0111-KDIB3-3.4013.317.2023.1.AW - Zwolnienie od akcyzy wyprodukowanej energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach mineralogicznych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.317.2023.1.AW Zwolnienie od akcyzy wyprodukowanej energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach mineralogicznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 10 października 2023 r.,. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku akcyzowego, który dotyczy możliwości zwolnienia od akcyzy wyprodukowanej w Generatorach i Instalacjach fotowoltaicznych energii elektrycznej, jeśli wyprodukowana energia elektryczna będzie wykorzystywana w procesach mineralogicznych, a także uznania Państwa za podatnika podatku akcyzowego, wpłynął 12 października 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi w Polsce działalność gospodarczą w zakresie (...).

Spółka prowadzi działalność ramach dwóch zakładów położonych w (...) oraz w (...).

Zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem działalności Spółki jest w szczególności:

(...).

Na potrzeby produkcyjne Spółka nabywa i zużywa energię elektryczną (kod CN 2716 00 00), dalej: EE. EE jest nabywana w ramach transakcji krajowych od koncesjonowanego dostawcy. W odniesieniu do nabywanej EE Spółka nie korzysta z żadnych zwolnień z podatku akcyzowego.

Spółka nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną i jest odbiorcą końcowym EE.

Zabezpieczając się przed ewentualnymi przerwami w dostawie EE (związanymi z awariami lub innym zdarzeniami losowymi) Spółka nabyła awaryjne generatory prądotwórcze, które są zasilane olejem napędowym (ON), dalej: Generatory.

Spółka rozpoczęła jednocześnie szereg inwestycji zmierzających do zwiększenia możliwości w zakresie produkcji EE na potrzeby własne.

Spółka w związku z tym:

1)

zakończyła inwestycję w postaci instalacji fotowoltaicznej w (...) (dalej: PV (...)) - instalacja nie została jeszcze uruchomiona w oczekiwaniu na akceptację odpowiednich podmiotów, w tym obsługujących sieć przesyłową;

2)

planuje w ciągu najbliższych kilku lat oddać do użytkowania kolejne instalacje fotowoltaiczne w (...) (dalej: PV (...)) oraz w (...) (dalej: PV (...) 2).

W dalszej części wniosku PV (...), PV (...) 2 oraz PV (...) będą łącznie nazywane jako Instalacje fotowoltaiczne.

Całość wyprodukowanej EE będzie zużywana na potrzeby własne Spółki. EE z Generatorów oraz z Instalacji fotowoltaicznych nie będzie tym samym sprzedawana innym podmiotom.

Spółka nie będzie zatem prowadzić działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej - nie będzie to bowiem działalność, w związku z którą Spółka będzie osiągała jakiekolwiek zyski. Z tego powodu Spółka nie będzie posiadać koncesji na wytwarzanie EE, o której mowa w regulacjach ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, dalej: Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), jak również koncesji na pozostałe działalności wymienione w definicji nabywcy końcowego z ustawy o podatku akcyzowym, dalej: ustawa akcyzowa (Dz. U. z 2023.1542 t.j. z dnia 2023.08.07): tj. magazynowanie, przesyłanie, dystrybucja lub obrót EE.

Łączna moc Generatorów oraz PV (...) przekroczy 1 MW. Spółka nie będzie tym samym uprawniona do skorzystania ze zwolnienia dla podmiotów produkujących energię elektryczną z § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Tym bardziej takie zwolnienie nie będzie jej przysługiwać po uruchomieniu PV (...) i PV (...) 2.

Spółka jest obecnie zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (dalej: CRPA) jako "Podmiot zużywający (zużywa wyroby zwolnione od akcyzy, w tym finalny nabywca gazowy, finalny nabywca węglowy oraz nabywca końcowy energii)". Rejestracja dotyczy gazu ziemnego - wyrobu gazowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy akcyzowej.

Po uruchomieniu PV (...), Spółka zostanie zarejestrowana w CRPA jako podatnik podatku akcyzowego od EE. Jak bowiem wynika z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający odpowiedniej koncesji uregulowanej w Prawie energetycznym, który wyprodukował tę energię. Spółka zamierza przy tym wypełniać również pozostałe obowiązki związane ze statusem podatnika podatku akcyzowego od wyprodukowanej i zużytej EE, tj. w szczególności składanie odpowiednich deklaracji akcyzowych (art. 24 ustawy akcyzowej) czy prowadzenia ewidencji akcyzowej (art. 138h ustawy akcyzowej).

W obu zakładach Spółki, w ramach działalności produkcyjnej, występują procesy mineralogiczne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy akcyzowej. Kwestia oceny poszczególnych procesów produkcyjnych Spółki w świetle tej definicji nie jest przedmiotem wniosku, a występowanie w zakładach Spółki procesów mineralogicznych powinno zostać uznane za element stanu faktycznego.

Jednocześnie część lub całość EE wyprodukowanej z Generatorów i Instalacji fotowoltaicznych (w przyszłości) będzie wykorzystywana w procesach mineralogicznych. Ilość wyprodukowanej energii elektrycznej podlegającej zwolnieniu (niezależnie, czy w danym miesiącu będzie to całość wyprodukowanej EE, czy tylko część) będzie określana na podstawie własnych liczników Spółki oraz informacji wynikających ze wskazań poszczególnych instalacji: Generatorów oraz Instalacji fotowoltaicznych.

Spółka ma wątpliwości, czy w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie mogła korzystać ze zwolnienie wyprodukowanej EE (w Generatorach i Instalacja fotowoltaicznych) w sytuacji, gdy EE zostanie wykorzystana w poszczególnych zakładach produkcyjnych Spółki w procesach mineralogicznych. Dodatkowo Spółka chciałaby potwierdzić sposób rozliczania akcyzy od EE nabywanej przez nią od dystrybutorów (po zarejestrowaniu się w CRPA jako podatnik akcyzy od EE)

Pytania

1. Czy w ramach opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka będzie miała prawo skorzystać ze zwolnienia wyprodukowanej w Generatorach i Instalacjach fotowoltaicznych energii elektrycznej, jeśli wyprodukowana EE będzie wykorzystywana w procesach mineralogicznych mających miejsce w obu zakładach Spółki?

2. Czy Spółka, jako nabywca końcowy w rozumieniu ustawy akcyzowej, będzie podatnikiem podatku akcyzowego w odniesieniu do EE nabywanej od dystrybutora, a następnie zużywanej w prowadzonej działalności gospodarczej (biorąc pod uwagę, że EE wskazana w pkt 1 będzie korzystać z odpowiedniego zwolnienia, a Spółka będzie w odniesieniu do wyprodukowanej EE zarejestrowana jako podatnik akcyzy)?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1:

1. Zdaniem Spółki, EE wyprodukowana w Generatorach i Instalacjach fotowoltaicznych będzie korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy akcyzowej. Bez znaczenia dla wskazanego zwolnienia będzie:

- status Spółki (jako nabywcy końcowego w rozumieniu ustawy akcyzowej) w odniesieniu do EE nabywanej od dystrybutora;

- nieposiadanie przez Spółkę koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu Prawa energetycznego.

Ad. 2:

Zdaniem Spółki - jej status na gruncie podatku akcyzowego w zakresie EE należy podzielić na dwa aspekty:

- EE nabywana od dystrybutora (w odniesieniu do takiej EE, w związku ze statusem nabywcy końcowego, Spółka nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego);

- EE wyprodukowana w Generatorach i Instalacjach fotowoltaicznych (w odniesieniu do takiej EE, Spółka będzie podatnikiem podatku akcyzowego, bez względu na to, czy posiadana odpowiednie koncesje uregulowane w Prawie energetycznym).

Spółka nie będzie tym samym podatnikiem od nabywanej od dystrybutora, a następnie zużywanej EE. Nabędzie ją bowiem jako nabywca końcowy w rozumieniu ustawy akcyzowej. Status podatnika podatku akcyzowego w odniesieniu do EE wyprodukowanej w Generatorach i Instalacjach fotowoltaicznych nie wpłynie na status Spółki, jako nabywcy końcowego.

1. EE na gruncie ustawy akcyzowej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy akcyzowej, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej, w pozycji 33, wymieniona została energia elektryczna (kod CN 2716 00 00).

EE nabywana oraz produkowana przez Spółkę stanowi zatem wyrób akcyzowy, opodatkowany akcyzą zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy akcyzowej.

2. Opodatkowanie wyrobów akcyzowych - zasady ogólne.

Zgodnie zasadą ogólną z art. 8 ust. 1 ustawy akcyzowej (odnoszącą się do wszystkich wyrobów akcyzowych) przedmiotem opodatkowania, akcyzą jest m.in.:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5)

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy akcyzowej jest również:

1)

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy akcyzowej, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Przedstawione (ogólne) zasady opodatkowania akcyzą, nie mogą zostać bezpośrednio zastosowane w odniesieniu do EE. W odrębnych częściach ustawy akcyzowej znajdują się bowiem przepisy szczególne (lex specialis), właściwe wyłącznie dla EE.

3. Uczestnicy obrotu EE i sposób opodatkowania EE akcyzą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy akcyzowej nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo energetyczne, z wyłączeniem:

a)

spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r., o giełdach towarowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)

towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 646 i 825),

c)

giełdowej izby rozrachunkowej. Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)

spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Tym samym w odniesieniu do nabywanej energii elektrycznej Spółka jest obecnie nabywcą końcowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy akcyzowej. Spółka jest bowiem podmiotem nabywającym energię elektryczną, nieposiadającym koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów Prawo energetyczne. Spółka nie jest jednocześnie żadnym z podmiotów, wyłączonych spod definicji nabywcy końcowego.

Na status nabywcy końcowego nie ma jednocześnie wpływu produkcja EE w Generatorach i Instalacjach fotowoltaicznych. Spółka nie będzie w związku z nią zobligowana i w rzeczywistości nie uzyska koncesji uregulowanych w Prawie energetycznym (w szczególności koncesji na wytwarzanie EE).

Ustawodawca zdecydował się na wyróżnienie w obrocie EE jednego podmiotu (nabywcy końcowego), którego status wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego czy wystąpienie czynności opodatkowanych.

Powyższe regulacje bezpośrednio wpływają na szczególny przedmiot opodatkowania EE. W myśl art. 9 ustawy akcyzowej, w przypadku EE przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in.:

1)

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo energetyczne;

3)

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Jak stanowi art. 11 ustawy akcyzowej, w przypadku EE obowiązek podatkowy powstaje m.in.:

1)

z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)

z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)

z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 ustawy akcyzowej;

4)

z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy akcyzowej podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Z przedstawionych wyżej regulacji wynika, że ustawodawca zdecydował się na przesunięcie ciężaru opodatkowania akcyzą EE na ostatni etap obrotu, kiedy to EE trafia do podmiotu, który docelowo ją zużyje. Czynności opodatkowanej w odniesieniu do EE nie stanowi m.in. produkcja (taka jak ma to miejsce w przypadku większości pozostałych wyrobów akcyzowych na zasadach ogólnych) czy sprzedaż EE na rzecz podmiotów, które nie posiadają statusu nabywcy końcowego (które, co do zasady, nie nabywają EE w celu jej zużycia).

W analizowanej sprawie za czynności opodatkowane należy uznać:

1)

sprzedaż EE Spółce (nabywcy końcowemu) przez dystrybutora na terytorium kraju (art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej);

2)

zużycie energii elektrycznej przez Spółkę, która wyprodukowała tę energię w Generatorach i Instalacjach fotowoltaicznych (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej).

4. Zwolnienie z akcyzy EE wykorzystywanej w procesach mineralogicznych.

Zgodnie z art. 30 ust. 7a ustawy akcyzowej zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną:

1)

do celów redukcji chemicznej;

2)

w procesach elektrolitycznych;

3)

w procesach metalurgicznych;

4)

w procesach mineralogicznych.

Jednocześnie na podstawie art. 30 ust. 7b ustawy akcyzowej warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 7a, jest wykorzystywanie energii elektrycznej przez podmiot będący podatnikiem akcyzy od tej energii.

W odniesieniu do EE wyprodukowanej w Generatorach i Instalacjach fotowoltaicznych - Spółka będzie podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej (będzie musiała się zarejestrować jako podatnik w CRPA, składać odpowiednie deklaracje akcyzowe i prowadzić ewidencję wyprodukowanej i zużytej EE).

EE wyprodukowana przez Spółkę będzie jednocześnie wykorzystywana w procesach mineralogicznych (w całości lub w części).

W świetle powyższego Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia z akcyzy wyprodukowanej EE na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy akcyzowej. W szczególności:

1) wyprodukowana EE (całość lub jej określona część) będzie wykorzystywana w procesach mineralogicznych (jeśli takie wykorzystanie będzie dotyczyło wyłącznie części tej EE - ze zwolnienia będzie korzystała wyłącznie ta część);

2) Spółka będzie podatnikiem od wyprodukowanej EE - a zatem od tej EE, która będzie korzystała ze zwolnienia (tym samym warunek z art. 30 ust. 7b ustawy akcyzowej będzie spełniony, bez względu na to, że Spółka nie będzie posiadać żadnej koncesji uregulowanej w Prawie energetycznym);

3) Spółka będzie określała ilość wyprodukowanej i zużytej EE na podstawie odczytów własnych liczników oraz danych z poszczególnych instalacji (Generatorów, Instalacje fotowoltaiczne).

5. Status akcyzowy Spółki w odniesieniu do EE nabywanej od dystrybutora.

Zastosowanie zwolnienia opisanego w pkt 4 wniosku nie będzie miało żadnego wpływu na sposób rozliczania podatku akcyzowego od EE nabywanej przez Spółkę od dystrybutora. W szczególności:

- Spółka będzie nabywać EE od dystrybutora na terytorium kraju i nie będzie posiadać żadnych koncesji uregulowanych w Prawie energetycznym - tym samym na gruncie ustawy akcyzowej będzie miała status nabywcy końcowego w odniesieniu do nabywanej EE;

- w odniesieniu do nabywanej przez Spółki EE, czynnością opodatkowaną będzie sprzedaż EE na rzecz nabywcy końcowego na terytorium kraju - tym samym to na dystrybutorze będą ciążyły wszystkie obowiązki związane z rozliczeniem podatku akcyzowego od EE sprzedawanej na rzecz Spółki. Ustawa akcyzowa nie uzależnia bowiem w art. 9 ust. 1 pkt 2 wystąpienia czynności opodatkowanej od tego, czy sprzedaż EE następuje na rzecz podatnika akcyzy od EE (a Spółka będzie takim podatnikiem od wyprodukowanej EE), a od tego, czy do sprzedaży dochodzi na rzecz nabywcy końcowego (którym Spółka w świetle definicji z ustawy akcyzowej jest obecnie i będzie również po zarejestrowaniu się jako podatnik akcyzy w związku ze zużyciem EE, którą wyprodukuje).

Nie ma tym samym żadnych regulacji akcyzowych, które w opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) prowadziłby do zmiany dotychczasowego modelu rozliczeń podatku akcyzowego od nabywanej przez Spółkę EE - również w sytuacji, gdy Spółka dokona rejestracji jako podatnik akcyzowy w zakresie EE.

Podsumowując Spółka stoi na stanowisku, że:

1)

w odniesieniu do EE wyprodukowanej przez Spółkę w Generatorach i Instalacjach fotowoltaicznych, która zostanie wykorzystana w procesach mineralogicznych - Spółka ma prawo zastosować zwolnienia z art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy akcyzowej (bez względu na to, że nie będzie posiadać koncesji uregulowanych w Prawie energetycznym oraz zachowa status nabywcy końcowego na gruncie ustawy akcyzowej, w szczególności w odniesieniu do EE nabywanej od dystrybutora);

2)

zastosowanie zwolnienia opisanego w pkt 1 i rejestracja Spółki jako podatnik akcyzy od zużytej EE, która została przez nią wyprodukowana - nie wpłyną na status nabywcy końcowego Spółki i nie zmienią zasad rozliczania akcyzy od EE nabywanej przez Spółkę od dystrybutora.

Ocena stanowiska:

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

(tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm., dalej jako "ustawa"):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Natomiast jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.) z wyłączeniem:

a)

spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)

towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 646 i 825),

c)

giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)

spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym;

Jak wynika z art. 9 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)

z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)

z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)

z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)

z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)

upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)

upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)

nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zgodnie z art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną w procesach mineralogicznych.

W myśl art. 30 ust. 7b pkt 1 ustawy:

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 7a, jest wykorzystywanie energii elektrycznej przez podmiot będący podatnikiem akcyzy od tej energii.

Mając na uwadze powyższe przepisy, zauważyć w pierwszej kolejności należy, że przedmiot opodatkowania akcyzą w przypadku energii elektrycznej został uregulowany w sposób szczególny poprzez wprowadzenie definicji nabywcy końcowego - podmiotu nabywającego energię elektryczną, nieposiadającego jakiejkolwiek koncesji w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo energetyczne. Zatem zgodnie z powyższą definicją wprowadzono zasadę opodatkowania akcyzą ostatniego etapu obrotu, czyli etapu wydania energii elektrycznej do konsumpcji nabywcy końcowemu.

Podatnikiem zobowiązanym do zapłaty akcyzy od energii elektrycznej dostarczonej nabywcy końcowemu, jest sprzedawca energii elektrycznej (w większości przypadków to jest podmiot posiadający koncesję). Tym samym zasadniczo nabywca końcowy nabywa energię elektryczną po cenie zawierającej naliczony podatek akcyzowy i w konsekwencji nie będzie już zobowiązany do zapłaty akcyzy. Wyjątkiem mogą być sytuacje o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, 5 i 6 ustawy, które w tej sprawie nie mają zastosowania.

Odmienną kwestią rzutująca na obowiązek rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej przez nabywcę końcowego jest natomiast sytuacja w której podmiot ten, oprócz nabywanej energii elektrycznej z zapłaconym podatkiem, także samodzielnie wytwarza, a następnie zużywa tę energię elektryczną. Sytuacja taka jest w myśl art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą. W konsekwencji podmiot taki staje się podatnikiem obowiązanym do dopełnienia szeregu obowiązków wynikających z ustawy, w tym do rejestracji w CRPA i rozliczenia energii elektrycznej na zasadach wynikających z art. 24 ustawy, z możliwością stosowania zwolnień, o ile są ku temu spełnione przesłanki.

W świetle zatem powyższego, posiadanie statusu nabywcy końcowego, które jest związane z nabywaniem energii elektrycznej od zewnętrznego dostawcy z zapłaconym w cenie podatkiem akcyzowym nie ma wpływu na prawa i obowiązki tego podmiotu w zakresie energii elektrycznej wytwarzanej i zużywanej we własnym zakresie.

Przenosząc powyższe na grunt Państwa wątpliwości stwierdzić należy, że w sytuacji w której będą Państwo wytwarzać samodzielnie energię elektryczną w generatorach zasilanych olejem napędowym i energią promieniowania słonecznego (instalacjach fotowoltaicznych), a następnie wytworzoną w tych generatorach energię elektryczną zużywać we własnym zakresie, wówczas energia ta (w całości lub części) będzie mogła być objęta zwolnieniem na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy, o ile energia ta zostanie wykorzystana w zakresie mieszczącym się pojęciu procesów mineralogicznych (co uwarunkowali Państwo w pytaniu i jest elementem opisu zdarzenia przyszłego).

Zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że dla możliwości zastosowania zwolnienia w przedstawionych we wniosku okolicznościach nie będzie miał znaczenia fakt posiadania statusu nabywcy końcowego, a tym samym brak posiadania koncesji. Dla zastosowania zwolnienia dla energii elektrycznej, którą będą Państwo wytwarzać i zużywać istotne znaczenie będzie miało posiadanie statusu podatnika w tym właśnie zakresie oraz fakt czy ta energia elektryczna będzie wykorzystana w zakresie kwalifikującym się do skorzystania ze zwolnienia na tej podstawie prawnej.

Równocześnie podzielić należy stanowisko, że zastosowanie zwolnienia i rejestracja Państwa jako podatnika akcyzy od zużytej energii elektrycznej, która zostanie przez Państwa wyprodukowana, nie wpłynie na status nabywcy końcowego Spółki i nie zmieni zasad rozliczania akcyzy od energii elektrycznej nabywanej przez Spółkę od dystrybutora.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 uznać należy zatem za prawidłowe.

Zastrzec w tym miejscu jednak należy, że zakres możliwego do zastosowania zwolnienia dla wytwarzanej we własnym zakresie energii elektrycznej na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji. Fakt ten przyjęto wyłącznie jako element opisanego zdarzania przyszłego, który nie jest przedmiotem analizy i oceny w niniejszej sprawie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy nadmienić, że przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie Państwa sytuacji prawnopodatkowej, wyłącznie zagadnień objętych treścią pytania w zakresie podatku akcyzowego i została wydana w oparciu o przedstawiony przez Państwa opis zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl