0111-KDSB1-1.440.265.2023.3.WK - WIS TOWAR - energia cieplna - stawka 5% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-1.440.265.2023.3.WK WIS TOWAR - energia cieplna - stawka 5% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, i art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 10 lipca 2023 r. (data wpływu 10 lipca 2023 r.), uzupełnionego pismami z dnia 22 sierpnia 2023 r. (data wpływu 23 sierpnia 2023 r.) oraz 7 września 2023 r. (data wpływu 7 września 2023 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - energia cieplna

Opis towaru: Energia cieplna dostarczona w 2022 r. przez Wnioskodawcę do odbiorców końcowych, za którą Wnioskodawca otrzymał rekompensatę w 2023 r. (uwzględnioną w cenie ww. energii cieplnej na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1772). (...). Wnioskodawca podpisuje z odbiorcami umowę sprzedaży ciepła (w postaci gorącej wody), zgodnie z którą dostarcza ciepło z kotłowni do obiektów odbiorcy na potrzeby centralnego ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Ustalanie pobranego przez odbiorcę ciepła dokonywane jest na podstawie wskazań urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego, a odczyty wskazań licznika dokonywane są cyklicznie (...).

Rozstrzygnięcie: energia cieplna - towar niewymieniony w Nomenklaturze scalonej (CN) oraz w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej

Stawka podatku od towarów i usług: 5%

Podstawa prawna: art. 146db pkt 2 ustawy w związku z art. 41 ust. 14a ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony 23 sierpnia 2023 r. oraz 7 września 2023 r. w zakresie sklasyfikowania towaru - energii cieplnej dostarczonej w 2022 r., za którą została otrzymana rekompensata w 2023 r. według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku przedstawiono następujący opis towaru:

(...) (dalej: Spółka) (...) podpisuje z odbiorcami umowę sprzedaży ciepła (w postaci gorącej wody), zgodnie z którą dostarcza ciepło z kotłowni do obiektów odbiorcy na potrzeby centralnego ogrzewania i przygotowania c.w.u. (ciepłej wody użytkowej).

Ustalenie ilości dostarczanej energii dokonuje się na podstawie urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego (ciepłomierza, licznika, przepływomierza itp.). Odczyty dokonywane cyklicznie.

Spółka dostarczyła energię cieplną w 2022 r. (...) do końcowych odbiorców. Transakcje zostały opodatkowane stawką 5% - z uwagi na art. 146db ustawy o VAT, zgodnie z którym: W okresie od dnia 1 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. dla:

1)

energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

2)

energii cieplnej

- stawka podatku wynosi 5%.

(...)

Spółka dokonując sprzedaży na rzecz odbiorców końcowych w 2022 r. w cenie uwzględniała przyszłą rekompensatę:

- na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, zgodnie z którym: Jeżeli wytwórca ciepła w okresie od dnia 1 października 2022 r. do dnia 30 kwietnia 2023 r. stosuje średnią cenę wytwarzania ciepła z rekompensatą, w rozliczeniach z odbiorcami podaje cenę ciepła, cenę za zamówioną moc cieplną oraz cenę nośnika ciepła lub stawki opłaty miesięcznej za zamówioną moc cieplną i stawki opłaty za ciepło w wysokości odpowiadającej średniej cenie wytwarzania ciepła z rekompensatą oraz zamieszcza je na swojej stronie internetowej,

(...)

Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw:

- Wysokość rekompensaty w danym okresie rozliczeniowym oblicza podmiot uprawniony,

- Rekompensata jest wypłacana za każdy miesiąc na wniosek podmiotu uprawnionego,

- Wraz z wnioskiem o wypłatę rekompensaty podmiot uprawniony składa oświadczenie o dokonaniu rozliczeń z odbiorcami ciepła.

(...)

Przedmiotem wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej jest ustalenie właściwej stawki podatku VAT dla rekompensaty otrzymanej w 2023 r. odnoszącej się do dostaw energii cieplnej w 2022 r.

(...)

- wypłacona rekompensata stanowi element ceny, który niewątpliwie determinuje końcową cenę energii cieplnej dla określonych grup odbiorców,

- rekompensata przyznana Spółce na podstawie przepisów o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw jest elementem podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1, realizowanych dostaw ciepła dla określonych odbiorców, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

(...)

Pismem z 22 sierpnia 2023 r. (data wpływu 23 sierpnia 2023 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 2 sierpnia 2023 r. o sygn. 0111-KDSB1-1.440.265.1.WK Wnioskodawca udzielił następujących informacji:

(...)

Wyrównania wyliczane jako różnica pomiędzy aktualną ceną za dostawę ciepła (...), a średnią ceną wytwarzania ciepła z rekompensatą, (...).

Średnia cena wytwarzania ciepła z rekompensatą w tym przypadku jest ceną najkorzystniejszą dla odbiorcy, dlatego też jest zastosowana.

(...)

Wyrównania wyliczane zgodnie z art. 12a ust. 1 Ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.

Wniosek o wyrównania przygotowywany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 marca 2023 r. poz. 523 o wypłatę wyrównania, o którym mowa w art. 12a ust. 1 Ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.

Koszty ponoszone przez wnioskodawcę składające się na koszt dostawy ciepła wg poniższego wzoru:

(...)

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, w postanowieniu z dnia 19 października 2023 r. nr 0111-KDSB1-1.440.265.2023.2.WK tut. Organ wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 23 października 2023 r. Do dnia wydania niniejszej decyzji z prawa tego Strona nie skorzystała.

UZASADNIENIE sposobu zidentyfikowania świadczenia na potrzeby podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).

W świetle przepisu art. 2 pkt 6 ustawy - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są między innymi wszelkie postacie energii.

Oznacza to, że w przypadku wykonywania świadczeń, których przedmiotem jest energia (np. elektryczna, cieplna, gaz), na gruncie podatku od towarów i usług mamy do czynienia z dostawą towarów.

W świetle przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Przez usługę należy zatem rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Uwzględniając przywołane wyżej przepisy ustawy oraz mając na uwadze żądanie Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy mamy do czynienia ze świadczeniem usług, czy z dostawą towaru.

Jak wynika z opisu sprawy oraz załączonych dokumentów, Wnioskodawca dostarcza ciepło z kotłowni do obiektów odbiorcy na potrzeby centralnego ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Ustalanie pobranego przez odbiorcę ciepła dokonywane jest na podstawie wskazań urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego, tj. ciepłomierza, licznika, przepływomierza. Odczyty wskazań licznika dokonywane są cyklicznie (...). Wnioskodawca dostarczył energię cieplną w 2022 r. (...) do końcowych odbiorców. Do ww. dostawy energii otrzymał rekompensatę w 2023 r., którą uwzględnił w cenie energii cieplnej na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.

W złożonym na druku WIS-W (2) wniosku, Wnioskodawca w części D.1. w poz. 52 Przedmiot wniosku zaznaczył kwadrat nr 1 towar. Natomiast w poz. 54 klasyfikacja, według której mają być zaklasyfikowane towar lub usługa, Wnioskodawca zaznaczył kwadrat nr 3, tj. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku przedmiotem sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę była energia wykorzystywana na potrzeby centralnego ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Dla celów stosowania podatku od towarów i usług, sprzedaż tą w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę należy uznać za dostawę energii cieplnej, czyli dostawę towaru.

Ponadto, zaznaczyć należy, że w złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał m.in., że: Przedmiotem wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej jest ustalenie właściwej stawki podatku VAT dla rekompensaty otrzymanej w 2023 r. odnoszącej się do dostaw energii cieplnej w 2022 r.

Wyjaśnić zatem należy, że stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jednocześnie, zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1)

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 dyrektywy 2006/112/WE (Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej; Dz.Urz.UE nr OJ L 347, 11.12.2006, p. 1-118) podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną, lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z treści powołanych przepisów wynika, że otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1772), przedsiębiorstwom energetycznym, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2, stosującym średnią cenę wytwarzania ciepła z rekompensatą wobec odbiorców, o których mowa w art. 4 ust. 1, zwanym dalej "podmiotami uprawnionymi", przysługuje z tego tytułu rekompensata określona zgodnie z ust. 3, zwana dalej "rekompensatą".

Za energię cieplną, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 z późn. zm.), zwanej dalej Prawo energetyczne, uznaje się energię cieplną w wodzie gorącej, parze lub w innych nośnikach.

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, rekompensata przysługuje za okres od dnia 1 października 2022 r. do dnia 28 lutego 2023 r. i jest wypłacana podmiotowi uprawnionemu za każdy miesiąc kalendarzowy stosowania średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ww. ustawy, rekompensata dla danego źródła ciepła lub grupy źródeł ciepła przysługuje podmiotowi uprawnionemu w kwocie stanowiącej iloczyn różnicy średniej ceny wytwarzania ciepła i średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą oraz ilości sprzedanego ciepła dla odbiorców, o których mowa w art. 4 ust. 1, w miesięcznym okresie rozliczeniowym, powiększoną o podatek od towarów i usług. Rekompensata ma zatem charakter swego rodzaju dotacji, dopłaty do ceny ciepła stosowanej wobec odbiorców.

(...) potwierdzono, że przedmiotowa rekompensata stanowi element ceny, gdyż determinuje końcową cenę energii cieplnej dla określonych grup odbiorców końcowych, a zatem podlega opodatkowaniu VAT.

Wyjaśnić zatem należy, że w sytuacji, gdy podatnik w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze) wpływające bezpośrednio na cenę towaru lub usługi, dofinansowanie to stanowi składnik tej ceny. Dotacja "uzupełniając" podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru lub usługi jest opodatkowana według takiej stawki VAT jak czynność, której dotyczy. Przekładając powyższe na grunt analizowanej sprawy, stwierdzić należy, że rekompensatę, o której mowa we wniosku, należy opodatkować stawką VAT jaka była stosowana do dostawy tej energii, za dostawę której jest wypłacana rekompensata.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że przedmiotem opodatkowania jest towar, a zatem w niniejszej sprawie energia cieplna stanowi przedmiot opodatkowania, natomiast rekompensata stanowi dopłatę do ceny, która determinuje końcową cenę energii cieplnej. W konsekwencji, dla celów stosowania podatku od towarów i usług wskazać należy, że rekompensata nie może stanowić przedmiotu opodatkowania, a więc w analizowanej sprawie mamy do czynienia ze sprzedażą energii cieplnej, która to stanowi dostawę towaru.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi, lub towaru i/lub usługi, które razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (świadczenie kompleksowe) do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa bądź świadczenie kompleksowe spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

Na podstawie art. 146db pkt 2 ustawy - dodanym przez art. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 196), zmienionym przez art. 53 ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (Dz. U. z 2022 r. poz. 1488 z późn. zm.), a następnie przez art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180) - w okresie od dnia 1 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. dla energii cieplnej - stawka podatku wynosiła 5%.

Jak już wskazano w niniejszej decyzji - zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Równocześnie, w świetle art. 3 ustawy - Prawo energetyczne, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- energia - energię przetworzoną w dowolnej postaci (pkt 1);

- ciepło - energię cieplną w wodzie gorącej, parze lub w innych nośnikach (pkt 2);

- sprzedaż - bezpośrednią sprzedaż paliw lub energii przez podmiot zajmujący się ich wytwarzaniem lub odsprzedaż tych paliw lub energii przez podmiot zajmujący się ich obrotem; sprzedaż ta nie obejmuje derywatu elektroenergetycznego i derywatu gazowego oraz tankowania pojazdów sprężonym gazem ziemnym (CNG) oraz skroplonym gazem ziemnym (LNG) na stacjach gazu ziemnego i ładowania energią elektryczną w punktach ładowania (pkt 6a);

- przedsiębiorstwo energetyczne - podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie: wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji paliw albo energii lub obrotu nimi (pkt 12 lit. a).

Energia cieplna stanowi - na gruncie powołanego art. 2 pkt 6 ustawy - towar i jednocześnie jako towar nie jest wymieniona w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (tj. nie jest klasyfikowana w Nomenklaturze scalonej (CN) oraz w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)).

Uwzględniając ww. przepisy, opis sprawy oraz treść załączonych dokumentów, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z rekompensatą, która stanowi dopłatę do ceny energii cieplnej (towaru) wykorzystywanej na potrzeby centralnego ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Na podstawie art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

W myśl art. 146db pkt 2 ustawy - dodanym przez art. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 196), zmienionym przez art. 53 ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (Dz. U. z 2022 r. poz. 1488 z późn. zm.), a następnie przez art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180) - w okresie od dnia 1 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. dla energii cieplnej - stawka podatku wynosiła 5%.

Stosownie do postanowień art. 41 ust. 14a ustawy, w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania

Równocześnie stosownie do art. 14e ustawy, w przypadku:

1)

dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

2)

świadczenia usług telekomunikacyjnych,

3)

świadczenia usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy

- dla których wystawiono fakturę, a po wystawieniu tej faktury uległa zmianie stawka podatku w odniesieniu do okresów, do których odnoszą się płatności lub rozliczenia objęte tą fakturą, może być stosowana stawka podatku obowiązująca przed dniem zmiany stawki podatku, pod warunkiem że w pierwszej fakturze wystawianej po dniu zmiany stawki podatku, nie później jednak niż w ciągu 12 miesięcy od dnia zmiany stawki podatku, uwzględniona zostanie korekta rozliczenia objętego fakturą wystawioną przed dniem zmiany stawki podatku.

W tym miejscu ponownie należy wskazać, że w niniejszej sprawie Wnioskodawca dokonał dostawy energii cieplnej w 2022 r. (...). Za ww. dostawę otrzymał w 2023 r. rekompensatę, którą uwzględnił w cenie energii cieplnej na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę przytoczone przez Organ przepisy oraz fakt, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z energią cieplną dostarczoną przez Wnioskodawcę w 2022 r. (...), stwierdzić należy, że rekompensatę należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług jaka była przewidziana do dostawy tej energii w okresie od dnia 1 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r., tj. stawką VAT w wysokości 5% na podstawie art. 146db pkt 2 ustawy w związku z art. 41 ust. 14a ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji, które zostały dostarczone w okresie obowiązywania art. 146db pkt 2 ustawy, tj. od dnia 1 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r., za które otrzymano rekompensatę uwzględnioną w cenie energii cieplnej.

WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

W konsekwencji niniejsza WIS wydana dla towaru (energii cieplnej) dostarczonego przed dniem doręczenia WIS ma wyłącznie walor informacyjny.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl