0111-KDIB3-3.4013.32.2024.1.AM - Brak opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży detalicznej wyrobów nieakcyzowych w postaci glikolu propylenowego oraz gliceryny

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.32.2024.1.AM Brak opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży detalicznej wyrobów nieakcyzowych w postaci glikolu propylenowego oraz gliceryny

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 15 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży detalicznej wyrobów nieakcyzowych w postaci glikolu propylenowego oraz gliceryny wpłynął 15 lutego 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność handlową w branży e-papierosów. Posiada Pan sklepy stacjonarne, w których ofercie znajdują się wyroby akcyzowe, przede wszystkim płyny do papierosów elektronicznych. W asortymencie sklepów są również różnego rodzaju akcesoria do palenia, takie jak np. grzałki.

Prowadzi Pan również sprzedaż online, gdzie może być oferowany asortyment analogiczny do tego oferowanego w sklepach stacjonarnych, z uwzględnieniem ograniczeń w sprzedaży części asortymentu wynikającego z przepisów prawa.

Zamierza Pan rozpocząć sprzedaż detaliczną glikolu propylenowego oraz gliceryny, które będą sprzedawane samodzielnie, jako niezmieszane substancje chemiczne.

Glikol propylenowy oraz gliceryna będą sprzedawane w opakowaniach o różnych pojemnościach. Może się zdarzyć, że w ramach jednej transakcji, klienci będą kupowali zarówno płyn do papierosów elektronicznych, jak i glikol propylenowy oraz glicerynę. W konsekwencji, mogą się one znajdować na jednym paragonie fiskalnym.

Glikol i gliceryna jako oddzielne substancje, a nie roztwór, nie są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.). Od tych wyrobów nigdy nie była płacona akcyza, gdyż nie miał ich Pan nigdy w sprzedaży. Do objętych wnioskiem wyrobów nie otrzymał Pan Wiążącej Informacji Akcyzowej, nie została wydana odmowa wydania WIA w odniesieniu do tych wyrobów jak również nie toczy się w tej sprawie postępowanie o wydanie WIA.

Pytanie

Czy sprzedaż detaliczna glikolu propylenowego oraz gliceryny w warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będzie traktowana jako sprzedaż płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 u.p.a., czyli w konsekwencji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Pana stanowisko w sprawie

Sprzedaż detaliczna glikolu propylenowego oraz gliceryny w warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego nie będzie traktowana jako sprzedaż płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 u.p.a., czyli w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zdaniem Wnioskodawcy, hurtowa sprzedaż glikolu propylenowego oraz gliceryny w warunkach wskazanych w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) nie stanowi sprzedaży płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 u.p.a., czyli w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Glikol propylenowy oraz gliceryna nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym jako płyn do papierosów elektronicznych, gdyż nie stanowią roztworów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 u.p.a. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów (rozdział 2, artykuł 3, pkt 1 i 2. s. L 136/19) - substancja to pierwiastek chemiczny lub jego związki w stanie, w jakim występują w przyrodzie lub zostają uzyskane za pomocą procesu produkcyjnego, z wszelkimi dodatkami wymaganymi do zachowania ich trwałości oraz wszelkimi zanieczyszczeniami powstałymi w wyniku zastosowanego procesu, wyłączając rozpuszczalniki, które można oddzielić bez wpływu na stabilność i skład substancji; natomiast preparat oznacza mieszaninę lub roztwór składający się z dwóch lub większej liczby substancji. Oznacza to, że gliceryna i glikol propylenowy są substancjami a nie roztworami.

Wykładnia językowa definicji płynu do papierosów elektronicznych jest jasna i w jej świetle wystarczające do uznania na gruncie art. 2 ust. 1 pkt 35 u.p.a., że dany wyrób nie jest wyrobem akcyzowym, jest to, że nie jest to roztwór na gruncie nauk chemicznych.

Należy podkreślić, że również Ministerstwo Finansów wskazuje, że sam glikol lub gliceryna nie mogą zostać uznane za płyn do papierosów elektronicznych, o czym można przeczytać w komunikacie z 1 grudnia 2022 r.: https://www.podatki.gov.pl/akcyza/wyjasnienia/zmiana-definicji-plynu-do-e-papierosow/.

Dodatkowo wydawane są obecnie interpretacje indywidualne potwierdzające, że samodzielnie sprzedawany glikol oraz gliceryna nie stanowią wyrobów akcyzowych: np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.20.2023.1.MAZ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, ściśle względem zadanego pytania i przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, tj. w zakresie braku opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży detalicznej wyrobów nieakcyzowych w postaci glikolu propylenowego oraz gliceryny, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie, wyrób ten nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy.

W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:

Za papierosy elektroniczne rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:

Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)

importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)

importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)

przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego; importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej planuje Pan rozpocząć sprzedaż glikolu i gliceryny jako niezmieszane substancje chemiczne. Zarówno glikol jak i glicerynę zamierza Pan sprzedawać klientom detalicznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto z opisu sprawy - z którym Organ jest związany - wynika, że objęte wnioskiem wyroby w postaci czystego glikolu propylenowego i czystej gliceryny nie są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto w odniesieniu do tych produktów nie została zapłacona akcyza, a także nie otrzymał Pan Wiążącej Informacji Akcyzowej, jak również odmowy WIA oraz nie toczy się postępowanie w sprawie jej wydania.

W świetle przedstawionych okoliczności Pana wątpliwości dotyczą stwierdzenia czy sprzedaż detaliczna produktów w postaci czystego glikolu i czystej gliceryny w warunkach wskazanych we wniosku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Organu skoro wskazał Pan jednoznacznie w opisie sprawy, że objęty wnioskiem glikol propylenowy oraz gliceryna nie są wyrobami akcyzowymi, a Organ, w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, jest związany opisem zdarzenia przyszłego, to stwierdzić należy, że w świetle przedstawionych przez Pana okoliczności zdarzenia przyszłego sprzedaż detaliczna wyrobów nieakcyzowych w postaci glikolu i gliceryny nie będzie traktowana jako sprzedaż płynu do papierosów elektronicznych i w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Pana stanowisko, ściśle w odpowiedzi na postawione pytanie w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, należy zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionego we wniosku pytania Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanych wyrobów: glikolu propylenowego oraz gliceryny, które nie są wyrobami akcyzowymi. Przy czym, kwestia ta (stwierdzenie, że przedmiotowy glikol oraz gliceryna nie są wyrobami akcyzowymi) stanowiła element opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego jednoznacznie przez Wnioskodawcę - i nie podlegała ona ocenie w ramach wydawania interpretacji.

Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji powołał się Pan na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się ona wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującej tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl