0111-KDIB3-3.4013.73.2022.1.MK - Brak opodatkowania akcyzą wodoru przeznaczonego do wykorzystania w ogniwach paliwowych pojazdów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.73.2022.1.MK Brak opodatkowania akcyzą wodoru przeznaczonego do wykorzystania w ogniwach paliwowych pojazdów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie opodatkowania akcyzą wodoru przeznaczonego do wykorzystania w ogniwach paliwowych pojazdów, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący opodatkowania akcyzą wodoru przeznaczonego do wykorzystania w ogniwach paliwowych pojazdów. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

(...) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest podatnikiem podatku akcyzowego. Działalność biznesowa Spółki koncentruje się na produkcji energii elektrycznej.

Uwzględniając potencjał rozwoju paliw wodorowych i możliwości w zakresie wykorzystania wodoru do napędu pojazdów Spółka planuje rozpoczęcie działalności polegającej na sprzedaży wodoru o kodzie CN 2804 10 00. Wodór ten będzie pozyskiwany przez Spółkę od zewnętrznych dostawców lub producenta wodoru należącego do grupy kapitałowej.

Prawdopodobne jest, że zakupiony wodór paliwowy będzie następnie sprzedawany, w szczególności do miejskiej spółki zajmującej się transportem publicznym, celem wykorzystania go jako paliwo napędzające ogniwa paliwowe.

W oparciu o aktualną wiedzę Spółki wodór będzie wykorzystywany w ogniwach paliwowych, nazywanych również wodorowymi. Ogniwa paliwowe są urządzeniami, które dzięki przemianie chemicznej wodoru i tlenu pozwalają na produkcję energii elektrycznej, zasilającej pojazd.

Zasada działania ogniw polega na reakcji chemicznej wodoru z tlenem, podczas której powstaje energia i ciepło, a jedynym produktem ubocznym jest woda. W pojazdach samochodowych proces zaczyna się od doprowadzenia wodoru z wysokociśnieniowego zbiornika do ogniwa. Równolegle dostarczane jest także sprężone powietrze. Skutkiem reakcji w ogniwie jest wytworzony prąd, który zamieniany jest na prąd zmienny i dostarczany do silnika elektrycznego odpowiadającego za trakcję. Ogniwa paliwowe są więc czymś zupełnie innym niż silnik spalinowy.

Od ponad dwóch dekad technologię ogniw paliwowych rozwija przemysł motoryzacyjny, a na rynku dostępnych jest kilka modeli aut z napędem elektrycznym, który energię czerpie z wodoru. Wraz z rozwojem pojazdów podąża rozbudowa niezbędnej infrastruktury do wytwarzania oraz tankowania wodoru.

Ze względu na to, że rynek wodoru paliwowego jest w fazie rozwoju Spółka nie jest w stanie wykluczyć sytuacji, kiedy z uwagi na brak zapotrzebowania ze strony sektora motoryzacyjnego wytworzony wodór paliwowy zostanie sprzedany do innych działalności.

Celem uniknięcia wątpliwości, co do właściwej klasyfikacji wodoru paliwowego jako wyrób energetyczny, w szczególności mając na uwadze postanowienia art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, który odnosi się do gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych (tu wodoru), a także definicję paliw silnikowych przyjętą w art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka zamierza uzyskiwać od swoich kontrahentów oświadczenia (lub wprowadzać odpowiednie zapisy umowy), w których kontrahent potwierdzi, że nabywany przez niego wodór paliwowy nie będzie wykorzystywany do napędu silników spalinowych. W przypadku braku informacji w tym zakresie Spółka będzie mogła odmówić sprzedaży lub uznać sprzedaż za opodatkowaną według stawki właściwej dla paliw silnikowych.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż objęty wnioskiem wodór, nie będzie oferowany na sprzedaż lub (według najlepszej wiedzy Spółki) używany jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych. Dodatkowo wskazać należy, że według aktualnej wiedzy technologicznej Spółki, nie jest w ogóle możliwe wykorzystanie przedmiotowego wodoru w połączeniu, tj. wykorzystanie go jako dodatek lub domieszka, z tradycyjnymi paliwami (pochodzącymi z procesu przerobu ropy naftowej), czy też biopaliwami, a także innymi towarami, które potencjalnie mogłyby być wykorzystane jako paliwo silnikowe lub dodatek, czy domieszka do takiego paliwa.

Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy w oparciu o aktualną znajomość rynku sprzedawany wodór może być wykorzystywany do: napędu samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi (główne zastosowanie wskazywane we wniosku) oraz procesów technologicznych w przemyśle (procesy te nie będą związane z napędem samochodów z wykorzystaniem ogniw paliwowych), w szczególności: nawozowym, rafineryjnym w procesie hydrokrakingu, czy też spożywczym do utwardzania tłuszczów.

Jednocześnie ze względu na możliwie szerokie zastosowanie wodoru w procesie technologicznym Spółka wskazuje, że zastosowanie wodoru do celów technologicznych nie budzi jej wątpliwości w zakresie braku obowiązków w zakresie podatku akcyzowego i nie jest objęte zakresem wniosku, a zostało wskazane tylko jako alternatywne wykorzystanie wodoru w przypadku braku popytu na wodór wykorzystywany do napędu samochodów. W tym zakresie (sprzedaż do celów technologicznych, nie związanych z napędem samochodów, przy wykorzystaniu ogniw paliwowych) Spółka nie oczekuje potwierdzenia, że wodór nie będzie wyrobem akcyzowym.

Wątpliwości Spółki - i sprecyzowane we wniosku o wydanie interpretacji pytanie - dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji wykorzystania wodoru paliwowego w samochodowych ogniwach paliwowych.

W przeszłości zdarzyło się jednokrotnie, że Spółka dokonała zakupu i sprzedaży wodoru, który został wykorzystany jako paliwo napędzające samochodowe ogniwa paliwowe.

Pytanie

Czy w sytuacji sprzedaży (lub innej czynności mogącej potencjalnie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego) nabytego przez Spółkę wodoru o kodzie CN 2804 10 00, celem wykorzystania go do napędu pojazdów z zainstalowanymi w tych pojazdach ogniwami paliwowymi, sprzedawany wodór nie będzie klasyfikowany jako wyrób energetyczny w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, w sytuacji sprzedaży (lub innej czynności mogącej potencjalnie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego) nabytego przez Spółkę wodoru o kodzie CN 2804 10 00, celem wykorzystania go do napędu pojazdów z zainstalowanymi w tych pojazdach ogniwami paliwowymi, sprzedawany wodór nie będzie klasyfikowany jako wyrób energetyczny w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

Regulacje prawne

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Załącznik nr 1 do ustawy w pkt 44 za wyroby akcyzowe uznaje także, bez względu na kod CN, pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opalowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Co do przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. produkcja wyrobów akcyzowych oraz wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.

Z kolei art. 86 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym definiujący katalog wyrobów energetycznych wskazuje m.in., że do wyrobów tych zalicza się pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN. W świetle art. 86 ust. 2 powołanej ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Przechodząc dalej do przepisów określających stawki podatku na wyroby energetyczne wskazać należy, że stawka podatku akcyzowego dla:

- gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

- biogazu, bez względu na kod CN - wynosi 0 zł,

- wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - wynosi 0 zł (art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b, ustawy o podatku akcyzowym)

- pozostałych paliw silnikowych - 1771 zł/1000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku akcyzowym).

Dodatkowo analizując poruszane kwestie zwrócić należy uwagę na postanowienia ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021.133: dalej: "ustawa o systemie monitorowania"), do której na mocy ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021.1642), w ostatnim czasie wprowadzono definicję wodoru. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10a ustawy o systemie monitorowania, jako wodór rozumie się "wodór przeznaczony do napędu pojazdu wykorzystującego energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych, oznaczony kodem CN 2804 10 00".

Stanowisko Spółki

Regulacje podatku akcyzowego w ustawowej definicji przyjmują szeroki katalog wyrobów energetycznych uznawanych za paliwa silnikowe. Paliwami silnikowymi są bowiem wyroby energetyczne (bez względu na kod CN) wykorzystywane do napędu silników spalinowych (lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych). Jednakże w samej ustawie brak jest definicji silnika spalinowego. Wobec powyższego, kierując się językową wykładnią przepisów prawa należałoby sięgnąć do słownikowej definicji silnika spalinowego. Jak wskazuje internetowy słownik języka polskiego (https://sjp.pwn.p1/sip/silnik-spalinowy:2520603.html): silnik spalinowy «silnik cieplny, w którym czynnikiem roboczym są rozprężające się gazy powstałe ze spalania się mieszanki paliwa i powietrza wewnątrz silnika».

Jeśli chodzi o ogniwa paliwowe pod pojęciem tym rozumie się "ogniwo generujące energię elektryczną z reakcji utleniania stale dostarczanego do niego z zewnątrz paliwa. W odróżnieniu od ogniw galwanicznych (akumulatory, baterie), w których energia wytwarzanego prądu musi zostać wcześniej zgromadzona wewnątrz tych urządzeń (co znacznie ogranicza czas ich pracy), ogniwa paliwowe nie muszą być wcześniej ładowane. Wystarczy tylko doprowadzić do nich paliwo. W przypadku ogniw galwanicznych ładowanie może być procesem trwającym wiele godzin, a ogniwa paliwowe są gotowe do pracy po krótkim czasie wymaganym do nagrzania" (https://pl.wikipedia.org/wiki/Ogniwo paliwowe).

Ogniwo paliwowe wytwarza energię elektryczną poprzez wiązanie wodoru pobieranego ze zbiorników z tlenem z powietrza. Energia ta zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. Samochody zasilane wodorem w czasie jazdy nie emitują żadnych szkodliwych gazów ani innych zanieczyszczeń, a jedynie wodę (...).

Zatem tylko w przypadku jeżeli wodór wykorzystywany byłby w silniku działającym w oparciu o proces spalania możliwe byłoby postawienie tezy, że mamy do czynienia z jego wykorzystaniem w napędzie silników spalinowych. Tylko wtedy można by identyfikować wyrób akcyzowy i zastosowanie znalazłyby regulacje ustawy o podatku akcyzowym, z uwagi na fakt, że mielibyśmy do czynienia z gazem przeznaczonym do napędu silników spalinowych. Wodór taki przy założeniu, że jest produkowany w składzie podatkowym i spełnia określone normy jakościowe mógłby być opodatkowany stawką 0 zł.

W sytuacji jeżeli wodór paliwowy nabywany przez Spółkę wykorzystywany będzie w ogniwach paliwowych nie będziemy mieć do czynienia z jego użyciem w silniku spalinowym. Działanie silnika spalinowego, jak wskazano powyżej różni się od działania ogniwa paliwowego. Podstawową różnicą jest proces spalania zachodzący w silniku spalinowym - poprzez spalanie w komorze silnika oraz wytwarzany w ogniwie paliwowym prąd elektryczny. Próba wyinterpretowania, że ogniwo paliwowe jest tożsame z silnikiem spalinowym byłaby więc całkowicie błędna.

Również regulacje ustawy o systemie monitorowania potwierdzają stanowisko Spółki. Faktem jest, że ustawa ta nie jest ustawą podatkową, ani też w tym konkretnym przypadku ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera odesłań do niej. Niemniej jednak, zestawiając ze sobą przepisy tych dwóch ustaw, należy zauważyć że w obrocie gospodarczym, w ramach obowiązującego porządku prawnego, ten sam wodór oznaczony kodem CN 2804 10 00 istnieć może:

a)

jako wodór wykorzystywany do napędu silników spalinowych (przepisy ustawy o podatku akcyzowym) i tylko taki może być uznany za wyrób akcyzowy oraz

b)

jako wodór przeznaczony do napędu pojazdu wykorzystującego energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych (ustawa o systemie monitorowania).

Widoczne jest więc nie tylko faktyczne (wynikające z różnych procesów technologicznych wykorzystywanych do napędu pojazdów) rozróżnienie na wodór wykorzystywany w silnikach spalinowych oraz ogniwach paliwowych ale idące za nim rozróżnienie prawne, które wskazuje, że interpretując zakresowo "przeznaczenie do napędu silników spalinowych" (art. 89 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym) oraz definicję paliw silnikowych (art. 89 ust. 2 ww. ustawy) należy mieć na uwadze że ww. sposoby wykorzystania nie są tożsame i wywołują odmienne skutki podatkowe - wynikające z uznania wodoru paliwowego za wyrób akcyzowy lub nie.

W przypadku jeżeli Spółka będzie dokonywać czynności związanych z wykorzystaniem wodoru paliwowego do celów innych niż napęd silników spalinowych, w szczególności wodór ten będzie wykorzystywany do napędu pojazdu wykorzystującego energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych ale także w innych procesach technologicznych (innych niż napęd silników spalinowych), nie będziemy mieli do czynienia z wyrobem akcyzowym.

Przepisy podatkowe w tym przypadku ostateczną klasyfikację uzależniają od wykorzystania wodoru do napędu silników spalinowych. Chcąc uczynić zadość wymaganiom ustawy o podatku akcyzowym Spółka dodatkowo będzie w posiadaniu odpowiednich dokumentów (oświadczeń, zapisów umowy) z których wynikać będzie, że wodór paliwowy wykorzystany zostanie do celów innych niż napęd silników spalinowych lub jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

Na marginesie wskazać należy, że według najlepszej wiedzy Spółki na rynku krajowym na dzień dzisiejszy nie działają pojazdy wykorzystujące wodór do napędu silników spalinowych. W konsekwencji, wodór nabywany przez Spółkę nie może być przeznaczony do napędu silników spalinowych. Jednakże w oparciu o doniesienia medialne zauważyć można że testy takich samochodów trwają i w przyszłości należy również spodziewać się na rynku samochodów spalających wodór w komorze silnika.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko w zakresie sformułowanego pytania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 44, bez względu na kod CN wymieniono - pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1)

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Artykuł 10 ust. 1 ustawy stanowi:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Do wyrobów energetycznych zalicza się pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN.

Jak z kolei stanowi art. 86 ust. 2 ustawy:

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 164a ust. 2 pkt 4 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a)

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

- skroplonych - 659 zł/1000 kilogramów,

- w stanie gazowym - 10,02 zł/I gigadżul (GJ),

aa) gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b)

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

- biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

- wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c)

pozostałych - 13,70 zł/1 gigadżul (GJ).

W okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 maja 2022 r. stawka akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret pierwsze, wynosi 387 zł/1000 kilogramów.

Z kolei zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy, stawka akcyzy dla pozostałych paliw silnikowych wynosi - 1786 zł/1000 litrów.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje rozpoczęcie działalności polegającej na sprzedaży wodoru o kodzie CN 2804 10 00. Wodór ten będzie pozyskiwany przez Spółkę od zewnętrznych dostawców lub producenta wodoru należącego do grupy kapitałowej.

Prawdopodobne jest, że zakupiony wodór paliwowy będzie następnie sprzedawany, w szczególności do miejskiej spółki zajmującej się transportem publicznym, celem wykorzystania go jako paliwo napędzające ogniwa paliwowe.

Wodór będzie wykorzystywany w ogniwach paliwowych, nazywanych również wodorowymi. Ogniwa paliwowe są urządzeniami, które dzięki przemianie chemicznej wodoru i tlenu pozwalają na produkcję energii elektrycznej, zasilającej pojazd.

Wnioskodawca wskazał, że zasada działania ogniw polega na reakcji chemicznej wodoru z tlenem, podczas której powstaje energia i ciepło, a jedynym produktem ubocznym jest woda. W pojazdach samochodowych proces zaczyna się od doprowadzenia wodoru z wysokociśnieniowego zbiornika do ogniwa. Równolegle dostarczane jest także sprężone powietrze. Skutkiem reakcji w ogniwie jest wytworzony prąd, który zamieniany jest na prąd zmienny i dostarczany do silnika elektrycznego odpowiadającego za trakcję. Ogniwa paliwowe są więc czymś zupełnie innym niż silnik spalinowy.

Nabyty a następnie dystrybuowany wodór, nie będzie przeznaczony także do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

W przeszłości zdarzyło się jednokrotnie, że Spółka dokonała zakupu i sprzedaży wodoru, który został wykorzystany jako paliwo napędzające samochodowe ogniwa paliwowe.

Na tle powyższego przedmiotem wątpliwości jest stwierdzenie czy sprzedaż nabytego przez Spółkę wodoru o kodzie CN 2804 10 00, przeznaczonego do wykorzystania do napędu pojazdów z zainstalowanymi w tych pojazdach ogniwami paliwowymi, będzie skutkowała klasyfikacją tego wodoru jako wyrobu energetycznego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca zastrzegł równocześnie, że wątpliwości Spółki - i sprecyzowane we wniosku o wydanie interpretacji pytanie - dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji wykorzystania wodoru paliwowego w samochodowych ogniwach paliwowych.

Odnosząc się do tych wątpliwości Organ stwierdza, że w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, wodór klasyfikowany do CN 2804 10 00, który był i będzie przeznaczony wyłącznie do wykorzystania w ogniwach paliwowych - urządzeniach, które dzięki reakcji chemicznej wodoru z tlenem pozwalają na produkcję energii elektrycznej, zasilającej pojazd, nie stanowi wyrobu akcyzowego i wyrobu energetycznego w rozumieniu ustawy.

W konsekwencji wodór, który był i będzie przeznaczony wyłącznie do wykorzystania w ogniwach paliwowych nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

Stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego we wniosku pytania jest zatem prawidłowe.

Organ zastrzega, że powyższa ocena dotyczy wyłącznie treści sformułowanego pytania i wyłącznie sytuacji, w której wodór klasyfikowany do CN 2804 10 00, był i będzie przeznaczony do wykorzystania w ogniwach paliwowych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

* Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: * Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl