0111-KDIB3-3.4013.41.2022.1.MK - Obowiązki ewidencyjne względem zużywanych wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.41.2022.1.MK Obowiązki ewidencyjne względem zużywanych wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący sposobu wypełniania obowiązków ewidencyjnych względem zużywanych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (...)

W ramach powyższej działalności Spółka (...), w tym transformatory energetyczne, które dla prawidłowego funkcjonowania wymagają specjalistycznych produktów klasyfikowanych do kodów:

- CN 2710 1943 oraz CN 2710 19 47 (przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako

dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, niespełniających wymagań jakościowych dla paliw napędowych ani opałowych - a tym samym korzystających z opodatkowania

zerową stawką akcyzy);

- CN 2710 12 21 (przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki

do paliw silnikowych, niespełniających wymagań jakościowych dla paliw napędowych ani opałowych - a tym samym korzystających z opodatkowania zerową stawką akcyzy);

- CN 2710 19 71 - 2710 19 99, określanych jako tzw. oleje transformatorowe lub oleje elektroizolacyjne (które korzystają ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie, o

czym w szczegółach poniżej).

Na gruncie przepisów akcyzowych Spółka posiada status:

- tzw. zużywającego podmiotu gospodarczego (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku akcyzowym), w związku z wykorzystywaniem wskazanych powyżej wyrobów

energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub

domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych);

- tzw. podmiotu zużywającego (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym), jako że nabywa i wykorzystuje wskazane powyżej wyroby do celów objętych

zwolnieniem, o którym mowa w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego

(Dz. U. z 2021 r. poz. 1178, z późn. zm., dalej: "rozp. MF w/s zwolnień z akcyzy"), tj. do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,

albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. W

praktyce, jak wskazano wyżej - są to cele elektroizolacyjne oraz transformatorowe.

W ramach prowadzonej działalności, ze względu na swój status akcyzowy podmiotu zużywającego, Spółka obowiązana jest do prowadzenia ewidencji akcyzowej, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym, tj. ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zarówno w świetle samej ustawy o podatku akcyzowym (art. 138f ust. 2), jak również w świetle rozp. MF w/s ewidencji akcyzowych (§ 22) Spółka obowiązana jest do ujmowania w tejże ewidencji ilości wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie "w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania".

W przypadku wyrobów wykorzystywanych przez Spółkę, takimi jednostkami są oczywiście litry w 15°C (zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz art. 89 ust. 1 pkt 11 tej ustawy).

Wspomniane oleje transformatorowe lub oleje elektroizolacyjne o kodach CN 2710 19 71 - 2710 19 99, (które korzystają ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie) Spółka nabywa je zarówno w wolumenach cało-cysternowych jak również w opakowaniach jednostkowych. W przypadku dostaw w opakowaniach jednostkowych, Spółka będzie posiadała informację odnoszącą się do ilości wykorzystywanych (nabywanych) wyrobów ujmowaną właśnie w tych jednostkach (np. przy nabywaniu olejów elektroizolacyjnych w beczkach po 200 litrów).

Niemniej zarówno przy dostawach cało-cysternowych, jak również w niektórych przypadkach dostaw w opakowaniach jednostkowych mogą się również zdarzyć sytuacje, w których Spółka będzie dysponowała wyłącznie informacją o ilości takiego wyrobu wyrażoną w jednostkach wagowych (kg), a ze względów technicznych nie będzie miała możliwości samodzielnej weryfikacji ilościowej w jednostkach objętościowych.

Przykładowo, w sytuacji, w której dostawa ilości oleju transformatorowego będzie realizowana bezpośrednio do lokalizacji jego wykorzystania (np. rozdzielni transformatorowej) a dostawca Spółki będzie jej przekazywał wyłącznie informację w jednostkach wagowych (np. beczka oleju o masie 200 kg).

Wówczas Spółka zobligowana jest do dokonania samodzielnego ustalenia ilości wyrobu akcyzowego "w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania" - czyli w praktyce w litrach w 15°C. Oznacza to, iż Spółka powinna samodzielnie "przeliczyć" kg do litrów w 15°C - do czego niezbędna jest znajomość gęstości danego wyrobu.

Ponieważ informacja o gęstości wyrobu najczęściej zawarta jest w dokumentacji technicznej producenta (dostawcy) danego wyrobu - Spółka korzysta z produktów olejowych wyłącznie uznanych międzynarodowych marek - rozważa ona posługiwanie się na potrzeby ewidencjonowania tych wyrobów (zgodnie z art. 138f ustawy o podatku akcyzowym oraz § 22 rozp. MF ws. ewidencji akcyzowych) właśnie przeliczników gęstościowych zawartych w dokumentacji technicznej producentów (dostawców) tych wyrobów.

W celu rozwiania wszelkich wątpliwości - Spółka zwraca się z niniejszym wnioskiem do tut. Organu o potwierdzenie jej rozumienia treści przepisów akcyzowych.

Pytanie

Czy w opisanych powyżej okolicznościach, na potrzeby prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie (zgodnie z art. 138f ustawy o podatku akcyzowym oraz § 22 rozp. MF ws. ewidencji akcyzowych), w przypadkach w których Spółka dysponuje jedynie informacją ilościową wyrażoną w jednostkach wagowych (kg), a powyższa ewidencja prowadzona powinna być "w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania" czyli w litrach w 15°C - Spółka może wykorzystać do przeliczenia kg na litry w 15°C informacji o gęstości poszczególnych produktów z dokumentacji technicznej udostępnianej przez producentów i dostawców tych wyrobów?

W razie odpowiedzi negatywnej - Spółka zwraca się do Dyrektora KIS o wskazanie, w jaki sposób (w oparciu o jakie dane) powinna dokonać przeliczenia jednostek wagowych na jednostki objętościowej w temp, referencyjnej 15°C?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, w opisanych powyżej okolicznościach, na potrzeby prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie (zgodnie z art. 138f ustawy o podatku akcyzowym oraz § 22 rozp. MF ws. ewidencji akcyzowych), w przypadkach w których Spółka dysponuje jedynie informacją ilościową wyrażoną w jednostkach wagowych (kg), a powyższa ewidencja prowadzona powinna być "w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania" czyli w litrach w 15°C - Spółka może wykorzystać do przeliczenia kg na litry w 15°C informacji o gęstości poszczególnych produktów z dokumentacji technicznej udostępnianej przez producentów i dostawców tych wyrobów.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki przepisy akcyzowe w żaden sposób nie precyzują zasad dokonywania przeliczeń z jednostek wagowych na jednostki objętościowe - na potrzeby prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych. W przypadku Spółki tyczy się to wyłącznie potrzeb prowadzenia ewidencji, jako że ze względu na status podmiotu zużywającego nie jest ona formalnym podatnikiem akcyzy, tj. nie jest zobowiązana do rozliczania oraz płacenia podatku akcyzowego.

Niemniej jednak, w przypadkach w których dysponuje ona jedynie informacją ilościową wyrażoną w jednostkach wagowych (kg) zobligowana jest ona do przeliczenia tych ilości na jednostki "miary właściwe dla ustalenia podstawy opodatkowania" czyli na litry w 15°C.

W licznych interpretacjach indywidualnych, organy podatkowe potwierdzały, iż w braku jakichkolwiek wytycznych wynikających z przepisów akcyzowych, dopuszczalne jest stosowanie każdej uzasadnionej merytorycznie metody przeliczeniowej, na potrzeby zarówno prowadzenia stosownych ewidencji, jak i samego ustalania podstawy opodatkowania.

Tytułem przykładu można wskazać:

- Interpretację z dnia 2014.09.30 IPPP3/443-654/14-2/SM

"Przepisy akcyzowe nie precyzują w jaki sposób podatnicy powinni ustalać ilość kilogramów wyrobów, tj. czy powinni ją ustalać w kilogramach wagowych rozumianych jako wynik ważenia netto na legalizowanych wagach kolejowych bądź samochodowych czy też powinni ją ustalać w kilogramach masowych obliczanych na podstawie pomiarów na legalizowanych wagach i przy wykorzystaniu współczynników przeliczeniowych np. z tabeli API 56 określonej w Polskiej Normie PN-ISO 91:1.

W związku z tym, zdaniem X., Spółka ma swobodę w wybraniu metody ustalania ilości kilogramów gazu płynnego." - stanowisko uznane za prawidłowe.

- Interpretację z dnia 03.01.2014 IPPP3/443-929/13-2/KB

"dla celów ustalenia objętości i masy wymienionych przez Wnioskodawcę wyrobów energetycznych dla celów podatku akcyzowego może być stosowana metoda przeliczania współczynnikiem dla konwersji ciężaru w powietrzu na ciężar w próżni i na odwrót. Tabele przeliczeniowe wskazane są jako punkt odniesienia do obliczeń przez Polski Komitet Normalizacji w normie PN-ISO 91-1:1999 przy czym stosowanie tej metody jest dobrowolne. Ponadto, należy zauważyć, że w interesie Wnioskodawcy dla celów rozliczeniowych objętości i masy wymienionych we wniosku wyrobów energetycznych, jest stosowanie tej samej metodologii którą stosuje jego kontrahenci w celu uniknięciu ewentualnych rozbieżności w deklarowanych ilościach wyrobów energetycznych oraz związanych z tym ewentualnych postępowań wyjaśniających zmierzających do ustalenia przyczyny rozbieżności."

Innymi słowy, zgodnie z ogólną zasadą prawa, co nie jest zabronione - jest dozwolone, skoro ustawodawca nie wskazał żadnych wytycznych dotyczących zasad przeliczania jednostek wagowych na jednostki objętościowej w temp, referencyjnej, proponowana przez Spółkę metoda oparcia się na przelicznikach gęstościowych z dokumentacji technicznej producentów i dostawców poszczególnych produktów - wyrobów akcyzowych korzystających ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie, jest dopuszczalna.

Dlatego też Spółka stoi na stanowisku, iż na potrzeby prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie (zgodnie z art. 138f ustawy o podatku akcyzowym oraz § 22 rozp. MF ws. ewidencji akcyzowych), w przypadkach w których Spółka dysponuje jedynie informacją ilościową wyrażoną w jednostkach wagowych (kg), a powyższa ewidencja prowadzona powinna być "w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania" czyli w litrach w 15°C - Spółka może wykorzystać do przeliczenia kg na litry w 15°C informacji o gęstości poszczególnych produktów z dokumentacji technicznej udostępnianej przez producentów i dostawców tych wyrobów.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko, dotyczące sposobu wypełniania obowiązków ewidencyjnych względem zużywanych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 18 lit. a, 22, 32 lit. b ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby

nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

- e-DD - elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem

od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich

przeznaczenie;

- podmiot zużywający - podmiot:

a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze

względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b) niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte

zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

- art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

- art. 32 ust. 1 pkt 3;

- podmiot odbierający - podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których

mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane

poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku

nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 27, pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Ponadto w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, wymieniono w poz. 20 pod kodem CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Stosownie do art. 3 ustawy:

1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178 z późn. zm.):

Zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Artykuł 32 ust. 5 pkt 2 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 88 ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Stawka akcyzy dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Artykuł 138f stanowi:

1. Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

1) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany

odbiorca;

2)

podmiot pośredniczący;

3)

podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o e-DD.

Zgodnie z § 2 ust. 1,2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1150):

1. Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138I ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie "dokumentacją", są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.

2. Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.

3. Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.

Jak z kolei stanowi § 22 ww. rozporządzenia:

1. Ewidencja, o której mowa w art. 138f ustawy, dotycząca wysłanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie zawiera dane obejmujące:

1)

nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN);

2)

ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w e-DD albo dokumencie zastępującym

e-DD ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość;

3)

datę wysłania wyrobów akcyzowych;

4)

numer referencyjny e-DD, a jeżeli System jest niedostępny - lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-DD, na podstawie których wyroby akcyzowe zwolnione zostały przemieszczone.

2. Ewidencja, o której mowa w art. 138f ustawy, dotycząca otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie zawiera dane obejmujące:

1)

nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN);

2)

ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w e-DD albo dokumencie zastępującym

e-DD ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość;

3)

numer referencyjny e-DD, a jeżeli System jest niedostępny - lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-DD, na podstawie których wyroby akcyzowe zwolnione zostały przemieszczone;

4)

datę otrzymania wyrobów akcyzowych.

3. Ewidencja, o której mowa w art. 138f ustawy, dotycząca wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, zużytych na cele uprawniające do zwolnienia, zawiera dane obejmujące:

1)

nazwy zużytych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN);

2)

sposób zużycia wyrobów akcyzowych;

3)

ilości zużytych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość;

4)

datę zużycia wyrobów akcyzowych.

4. Ewidencja, o której mowa w art. 138f ustawy, dotycząca magazynowanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie zawiera dane obejmujące:

1)

nazwy magazynowanych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN);

2)

ilości magazynowanych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość.

5. Ewidencja, o której mowa w art. 138f ustawy, dotycząca wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, magazynowanych w jednym zbiorniku z wyrobami akcyzowymi, które nie są zwolnione od podatku akcyzowego, zawiera dane obejmujące:

1)

oznaczenie numeru zbiornika;

2)

nazwy wyrobów akcyzowych zwolnionych, wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN);

3)

nazwy wyrobów akcyzowych, które nie są zwolnione, wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz wskazaniem, jaki posiadają status;

4)

ilości wyrobów akcyzowych, o których mowa w pkt 2 i 3, w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość;

5)

datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w pkt 2 i 3, do zbiornika;

6)

datę wyprowadzenia wyrobów, o których mowa w pkt 2 i 3, ze zbiornika.

6. W przypadku podmiotu zużywającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy, korzystającego ze zwolnień od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, nie stosuje się ust. 1-3. Ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie prowadzoną przez ten podmiot stanowi zbiór wydruków e-DD albo dokumentów zastępujących e-DD, na podstawie których wyroby akcyzowe zwolnione zostały dostarczone temu podmiotowi.

Wskazać także należy, że w myśl § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 stycznia 2022 r. w sprawie danych umieszczanych w Systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu (Dz. U. z 2022 r. poz. 221):

W przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu w:

1)

e-DD powinny być zawarte:

a)

data i czas wysyłki,

b)

typ, numer identyfikacyjny, nazwa oraz adres podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b-e ustawy, oraz podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-f ustawy,

c)

rodzaj środka transportu,

d)

kod CN, numer pozycji towarowej, masa brutto i netto oraz ilości przemieszczanego wyrobu akcyzowego, a w przypadkach, o których mowa w art. 46d ust. 6 ustawy - szacunkowe ilości przemieszczanych wyrobów akcyzowych,

e)

kod rodzaju opakowań;

2)

raporcie odbioru powinny być zawarte:

a)

data i czas zatwierdzenia raportu odbioru,

b)

data przybycia wyrobów akcyzowych,

c)

typ, numer identyfikacyjny, nazwa oraz adres podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d i e ustawy,

d)

grupa wyrobu akcyzowego, numer pozycji towarowej oraz ilość, która nie została przyjęta z podaniem rodzaju zastrzeżenia, jeżeli ten wyrób akcyzowy jest wyrobem innym niż określony w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 ustawy lub innym niż wyrób akcyzowy wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy objęty zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie,

e)

ilość stwierdzonej nadwyżki albo stwierdzonego ubytku wyrobu akcyzowego, jeżeli odebrany wyrób akcyzowy jest wyrobem innym niż określony w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 ustawy lub innym niż wyrób akcyzowy wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy objęty zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie,

f)

grupa wyrobu akcyzowego, kod CN oraz przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od podatku akcyzowego, jeżeli wyrób ten jest wyrobem zwolnionym od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, a w przypadku wyrobów akcyzowych określonych w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 ustawy - ilość odebranych wyrobów akcyzowych,

g)

ilość wyrobów akcyzowych określona w potwierdzeniu wydania, o którym mowa w art. 46d ust. 7 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego (dotyczącego sformułowanego pytania) wynika, że Wnioskodawca posiada m.in. status podmiotu zużywającego, tj. podmiotu który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Wnioskodawca nabywa i zużywa wyroby energetyczne klasyfikowane do kodu CN 2710 19 71 - 2710 19 99 (oleje transformatorowe lub elektroizolacyjne), które korzystają ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 6 rozporządzenia ws zwolnień.

Spółka nabywa ww. oleje zarówno w wolumenach cało-cysternowych jak również w opakowaniach jednostkowych. W przypadku dostaw w opakowaniach jednostkowych, Spółka będzie posiadała informację odnoszącą się do ilości wykorzystywanych (nabywanych) wyrobów ujmowaną właśnie w tych jednostkach (np. przy nabywaniu olejów elektroizolacyjnych w beczkach po 200 litrów).

Niemniej zarówno przy dostawach cało-cysternowych, jak również w niektórych przypadkach dostaw w opakowaniach jednostkowych mogą się również zdarzyć sytuacje, w których Spółka będzie dysponowała wyłącznie informacją o ilości takiego wyrobu wyrażoną w jednostkach wagowych (kg), a ze względów technicznych nie będzie miała możliwości samodzielnej weryfikacji ilościowej w jednostkach objętościowych.

Przykładowo, w sytuacji, w której dostawa ilości oleju transformatorowego będzie realizowana bezpośrednio do lokalizacji jego wykorzystania (np. rozdzielni transformatorowej) a dostawca Spółki będzie jej przekazywał wyłącznie informację w jednostkach wagowych (np. beczka oleju o masie 200 kg).

Informacja o gęstości wyrobu najczęściej zawarta jest w dokumentacji technicznej producenta (dostawcy) danego wyrobu.

Na tle powyższego przedmiotem wątpliwości Spółki jest stwierdzenie czy na potrzeby prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie w przypadkach w których Spółka dysponuje jedynie informacją ilościową wyrażoną w jednostkach wagowych (kg), a powyższa ewidencja prowadzona powinna być "w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania" czyli w litrach w 15°C, Spółka może wykorzystać do przeliczenia kg na litry w 15°C informację o gęstości poszczególnych produktów z dokumentacji technicznej udostępnianej przez producentów i dostawców tych wyrobów.

Mając powyższe na uwadze Organ w pierwszej kolejności zaznacza, że co do zasady ilość wyrobów akcyzowych, która winna znajdować się w dokumentacji akcyzowej winna być związana z kodem CN wyrobu i przyporządkowaną do tego kodu stawką akcyzy. Jak słusznie zauważa Wnioskodawca, w przypadku wyrobów wykorzystywanych przez Spółkę, takimi jednostkami są litry w 15°C, zgodnie z art. 88 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Wskazać także należy, że możliwość zastosowania zwolnienia wynikająca z § 6 rozporządzenia ws. zwolnień (fakt zwolnienia przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji), uwarunkowana jest m.in. przemieszczeniem wyrobów do podmiotu zużywającego (będącego jednocześnie podmiotem odbierającym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy, który jest obowiązany do potwierdzania ilości odebranych wyrobów akcyzowych) na podstawie e-DD. W dokumencie tym, zgodnie treścią rozporządzenia w sprawie danych umieszczanych w Systemie oraz trybu postępowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych przy użyciu Systemu i z instrukcją obsługi systemu EMCS PL2, winna być określona m.in. ilość wyrobu w jednostce miary związanej z kodem CN oraz masa brutto i netto przemieszczanego wyrobu akcyzowego.

W wyjaśnieniach do określania masy netto wskazano: "należy wpisać masę wyrobu w kg. Masę netto ustala się bez opakowania (paczki, pudełka, folii, tuby, ozdobnych pierścieni itp.). Jeżeli ilość w polu 12d jest wyrażona w kg, to w tym polu należy powtórzyć tę ilość. W przypadku, gdy wyroby są przewożone cysternami legalizowanymi i nie ma możliwości ich zważenia, wtedy ilość wyrobów podaną w polu 12d należy przeliczyć na masę na podstawie dostępnych danych np. gęstości".

W dalszej kolejności Organ zwraca uwagę, że podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jest podmiotem na którym ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji. Przy czym obowiązek ujęcia w ewidencji wyrobów objętych zwolnieniem, ciąży także podmiotach dostarczających wyroby objęte zwolnieniem do podmiotów zużywających. Wspólnym elementem tych ewidencji jest m.in. konieczność określenia ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a ilość ta zasadniczo powinna być zbieżna z ilością wynikającą z dokumentów e-DD, na podstawie których przemieszczono wyroby objęte zwolnieniem do podmiotu zużywającego, który odbierając je, potwierdzić winien rzeczywistą ilość odebranych wyrobów.

Powyższe prowadzi do konkluzji, że co do zasady określenie ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, która powinna znaleźć ujęcie w ewidencjach akcyzowych, powinna odnosić się do ilość wyrobu w jednostce miary związanej z kodem CN i przyporządkowaną do tego kodu podstawową stawką akcyzy.

Istotą ewidencji w zakresie wyrobów objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczanie jest to, aby dane zawarte w tej ewidencji, nawet jeżeli wynikają z innych dokumentów, pozwalały na rzetelne zweryfikowanie ilości wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz faktycznego ich zużycia do celów uprawniających do stosowania zwolnienia. Wpisanie do ewidencji ilości wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy przez podmiot zużywający ma na celu potwierdzenie, że wyroby te zostały zużyte zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do jego zastosowania.

W interesie zatem podmiotów uczestniczących w obrocie wyrobami akcyzowymi objętymi zwolnieniem ze względu na przeznaczenie jest to, aby dla celów rozliczeniowych stosować właściwe jednostki miary i te same metody określenia ilości wyrobów objętych zwolnieniem (przemieszczanych, odebranych, zużywanych), które stosują kontrahenci w celu uniknięciu ewentualnych rozbieżności w deklarowanych ilościach wyrobów energetycznych oraz związanych z tym ewentualnych postępowań wyjaśniających zmierzających do ustalenia przyczyny rozbieżności jak i możliwych konsekwencji związanych z naruszeniem m.in. warunków zwolnień.

Przy czym jak wskazano wyżej, w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, dopuszczalne jest przeliczenie ilości wyrobów na masę na podstawie dostępnych danych, np. gęstości.

Odnosząc się wprost do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego i sformułowanego pytania (z którymi Organ jest związany), stwierdzić należy że w przypadkach w których Spółka dysponuje jedynie informacją ilościową wyrażoną w jednostkach wagowych (kg), Wnioskodawca na potrzeby prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie, może w ocenie Organu wykorzystać do przeliczenia kg na litry w 15°C (jednostek właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania) informacje o gęstości poszczególnych produktów z dokumentacji technicznej udostępnianej przez producentów i dostawców tych wyrobów.

Stanowisko Wnioskodawcy względem sformułowanego pytania uznać zatem należy za prawidłowe.

Organ równocześnie zaznacza, że wszelkie ewentualne negatywne skutki takiego sposobu potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem i ujmowania w ewidencji będą spoczywać na Wnioskodawcy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia objętego treścią sformułowanego przez Państwa pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl