0111-KDSB1-1.4019.23.2022.2.WK - Przesłanki opłaty od środków spożywczych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB1-1.4019.23.2022.2.WK Przesłanki opłaty od środków spożywczych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku uiszczenia opłaty od środków spożywczych od napoju zawierającego dodatek substancji słodzącej, w którym udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów wynosi poniżej 5 g/100 ml - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie opłaty od środków spożywczych. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 22 czerwca 2022 r. (data wpływu 24 czerwca 2022 r.), 8 lipca 2022 r. (data wpływu 11 lipca 2022 r.) oraz 12 sierpnia 2022 r. (data wpływu 16 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...)

Niegazowany napój (...). Zawiera substancję słodzącą. Zawartość cukru poniżej 5 gram/100 ml.

(...)

Według naszej opinii 20% soku (...) w napoju przy jednoczesnej zawartości cukru poniżej 5 g/100 ml stanowi zwolnienie z opłaty cukrowej.

(...)

Wniosek uzupełnili Państwo o następujące informacje:

1. Napój klasyfikowany jest:

11.07.19.0/ 2202 99 19

Napoje bezalkoholowe, niezawierające mleka, mlecznych produktów i tłuszczów z nich pochodzących (z wył. wody, soków owocowych lub warzywnych, piwa i napojów na bazie soi lub orzechów objętych działem 8, zbóż objętych działem 10 lub nasion objętych działem 12).

2. Napój zawiera cukry będące monosacharydami i disacharydami, substancje słodzące.

3. Zawartość cukrów wynosi (...) / 100 ml.

4. Będziemy producentem napoju.

5. Napoje będące przedmiotem wniosku są sprzedawane na rzecz kontrahentów prowadzących działalność hurtową, kontrahentów prowadzących działalność detaliczną oraz kontrahentów prowadzących działalność zarówno hurtową jak i detaliczną.

6. Sok (...) będący składnikiem napoju nie jest formalnie ujęty w Dyrektywie Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi jednakże odniesienia do (...) widnieją w odpowiednich międzynarodowych normach, w szczególności w normie Codex dotyczącej soków owocowych i nektarów (Codex Stan 247-2005), która została przyjęta przez Komisję Codex Alimentarius na dwudziestym ósmym posiedzeniu w dniach 4-9 lipca 2005 r. i kodeksie praktyki Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Soków Owocowych (AIJN). Wymieniona norma Codex określa w szczególności czynniki jakości oraz wymagania dotyczące etykietowania dla soków owocowych i podobnych produktów. Kodeks praktyki AIJN określa również czynniki jakości dla soków owocowych z koncentratu i jest wykorzystywany na poziomie międzynarodowym jako wzorzec odniesienia w samoregulacji branży soków owocowych.

We wspomnianej powyżej normie kodeksowej dotyczącej soków i nektarów owocowych (Codex Stan 247- 2005 General Standard for Fruit Juices and Nectars) zostały określone w załączniku wymagania w zakresie minimalnego poziomu w skali Brixa (...).

Ponadto w Kodeksie Praktyki AIJN (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Soków) w wersji z lutego 2020 r. również określono wymagania jakościowe dla (...). W przedmiotowym dokumencie wyjaśniono, że (...) jest otrzymywana, zgodnie z definicją podaną w Dyrektywie UE, ze zdrowych owoców za pomocą procesów mechanicznych i może być przetwarzana za pomocą procesów fizycznych. Wartości i komentarze w tych wytycznych oparte są na (...), bez dodatku jakichkolwiek dozwolonych składników i/lub dodatków, która wykazuje charakterystyczną barwę i smak danego "owocu".

W związku z powyższym stoimy na stanowisku, że (...) można traktować jako sok.

7. W oparciu o argumentację z punktu 6 zapis na etykiecie będzie brzmiał: sok (...) z zagęszczonego soku (20%).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy ww. napój powinien być zwolniony z opłaty cukrowej w związku z zawartością 20% soku (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

Według naszej opinii 20% soku (...) w napoju przy jednoczesnej zawartości cukru poniżej 5 g/100 ml stanowi zwolnienie z opłaty cukrowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608), zwanej dalej ustawą,

wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1) cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.Urz.UE.L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",

2) kofeiny lub tauryny - podlega opłacie.

Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy:

przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

W myśl art. 12b ust. 1 ustawy,

za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Natomiast zgodnie z art. 12b ust. 2 ustawy,

Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów:

(...)

5) w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju;

(...)

Stosownie do art. 12d ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1)

podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2)

zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Dodatkowo, jak wskazuje art. 12e ust. 3 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że będą Państwo producentem napoju (...), zawierającego w swoim składzie cukry będące monosacharydami i disacharydami oraz substancję słodzącą, o której mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008. Dodatkowo, udział masowy soku owocowego w napoju będzie wynosił 20% składu surowcowego, a zawartość cukrów będzie wynosiła (...)/100 ml. Napój będzie ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 11.

Państwa wątpliwość budzi czy ww. napój nie podlega opłacie od środków spożywczych.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że napój będący przedmiotem wniosku spełnia definicję napoju, o którym mowa w art. 12b ust. 1 ustawy. Napój ten jest ujęty w dziale 11 PKWiU oraz zawiera w swoim składzie dodatek substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 ustawy.

Natomiast powołany powyżej art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy stanowi, że opłacie od środków spożywczych nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju. Z kolei substancje słodzące, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008 należy traktować na równi z zawartością w napoju cukrów. W konsekwencji zawartość w napoju substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008 nie rodzi dodatkowego obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych.

Mając na uwadze powyższe istotne jest zatem ustalenie, czy napój będący przedmiotem wniosku, jest napojem z udziałem masowym soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynoszącym nie mniej niż 20% składu surowcowego.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego składnikiem napoju jest (...). Zawartość soku po odtworzeniu odpowiada 20% zawartości (...) w gotowym napoju.

(...)

W Kodeksie Praktyki AIJN (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Soków) w wersji z lutego 2020 r. wyjaśniono, że (...) jest otrzymywana, zgodnie z definicją podaną w Dyrektywie Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. U.UE.L.2002.10.58 z późn. zm.), zwanej dalej dyrektywą sokową, ze zdrowych owoców za pomocą procesów mechanicznych i może być przetwarzana za pomocą procesów fizycznych.

Kodeks AIJN wyjaśnia, że (...) co zostało przyjęte jako dopuszczalne przez organy ustawodawcze".

Opracowane przez AIJN Wartości Referencyjne dla soku (...) włączono do Kodeksu Praktyki AIJN do oceny jakości i autentyczności soków i nektarów.

Biorąc pod uwagę powyższe (...) stanowi sok owocowy, spełniający warunki dyrektywy sokowej.

W świetle powyższego oraz przytoczonych przepisów ustawy z tytułu wprowadzenia na rynek krajowy napoju, zawierającego dodatek substancji słodzącej, w którym udział masowy soku owocowego (...) wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, a zawartość cukrów wynosi poniżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju, nie będziecie Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku uiszczenia opłaty od środków spożywczych dla napoju, zawierającego dodatek substancji słodzącej, w którym udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, a zawartość cukrów wynosi poniżej 5 g/100 ml - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl