0111-KDIB3-3.4013.343.2021.1.MAZ - Sprzedaż wzorców etanolowych oraz obowiązków ewidencyjnych związanych z produkcją tych wzorców jako nieobjęte akcyzą

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.343.2021.1.MAZ Sprzedaż wzorców etanolowych oraz obowiązków ewidencyjnych związanych z produkcją tych wzorców jako nieobjęte akcyzą

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania akcyzą sprzedaży wyprodukowanych wzorców etanolowych oraz obowiązków ewidencyjnych związanych z produkcją tych wzorców.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

ABC Sp. z o.o. (dalej jako: "Wnioskodawca" lub "Spółka") w ramach prowadzonej działalności zajmuje się sprzedażą alkomatów - urządzeń do badania zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu - a także wykonuje usługi serwisowe ww. urządzeń, w tym adiustacje. Do jej wykonywania niezbędne jest wykorzystanie wzorców etanolowych (odczynników laboratoryjnych), które są wytwarzane w laboratorium firmy na potrzeby własne, lecz w niedalekiej przyszłości firma zamierza wytwarzać wzorce etanolowe do dalszej odsprzedaży, zgodnie z zamówieniami kontrahentów na rynek krajowy oraz zagraniczny.

Wzorce te będą pakowane w pojemnikach o pojemności 500-1000 ml. Wodne roztwory etanolu (zawierają]: wodę demineralizowaną oraz poniżej 0,5% alkoholu etylowego o stężeniu 99,8% cz.a.d. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu etylowego o st. 99,8 cz.a.d. w wytwarzanych wzorcach etanolowych nie przekracza 0,5%. Kod Nomenklatury Scalonej alkoholu etylowego o st. 99,8% cz.a.d. to CN 2207. Wzorce wodne etanolu to są roztwory, których stężenia masowe mieszczą się w przedziale (0,0+3,0 mg/l), odpowiadają gazowym wzorcom etanolu. Stężenia wodnych wzorców etalonu nie przekraczają 0,5% obj. zawartości alkoholu. Czas przydatności wzorca etanolowego wynosi 6 mies. - ustalony został na podstawie wieloletnich doświadczeń. Po tym czasie roztwór staje się bezużyteczny z powodu utraty zawartości alkoholu w wodzie destylowanej.

Wzorce etanolowe są wykorzystywane do adiustacji analizatorów wydechu, by móc zweryfikować poprawność wskazań analizatorów wydechu. Kod Nomenklatury Scalonej CN dla wzorców etanolowych to 3822 00 00 (PKWiU 20.59.52.0).

Przygotowywane wzorce etanolowe umieszcza się w termostatyzowanych naczyniach w temperaturze 34 °C, w których ustala się stan równowagi między fazą ciekłą a gazową, zgodnie z prawem Henry'ego. Przepuszczając strumień powietrza przez wodny wzorzec etanolu wytwarza się gazowy wzorzec etanolu o znanym stężeniu, na którym adiustuje się analizator wydechu. Stężenie etanolu we wzorcu ciekłym określa się metodą grawimetryczną poprzez odważanie odpowiedniej ilości wody i etanolu.

Pytania

1. Czy jako producent wzorców etanolowych, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencji (i) dokumentacji w związku z produkcją wzorców etanolowych do celów podatku akcyzowego?

2. Czy sprzedaż wytworzonych przez Wnioskodawcę wzorców etanolowych podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z zawartością alkoholu etylowego we wzorcach poniżej 1%, na podstawie art. 93 ust. z dnia 06.12.2008 (r.) o podatku akcyzowym oraz ze względu na przeznaczenie (odczynniki laboratoryjne), stosownie do § 9 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, sprzedaż wzorców etanolowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz wzorzec etanolowy nie jest wyrobem akcyzowym. W związku z powyższym nie jest wymagana rejestracja firmy do celów podatku akcyzowego oraz prowadzenie dokumentacji związanej z akcyzą.

Stężenie alkoholu etylowego zawartego we wzorcu etanolowym nie przekracza 1,0% obj., co oznacza, iż nie zostanie wypełniona definicja wyrobu akcyzowego, zawarta w poz. 43 załącznika nr 1 (do) ustawy. Wzorzec etanolowy nie wypełnia definicji alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy.

Podobna sytuacja została opisana w interpretacji indywidualnej wydanej przez dyrektora KIS, o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.95.2017.2.MAZ, z dnia 11.08.2017 (r.]

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym"):Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207 został wymieniony:Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Pod pozycją 43 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, został wymieniony:Alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Stosownie do art. 92 ustawy:Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część

wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2)

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3)

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca

importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do

składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład

podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku

nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego

niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich

użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do

zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich

sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w

należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)

wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)

wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej

czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich

przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów, d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich

Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie

rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów

zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

Państwa wątpliwości dotyczą:

- obowiązków ewidencyjnych i dokumentacyjnych do celów podatku akcyzowego, jako producenta wzorców etanolowych,

- opodatkowania akcyzą sprzedaży wyprodukowanych wzorców etanolowych.

Przedstawiony przez Spółkę opis wzorca etanolowego - jako wodnego roztworu etanolu, w którym zawartość alkoholu etylowego nie przekracza 0,5% obj., oznaczonego kodem CN 3822 00 00 - wskazuje, że nie można go uznać za wyrób akcyzowy, ujęty w poz. 17 załączniku nr 1 do ustawy. Z uwagi na moc alkoholu etylowego zawartego we wzorcu etanolowym, nie zostanie też wypełniona definicja wyrobu akcyzowego, wskazanego w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy. Wzorzec etanolowy nie wypełnia definicji alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy - wzorzec etanolowy nie jest napojem, a wyrobem, w którym moc alkoholu etylowego nie przekracza 1,2% objętości.

Wobec powyższego, skoro wzorce etanolowe, jak również zawarty w nich alkohol etylowy, nie są wyrobami akcyzowymi w myśl uregulowań ustawy, zatem sprzedaż wzorców nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W związku z tym, że Wnioskodawca zamierza produkować wzorce, które nie są wyrobami akcyzowymi, nie ciążą na nim obowiązki w zakresie ewidencji i dokumentacji tego wyrobu do celów podatku akcyzowego, a także rejestracji do celów podatku akcyzowego w zakresie produkcji tych wzorców.

Tym samym - oceniając całościowo - stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ponadto należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga zagadnień z zakresu zwolnienia od podatku akcyzowego samego alkoholu etylowego, wykorzystywanego do produkcji wzorców etanolowych, gdyż nie było to przedmiotem przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również nie zostało objęte zakresem pytań. Tym samym wydana interpretacja nie odnosi się również do zagadnień związanych z ewidencją i dokumentacją oraz obowiązkiem rejestracji, dotyczących samego alkoholu etylowego, nabywanego do produkcji wzorców etanolowych.

Organ pragnie zauważyć, że w stanowisku własnym w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca przywołał uchylone z dniem 1 stycznia 2019 r. rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Natomiast od 1 lipca 2021 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178, z późn. zm.). Powyższe jednak nie miało wpływu na sposób rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako: "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl