0111-KDIB4.4015.129.2017.3.BJ - Zasiedzenie nieruchomości przez stowarzyszenie a PSD.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB4.4015.129.2017.3.BJ Zasiedzenie nieruchomości przez stowarzyszenie a PSD.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 sierpnia 2017 r. (data wpływu - 4 września 2017 r.), uzupełnionym 14 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zasiedzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zasiedzenia.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 24 października 2017 r. znak: 0111-KDIB4.4015.129.2017.2.BJ, 0111-KDIB2-3.4010.67.2017.2.PB wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 14 listopada 2017 r. poprzez przesłanie pełnomocnictwa do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 28 czerwca 2017 r. Sąd Rejonowy Wydział Cywilny stwierdził postanowieniem, że Ochotnicza Straż Pożarna (Wnioskodawca) nabyła przez zasiedzenie - z dniem 1 stycznia 1985 r. - własność nieruchomości położonej w S. (działkę o powierzchni 0,0335 ha). Postanowienie Sądu Rejonowego uprawomocniło się z dniem 20 lipca 2017 r.

Wnioskodawca posiada status stowarzyszenia. Działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1988 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Wnioskodawca posiada status stowarzyszenia lecz nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest organizacją pożytku publicznego.

Nabyta przez zasiedzenie nieruchomość jest zabudowana budynkiem - remizą strażacką, która została wybudowana ze środków pochodzących z dotacji celowych z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej i Krajowego Systemu Ratownictwa Gaśniczego oraz ze środków od prywatnych przedsiębiorców.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy stowarzyszenie jako ułomna osoba prawna podlega z tytułu nabycia nieruchomości przez zasiedzenie podatkowi od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega on obowiązkowi i nie jest podatnikiem podatku od spadków i darowizn z tytułu nabycia nieruchomości przez zasiedzenie, ponieważ nie jest osobą fizyczną (a ułomną osobą prawną).

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji Organ przywołał tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2017 r. poz. 833, z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem zasiedzenia.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zakres podmiotowy ustawy o podatku od spadków i darowizn należy stwierdzić, że Wnioskodawca - posiadający status stowarzyszenia - wyłączony jest z zakresu jej stosowania, a co za tym idzie, nie ma obowiązku zapłaty podatku od spadków i darowizn z tytułu nabycia nieruchomości przez zasiedzenie. Z przywołanego powyżej art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika wprost, że podatkiem od spadków i darowizn opodatkowane jest nabycie własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wyłącznie przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl