0111-KDIB4.4014.52.2017.2.MD - PCC od podziału spółki przez wydzielenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB4.4014.52.2017.2.MD PCC od podziału spółki przez wydzielenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 3 kwietnia 2017 r. (data wpływu - 3 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym 29 maja 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania podziału spółki przez wydzielenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania podziału spółki przez wydzielenie.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym, w piśmie z 29 maja 2017 r., znak: 0111-KDIB4.4014.52.2017.1.MD wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 29 maja 2017 r.

We wniosku złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Pana X;

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Panią Y

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcy (Zainteresowani) występują przy niniejszym wniosku w imieniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka 2), która powstanie z podziału przez wydzielenie innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka 1), która z kolei powstanie z przekształcenia C. spółka jawna (dalej: Spółka jawna) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 551 Kodeksu spółek handlowych. Wnioskodawcy są jedynymi wspólnikami Spółki jawnej. Wnioskodawcy będą wspólnikami Spółki 2.

Planowane jest przekształcenie Spółki jawnej w Spółkę 1. Przekształcenie nastąpi w trybie art. 551 Kodeksu spółek handlowych. Następnie, zostanie dokonany podział Spółki 1. Podział zostanie dokonany przez wydzielenie części majątku Spółki 1 w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych do innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka 2). Wnioskodawcy w związku z podziałem obejmą udziały w Spółce 2. Wnioskodawcom nie zostaną przyznane dopłaty w związku z podziałem. W związku z podziałem udziały Wnioskodawców w Spółce 1 zostaną w części umorzone i zostanie obniżony kapitał zakładowy Spółki 1.

W uzupełnieniu wniosku, Zainteresowani wskazali, że Spółka 2, która ma powstać z podziału przez wydzielenie, jeszcze nie istnieje. Wnioskodawcy będą podmiotami tworzącymi Spółkę 2. W uzupełnieniu podano także nazwę spółki i adres jej siedziby.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisana powyżej czynność podziału przez wydzielenie, w wyniku której na Spółkę 2 zostanie przeniesiona część majątku Spółki 1, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, planowana czynność podziału przez wydzielenie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223, z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

1.

przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania (winno być: przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania);

2.

przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

3.

przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego (winno być: przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej);

4.

przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

a.

rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

b.

siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

- także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578, z późn. zm.) podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Jak już wcześniej wskazano, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikują się zatem podziały spółek.

Również w uzasadnieniu do projektu ustawy, którą 1 stycznia 2009 r. wprowadzono zmiany w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania czynności podziału przez wydzielenie i dostosowano jej zapisy z zapisami dyrektywy Rady nr 2008/7/WE z 12 lutego 2008 r. (uzasadnienie projektu ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, druk nr 748 Sejmu RP VI Kadencji) czytamy: "(...) w zakresie opodatkowania spółek kapitałowych wprowadzono zmiany dotyczące katalogu czynności uznawanych za zmianę umowy spółki kapitałowej dla celów opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w tym zniesienie opodatkowania podziału spółek jako czynności restrukturyzacyjnych w świetle dyrektywy."

Ustawodawca w projekcie ustawy nowelizującej stwierdził, że czynność zwiększenia kapitału zakładowego spółki przejmującej majątek w wyniku podziału nie może podlegać opodatkowaniu z dwóch powodów:

* naruszałoby to zasadę jednokrotnego pobierania podatku od czynności cywilnoprawnych od transakcji kapitałowych; podatek pobierany byłby bowiem pierwszy raz w momencie zawiązania spółki dzielonej (lub podwyższenia jej kapitału zakładowego), drugi raz - w momencie podziału tej spółki (gdzie podatnikiem byłaby spółka przejmująca);

* naruszałoby to wprost określoną w dyrektywie 2006/7/WE zasadę braku opodatkowania transakcji podziału spółek kapitałowych.

Za powyższym wnioskiem przemawia również wykładnia systemowa, wynikająca z przyjętej przez ustawodawcę systematyki ustawy - Kodeks spółek handlowych. Podział, jako odrębny rodzaj czynności prawnych, został w ww. ustawie wyraźnie opisany w przepisach Działu II "Podział spółek", Tytułu IV "Łączenie, podział i przekształcenie spółek", podczas gdy łączenie spółek zostało opisane w Dziale I tego tytułu, a przekształcenia spółek w Dziale III tegoż samego tytułu. Odrębne traktowanie czynności prawnej, jaką jest podział spółki, od czynności prawnych polegających na łączeniu i przekształceniu wyraźnie wskazuje, że intencją ustawodawcy było wyłączenie podziału z katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej zdarzenie przyszłe, zacytowane przepisy oraz uzasadnienie ustawodawcy do projektu ustawy nowelizującej ustawę o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy stwierdzić, iż czynność podziału przez wydzielenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym transakcja podziału przez wydzielenie Spółki 1, a także przeniesienie w wyniku tego podziału części składników majątkowych i niemajątkowych (w tym zobowiązań) Spółki 1 na Spółkę 2, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, mimo że transakcja ta będzie wiązała się z zawarciem umowy Spółki 2 oraz utworzeniem kapitału zakładowego tej spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do powołanego art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl