0111-KDIB4.4014.380.2019.5.PM - Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB4.4014.380.2019.5.PM Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 4 września 2019 r. (data wpływu - 25 września 2019 r.), uzupełnionym 20 i 25 listopada 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży:

* w części mającej za przedmiot działkę gruntu wraz z budynkiem przemysłowym - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej hali namiotowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych w piśmie z 18 listopada 2019 r. znak: 0114-KDIP1-3.4012.490.2019.3.MK, 0111-KDIB4.4014.380.2019.4.PM wezwano Zainteresowanych do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 20 i 25 listopada 2019 r.

We wniosku złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania: A. sp. z o.o. (Sprzedający);

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: B. sp. z o.o. (Kupujący)

przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowany będący stroną postępowania - spółka z o.o. (dalej: Sprzedający) z siedzibą w Ś. oraz Zainteresowany niebędący stroną postępowania - inna sp. z o.o. (dalej: Kupujący) z siedzibą w Ś. są stronami transakcji sprzedaży nieruchomości z 30 grudnia 2016 r.

Przedmiot transakcji stanowi działka gruntu o obszarze 0,4660 ha, zabudowana budynkiem przemysłowym, a także znajdującą się na niej halą namiotową o konstrukcji stalowej (która pełni rolę magazynową o powierzchni użytkowej 241,20 m.kw.) - położona w Ś. (na terenach przeznaczonych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania dla kategorii terenów produkcyjno-składowych PS), dla której prowadzona jest księga wieczysta.

Sprzedający nabył nieruchomość 14 października 2005 r. (akt notarialny z 14 października 2005 r.). W ciągu 5 lat przed sprzedażą nakłady na nieruchomość nie przekroczyły 30% jej wartości.

Pierwotnie kupującym nieruchomość miała być spółka C. sp. z o.o., która złożyła ze sprzedającym stosowne oświadczenie z 14 kwietnia 2016 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. o wyborze opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług, a następnie przystąpiła do aktu notarialnego przedwstępnej umowy sprzedaży zawartej 17 maja 2016 r.

Zmiana po stronie nabywcy nieruchomości - z C. sp. z o.o. na Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania - nastąpiła 30 grudnia 2016 r. na podstawie zawartego "Porozumienia o wstąpieniu w ogół praw i obowiązków nabywcy".

Nowy nabywca nieruchomości, tj. spółka z o.o. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) została zawiązana 7 listopada 2016 r. Podmiot zarejestrowano w rejestrze przedsiębiorców 27 grudnia 2016 r., a dnia 28 grudnia 2016 r. spółka złożyła w Urzędzie Skarbowym w Ś. zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, zgodnie z którym od dnia 29 grudnia 2019 r. (winno być: 29 grudnia 2016 r.) miała być podatnikiem podatku od towarów i usług. Następnie w dniu 29 grudnia 2016 r. w Urzędzie Skarbowym w Ś. strony transakcji złożyły "oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości zabudowanej", położonej w Ś. (rezygnując ze zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Zainteresowany będący stroną postępowania - jako strona sprzedająca - przystąpił do aktu notarialnego w dniu 30 grudnia 2016 r., mocą którego Zainteresowany niebędący stroną postępowania - jako strona kupująca - nabył nieruchomość położoną w Ś. za kwotę 1 199 250 zł (transakcja była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, podatek od towarów i usług wyniósł 224 250 zł). Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa Zainteresowany niebędący stroną postępowania dopełnił wszystkich czynności, które uprawniały go do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupem przedmiotowej nieruchomości.

W dniu 16 stycznia 2017 r. Zainteresowanemu niebędący stroną postępowania doręczono zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ś. z 10 stycznia 2017 r., informujące o odmowie rejestracji go jako czynnego od towarów i usług, co było warunkiem zastosowania opodatkowania czynności sprzedaży.

W zawiadomieniu nie wskazano żadnych okoliczności ani dowodów świadczących, że stan faktyczny odbiega od danych ujawnionych przez Spółkę, a wobec braku możliwości odwołania, Spółka utraciła możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do Organu 25 listopada 2019 r. wynika ponadto, że Zainteresowani planują zmianę postanowień aktu notarialnego z 30 grudnia 2016 r., poprzez skorygowanie ustalonej w nim ceny nabycia nieruchomości, określonej jako cena brutto (łącznie z podatkiem od towarów i usług), ponieważ faktyczną wolą Stron i ustaloną ceną sprzedaży miała być kwota netto. W związku z powyższym § 5 umowy sprzedaży nieruchomości otrzyma brzmienie: Cenę w kwocie netto strony ustaliły na łączną kwotę 975 000 zł, co wobec zwolnienia z podatku od towarów i usług jest ceną brutto, w tym:

* cena netto za nieruchomość zabudowaną na kwotę 965 000 zł, w tym za działkę gruntu w kwocie netto 383 740 zł, a za budynek przemysłowy w kwocie netto 581 260 zł,

* cena netto za halę namiotową znajdującą się na przedmiotowej nieruchomości na kwotę 10 000 zł.

Sprzedający oświadcza, że z tytułu dokonania tej czynności Sprzedający jest zwolniony z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, i w konsekwencji

* Sprzedający nieruchomość (Zainteresowany będący stroną postępowania) wystawi fakturę korygującą, zgodnie z postanowieniami art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług i wystąpi o zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług, a następnie

* Nabywca nieruchomości (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) zapłaci z tytułu nabycia podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości rynkowej nieruchomości - art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) i art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych;

* wskazana we wniosku hala namiotowa o konstrukcji stalowej (która pełni rolę magazynową o powierzchni użytkowej 241,20 m2) nie jest trwale z gruntem związana i nie stanowi części budynku trwale związanego z gruntem - stanowi rzecz ruchomą,

* Zainteresowany będący stroną postępowania jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 14 października 2005 r.,

* nabycie przedmiotowej nieruchomości było zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym podatek naliczony nie wystąpił (akt notarialny zakupu nieruchomości),

* hala namiotowa stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,

* Zainteresowany będący stroną postępowania wykorzystywał budynek przemysłowy i halę namiotową do działalności gospodarczej od 30 czerwca 2006 r. W dniu 18 listopada 2010 r. zawarł umowę najmu tych obiektów ze spółką C. sp. z o.o. Umowa obowiązywała do momentu zbycia na rzecz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania,

* W okresie od czerwca 2006 r. do listopada 2010 r. Zainteresowany będący stroną postępowania wykorzystywał nieruchomość do czynności niepodlegających opodatkowaniu w kraju, polegających na wykonywaniu usług na powierzonym materiale dla kontrahentów ze Szwecji. Od 18 listopada 2010 r. do 30 grudnia 2016 r., budynek i hala namiotowa były wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ponieważ były wynajmowane spółce C. sp. z o.o.

W związku z powyższym opisem zadano (po przeformułowaniu) m.in. następujące pytanie:

W związku z planowaną przez Strony transakcji zmianą postanowień aktu notarialnego z 30 grudnia 2016 r., poprzez skorygowanie ustalonej w nim ceny nabycia nieruchomości, określonej jako cena brutto (łącznie z podatkiem od towarów i usług) i ustalenie ceny sprzedaży w kwocie netto (biorąc pod uwagę, że w dniu zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości Nabywca nie był podatnikiem podatku od towarów i usług) - czy na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych - Kupujący nieruchomość i jednocześnie Zainteresowany niebędący stroną postępowania, będzie obowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości rynkowej nieruchomości (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) i art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych)? (Pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku nr 2).

Zdaniem Zainteresowanych (po przeformułowaniu własnego stanowiska zawartego we wniosku), zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i planowaną realizacją zdarzenia przyszłego - polegającego na opisanej zmianie postanowień aktu notarialnego z 30 grudnia 2016 r., poprzez skorygowanie ustalonej w nim ceny nabycia nieruchomości, określonej jako cena brutto (łącznie z podatkiem od towarów i usług) i ustalenie ceny sprzedaży w kwocie netto - na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych - Nabywca nieruchomości i jednocześnie Zainteresowany niebędący stroną postępowania, będzie obowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości rynkowej nieruchomości (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) i art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - interpretacja indywidualna z 28 listopada 2019 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.490.2019.4.MK.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W świetle art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b.

innych praw majątkowych - 1%.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika, oraz przypadków, o których mowa w ust. 1a. Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, iż wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania - spółka z o.o. (Sprzedający) oraz Zainteresowany niebędący stroną postępowania - inna sp. z o.o. (Kupujący) są stronami transakcji sprzedaży nieruchomości z 30 grudnia 2016 r. Przedmiot transakcji stanowi działka gruntu o obszarze 0,4660 ha, zabudowana budynkiem przemysłowym, a także znajdująca się na niej hala namiotowa o konstrukcji stalowej (która pełni rolę magazynową o powierzchni użytkowej 241,20 m.kw.) - położona w Ś. Nabywca nieruchomości (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) złożył w Urzędzie Skarbowym w Ś. zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, zgodnie z którym od dnia 29 grudnia 2016 r. miał być podatnikiem podatku od towarów i usług. Następnie w dniu 29 grudnia 2016 r. w Urzędzie Skarbowym w Ś. strony transakcji złożyły "oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości zabudowanej", położonej w Ś. (rezygnując ze zwolnienia od podatku od towarów i usług). Zainteresowany będący stroną postępowania - jako strona sprzedająca - przystąpił do aktu notarialnego w dniu 30 grudnia 2016 r., mocą którego Zainteresowany niebędący stroną postępowania - jako strona kupująca - nabył nieruchomość położoną w Ś. za kwotę 1 199 250 zł (transakcja była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, podatek od towarów i usług wyniósł 224 250 zł). Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa Zainteresowany niebędący stroną postępowania dopełnił wszystkich czynności, które uprawniały go do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupem przedmiotowej nieruchomości. W dniu 16 stycznia 2017 r. Zainteresowanemu niebędący stroną postępowania doręczono zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ś. z 10 stycznia 2017 r., informujące o odmowie rejestracji go jako czynnego od towarów i usług, co było warunkiem zastosowania opodatkowania czynności sprzedaży.

Zainteresowani planują zmianę postanowień aktu notarialnego z 30 grudnia 2016 r., poprzez skorygowanie ustalonej w nim ceny nabycia nieruchomości, określonej jako cena brutto (łącznie z podatkiem od towarów i usług), ponieważ faktyczną wolą Stron i ustaloną ceną sprzedaży miała być kwota netto. W związku z powyższym cenę w kwocie netto strony ustaliły na łączną kwotę 975 000 zł, co wobec zwolnienia z podatku od towarów i usług jest ceną brutto, w tym:

* cena netto za nieruchomość zabudowaną na kwotę 965 000 zł, w tym za działkę gruntu w kwocie netto 383 740 zł, a za budynek przemysłowy w kwocie netto 581 260 zł,

* cena netto za halę namiotową znajdującą się na przedmiotowej nieruchomości na kwotę 10 000 zł.

Sprzedający oświadcza, że z tytułu dokonania tej czynności Sprzedający jest zwolniony z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług w konsekwencji Sprzedający nieruchomość (Zainteresowany będący stroną postępowania) wystawi fakturę korygującą, zgodnie z postanowieniami art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług i wystąpi o zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług a następnie Nabywca nieruchomości (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) zapłaci z tytułu nabycia podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości rynkowej nieruchomości - art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) i art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wskazana we wniosku hala namiotowa o konstrukcji stalowej (która pełni rolę magazynową o powierzchni użytkowej 241,20 m2) nie jest trwale z gruntem związana i nie stanowi części budynku trwale związanego z gruntem - stanowi rzecz ruchomą; hala namiotowa stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane.

W związku z powyższym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży zabudowanej działki gruntu, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja sprzedaży - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia transakcji sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jak wynika z wydanej 28 listopada 2019 r. interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług znak: 0114-KDIP1-3.4012.490.2019.4.MK, z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że sprzedający był i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast kupujący na dzień zawarcia umowy sprzedaży (30 grudnia 2016 r.) nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie złożone oświadczenie nie mogło wywołać skutków prawnych. Natomiast brak przesłanek do opodatkowania transakcji w związku z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy spowodował, że transakcja sprzedaży nieruchomości korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, iż umowa sprzedaży w części mającej za przedmiot nieruchomość w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145), a więc w odniesieniu do działki gruntu wraz budynkiem przemysłowym podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i nie korzysta tym samym z wyłączenia z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z treści opisanego stanu faktycznego wynika bowiem jednoznacznie, że mimo wyrażenia przez Zainteresowanych woli opodatkowania zawartej umowy sprzedaży podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki tego podatku (złożenia "oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości zabudowanej" do właściwego naczelnika urzędu skarbowego), z uwagi na odmowę rejestracji Kupującego jako podatnika podatku od towarów i usług czynnego (a tym samym niedotrzymanie warunku umożliwiającego opodatkowania podatkiem od towarów i usług) - zawarta umowa sprzedaży de facto była zwolniona z podatku od towarów i usług (bez możliwości rezygnacji z tego zwolnienia).

Zgodnie z powyższym, Kupujący (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) zobowiązany był zatem do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości rynkowej nabytej nieruchomości w związku z dokonaną czynnością.

Wobec powyższego w części umowy sprzedaży mającej za przedmiot działkę gruntu wraz budynkiem przemysłowym (stanowiącą nieruchomość w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego) stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Z treści uzupełnienia wniosku wynika ponadto, że na nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży znajduje się również hala namiotowa o konstrukcji stalowej (która pełni rolę magazynową o powierzchni użytkowej 241,20 m2), a która to nie jest trwale związana z gruntem i nie stanowi części budynku trwale związanego z gruntem - stanowiąc tym samym rzecz ruchomą w rozumieniu przepisów ustawy - Kodeks cywilny.

Z uwagi na powyższe zauważyć należy, iż z treści art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że w przypadku gdy przedmiot umowy sprzedaży nie obejmuje wyjątków w nim wprost wskazanych (a więc gdy przedmiotem umowy sprzedaży nie jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach, jak również udziały i akcje w spółkach handlowych), to w przypadku gdy przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania danej czynności jest zwolniona od podatku od towarów i usług, to czynność taka korzysta z wyłączenia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zatem w części umowy sprzedaży, której przedmiot obejmuje rzeczy ruchome (w analizowanej sprawie jest to hala namiotowa), zastosowanie znajdzie wyłączenie z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym w części dotyczącej umowy sprzedaży hali namiotowej (stanowiącej rzecz ruchomą w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego) stanowisko Zainteresowanych należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl