0111-KDIB3-3.4013.91.201.1.PK - Podatek od gier hazardowych - podstawa opodatkowania w zakładach wzajemnych polegających na odgadywaniu zdarzeń wirtualnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.91.201.1.PK Podatek od gier hazardowych - podstawa opodatkowania w zakładach wzajemnych polegających na odgadywaniu zdarzeń wirtualnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2017 r. (data wpływu 24 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie określenia podstawy opodatkowania w zakładach wzajemnych polegających na odgadywaniu zdarzeń wirtualnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie określenia podstawy opodatkowania w zakładach wzajemnych polegających na odgadywaniu zdarzeń wirtualnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie urządzania zakładów wzajemnych - bukmacherskich przez internet na podstawie posiadanego zezwolenia z dnia 4 maja 2016 r. wydanego zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 165 z późn. zm.) dalej zwaną "ustawa hazardowa".

W ramach wykonywanej działalności Spółka przyjmuje zakłady wzajemne na odgadywanie zaistnienia zdarzeń wirtualnych dotyczących sportowego współzawodnictwa ludzi i zwierząt, w których uczestnicy (gracze) wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między Spółką a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej.

Zakłady wirtualne obejmują współzawodnictwo sportowe ludzi w piłce nożnej, koszykówce, tenisie oraz współzawodnictwo sportowe zwierząt w wyścigach konnych, wyścigach psów.

Zgodnie z regulaminem zakłady typu wirtualnego oznaczają generowane komputerowo zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt. Ponadto z regulaminu wynika, że rozpoczęcie i zakończenie zdarzenia wirtualnego objętego zakładem następuje zawsze w tym samym czasie dla wszystkich uczestników zawierających zakład na to samo zdarzenie wirtualne.

Uczestnik zakładu nie może dokonywać sprawdzenia wyniku obstawianego zdarzenia przed upływem jego zakończenia który został określony przez Spółkę. Wynik zdarzeń sportów wirtualnych są udostępniane wszystkim uczestnikom obstawiającym zdarzenie w tym samym czasie.

Spółka do wpłaconych stawek przez uczestników zakładów wirtualnych stosuje stawkę podatku od gier w wysokości 12%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku przyjmowania zakładów bukmacherskich na wirtualne zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa zwierząt stawka podatku od gier wynosi 2,5% podstawy opodatkowania ?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 2 ust. 2 ustawy hazardowej zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

1.

wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory,

2.

zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.

Poza tym przepisy ustawy hazardowej definiują pojęcie zdarzeń wirtualnych. Jak wynika z art. 2 ust. 2a ustawy hazardowej zdarzenia wirtualne to generowane komputerowo zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt.

W związku z tym zdarzenia wirtualne obejmują swoim zakresem zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa ludzi a także i zwierząt.

Stawki podatku od gier zostały określone w art. 74 ustawy hazardowej. Z przepisu tego wynika, że stawka podatku od gier dla zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielanych wyłącznie na ich urządzanie wynosi 2,5%. Natomiast stawka podatku od gier dla pozostałych zakładów wzajemnych wynosi 12%.

W związku z powyższym przepis art. 74 ustawy hazardowej określa dwie stawki podatku od gier przy zakładach wzajemnych tj. 2,5% i 12%. Stawka 2,5% ma zastosowanie jedynie do zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielanych na ich urządzanie.

Zdaniem Spółki do zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielanych na ich urządzanie należy zaliczyć także zakłady na zdarzenia wirtualne dotyczące sportowego współzawodnictwa zwierząt, co wynika z pojęcia zdarzeń wirtualnych w świetle art. 2 ust. 2a ustawy hazardowej. Dla zakładów na wirtualne zdarzenia także jest konieczne posiadanie zezwolenie na ich urządzanie. Z powołanego przepisu nie wynika, aby jego zakres obejmował tylko rzeczywiste zdarzenia na sportowe współzawodnictwo zwierząt np. urządzanie wyścigów psów na torze dla biegaczy sportowych.

Spółka prowadzi zakłady bukmacherskie na podstawie posiadanego zezwolenia dotyczącego przyjmowania zakładów na zdarzenia wirtualne. W związku z tym warunek do zastosowania stawki podatku od gier w wysokości 2,5% będzie spełniony.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że zakłady bukmacherskie na zdarzenia wirtualne dotyczące sportowego współzawodnictwa zwierząt podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier w wysokości 2,5% na podstawie art. 74 pkt 6 ustawy hazardowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach regulują przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 165 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", o czym stanowi art. 1 ust. 1 tej ustawy.

Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach (art. 1 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

1.

wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;

2.

zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.

W art. 2a ustawy zdefiniowano "zdarzenia wirtualne" przez, które rozumie się generowane komputerowo zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt.

Stosownie do art. 73 ust. 1 pkt 4 ustawy podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek.

Zgodnie z art. 74 pkt 6 i 7 ustawy stawka podatku od gier wynosi dla:

* zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielanych wyłącznie na ich urządzanie - 2,5%;

* zakładów wzajemnych innych niż wymienione powyżej - 12%.

W ww. przepisie dla zakładów wzajemnych ustalono dwie stawki podatku tj. w wysokości 2,5% na sportowe współzawodnictwo zwierząt i w wysokości 12% na pozostałe współzawodnictwo lub zdarzenia w tym zdarzenia wirtualne. Niższa z ww. stawek została przewidziana dla ściśle określonych zakładów, które polegają na typowaniu wyników sportowego współzawodnictwa zwierząt. Co więcej, aby zastosować 2,5% stawkę podatku konieczne jest spełnienie warunku formalnego, mianowicie konieczne jest aby zakłady te były zawierane na podstawie zezwolenia udzielonego wyłącznie na urządzanie tych zakładów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości opodatkowania stawką 2,5% zakładów wzajemnych na wirtualne zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa zwierząt.

Zatem aby odpowiedzieć na postawione pytanie należy rozstrzygnąć, czy zakłady na wirtualne zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa zwierząt są zakładami o których mowa w art. 74 pkt 6 ustawy.

W związku z brakiem legalnej definicji pojęcia "sportowego współzawodnictwa zwierząt" należy odczytać jego potocznie rozumienie. Zgodnie internetowym słownikiem języka polskiego PWN przez:

* sport rozumie się ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników,

* współzawodnictwo rozumie się ubieganie się kilku osób lub grup o pierwszeństwo w czymś lub o zdobycie czegoś,

* zwierzę rozumie się każde żywe stworzenie z wyjątkiem człowieka.

Mając powyższe na uwadze można stwierdzić, że zakładami o których mowa w art. 74 pkt 6 ustawy, są zakłady które polegają na odgadnięciu wyników osiąganych przez (żywe) zwierzęta w wyniku ich rywalizacji.

Poza tym, aby te zakłady były opodatkowane 2,5% stawką podatku konieczne jest aby urządzający te zakłady legitymizował się zezwoleniem wydanym przez Ministra Finansów w formie decyzji, w której zezwolono mu urządzanie właśnie tych zakładów.

Przechodząc natomiast do zdarzeń wirtualny można na wstępie wskazać, że w tym przypadku przedmiotem zakładów nie są wydarzenia sportowe rozgrywane w czasie rzeczywistym pomiędzy ludźmi lub zwierzętami, lecz (najczęściej) animacje komputerowe przedstawiające wirtualne spotkania dotyczące dyscyplin sportowych np.: piłki nożnej, żużla, wyścigów samochodowych, wyścigów konnych, wyścigów konnych z przeszkodami, wyścigów chartów, wyścigów chartów z przeszkodami. Przebieg tych animacji oraz ich wynik jest generowany przez oprogramowanie do sportów wirtualnych, zainstalowane na serwerze, który winien być niezależny i niedostępny dla operatora zakładów. Wyniki wydarzenia sportowego mają być generowane w chwili rozpoczęcia danego wydarzenia i nie powinny być znane bukmacherowi. Zastosowane oprogramowanie generuje wirtualne zdarzenia i wyniki tych zdarzeń. Przy generowaniu wyniku generator może uwzględnić ustawiony przez bukmachera procent zysku.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicję legalną "zdarzeń wirtualnych", które mogą być przedmiotem zakładów wzajemnych. Odczytując ta definicje należy wziąć pod uwagę pełną jej treść, która mówi że są to generowane komputerowo zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt.

Z definicji tej wynika, że zdarzenia wirtualne polega na pewnej komputerowej "symulacji" współzawodnictwa ludzi lub zwierząt ale która sama w sobie takim współzawodnictwem nie jest. Zatem w przypadku zakładów na zdarzenia wirtualne przedmiotem zakładu nie są zdarzenia sportowe współzawodnictwa zwierząt - o których mowa w kontekście zastosowania 2,5% stawki podatku - lub ludzi lecz generowane komputerowo zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie urządzania zakładów wzajemnych - bukmacherskich przez internet na podstawie posiadanego zezwolenia. W ramach wykonywanej działalności Spółka przyjmuje zakłady wzajemne na odgadywanie zaistnienia zdarzeń wirtualnych dotyczących sportowego współzawodnictwa ludzi i zwierząt, w których uczestnicy (gracze) wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między Spółką a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej. Zakłady wirtualne obejmują współzawodnictwo sportowe ludzi w piłce nożnej, koszykówce, tenisie oraz współzawodnictwo sportowe zwierząt w wyścigach konnych, wyścigach psów. Zgodnie z regulaminem zakłady typu wirtualnego oznaczają generowane komputerowo zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt.

Przenosząc powyższe na grunt analizowanych przepisów należy stwierdzić, że dla zakładów na wirtualne zdarzenia dotyczące sportowego współzawodnictwa zwierząt, które zawiera Wnioskodawca z graczami nie znajdzie zastosowania stawka 2,5%. Jak wskazano powyżej stawka ta ma zastosowanie wyłącznie do sportowego współzawodnictwa zwierząt, a nie do zdarzeń wirtualnych, które dotyczą sportowego współzawodnictwa zwierząt. Zatem, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, zdarzenia wirtualne nie podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 2,5% na podstawie art. 74 pkt 6 ustawy.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że Wnioskodawca nie posiada zezwolenia udzielonego wyłącznie na urządzanie zakładów wzajemnych w zakresie sportowego współzawodnictwa zwierząt. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności bukmacherskiej przez internet, które obejmuje również pozwolenie na przyjmowanie zakładów na zdarzenia wirtualne. Zatem pomijając fakt, że zakłady na zdarzenia wirtualne, które dotyczą sportowego współzawodnictwa zwierząt nie są tymi o których mowa w art. 74 pkt 6 ustawy, to z wniosku nie wynika aby Wnioskodawca spełnił warunki formalne do zastosowania stawki 2,5% w przypadku zawierania zakładów na sportowego współzawodnictwa zwierząt.

W konsekwencji należy stwierdzić, że zakłady na zdarzenia wirtualne, które dotyczą sportowego współzawodnictwa zwierząt podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 12%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl