0111-KDIB3-3.4013.41.2020.2.JS - Warunki uzyskania pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez operatora logistycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.41.2020.2.JS Warunki uzyskania pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez operatora logistycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.) uzupełnionego pismem z 20 kwietnia 2020 r. (data wpływu 24 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków uzyskania pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez operatora logistycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków uzyskania pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez operatora logistycznego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 kwietnia 2020 r. (data wpływu 24 kwietnia 2020 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 8 kwietnia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.41.2020.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

A Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą, związaną z usługami w zakresie operatora logistycznego i obsługuje między innymi magazyny wysokiego składowania.

Jako operator logistyczny Spółka chce wystąpić o pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Spółka jest firmą świadczącą szeroki zakres usług logistycznych (m.in. transport morski, lotniczy, magazynowanie, składy celne publiczne, agencje celne) i ma zamiar otworzyć skład podatkowy jako operator logistyczny. Działalność ta będzie polegała na magazynowaniu, przeładowywaniu, przepakowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym. Spółka nie jest producentem wyrobów akcyzowych i nie będzie prowadziła w składzie podatkowym działalności polegającej na produkcji wyrobów akcyzowych.

W składzie podatkowym Spółka będzie prowadzić działalność w zakresie wyrobów alkoholowych. Działalność w składzie podatkowym będzie dotyczyć wyłącznie wyrobów alkoholowych.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi warunków, jakie musi spełnić, Spółka prosi

o interpretację dotyczącą wymogów jakie należy spełnić aby uzyskać pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego jako operator logistyczny. Chodzi o warunki, jakie musi spełnić operator logistyczny, aby uzyskać pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Patrząc na zapisy art. 48 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka prosi o ustalenie dwóch wątpliwych kwestii:

1. Art. 48 ust. 4a odnosi się tylko do ust. 1, a nie do wymogów ujętych w ust. 3. - pytanie Spółki: czy operator logistyczny musi dodatkowo spełniać wymogi z ustawy ujęte w ust. 3, aby uzyskać pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego? Czy sama konstrukcja art. 48 ust. 4a wyklucza właśnie ust. 3?

2. Czy wymienione w art. 48 ust. 4a, dodatkowe wymogi dotyczące minimalnej wartości rynkowej towarów, określają zgodnie z zapisem wszystkie towary będące przedmiotem działalności podmiotu w jednej lokalizacji magazynowej jako operatora logistycznego, czy odnoszą się tylko i wyłącznie do np. napojów alkoholowych?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Po przeanalizowaniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i zapisów w art. 48 ust. 4a, Spółka uważa, że ubiegając się o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako operator logistyczny musi spełnić warunki ujęte w ust. 1, jak również zapewnić utrzymanie minimalnej wartości rynkowej wszystkich towarów będących przedmiotem jej działalności w jednym miejscu (magazynie), w tym wyrobów akcyzowych, wynoszącą 50 mln PLN dla napojów alkoholowych. Dodatkowo Spółka uważa, że zapisy dotyczące wymogów, jakie musi spełnić operator logistyczny, ujęte w art. 48 ust. 4a, wykluczają dodatkowe wymogi ujęte w ust. 3 tegoż artykułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Stosownie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

Podmiot prowadzący skład podatkowy - to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego - art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu - art. 49 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1.

prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;

2.

jest podatnikiem podatku od towarów i usług;

3.

jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;

4.

nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;

5.

złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;

6.

nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646), w zakresie wyrobów akcyzowych;

7.

posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.

Stosownie do art. 48 ust. 3 ustawy w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla:

1. wyrobów tytoniowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym 222 mln zł;

1a. płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od tych wyrobów akcyzowych, gdyby nie zostały one objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym w przypadku:

a.

płynu do papierosów elektronicznych - 7 mln zł,

b.

wyrobów nowatorskich - 1,8 mln zł;

2.

napojów alkoholowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym w przypadku:

a.

alkoholu etylowego - 23 mln zł,

b.

wina i napojów fermentowanych - 3 mln zł,

c.

wyrobów pośrednich - 5 mln zł,

d.

piwa - 8 mln zł;

3.

wyrobów energetycznych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w pkt 4-6 - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 2500 m3;

4.

olejów smarowych - minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku kalendarzowym 600 tys. zł;

5.

gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 250 m3;

6.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70, paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 400 m3.

W przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 1a, 2 i 4, warunkiem wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest złożenie przez podmiot oświadczenia, że w składzie podatkowym, w którym będzie prowadzona działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wysokość akcyzy, która byłaby należna od magazynowanych lub przeładowywanych wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, będzie osiągać w roku kalendarzowym minimalne poziomy określone w ust. 3 pkt 1, 1a, 2 lub 4. W przypadku gdy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane w trakcie roku kalendarzowego, minimalną wysokość akcyzy oblicza się proporcjonalnie do liczby pozostałych, kolejnych miesięcy roku kalendarzowego - art. 48 ust. 4 ustawy.

W myśl art. 48 ust. 4a ustawy w przypadku operatora logistycznego, który ubiega się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia jest minimalna wartość rynkowa wszystkich towarów będących przedmiotem działalności tego podmiotu, jako operatora logistycznego, w tym wyrobów akcyzowych w jednym miejscu magazynowania w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym, wynosząca dla:

1.

wyrobów tytoniowych - 350 mln zł;

2.

napojów alkoholowych - 50 mln zł;

3.

olejów smarowych - 10 mln zł;

4.

płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich - 350 mln zł.

Za operatora logistycznego uznaje się podmiot prowadzący działalność polegającą na kompleksowej obsłudze innych podmiotów w zakresie magazynowania, przeładowywania, przewozu i konfekcjonowania towarów należących do obsługiwanych podmiotów - art. 48 ust. 4b ustawy.

Za wartość rynkową, o której mowa w ust. 4a, uznaje się całkowitą kwotę, jaką nabywca, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłaciłby za te wyroby niezależnemu sprzedawcy na terytorium kraju. W przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej sprzedaży, za wartość rynkową uznaje się kwotę nie mniejszą niż cena nabycia podobnych towarów, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt ich wytworzenia - art. 48 ust. 4c ustawy.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4a, warunkiem wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest złożenie przez operatora logistycznego oświadczenia, że minimalna wartość rynkowa wszystkich towarów będących przedmiotem działalności operatora logistycznego będzie osiągać w roku kalendarzowym minimalne poziomy określone w ust. 4a. W przypadku gdy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane w trakcie roku kalendarzowego, minimalną wartość rynkową oblicza się proporcjonalnie do liczby pozostałych, kolejnych miesięcy roku kalendarzowego - art. 48 ust. 4d ustawy.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego po spełnieniu m.in. warunków określonych w art. 48 ust. 1 ustawy.

Z kolei dla podmiotu będącego operatorem logistycznym, który ubiega się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, ustawodawca przewidział w art. 48 ust. 4a ustawy dodatkowe warunki wydania zezwolenia na prowadzenie tego logistycznego składu podatkowego. Warunki te związane są z minimalną wartością rynkową wszystkich towarów będących przedmiotem działalności tego podmiotu, jako operatora logistycznego, w tym wyrobów akcyzowych w jednym miejscu magazynowania w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym i wynosząca dla:

1.

wyrobów tytoniowych - 350 mln zł;

2.

napojów alkoholowych - 50 mln zł;

3.

olejów smarowych - 10 mln zł;

4.

płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich - 350 mln zł.

Zatem aby uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jako operator logistyczny, podmiot powinien spełnić warunki wymienione w art. 48 ust. 1 oraz ust. 4a ustawy, a także spełniać przy tym definicję operatora logistycznego, o której mowa w art. 48 ust. 4b ustawy. W tym przypadku, podmiot - operator logistyczny starający się o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w którym będzie prowadzić działalność polegającą na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym - nie musi spełniać dodatkowo warunków, o których mowa w art. 48 ust. 3 ustawy.

Wskazać należy, że zgodnie z opisem przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jako operator logistyczny ma zamiar prowadzić działalność polegającą na magazynowaniu, przeładowywaniu i przepakowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym. Spółka nie jest producentem wyrobów akcyzowych i nie będzie prowadziła w składzie podatkowym działalności polegającej na produkcji wyrobów akcyzowych. W składzie podatkowym Spółka będzie prowadzić działalność wyłącznie w zakresie wyrobów alkoholowych.

Odpowiadając zatem na zadane przez Wnioskodawcę pytanie oznaczone nr 1 stwierdzić należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka jako operator logistyczny winna spełniać warunki wymienione w art. 48 ust. 1 oraz ust. 4a ustawy, a także spełniać przy tym definicję operatora logistycznego, o której mowa w art. 48 ust. 4b ustawy. W tym przypadku, Spółka nie musi natomiast spełniać dodatkowo warunków, o których mowa w art. 48 ust. 3 ustawy.

Z kolei odpowiadając na pytanie oznaczone nr 2 należy wskazać, że warunek określony w art. 48 ust. 4a ustawy dotyczący minimalnej wartości rynkowej wszystkich towarów będących przedmiotem działalności tego podmiotu, jako operatora logistycznego, w tym wyrobów akcyzowych odnosi się do wszystkich towarów będących przedmiotem działalności Wnioskodawcy w jednym miejscu magazynowania w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym. Skoro zatem przedmiotem działalności gospodarczej Spółki są wyroby akcyzowe w postaci wyrobów akcyzowych, tj. napojów alkoholowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, to dla Wnioskodawcy w celu uzyskania przez niego zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej na ich magazynowaniu lub przeładowywaniu, minimalna wartość rynkowa wszystkich towarów będących przedmiotem jego działalności (wliczając wartość ww. napojów alkoholowych) w jednym miejscu ich magazynowania w tym składzie podatkowym winna wynosić 50 mln zł.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego tj. braku konieczności spełnienia dodatkowego warunku, o którym mowa w art. 48 ust. 3 ustawy do wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako operator logistyczny oraz potwierdzenia, że dodatkowy wymóg dotyczący minimalnej wartości rynkowej wszystkich towarów będących przedmiotem działalności Spółki jako operatora logistycznego dotyczy wszystkich towarów będących przedmiotem działalności w jednej lokalizacji magazynowej (składzie podatkowym). Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl