane trwale do zewnętrznej strony ściany.

Montaż mebli kuchennych polega na ustawieniu szafek dolnych, wypoziomowania ich, zespolenia na stałe ze sobą, a także na przytwierdzeniu do ścian i przykryciu blatem kuchennym (który zostaje trwale przymocowany także do ścian pomieszczenia). Instalowanie szafek górnych polega na umocowaniu ich do ścian za pomocą metalowych listew montażowych, które przytwierdzone są na stałe do ściany. Poszczególne komponenty meblowe zespajane są ze ścianami pomieszczenia za pomocą kotew, haków, śrub, listew montażowych, wkrętów, metalowych profili, klejów, piance montażowej, specjalnie wykonanych konstrukcji stalowych, itp. Komponenty meblowe łączą się z elementami konstrukcyjnymi lokalu za pomocą ścian bocznych i tylnych. Spółka w ramach montażu, zgodnie z indywidualnymi ustaleniami z klientem może dokonać także wbudowania sprzętów AGD oraz zlewozmywaka, baterii zlewozmywakowej, itp. Sprzęt AGD może być także przedmiotem dostawy realizowanej przez Wnioskodawcę, jednak nie stanowi elementu opisanego świadczenia złożonego, ponieważ jest rozliczany z klientem odrębnie (tym samym nie stanowi części zapytania w ramach wniosku).

Nie jest możliwe zamontowanie mebli kuchennych, w pomieszczeniu innym od tego, do którego zostały zaprojektowane oraz niemożliwe jest ich przesunięcie w inne miejsca. Elementy konstrukcyjne zabudowy meblowej (m.in.: płyty meblowe, blaty, prowadnice, okucia, itp.) nie spełniają funkcji mebla bez ich montażu ze sobą oraz elementami konstrukcyjnymi pomieszczenia, do którego są zaprojektowane. Ewentualny demontaż mebli kuchennych powoduje utratę ich funkcji użytkowej oraz skutkuje powstaniem różnego rodzaju uszkodzeń w elementach konstrukcyjnych pomieszczenia (m.in.: dziury po śrubach montażowych, ubytki tynku czy pozostałości po klejach), jak i mebli (m.in. ślady po kleju, otwory po montażu, ewentualne uszkodzenia blatu i szafek przy demontażu). Meble kuchenne w przypadku demontażu nie będą pełniły swojej roli, a także stracą swoje walory użytkowe, gdyż są dostosowane do wymiarów pomieszczenia, a także dopasowane do urządzeń klienta. Demontaż w ocenie Wnioskodawcy spowoduje, że meble te nie będą mogły zostać wykorzystane do innej kuchni.

Klienci nabywają od Spółki kompleksową usługę, której efektem ma być gotowa i zdatna do użytku kuchnia. Klienci nie chcą nabywać samego towaru, oczekują całościowego świadczenia obejmującego przygotowanie projektu dopasowanego do bryły pomieszczenia, realizacji projektu "na wymiar", dostawy oraz montażu mebli kuchennych. Poszczególne elementy świadczenia mają na celu przedstawienie klientowi efektu końcowego w postaci gotowych mebli kuchennych.

W związku z powyższym na świadczenie kompleksowe (złożone) opisane we wniosku składają się:

1)

zebranie pomiarów pomieszczenia,

2)

zaprojektowanie,

3)

zamówienie zestawu mebli u podwykonawcy,

4)

dostarczenie i

5)

montaż mebli kuchennych.

Z punktu widzenia klienta, jest on zainteresowany nabyciem od Wnioskodawcy jednego (złożonego) świadczenia, a nie nabyciem odrębnych, poszczególnych elementów składowych wchodzących, w skład świadczenia. Czynności polegające na zaprojektowaniu, przygotowaniu, dostarczeniu oraz montażu komponentów, w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową - mają charakter usługi kompleksowej. Przy czym, usługą dominującą jest ulepszenie/modernizacja obiektu budowlanego lub jego części (lokalu mieszkalnego), zaś zaprojektowanie, wydanie (dostarczenie) towaru w postaci elementów mebli wykonanych i dopasowanych do konkretnego obiektu, które następnie zostaną trwale związane z tym obiektem, ma charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania usługi. Całość czynności jest ściśle ze sobą powiązana i obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia Wnioskodawcy jedną całość realizowaną nierozłącznie.

Pismem z dnia 22 grudnia 2023 r. (data wpływu 22 grudnia 2023 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS z dnia 12 grudnia 2023 r. znak: 0111- KDSB1-1.440.427.2023.1.GB, Wnioskodawca wskazał:

(...)

Na wstępie Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, iż złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Na moment obecny Wnioskodawca dopiero wprowadza do swojej oferty zestawy mebli kuchennych, zatem nie zostały zawarte jeszcze konkretne umowy z poszczególnymi klientami. Wnioskodawca złożył wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej dla przedstawionego zdarzenia przyszłego w celu jego prawidłowej klasyfikacji w momencie jego realizacji.

(...)

Wnioskodawca pragnie doprecyzować, iż przedmiotem wniosku jest zaklasyfikowanie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi (świadczenia kompleksowego) na które składają się następujące czynności: otrzymanie zamówienia i zebranie pomiarów pomieszczenia, zaprojektowanie, zamówienie zestawu mebli od producenta, będącego podwykonawcą Wnioskodawcy, dostawie oraz montażu mebli kuchennych w samodzielnym lokalu mieszkalnym, którego powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 położonym w budynku mieszkalnym sklasyfikowanych w PKOB w klasie 1122 (Budynki o trzech i więcej mieszkaniach), stanowiących lokale stałego zamieszkania.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż na przedmiotowe świadczenie kompleksowe składa się następujący zamknięty katalog wykonywanych czynności:

1)

otrzymanie zamówienia i zebranie pomiarów pomieszczenia,

2)

zaprojektowanie,

3)

zamówienie zestawu mebli u producenta, będącego podwykonawcą Wnioskodawcy,

4)

dostarczenie (dostawa) i

5)

montaż mebli kuchennych.

Ad. 1. W pierwszej kolejności Wnioskodawca otrzymuje zamówienie od klienta, w którym klient określa parametry techniczne mebli kuchennych oraz swoje indywidualne preferencje. Następnie Spółka dokonuje pomiaru wskazanego przez klienta pomieszczenia określając dokładnie jego indywidualne wymiary, tj. długość, szerokość, wysokość. Określany jest rozkład lokalu mieszkalnego, w tym umiejscowienie okien, drzwi, występujące wnęki, skosy, kominy, istniejące przyłącza elektryczne i wodno-kanalizacyjne. Wnioskodawca wykorzystuje do realizacji tej czynności profesjonalne urządzenia pomiarowe, np. dalmierz laserowy, miary itp.

Ad. 2. Na podstawie wykonanego pomiaru i spisania rzeczywistych wymiarów pomieszczenia Wnioskodawca przygotowuje projekt kuchni uwzględniając charakterystykę danego pomieszczenia lokalu mieszkalnego, mianowicie jego indywidualne wymiary (długość, szerokość, wysokość), powierzchnię oraz rozkład (odległość od okien, drzwi, wnęki, skosy, kominy, istniejące lub planowane przyłącza elektryczne i wodno-kanalizacyjne) oraz indywidualnych życzeń klienta w zakresie samej zabudowy meblowej (frontów, okuć, ilości szuflad, cargo, rozmieszczenia poszczególnych komponentów, itp.). Projekt kuchni sporządzany jest w programie komputerowym umożliwiającym dokładne zaprojektowanie zabudowy.

Ad. 3. Po akceptacji projektu przez klienta Wnioskodawca zamawia meble kuchenne według sporządzonego projektu u podwykonawcy.

Ad. 4. Kolejnym etapem jest dostawa gotowych mebli kuchennych do klienta. Dostawa realizowana jest przy wykorzystaniu własnych lub obcych środków transportu, w zależności od dostępności.

Ad. 5. Montaż mebli kuchennych polega na ustawieniu i połączeniu poszczególnych komponentów meblowych w celu uzyskania kompletnego, zdatnego do użytku zestawu mebli kuchennych. Montaż mebli kuchennych polega w szczególności na ustawieniu szafek dolnych, wypoziomowania ich, zespolenia na stałe ze sobą, a także na przytwierdzeniu do ścian i przykryciu blatem kuchennym (który zostaje trwale przymocowany także do ścian pomieszczenia). Instalowanie szafek górnych polega na umocowaniu ich do ścian za pomocą metalowych listew montażowych, które przytwierdzone są na stałe do ściany. Poszczególne komponenty meblowe zespajane są ze ścianami pomieszczenia za pomocą kotew, haków, śrub, listew montażowych, wkrętów, metalowych profili, klejów, piance montażowej, specjalnie wykonanych konstrukcji stalowych itp. Komponenty meblowe łączą się z elementami konstrukcyjnymi lokalu za pomocą ścian bocznych i tylnych. Spółka w ramach montażu, zgodnie z indywidualnymi ustaleniami z klientem może dokonać także wbudowania sprzętów AGD oraz zlewozmywaka, baterii zlewozmywakowej itp. Sprzęt AGD może być także przedmiotem dostawy realizowanej przez Wnioskodawcę, jednak nie stanowi elementu opisanego świadczenia złożonego, ponieważ jest rozliczany z klientem odrębnie (tym samym nie stanowi części zapytania w ramach wniosku).

(...)

Jak wskazano na wstępie Wnioskodawca nie jest w stanie przytoczyć jednej konkretnej zabudowy meblowej, jednakże wszystkie zabudowy meblowe, które będą znajdować się w ofercie Wnioskodawcy cechują się tym, iż są realizowane wyłącznie na podstawie indywidualnego projektu sporządzonego na podstawie zamówienia i preferencji przedstawionych przez klienta. Wnioskodawca w swojej ofercie posiada zatem wyłącznie zabudowy mebli kuchennych realizowanych "na wymiar", tj. dostosowanych do wymiarów i rozkładu pomieszczenia z materiałów wybranych przez klienta i dostępnych w ofercie.

(...) czynności realizowane przez Wnioskodawcę prowadzą do realizacji określonego celu, którym jest realizacja mebli kuchennych (kompletnych i zdatnych do użytku) na indywidualne zamówienie klienta, na które składają się różne czynności (doprecyzowane i opisane szczegółowo w ramach wyjaśnień w pkt 1). W ocenie Wnioskodawcy w konsekwencji realizacji przedmiotowego świadczenia kompleksowego dochodzi do modernizacji obiektu budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

(...)

Zdaniem Wnioskodawcy czynności wchodzące w zakres opisanego świadczenia są ze sobą ściśle powiązane tak, że w aspekcie gospodarczym tworzą obiektywnie jedną całość nabywaną nierozłącznie. Z punktu widzenia klienta, jest on zainteresowany nabyciem od Wnioskodawcy jednego kompleksowego świadczenia, a nie nabyciem odrębnych, poszczególnych elementów składowych wchodzących w skład świadczenia. Czynności polegające na otrzymaniu zamówienia i zebraniu pomiarów pomieszczenia, zaprojektowaniu, zamówieniu zestawu mebli od producenta, będącego podwykonawcą Wnioskodawcy, dostawie oraz montażu mebli kuchennych - mają charakter usługi kompleksowej, co oznacza, iż klient zainteresowany jest otrzymaniem efektu końcowego będącego wynikiem wszystkich wymienionych czynności.

Należy zaznaczyć, iż realizacja celu jakim jest realizacja mebli kuchennych na indywidualne zamówienie klienta nie byłaby możliwa, gdyby wszystkie opisane czynności nie zostały wykonane. W przypadku niewykonania poszczególnych czynności efekt końcowy nie obejmowałby gotowych mebli kuchennych, które są kompletne i zdatne do użytku, a także odpowiadają indywidualnemu zamówieniu klienta. Wszystkie opisane czynności składające się na świadczenie kompleksowe są ze sobą ściśle powiązane i realizacja kolejnych czynności jest uzależniona od efektów poprzednich działań. Bezpośrednio otrzymanie zamówienia oraz zebranie pomiarów pomieszczenia jest niezbędne do wykonania projektu mebli kuchennych odpowiadających preferencjom i upodobaniom klienta. Z kolei bez dokładnego, indywidualnego projektu Wnioskodawca nie mógłby zamówić zestawu mebli u producenta (będącego podwykonawcą). Kolejne czynności jak dostawa gotowych mebli do klienta oraz ich montaż są efektem zrealizowanych uprzednio czynności. Wnioskodawca oferuje klientom świadczenie kompleksowe obejmujące także dostawę oraz montaż mebli kuchennych.

Klienci oczekują otrzymania produktu końcowego, który spełni ich oczekiwania funkcjonalne, wizualne i jakościowe. Montaż zestawu mebli kuchennych produkowanych na wymiar, dopasowanych do indywidualnych pomieszczeń wymaga umiejętności profesjonalnych, dlatego Wnioskodawca oferuje czynności montażowe jako element świadczenia kompleksowego, co pozwala na przekazanie klientowi mebli kuchennych najwyższej jakości.

Wnioskodawca nie oferuje mebli kuchennych do samodzielnego montażu.

Całość czynności jest ściśle ze sobą powiązana i obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia Wnioskodawcy jedną całość realizowaną nierozłącznie.

(...) Wnioskodawca nie posiada w ofercie mebli kuchennych do samodzielnego montażu, a także nie posiada gotowych, uniwersalnych zestawów mebli. Wszystkie zestawy mebli kuchennych w ofercie Wnioskodawcy są efektem indywidualnego zamówienia oraz projektu realizowanego w relacji z danym klientem.

Towar dostarczany do klienta powstaje na podstawie złożonego zamówienia, zebranych wymiarów pomieszczenia i stworzonego projektu. Bez realizacji tych czynności nie byłoby możliwe zamówienie zestawu mebli kuchennych u producenta, a następnie dostawa i montaż gotowego towaru u klienta.

Jak wskazano zatem, niemożliwe i niedostępne w ofercie Spółki jest nabycie gotowych, uniwersalnych zestawów mebli kuchennych, a także nie jest możliwe wykonanie usług projektowych bez zamówienia towaru.

Przedmiotem wniosku jest zestaw mebli kuchennych będących efektem końcowym realizacji czynności składających się na świadczenie kompleksowe, opisanych szczegółowo w ramach wyjaśnień do punktu nr 1.

Na pytanie nr 6, Uzupełnienie informacji dotyczących budynku, w którym znajduje się lokal, w którym będzie wykonywane przedmiotowe świadczenie kompleksowe, poprzez:

a)

sprecyzowanie, czy budynek w którym wykonywane będzie przedmiotowe świadczenie kompleksowe, spełnia warunki i zalicza się do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym, należy w związku z tym przedstawić:

)

czy budynek jest obiektem stałego czy tymczasowego zamieszkania,

)

jaka jest powierzchnia użytkowa wyżej opisanego budynku - zgodnie z metodologią Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), wraz z podziałem na przeznaczenie (np. mieszkalne).

b)

sprecyzowanie, czy obiekt w ramach którego będzie wykonywane świadczenie kompleksowe już istnieje, czy będzie dopiero budowany,

c)

wskazanie numeru księgi wieczystej, numeru ewidencyjny działki oraz adresu dla konkretnego budynku, w którym znajduję się lokal, którego dotyczy świadczenie kompleksowe, Wnioskodawca wskazał:

Dane wymagające uzupełnienia wskazane w pkt 6 będą każdorazowo zbierane przez Wnioskodawcę w ramach oświadczeń składanych przez klienta w momencie podpisania umowy.

W związku z brakiem zawarcia konkretnej umowy na moment obecny, Wnioskodawca nie jest w stanie podać precyzyjnych danych dot. budynku, w którym znajduje się lokal, w którym będzie wykonywane przedmiotowe świadczenie kompleksowe, natomiast świadczenia będą wykonywane w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 150 m2 w budynku mieszkalnym sklasyfikowanych w PKOB w klasie 1122 (Budynki o trzech i więcej mieszkaniach).

Wnioskodawca zawierać będzie umowy dotyczące obiektów budowlanych już istniejących, ponieważ etapem wstępnym do realizacji świadczenia kompleksowego jest otrzymanie zamówienia i zabranie pomiarów pomieszczenia, które fizycznie jest możliwe wyłącznie w ramach istniejących budynków.

Na pytanie nr 7, Wskazanie informacji dotyczących jednego konkretnego lokalu, w którym wykonywane będą czynności będące przedmiotem wniosku, tj. wskazanie:

a)

księgi wieczystej przedmiotowego lokalu, a jeśli lokal nie posiada numeru księgi wieczystej, wówczas należy podać jego dokładny adres;

b)

czy zostało wydane przez Starostę zaświadczenie o samodzielności lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2021 r. poz. 1048 z późn. zm.), Wnioskodawca wskazał:

Analogicznie, jak w przypadku wyjaśnień zamieszczonych do pkt 6, Wnioskodawca nie jest w stanie podać szczegółowych danych w zakresie konkretnego lokalu, w którym wykonywane będą czynności będące przedmiotem wniosku. Informacje te będą także zbierane przez Wnioskodawcę w momencie zawarcia umowy z klientem.

Świadczenia będą jednak wykonywane w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2 w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w klasie 1122 (Budynki o trzech i więcej mieszkaniach).

(...) meble kuchenne w ofercie Spółki są meblami posiadającymi wszystkie swoje ściany (zarówno fronty, jak i boki oraz tył). Ściany, podłoga lub sufit lokalu nie stają się elementem mebla tzn. iż meble kuchenne posiadają własne ściany, a elementy konstrukcyjne lokalu mieszkalnego takie jak ściana, podłoga lub sufit nie zastępują np. ścian tylnych, tyłu lub boków mebli.

Jednakże montaż poszczególnych komponentów meblowych wymaga wykorzystania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych (ścian, podłóg, sufitów). Przykładowo funkcjonalność szafek wiszących jest bezpośrednio uzależniona od montażu na odpowiedniej wysokości do zewnętrznej strony ściany. Meble kuchenne są montowane do zewnętrznej strony ściany, ustawiane są na podłodze, a także ograniczone są rozmiarowo poprzez sufit i ściany lokalu mieszkalnego.

Należy podkreślić, iż poszczególne komponenty meblowe montowane są trwale, co oznacza, iż nie jest możliwa swobodna zmiana położenia mebla bez ich demontażu. Efektem kompleksowego świadczenia będącego przedmiotem wniosku jest zestaw mebli kuchennych stworzonych na wymiar, który uzależniony jest od wymiarów oraz rozkładu wskazanego lokalu mieszkalnego.

Zakres mebli kuchennych uzależniony jest zatem od wymiarów lokalu mieszkalnego - szerokość, wysokość, głębokość, długość oraz rozkład zabudowy meblowej jest ograniczony poprzez elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego.

(...) zestaw mebli kuchennych będących przedmiotem wniosku połączony jest z elementami konstrukcyjnymi lokalu przez ściany tylnie lub boczne poszczególnych komponentów meblowych przymocowanych do ścian, a także poprzez nóżki ustawione na podłodze. Poszczególne komponenty meblowe zespajane są ze ścianami pomieszczenia za pomocą kotew, haków, śrub, listew montażowych, wkrętów, metalowych profili, klejów, piance montażowej, specjalnie wykonanych konstrukcji stalowych itp.

(...)

Zabudowy meblowe w ofercie Wnioskodawcy będą zawsze mocowane za pomocą listew montażowych, do których dodatkowo zastosowane będą kleje, pianki montażowe lub kotwy, bądź inne elementy mocujące dostosowane do możliwości konstrukcyjnych i rodzaju ścian, na których będzie montowana zabudowa. Szafki zostaną zatem powiązane/połączone z elementami konstrukcyjnymi lokalu poprzez dodatkowe elementy mocujące jak np. klej, pianka montażowa, kotwy, itp.

(...) demontaż mebli spowoduje uszkodzenie trwałych elementów konstrukcyjnych lokalu mieszkalnego. Ewentualny demontaż nie jest możliwy bez uszkodzenia elementów konstrukcyjnych budynku. Zabudowa jest realizowana "na wymiar" i trwale łączona z elementami konstrukcyjnymi budynku, stąd jej demontaż wymagałby naruszenia elementów konstrukcyjnych.

Demontaż mebli pozostawia liczne uszkodzenia po mocowaniach np. listew, kotew, haków, wkrętów. Pozostają także ślady np. po klejach i piance montażowej. Ponadto demontaż może uszkodzić także np. przylegające do miejsca montażu obszary farby i tynku.

(...)

Wnioskodawca projektuje zabudowę meblową, dostosowując elementy dostępne w ofercie producenta do dokładnych wymiarów i bryły pomieszczenia, uwzględniając także istniejące instalacje takie jak instalacje sanitarne, grzewcze, elektryczne itp.

Wnioskodawca nie dokonuje fizycznej modyfikacji mebli nabywanych od podwykonawcy, ponieważ są one zgodne i w pełni odpowiadają indywidualnemu projektowi będącego podstawą zamówienia. Meble fizycznie nabywane przez Wnioskodawcę są gotowe do montażu u klienta.

(...)

Cena świadczenia ustalona przez Wnioskodawcę z klientem określona jest jedną kwotą dla całości świadczenia, nie jest ustalana odrębnie dla poszczególnych czynności.

Jak opisano w pierwotnie złożonym wniosku cena świadczenia ustalana jest jedną kwotą pod pozycją "zakup mebli wraz z montażem", która obejmuje całość zamówionego świadczenia kompleksowego i jest każdorazowo ustalana indywidualnie z klientem. Elementy składające się na cenę świadczenia kompleksowego to: koszt towarów, zaprojektowanie i wykonanie, transport, usługa montażu. Wnioskodawca, ustala z klientem cenę za całość wykonywanego świadczenia.

(...)

W odniesieniu do całości świadczenia wartość poszczególnych elementów świadczenia będzie

kształtować się następująco:

- ok. 80% wartości świadczenia przypada na wartość zabudowy mebli kuchennych (wartość towarów),

- pozostałe ok. 20% wartości świadczenia dot. pozostałych usług w szczególności usług montażu.

Tut. Organ wezwał również do przedłożenia następujących dokumentów (pytanie nr 15 wezwania):

a)

(uwierzytelnionej za zgodność z oryginałem) kopii umowy zawartej z klientem na wykonanie przedmiotowego świadczenia, z której wynika m.in. adres budynku, w którym wykonywane są przedmiotowe czynności oraz obowiązki Wnioskodawcy;

b)

dokumentu potwierdzającego sposób rozliczenia świadczenia kompleksowego;

c)

zaświadczenia wydanego przez Starostę potwierdzającego samodzielność lokalu mieszkalnego, którego dotyczy wykonywane świadczenie;

d)

dokumentów dotyczących budynku, w którym znajduje się lokal (...);

e)

wypisu z kartoteki lokali;

f)

dokumentów odnoszących się do towaru, będącego elementem przedmiotowego świadczenia kompleksowego, np. specyfikacji oraz innych dokumentów, w których posiadaniu jest Wnioskodawca.

Wnioskodawca wskazał, że Jak wskazano na wstępie oraz w ramach wyjaśnień udzielonych do punktu nr 6 i 7, Wnioskodawca nie dysponuje dokumentami wymienionymi w punkcie nr 15 z uwagi, przedstawione świadczenie kompleksowe dotyczy zdarzenia przyszłego, które będzie realizowane przez Wnioskodawcę w następnych okresach. Wnioskodawca zamierza zawrzeć wnioski wynikające z uzyskanej wiążącej informacji stawkowej w przygotowywanych dokumentach.

W uzupełnieniu z dnia 26 stycznia 2024 r. Wnioskodawca wskazał:

Należy podkreślić, iż zabudowa meblowa z oferty Wnioskodawcy cechuje się tym, iż jest realizowana wyłącznie na podstawie indywidualnego projektu sporządzonego na podstawie zamówienia i preferencji przedstawionych przez klienta. Wnioskodawca w swojej ofercie posiada wyłącznie zabudowy mebli kuchennych realizowanych "na wymiar", tj. dostosowanych do wymiarów i rozkładu pomieszczenia z materiałów wybranych przez klienta i dostępnych w ofercie.

Złożony wniosek dotyczy zabudowy meblowej, która zostanie wykonana, jako kuchnia (...), na którą składają się następujące elementy:

(...).

Wykonana zabudowa meblowa zostanie zamontowana poprzez ustawienie i połączenie poszczególnych komponentów meblowych w celu uzyskania kompletnego, zdatnego do użytku zestawu mebli kuchennych. Montaż mebli kuchennych polegać będzie na ustawieniu szafek dolnych, wypoziomowania ich, zespolenia na stałe ze sobą, a także na przytwierdzeniu do ścian i przykryciu blatem kuchennym (który zostaje trwale przymocowany także do ścian pomieszczenia).

Szafki dolne mocowane są do ścian za pomocą kołków rozporowych i wkrętów, szafki dolne zostaną także przymocowane do ściany za pomocą kątownika. Instalowanie szafek górnych polega na umocowaniu ich do ścian za pomocą metalowych listew montażowych, które przytwierdzone są na stałe do ściany. Poszczególne komponenty meblowe zespajane są ze ścianami pomieszczenia za pomocą kołków rozporowych i śrub, dodatkowo wykorzystane zostaną, tam gdzie będzie to niezbędne w celu zachowania bezpieczeństwa: kotwy, haki, profile metalowe. Blat zostanie zespolony z korpusami szafek dolnych oraz ścianami pomieszczenia za pomocą kleju oraz pianki montażowej. Komponenty meblowe łączą się z elementami konstrukcyjnymi lokalu za pomocą ścian bocznych i tylnych. Spółka w ramach montażu, zgodnie z indywidualnymi ustaleniami z klientem może dokonać także wbudowania sprzętów AGD oraz zlewozmywaka, baterii zlewozmywakowej itp. Sprzęt AGD może być także przedmiotem dostawy realizowanej przez Wnioskodawcę, jednak nie stanowi elementu opisanego świadczenia złożonego, ponieważ jest rozliczany z klientem odrębnie.

Zestaw mebli kuchennych będących przedmiotem wniosku połączony jest z elementami konstrukcyjnymi lokalu przez ściany tylnie lub boczne poszczególnych komponentów meblowych przymocowanych do ścian, a także poprzez nóżki ustawione na podłodze.

(...)

Zabudowa meblowa będąca przedmiotem wniosku zostanie zamontowana w lokalu mieszkalnym, dla którego prowadzona jest księga wieczysta (...).

Lokal posiada status lokalu mieszkalnego, (...) - lokal stanowi odrębną nieruchomość.

Powierzchnia użytkowa wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych wynosi (...).

(...) lokal, w którym będzie wykonywane świadczenie spełnia definicję samodzielnego lokalu mieszkalnego. Samodzielność lokalu została potwierdzona w księdze wieczystej, (...).

(...) wniosek dotyczy lokalu mieszkalnego stałego zamieszkania.

Do uzupełnienia Wnioskodawca dołączył:

(...).

Z księgi wieczystej (...) wynika, że lokal w którym realizowane będzie przedmiotowe świadczenie kompleksowe stanowi odrębną nieruchomość o przeznaczeniu mieszkalnym.

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 8 lutego 2024 r. o sygn. (...) tut. Organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 16 lutego 2024 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE występowania świadczenia kompleksowego (usługi)

W przypadkach, w których występuje kilka czynności, które składają się w rezultacie na jedno zasadnicze świadczenie, możemy mówić o pewnym kompleksie świadczeń. Zagadnienie to było przedmiotem wielu orzeczeń wydawanych zarówno przez TSUE, jak i sądy administracyjne. Można tu przywołać, np. wyroki TSUE, które zapadły w sprawach C-111/05 Aktiebolaget NN v. Skatteverket i C-41/04 Levob Verzekeringen BV v. OV Bank NV, z których jednoznacznie wynika, że w sytuacji gdy dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

Na świadczenie złożone składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element czynności kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez czynności pomocniczej czynności głównej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna czynność obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, czynność ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia świadczenia nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną czynność kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.

W przypadku świadczeń kompleksowych (złożonych), jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja taka powinna, co do zasady, być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne (niż dostawa towaru) czynności to, mimo że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Zgodnie z podjętą w dniu 24 czerwca 2013 r. przez Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów uchwałą sygn. akt I FPS 2/13, czynności polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową - mają charakter usługi. Elementem dominującym jest bowiem w takim przypadku ulepszenie lub unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części (lokalu mieszkalnego), zaś wydanie towaru w postaci elementów mebli wykonanych i dopasowanych do konkretnego obiektu, które następnie zostaną trwale związane z tym obiektem, ma charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania usługi, tak jak zamontowanie okien lub drzwi w obiekcie budowlanym lub jego części.

Przedstawione przez Wnioskodawcę czynności, składają się na świadczenie kompleksowe obejmujące czynności: otrzymanie zamówienia i zebranie pomiarów pomieszczenia, zaprojektowanie, zamówienie zestawu mebli od producenta, będącego podwykonawcą Wnioskodawcy, dostawie oraz montażu mebli kuchennych. Zabudowa jest realizowana wyłącznie na podstawie indywidualnego projektu sporządzonego na podstawie zamówienia i preferencji przedstawionych przez klienta. Montaż mebli kuchennych polegać będzie na ustawieniu szafek dolnych, wypoziomowaniu ich, zespoleniu na stałe ze sobą, a także na przytwierdzeniu do ścian i przykryciu blatem kuchennym (który zostaje trwale przymocowany także do ścian pomieszczenia). Szafki dolne mocowane są do ścian za pomocą kołków rozporowych i wkrętów, szafki dolne zostaną także przymocowane do ściany za pomocą kątownika. Instalowanie szafek górnych polega na umocowaniu ich do ścian za pomocą metalowych listew montażowych, które przytwierdzone są na stałe do ściany. Poszczególne komponenty meblowe zespajane są ze ścianami pomieszczenia za pomocą kołków rozporowych i śrub, dodatkowo wykorzystane zostaną, tam gdzie będzie to niezbędne w celu zachowania bezpieczeństwa: kotwy, haki, profile metalowe. Blat zostanie zespolony z korpusami szafek dolnych oraz ścianami pomieszczenia za pomocą kleju oraz pianki montażowej. Komponenty meblowe łączą się z elementami konstrukcyjnymi lokalu za pomocą ścian bocznych i tylnych. Zestaw mebli kuchennych będących przedmiotem wniosku połączony jest z elementami konstrukcyjnymi lokalu przez ściany tylnie lub boczne poszczególnych komponentów meblowych przymocowanych do ścian, a także poprzez nóżki ustawione na podłodze. Demontaż mebli spowoduje uszkodzenie trwałych elementów konstrukcyjnych lokalu mieszkalnego. Ewentualny demontaż nie jest możliwy bez uszkodzenia elementów konstrukcyjnych budynku. Zabudowa jest realizowana "na wymiar" i trwale łączona z elementami konstrukcyjnymi budynku, stąd jej demontaż wymagałby naruszenia elementów konstrukcyjnych. Demontaż mebli pozostawia liczne uszkodzenia po mocowaniach np. listew, kotew, haków, wkrętów. Pozostają także ślady np. po klejach i piance montażowej. Ponadto demontaż może uszkodzić także np. przylegające do miejsca montażu obszary farby i tynku.

Przedmiotowe świadczenie Wnioskodawca wykonuje w lokalu mieszkalnym objętym księgą wieczystą (...), położonym (...), o powierzchni użytkowej wynoszącej (...), zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zlokalizowanym w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 1122. Lokal przeznaczony jest do stałego zamieszkania oraz spełnia definicję samodzielnego lokalu mieszkalnego w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o własności lokali, gdyż jak wynika z informacji zawartych w ww. księdze wieczystej lokalu, stanowi od odrębną nieruchomość o przeznaczeniu mieszkalnym.

Klient zamawia jedno świadczenie kompleksowe tzn. zebranie pomiarów pomieszczenia, zaprojektowanie, zamówienie zestawu mebli od producenta, będącego podwykonawcą Wnioskodawcy, dostawę oraz montaż mebli kuchennych, przy czym dla klienta jest to jedna czynność, w efekcie której otrzymuje gotową zabudowę kuchenną, która tworzy z elementami konstrukcyjnymi lokalu trwałą zabudowę. Cena świadczenia ustalona przez Wnioskodawcę z klientem określona jest jedną kwotą dla całości świadczenia, nie jest ustalana odrębnie dla poszczególnych czynności.

W odniesieniu do powyższego należy uznać, że przedstawione przez Wnioskodawcę świadczenie stanowi usługę kompleksową, gdyż wszystkie czynności wykonane w ramach tej usługi są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Przedstawione przez Wnioskodawcę czynności składają się na świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu, dostawie i montażu kuchni (...) w samodzielnym lokalu mieszkalnym objętym księgą wieczystą (...), położonego (...), o powierzchni użytkowej wynoszącej (...), zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zlokalizowanym w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 1122, w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi lokalu mieszkalnego trwałą zabudowę meblową kuchenną. Przy czym elementem dominującym jest usługa montażu. Natomiast wykonywana w powiązaniu z usługą montażu, dostawa towarów (kuchni (...)) będzie miała charakter pomocniczy - podobnie jak pozostałe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach całego zamówienia klienta.

Powyższe wywołuje skutki w zakresie jednolitego opodatkowania wszystkich czynności wchodzących w skład tego świadczenia, zgodnie z usługą główną (dominującą). Tym samym, w dalszej części decyzji dokonano klasyfikacji dla usługi montażu zabudowy meblowej kuchennej.

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem, Sekcja F Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje OBIEKTY BUDOWLANE I ROBOTY BUDOWLNE.

W sekcji F zawarty jest m.in. dział 43 ROBOTY BUDOWLANE SPECJALISTYCZNE, który obejmuje:

- specjalistyczne roboty budowlane związane z budową budynków oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej, prowadzone przez wykonawców posiadających specjalistyczne umiejętności i specjalny sprzęt, tj. wbijanie pali, budowanie fundamentów, roboty betoniarskie, murarskie, kamieniarskie, montowanie i demontowanie rusztowań, wykonywanie pokryć dachowych itp.,

- wynajem sprzętu z operatorem sklasyfikowany w odpowiednich grupowaniach obejmujących roboty budowlane wykonywane przy jego użyciu,

- roboty wykończeniowe i wykonywanie instalacji budowlanych.

Roboty montażowe/instalacyjne mogą być przeprowadzone na terenie budowy lub w warsztatach. Zalicza się tu wykonywanie:

- instalacji gazowych, wodnych, kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania i wentylacyjnych, instalowanie anten, wykonywanie instalacji alarmowych i pozostałych instalacji elektrycznych, instalowanie przeciwpożarowego systemu zraszającego, instalowanie dźwigów osobowych i towarowych oraz schodów ruchomych itp.,

- zakładanie izolacji cieplnych, wodnych, dźwiękochłonnych, roboty blacharskie, zakładanie przemysłowych instalacji chłodniczych, systemów oświetleniowych i systemów sygnalizacyjnych dróg, szlaków kolejowych, portów lotniczych i wodnych itp.

Instalacje te obejmują także związane z nimi prace remontowe.

Do pozostałych usług związanych z wykańczaniem obiektów budowlanych zalicza się m.in.: - szklenie, tynkowanie, malowanie, układanie ceramicznych, betonowych lub kamiennych płytek podłogowych i ściennych, układanie pokryć dywanowych i parkietów, tapetowanie ścian itp., cyklinowanie podłóg, zakładanie stolarki budowlanej, zewnętrzne mycie budynków itp. Zalicza się tu również związane z tymi robotami prace remontowe.

W dziale tym znajduje się klasa 43.32 ROBOTY INSTALACYJNE STOLARKI BUDOWLANEJ.

W ww. klasie znajduje się pozycja 43.32.10.0 Roboty instalacyjne stolarki budowlanej, która obejmuje roboty związane z:

- instalowaniem futryn drzwiowych i okiennych oraz drzwi (z wyłączeniem drzwi automatycznych i obrotowych) i okien, okiennic, żaluzji drzwiowych i okiennych żaluzji listwowych, drzwi garażowych itp. wykonanych z dowolnego materiału,

- wzmacnianiem drzwi zewnętrznych i roboty związane z instalowaniem wzmocnionych drzwi,

- instalowaniem drzwi przeciwpożarowych,

- instalowaniem wewnętrznych schodów, szaf ściennych, wbudowanych mebli kuchennych na wymiar,

- roboty związane z instalowaniem desek poszycia ścian, zakładaniem boazerii itp.,

- roboty związane z instalowaniem ruchomych przegród oraz podsufitki na konstrukcji metalowej,

- roboty związane z instalowaniem werand i oranżerii w prywatnych domach.

- Grupowanie to nie obejmuje:

- robót związanych z instalowaniem ogrodzeń i balustrad, sklasyfikowanych w 43.29.12.0,

- robót związanych z instalowaniem drzwi automatycznych i obrotowych, sklasyfikowanych w 43.29.19.0,

- robót związanych z instalowaniem wyrobów kowalstwa artystycznego, sklasyfikowanych w 43.39.11.0,

- robót związanych z montażem mebli wolno stojących, sklasyfikowanych w 95.24.10.0.

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 43 ROBOTY BUDOWLANE SPECJALISTYCZNE.

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Podstawę do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług do czynności polegających na wykonaniu zabudowy kuchennej w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi budynku trwałą zabudowę meblową, wykonywanych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym przewiduje przepis art. 41 ust. 12 ustawy.

Artykuł 41 ust. 12 ustawy stanowi, że stawkę podatku o której mowa w ust. 2 stosuje się do:

1)

dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

2)

robót konserwacyjnych dotyczących:

a)

obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b)

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1)

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2)

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędne jest określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje - mieszkalne czy użytkowe.

Należy zauważyć, że ustawa, poprzez podanie klasyfikacji, na potrzeby art. 41 ust. 12, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.).

W sekcji 1 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) Budynki w dziale 11 Budynki mieszkalne w grupie 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe mieści się klasa 1122 Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że usługa kompleksowa opisana we wniosku będzie świadczona w lokalu mieszkalnym stałego zamieszkania o powierzchni wynoszącej 126,44 m2 zlokalizowanym w budynku mieszkalnym o PKOB 1122 - Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2021 r. poz. 1048).

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy o własności lokali, samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej lokalami, mogą stanowić odrębne nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.

Jak wynika z księgi wieczystej nr (...), lokal w którym realizowane będzie przedmiotowe świadczenie kompleksowe stanowi odrębną nieruchomość i przeznaczony jest do celów mieszkalnych. W związku z powyższym, stwierdzić należy, że ww. lokal stanowi samodzielny lokal mieszkalny, a tym samym jest zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Usługi wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Pojęcie "modernizacja" oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Na podstawie podjętej uchwały NSA wykształciła się linia orzecznicza dotycząca czynności wykonywania trwałej zabudowy meblowej, przykładowo można wskazać na następujące orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego: I FSK 1362/17 z 18 grudnia 2019 r., I FSK 792/19 z 3 lipca 2019 r., I FSK 204/17 z 8 stycznia 2019 r., I FSK 464/16 z 16 stycznia 2018 r., I FSK 40/16 z 11 października 2017 r., I FSK 1120/16 z 12 kwietnia 2018 r., I FSK 1276/15 z 10 maja 2017 r. Z tej linii orzeczniczej wynika, że dla uznania czynności wykonania trwałej zabudowy meblowej za usługę modernizacji obiektu budownictwa objętym społecznym programem mieszkaniowym, konieczne jest wystąpienie określonych przesłanek, tj.:

- wykonane na wymiar do konkretnego budynku lub lokalu i trwale powiązane z jego elementami konstrukcyjnymi komponenty meblowe nie funkcjonują w obrocie tak jak ma to miejsce w przypadku mebli "wolnostojących"; dlatego też nie można ich utożsamiać z dostawą towarów w postaci gotowych mebli, które nie mają żadnego trwałego związku z obiektem budowlanym lub jego częścią;

- zabudowa meblowa w istotnym stopniu wykorzystuje elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (ścian, podłogi czy sufitu). Elementy te wyznaczają zakres konstrukcyjny mebla (elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego lub jego części (lokalu) pełnią rolę elementów mebla);

- o użytkowych walorach wykonywanej zabudowy meblowej decyduje trwałe połączenie wykonywanych na zlecenie części zabudowy z elementami konstrukcyjnymi budynku lub jego części (ściany podłoga, sufit) w sposób uniemożliwiający jej przesunięcie w inne miejsce (trwała zabudowa spełniająca jako całość określoną funkcję użytkową), a same te części, bez trwałego ich przymocowania do elementów konstrukcyjnych budynku (ścian, podłogi, sufitu) nie spełniają pod względem użytkowym przymiotu mebla.

Określając zatem, czy do zabudowy meblowej wykonanej w obiekcie budowlanym lub jego części (lokalu) może mieć zastosowanie stawka od podatku od towarów i usług w wysokości 8% należy przede wszystkim badać stopień konstrukcyjnego połączenia komponentów meblowych i elementów konstrukcyjnych tego obiektu budowlanego lub jego części (lokalu).

Nie chodzi tutaj o badanie powiązania elementów zabudowy meblowej z konstrukcyjnymi - w rozumieniu techniki budowlanej - elementami obiektu budowlanego lub jego części (lokalu), ale o tak silne powiązanie konstrukcyjne komponentów meblowych i elementów tego obiektu budowlanego lub jego części (lokalu), że powstaje trwała zabudowa spełniająca jako całość określoną funkcję użytkową.

Dla całościowej oceny charakteru świadczenia nie ma również znaczenia, czy komponenty meblowe, np. korpusy mebli są ze sobą zespolone i ewentualnie jak silne jest to zespolenie, gdyż istotne na potrzeby uznania ich za "modernizację" w związku z podatkiem od towarów i usług jest dopiero odpowiednio trwałe połączenie tych komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części (lokalu).

Podsumowując, w sytuacji, gdy o użytkowych walorach wykonanej zabudowy meblowej decyduje trwałe połączenie wykonanych na indywidualne zlecenie elementów zabudowy z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części (lokalu) w sposób uniemożliwiający jej przesunięcie w inne miejsce, natomiast po demontażu zabudowa ta jest niezdatna do użytku, ze względu na to, że same jej elementy (bez występującego przed demontażem trwałego ich przymocowania do elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego lub jego części - lokalu), nie spełniają pod względem użytkowym przymiotu mebla - wystąpi kompleksowe świadczenie, w którym elementem dominującym jest usługa w zakresie modernizacji obiektu budowlanego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach przedmiotowego świadczenia kompleksowego wykonuje szereg czynności niezbędnych do zrealizowania celu kompleksowej usługi, jakim jest modernizacja, ulepszenie i unowocześnienie lokalu mieszkalnego, poprzez wykonanie trwałej zabudowy meblowej kuchennej.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, warunkiem zastosowania 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze: zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części. Po drugie: obiekty budowlane lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Tym samym, biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku, jego uzupełnieniu oraz powołane przepisy prawa, uznać należy, że usługa (świadczenie kompleksowe) - zaprojektowanie, dostawa i montaż kuchni (...) w samodzielnym lokalu mieszkalnym objętym księgą wieczystą (...), położonym w (...), o powierzchni użytkowej wynoszącej (...), zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zlokalizowanym w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 1122., stanowi usługę modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, podlegającą opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że nie stanowi modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy i nie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% świadczenie polegające na otrzymaniu zamówienia i zebraniu pomiarów pomieszczenia, zaprojektowaniu, zamówieniu zestawu mebli od producenta, będącego podwykonawcą Wnioskodawcy, dostawie oraz montażu mebli kuchennych, jeżeli zamontowana zabudowa może stać się przedmiotem powtórnego montażu w innym, dowolnym miejscu, tj. może pełnić dalej użytkową funkcję zabudowy ze względu na brak istotnego powiązania z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego.

WIS - co do zasady - rozstrzyga o klasyfikacji statystycznej i stawce podatku od towarów i usług dla jednego towaru, jednej usługi lub jednego świadczenia kompleksowego. Tutejszy Organ nie rozstrzygał zatem w zakresie prawidłowości klasyfikacji budynku, wskazanego w opisie usługi, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług. W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do świadczeń kompleksowych tożsamych pod każdym względem ze świadczeniem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do świadczenia kompleksowego będącego jej przedmiotem, które zostanie wykonane w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 3 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- świadczenie kompleksowe będące przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do świadczenia kompleksowego będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja świadczenia kompleksowego, lub

- stawka podatku właściwa dla świadczenia kompleksowego, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43- 300 Bielsko-Biała albo drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP lub za pośrednictwerm systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl