0111-KDIB3-3.4013.333.2021.2.MK - Procedura zawieszenia poboru akcyzy i obowiązek zgłoszenia nabycia wewnątrzwspólnotowego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.333.2021.2.MK Procedura zawieszenia poboru akcyzy i obowiązek zgłoszenia nabycia wewnątrzwspólnotowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące zakwalifikowania objętych wnioskiem wyrobów do wyrobów akcyzowych, obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i obowiązku zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zakwalifikowania objętych wnioskiem wyrobów do wyrobów akcyzowych, obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i obowiązku zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 22 lutego 2022 r., w odpowiedzi na wezwanie z 11 lutego 2002 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...) (dalej również jako: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest (...).

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy koncentrat płynu do spryskiwaczy. Koncentrat ten jest transportowany z Niemiec do Polski cysternami samochodowymi. Koncentrat ten zawiera w swoim składzie alkohol etylowy 83% skażony. Koncentrat ten po odpowiednim rozcieńczeniu Spółka zużywa jako płyn do spryskiwaczy (...).

Koncentrat płynu do spryskiwaczy jest klasyfikowany według Nomenklatury Scalonej do kodu CN 3820.

Alkohol etylowy skażony będący głównym składnikiem koncentratu jest klasyfikowany do kodu CN 2207 20.

Wnioskodawca wychodzi z założenia, że alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy jest wyrobem akcyzowym, dlatego zgłasza jego zamiar wewnątrzwspólnotowego nabycia stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 78 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.) (dalej: ustawa o AKC).

Po stronie Wnioskodawcy pojawiła się jednak wątpliwość, czy faktycznie zawarty w koncentracie do spryskiwaczy skażony alkohol etylowy jest wyrobem akcyzowym, oraz czy Spółka jest obowiązana dokonywać zgłoszenia zamiaru wewnątrzwspólnotowego nabycia koncentratu płynu do spryskiwaczy lub zawartego w nim alkoholu etylowego skażonego, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy o AKC do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W uzupełnieniu wskazano:

Nabywany wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę koncentrat płynu do spryskiwaczy będzie zawierał w swoim składzie alkohol etylowy skażony w następujący sposób:

a) całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.);

lub b) skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, tj. Niemcy.

Alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy jest objęty zwolnieniem z opodatkowania akcyzą.

Nabywany wewnątrzwspólnotowo całkowicie skażony alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, który został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich UE, jest zwolniony od opodatkowania akcyzą na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym.

Nabywany wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, który został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie UE, w którym następuje skażenie, jest zwolniony od opodatkowania akcyzą na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto nabywany wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, jako zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie UE pochodzenia wyrobu, jest zwolniony od opodatkowania akcyzą na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Pytania

1) Czy koncentrat płynu do spryskiwaczy, którego głównym składnikiem jest alkohol etylowy skażony, jest wyrobem akcyzowym?

2) Czy alkohol etylowy skażony zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy jest wyrobem akcyzowym, wymienionym w załączniku nr 1 do ustawy o AKC?

3) Czy alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy jest wyrobem akcyzowym, wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy o AKC a więc wyrobem, do którego stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy o AKC?

4) Czy Spółka w zakresie nabywanego wewnątrzwspólnotowo koncentratu płynu do spryskiwaczy zawierającego w składzie alkohol etylowy całkowicie lub częściowo skażony, albo skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, tj. Niemcy, jest zobowiązana stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym do dokonywania zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 i 2)

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o AKC przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy o AKC.

Według art. 92 ustawy o AKC do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się m.in. alkohol etylowy. Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o AKC do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W pozycji 17 załącznika nr 1 od ustawy o AKC wymieniono wyroby oznaczone kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone zaś pod pozycją 18 wyroby klasyfikowane według kodu CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe

W pozycji 43 załącznika nr 1 do ustawy o AKC wymieniono alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Ustawodawca faktycznie w pozycji 17 oraz 43 załącznika nr 1 do ustawy o AKC rozróżnia od siebie wyroby akcyzowe i wyroby jako takie niebędące wyrobami akcyzowymi, ale zawierające w swym składzie wyroby akcyzowe np. alkohol etylowy.

Jak wskazano powyżej, ustawodawca w Załącznik nr 1 do ustawy o AKC pod pozycjami 17 i 18 wymienia stricte alkohol etylowy a pod pozycją 43 określa wyrobem akcyzowym wyrób w postaci alkoholu etylowego zawartego w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

W sekcji IV części drugiej Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 861/2010 z dnia 5 października 2010 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej nadano alkoholowi etylowemu i pozostałym wyrobom alkoholowym, o dowolnej mocy, skażonym, kod CN 2207. W powołanym załączniku nr 1 do ustawy o AKC w pozycji 43 ustawodawca wskazał, że wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi wskazując przy tym, że kod CN takiego wyrobu może być dowolny.

Takie uregulowanie jednoznacznie przemawia za tym, aby uznać, że rodzaj wyrobu, w którego składzie znajduje się alkohol etylowego, o ile nie jest wskazany w innej pozycji załącznika nr 1 do ustawy o AKC, jest irrelewantny dla zakwalifikowania alkoholu zawartego w tym produkcie jako wyrobu akcyzowego. Sama zawartość alkoholu etylowego w składzie danego produktu nie prowadzi do zakwalifikowania tego produktu jako wyrobu akcyzowego. Koncentrat płynu do spryskiwaczy należy zatem uznać za wyrób nieakcyzowy.

Koncentrat płynu do spryskiwaczy nie stanowi sam w sobie wyrobu akcyzowego, ale takim wyrobem jest zawarty w koncentracie alkohol etylowy.

Alkohol etylowy będący składnikiem koncentratu płynu do spryskiwaczy stanowi wyrób o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, klasyfikowany według kodu CN 2207. Wobec tego zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy alkohol etylowy należy uznać za wyrób akcyzowy wymieniony w pozycji 43 załącznika nr 1 do ustawy o AKC.

Ad. 3)

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy o AKC procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie

W załączniku nr 2 do ustawy o AKC stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG w pozycji 17 wymienia się kod CN 2207 i odpowiadające jemu wyroby o nazwie alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone. W załączniku nr 2 brak jest natomiast odpowiednika pozycji 43 z załącznika nr 1. W opinii Wnioskodawcy uprawnione jest więc stwierdzenie, że załącznik nr 2 nie obejmuje alkoholu etylowego będącego składnikiem innych wyrobów niż objęte kodami CN 2207 oraz CN 2208. W załączniku nr 2 są wymienione tylko alkohole etylowe samoistnie będące wyrobami akcyzowymi (patrz poz. 17 oraz 18 załącznika nr 2 do ustawy o AKC).

W załączniku nr 2 nie wymienia się alkoholu etylowego będącego składnikiem wyrobów nieakcyzowych. Wobec tego stwierdzić należy, iż skażony alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy nie podlega procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy o AKC. Taki alkohol etylowy jako składnik wyrobu nieakcyzowego nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o AKC stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszonego poboru akcyzy.

Ad. 4)

Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo koncentrat płynu do spryskiwaczy, który zawiera w swoim składzie alkohol etylowy skażony. Spółka zużywa płyn do spryskiwaczy (...). (...).

Zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy alkohol etylowy jako całkowicie lub częściowo skażony, albo skażony skażalnikiem dopuszczonym przez Niemcy korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a lub b albo na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o AKC.

Artykuł 78 ust. 1 ustawy o AKC nakłada na podatnika obowiązki w przypadku, gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o AKC znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o AKC nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o AKC podatnikiem akcyzowym jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegając opodatkowaniu, w tym podmiot wskazany w pkt 1-14 tego przepisu.

W artykule 8 ust. 1 pkt 4 ustawy o AKC określono, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonanego do składu podatkowego.

Zważywszy, iż Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowe wyrób akcyzowy (alkohol etylowy skażony stanowiący składnik koncentratu płynu do spryskiwaczy) to stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 13 ust. 1 należy uznać go za podatnika.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowe koncentrat płynu do spryskiwaczy, który zawiera w swoim składzie alkohol etylowy skażony na potrzeby działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium kraju. Nabycie przez Spółkę alkoholu etylowego zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy stanowi nabycie wewnątrzwspólnotowe.

W załączniku nr 2 do ustawy o AKC pod pozycją 17 wymieniono klasyfikowany do kodu CN 2207 - alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

W ocenie Spółki alkohol etylowy skażony zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy stanowi wyrób akcyzowy, który nie należy do kategorii określonej w załączniku nr 2 do ustawy o AKC pod pozycją 17, gdyż pozycja 17 załącznika nr 2 do ustawy o AKC obejmuje tylko samoistny alkohol etylowy, a nie alkohol będący składnikiem wyrobów nieakcyzowych. Wobec tego Wnioskodawca w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem skażonego alkoholu etylowego zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy nie posiada żadnych obowiązków bezpośrednio na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy o AKC.

Zgodnie z art. 78 ust. 3 ustawy o AKC przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 3a stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Jako, że alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy jest wyrobem akcyzowym to art. 78 ust. 3 ustawy o AKC potencjalnie może mieć do niego zastosowanie.

Zgodnie z art. 93 ust. 4. ustawy o AKC stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 6275,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Jednakże alkohol etylowy skażony zawarty w nabywanym wewnątrzwspólnotowe z Niemiec koncentracie płynu do spryskiwaczy, a więc produkcie nieprzeznaczonym do spożycia przez ludzi, jest całkowicie zwolniony od akcyzy, zgodnie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a lub b albo na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o AKC.

Skoro przedmiotowy alkohol jest zwolniony z akcyzy to nie jest objęty na terenie kraju żadną stawką akcyzową, zarówno zerową jak i efektywną. Zdaniem Spółki oznacza to, że skażony alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy nie jest objęty obowiązkiem zgłoszenia zamiaru jego wewnątrzwspólnotowego nabycia, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 78 ust. 3 ustawy o AKC.

Odmienna od przedstawionej powyżej interpretacja art. 78 ust. 3 doprowadzi do absurdalnych sytuacji, np. uznania obowiązku zgłaszania zamiaru wewnątrzwspólnotowego nabycia alkoholu etylowego zawartego w płynie do spryskiwaczy przez przedsiębiorstwa transportowe przed każdym wjazdem na terytorium Polski pojazdu wyposażonego w płyn do spryskiwaczy.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko względem okoliczności przedstawionych we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ustawy:

1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

* w poz. 17, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

* w poz. 43 bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy - alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym co do zasady wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, wymieniono:

w poz. 17, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 i 12 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Artykuł 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl natomiast art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1)

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2)

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3)

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Artykuł 93 ust. 4 ustawy:

Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 8811,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie, z zastrzeżeniem art. 165a ust. 1 pkt 1 ustawy, który stanowi:

W latach 2022-2026 stawki akcyzy na napoje alkoholowe wynoszą:

1)

stawka akcyzy na alkohol etylowy, o której mowa w art. 93 ust. 4, w:

a)

2022 r. - 6903,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie,

b)

2023 r. - 7248,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie,

c)

2024 r. - 7610,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie,

d)

2025 r. - 7991,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie,

e)

2026 r. - 8391,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Artykuł 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. w tym podmiot (...).

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

1)

całkowicie skażony:

a)

produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,

b)

nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,

c)

produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską

- na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi; 2) zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.

Jak stanowi § 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2021 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 205):

1. W przypadku zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, jeżeli wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju.

2. Dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.

Artykuł 40 ust. 5 ustawy stanowi:

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

W myśl art. 78 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

1)

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

2)

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym - z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego;

2a) wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 10. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są opodatkowane na terytorium kraju zerową stawką akcyzy; 4) (uchylony)

Artykuł 78 ust. 2 ustawy:

Podatnik, o którym mowa w ust. 1, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

Artykuł 78 ust. 2a ustawy stanowi:

Przepisy ust. 1 pkt 2a-3a oraz ust. 2 nie mają zastosowania do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Stosownie do art. 78 ust. 3 ustawy:

Przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 3a stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Mając powyższe przepisy na uwadze, wskazać na wstępie należy, że co do zasady dla podatku akcyzowego z uwagi na jego selektywny charakter, kluczowe znaczenie ma klasyfikacja danego wyrobu wg Nomenklatury Scalonej o czym stanowi art. 3 ustawy. Niemniej zasada ta nie ma zastosowania w każdym przypadku, a część z wyrobów uzyskuje status wyrobu akcyzowego niezależnie od klasyfikacji CN, o ile będzie przeznaczony do określonych przez ustawodawcę celów.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, koncentrat płynu do spryskiwaczy, który zawiera w swoim składzie alkohol etylowy 83% skażony. Koncentrat ten po odpowiednim rozcieńczeniu Spółka zużywa jako płyn do spryskiwaczy (...).

Koncentrat płynu do spryskiwaczy jest klasyfikowany według Nomenklatury Scalonej do kodu CN 3820, zaś alkohol etylowy skażony będący głównym składnikiem koncentratu jest klasyfikowany do kodu CN 2207 20.

W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić zatem należy, że koncentrat płynu do spryskiwaczy, z uwagi na jego klasyfikację przedstawioną przez Wnioskodawcę, nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy.

Wyrobem akcyzowym jest natomiast alkohol etylowy zawarty w tym koncentracie, który jako wyrób klasyfikowany do kodu CN 2207 20, jest wymieniony przez ustawodawcę w załączniku nr 1 do ustawy.

Organ uznaje zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie treści pytani nr 1 i 2 za prawidłowe.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawca w zakresie pytania nr 3, Organ na wstępie zaznacza, że alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207 20 jest wyrobem, który został przez ustawodawcę wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy.

Zasadniczo ujęcie wyrobów akcyzowych w załączniku nr 2, umożliwia zastosowanie wobec tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy na poziomie unijnym.

Równocześnie przepisy nie zabraniają stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, nawet jeśli stanowią one część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Przykładem takiego stanu rzeczy jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy m.in. w przypadku alkoholu etylowego zawartego w aromatach (sklasyfikowanych jako wyroby nieakcyzowe), wykorzystywanych w produkcji napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych. Przy czym podkreślić należy, że w tej też sytuacji procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęty jest sam alkohol etylowy (pow. 1,2%) jako składnik wyrobu nieakcyzowego - aromatu.

Organ zaznacza także, że krajowy ustawodawca umożliwia stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju wobec wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, o czym stanowi art. 40 ust. 6 ustawy:

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Co jednak istotne w kontekście sprawy objętej wnioskiem, procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do wyrobów akcyzowych zwolnionych z opodatkowania akcyzą.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że skażony alkohol etylowy zawarty w nabywanym wewnątrzwspólnotowo koncentracie płynu do spryskiwaczy, będzie zwolniony z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a, art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. b i art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy (zwolnienie nie jest przedmiotem wniosku i stanowi element opisu zdarzenia przyszłego, z którym Organ jest związany).

W okolicznościach przedstawionych zatem we wniosku, wobec alkoholu etylowego zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy, z uwagi na objęcie tego alkoholu etylowego zwolnieniem z opodatkowania, nie znajdzie zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy, pomimo faktu, że alkohol ten zasadniczo jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy.

Reasumując, w ramach przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, wobec zwolnionego z opodatkowania akcyzą skażonego alkoholu etylowego, zawartego w nabywanym wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę koncentracie płynu do spryskiwaczy, nie znajduje zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 uznać należy zatem za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 dotyczą obowiązku dokonywania zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Odnosząc się do tych wątpliwości Organ zaznacza w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów nieakcyzowych zawierających w swym składzie zwolniony z opodatkowania akcyzą skażony alkohol etylowy, na podmiocie dokonującym tego nabycia nie ciąży obowiązek wynikający z art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W przypadku zatem nabycia wewnątrzwspólnotowego przez Wnioskodawcę koncentratu płynu do spryskiwaczy, tj. wyrobu nieakcyzowego sklasyfikowanego do kodu CN 3820, zawierającego w swym składzie skażony alkohol etylowy, który będzie objęty zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek dokonywania zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

* Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: * Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl