0111-KDIB3-3.4013.36.2020.2.MK - Podatek akcyzowy - aromaty spożywcze, glikol, gliceryna.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.36.2020.2.MK Podatek akcyzowy - aromaty spożywcze, glikol, gliceryna.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lutego 2020 r. (data wpływu 14 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.) oraz pismem z 15 kwietnia 2020 r. (data wpływu 21 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obrotu aromatami spożywczymi, czystym glikolem propylenowym, czystą gliceryną farmaceutyczną oraz ich mieszaninami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obrotu aromatami spożywczymi, czystym glikolem propylenowym, czystą gliceryną farmaceutyczną oraz ich mieszaninami. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 24 marca 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.36.2020.1.MK oraz pismem z 15 kwietnia 2020 r. (data wpływu 21 kwietnia 2020 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):

1.

Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na podstawie z art. 9a ust. 2 PITU i art. 30c ust. 1 PITU; jest czynnym podatnikiem podatku VAT wg art. 15 ust. 1 VATU; przeważającym przedmiotem jego działalności jest działalność w zakresie sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet - PKD 47.91.Z.

2.

W prowadzonych sklepach dla ludności podatnik sprzedaje różnorodne towary, i zamierza rozszerzyć ofertę handlową o sprzedaż koncentratów aromatów spożywczych, czysty glikol propylenowy, czystą glicerynę farmaceutyczną, lub ich mieszanin.

3.

Podatnik powyższe towary będzie nabywał od sprzedawców, którzy na wcześniejszych etapach obrotu mogą określać ich przeznaczenie jako, np.,: "do celów spożywczych", "przeznaczenie uniwersalne", "do celów przemysłowych", "do dalszego przerobu", lub inne tego rodzaju, nie wskazujące konkretnego celu użycia. Wg wiedzy podatnika, owi sprzedawcy towarów na wcześniejszym szczeblu obrotu będą produkować i sprzedawać te towary jako nieakcyzowe, tj. z przeznaczeniem do celów innych niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

4.

Podatnik przewiduje następujące, możliwe scenariusze obrotu powyższymi towarami z pkt 3:

1.

podatnik będzie nabywał te towary w postaci gotowej do sprzedaży konsumentom, tj. w pojemnikach o pojemności np. od 100 ml do 1000 ml w postaci czystej - tj. odrębnie aromaty spożywcze, glikol czy gliceryna - albo w postaci mieszanin tych towarów, połączonych w różnych proporcjach - i sprzedawał w prowadzonych przez siebie sklepach, lub

2.

podatnik będzie nabywał te towary w hurtowniach w pojemnikach o większej pojemności, tj. np. 100 ml i większej, w postaci czystej - tj. odrębnie aromaty spożywcze, glikol czy glicerynę - albo w postaci mieszanin tych towarów, połączonych w różnych proporcjach - i sprzedawał innym przedsiębiorcom nie czyniąc żadnych zmian w nabytych przez siebie towarach, lub

3.

podatnik będzie nabywał te towary w hurtowniach w pojemnikach o większej pojemności, tj. np. 1 litr lub większej, w postaci czystej - tj. odrębnie aromaty spożywcze, glikol czy glicerynę - albo w postaci mieszanin tych towarów, połączonych w różnych proporcjach - a następnie:

4.

rozlewał owe towary w czystej postaci - lub mieszaniny nabytych towarów - do opakowań jednostkowych o pojemności np. od 100 ml do 1000 ml, konfekcjonował, i sprzedawał we własnych sklepach konsumentom, lub

5.

mieszał te towary nabyte w czystej postaci, rozlewał tak sporządzone mieszaniny do opakowań jednostkowych o pojemności np. od 100 ml do 1000 ml, konfekcjonował, i sprzedawał we własnych sklepach konsumentom, lub

6.

towary, o jakich mowa w lit. a lub b wyżej, w opakowaniach jednostkowych przeznaczonych do sprzedaży konsumentom, zbywał innym przedsiębiorcom.

5.

Równocześnie podatnik zamierza kontynuować obecną działalność w niezmienionym zakresie, a dodatkowa działalność opisana w pkt 2-4 byłaby jej uzupełnieniem, wykonywaną w jego sklepach i siłami zatrudnionych pracowników.

6.

W bezpośredniej bliskości planowanej działalności podatnika, tj. w tym samym lokalu, inny przedsiębiorca sprzedaje m.in.: płyny do e-papierosów (tzw. liquidy) - rozumiane jako gotowy produkt podlegający bezpośredniemu zastosowaniu przez użytkownika końcowego w e-papierosie - oraz komponenty do produkcji tego wyrobu gotowego, takie jak bazy nikotynowe i beznikotynowe, premix, aromaty. Ten inny przedsiębiorca sprzedaje także urządzenia i akcesoria związane z papierosami elektronicznymi, tj. np. grzałki, ładowarki, itp.

Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnej z czynności, o jakich mowa w pkt 2 i 4, z przeznaczeniem wskazanych w nich towarów lub ich mieszanin do użycia w papierosach elektronicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy planowana przez podatnika działalność opisana w części "Opis zdarzenia przyszłego", tj. polegająca na:

a.

nabywaniu koncentratów aromatów spożywczych, czystego glikolu propylenowego, czystej gliceryny farmaceutycznej lub ich mieszanin,

b.

sprzedaży koncentratów aromatów spożywczych, czystego glikolu propylenowego lub czystej gliceryny farmaceutycznej lub ich mieszanin, oraz

c.

sporządzaniu mieszanin koncentratów aromatów spożywczych, czystego glikolu propylenowego, czystej gliceryny farmaceutyczną i ich sprzedaży,

będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym począwszy od dnia 1 lipca 2020 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Wg podatnika planowana przez niego działalność polegająca na:

a.

nabywaniu koncentratów aromatów spożywczych, czystego glikolu propylenowego, czystej gliceryny farmaceutycznej lub ich mieszanin,

b.

sprzedaży koncentratów aromatów spożywczych, czystego glikolu propylenowego lub czystej gliceryny farmaceutycznej lub ich mieszanin, oraz

c.

sporządzaniu mieszanin koncentratów aromatów spożywczych, czystego glikolu propylenowego, czystej gliceryny farmaceutyczną i ich sprzedaży,

nie będzie opodatkowana od dnia 1 lipca 2020 r. podatkiem akcyzowym.

2.

Koncentraty aromatów spożywczych, czysty glikol propylenowy i czysta gliceryna farmaceutyczną - lub ich mieszaniny - nie są towarami akcyzowymi z załączników nr 1, 2 i 3 do ustawy o podatku akcyzowym.

3.

Ponadto, koncentraty aromatów spożywczych, czysty glikol propylenowy i czysta gliceryna farmaceutyczną - lub ich mieszaniny - nie będą towarami akcyzowymi ze względu na przeznaczenie w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym, tj. nie będą przeznaczone do używania w tzw. papierosach elektronicznych.

4.

Podatnik jednoznacznie oświadcza, iż planując prowadzenie działalności opisanej w pkt 1, nie będzie wykonywał tych czynności z przeznaczeniem do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Taka działalność będzie wykonywana na potrzeby innych rynków, tj. np. zasilania dyfuzorów, wkładów kominkowych, baz aromatyzujących, i innych tego rodzaju.

5.

Innymi słowy, cała planowana przez podatnika działalność, opisana w części "Opis zdarzeń przyszłych", nie będzie miała znaczenia i doniosłości na gruncie przepisów o podatku akcyzowym w jakimkolwiek zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy bez względu na kod CN został wymieniony płyn do papierosów elektronicznych.

Za papierosy elektroniczne w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Natomiast za płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą - art. 13 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 13 ust. 1a pkt 2 ustawy podatnikiem z tytułu produkcji płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1 - niezgodnej z art. 47, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje te wyroby akcyzowe, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji.

Stosownie z art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

2.

mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2018 r. poz. 1159 i 1629);

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej;

7.

wyrobów węglowych;

8.

suszu tytoniowego;

9.

wyrobów gazowych.

Zgodnie z art. 99b ustawy:

1. Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.

2. Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.

3. Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach.

4. Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr.

5. W przypadku produkcji, o której mowa w ust. 1, niezgodnej z art. 47, stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi dwukrotność stawki, o której mowa w ust. 4.

6. W przypadku nabycia lub posiadania płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tego płynu nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 5.

Równocześnie na postawie ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 137) w zw. z ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2404), wprowadzono okres przejściowy na mocy, którego m.in. do 30 czerwca 2020 r. płyn do papierosów elektronicznych opodatkowany jest zerową stawką akcyzy, a jego produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Mając na uwadze powyższe przepisy w kontekście analizowanych wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać w pierwszej kolejności, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Tym samym, za wyrób akcyzowy - płyn do papierosów elektronicznych - uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Katalog roztworów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płynu do papierosów elektronicznych decyduje jej przeznaczenie.

Równocześnie produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew. Zatem za produkcję (czynność podlegającą opodatkowaniu) uznaje się wytwarzanie, przetwarzanie, a także rozlew wszelkich wyrobów w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

W konsekwencji każdy podmiot, który dokonuje produkcji (wytwarzania, przetwarzania, rozlewu) substancji (roztworów) przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, bądź oferuje te substancje (roztwory) na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt służący do dalszej produkcji takiego płynu, przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych - przesądzając tym samym o konieczności traktowania tych substancji jako wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o sprzedaż koncentratów aromatów spożywczych, czysty glikol propylenowy, czystą glicerynę farmaceutyczną lub ich mieszaniny.

Wnioskodawca będzie nabywać te wyroby od podmiotów, którzy wyprodukowali i sprzedali te wyroby jako wyroby nieakcyzowe, tj. wyprodukowali i sprzedali te wyroby z przeznaczeniem do celów innych niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Wnioskodawca dokonując opisanych we wniosku czynności nabycia, sporządzania mieszanin, rozlewu oraz sprzedaży przedmiotowych substancji, nie będzie dokonywał tych czynności z przeznaczeniem tych substancji do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy planowana przez podatnika działalność polegająca na:

a.

nabywaniu koncentratów aromatów spożywczych, czystego glikolu propylenowego, czystej gliceryny farmaceutycznej lub ich mieszanin,

b.

sprzedaży koncentratów aromatów spożywczych, czystego glikolu propylenowego lub czystej gliceryny farmaceutycznej lub ich mieszanin, oraz

c.

sporządzaniu mieszanin koncentratów aromatów spożywczych, czystego glikolu propylenowego, czystej gliceryny farmaceutyczną i ich sprzedaży,

będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym począwszy od dnia 1 lipca 2020 r.

Zdaniem Organu, w sytuacji w której wyroby objęte zapytaniem (koncentraty aromatów spożywczych, czysty glikol propylenowy, czysta gliceryna farmaceutyczna oraz ich mieszaniny) nie będą przez Wnioskodawcę nabywane i sprzedawane (w tym mieszaniny sporządzane przez Wnioskodawcę) z przeznaczeniem do użycia w papierosach elektronicznych (co wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego), wówczas planowana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza objęta zapytaniem nie będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym począwszy od 1 lipca 2020 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego pytania uznać należy za prawidłowe.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionego we wniosku zapytania Zainteresowanego, związanego z przedstawionymi we wniosku wyrobami, które nie są przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Pozostałe kwestie opisane we wniosku, które nie zostały objęte zapytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl