0111-KDIB3-3.4013.30.2022.2.JS - Obowiązki akcyzowe związane z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej z OZE

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.30.2022.2.JS Obowiązki akcyzowe związane z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej z OZE

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego obowiązków związanych z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii:

- jest nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego;

- jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego;

- jest nieprawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy;

- jest prawidłowe w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. obowiązków związanych z wytwarzaniem i zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii. Ww. wniosek uzupełnili Państwo pismem z 23 marca 2022 r. (data wpływu 23 marca 2022 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 16 marca 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.30.2022.1.JS, 0111-KDIB3-3.4012.48.2022.1.JS. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A jest (...). Właścicielami A są: (...).

Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT. Zgodnie ze statutem do podstawowych celów Szpitala należy prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Do zadań Szpitala należą przede wszystkim udzielanie kompleksowych świadczeń medycznych z zakresu leczenia szpitalnego, udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, wykonywanie badań diagnostycznych i laboratoryjnych, realizacji programów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia.

Szpital świadczy usługi w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie lecznictwa szpitalnego i jego pochodnych. Oprócz kontraktu z NFZ, szpital świadczy również usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych, organów publicznych oraz osób fizycznych. Są to różnego rodzaju usługi medyczne oraz niemedyczne, między innymi najmy.

A otrzymała dofinansowanie do projektu nr (...) pn. "...". Wniosek został wybrany do dofinansowania w ramach naboru nr (...).

W ramach prac, które zakończą się w 2022 (...).

Z punktu widzenia rozliczania podatku VAT, Szpital wykonuje zarówno czynności (świadczy usługi) uprawniające i nieuprawniające do odliczenia naliczonego podatku. Spółka wystąpiła do KIS w zakresie odliczania podatku VAT proporcją z interpretacją indywidualną. Zgodnie z wydaną interpretacją indywidualną nr (...) Spółka musi odliczać proporcjonalnie podatek VAT w ramach tej inwestycji.

Instytucja zarządzająca w zakresie udzielonej dotacji zwróciła się ponownie do Spółki z prośbą o kolejną interpretację indywidualną, tym razem o udzielenie informacji w zakresie "pozornej sprzedaży". Instytucja Zarządzająca informuje, że montaż instalacji fotowoltaicznej, a tym samym przekazywanie produkowanej ilości energii elektrycznej do sieci energii elektrycznej powoduje wystąpienie "pozornej sprzedaży", która to stanowi czynność opodatkowaną. Instalacja fotowoltaiczna zostanie wykonana i zamontowana na dwóch budynkach.

Pozorna sprzedaż jest wynikiem nadwyżki energii elektrycznej produkowanej przez instalację fotowoltaiczną w stosunku do zapotrzebowania podmiotu. W przypadku, gdy zapotrzebowanie na energię elektryczną jest niższe niż produkcja danej instalacji, pozorna sprzedaż ma miejsce - wyprodukowana energia która nie została wykorzystana ani zmagazynowana na potrzeby własne zostaje sprzedana do dystrybutora. Zjawisko pozornej sprzedaży nie występuje, gdy zapotrzebowanie na energię elektryczną jest wyższe od jej produkcji. W przypadku Spółki A zapotrzebowanie na energię elektryczną jest znacząco wyższe niż produkcja instalacji. Ogniwa zamontowane na dachu budynku zapewniają produkcję ok. 2% zapotrzebowania w skali roku, co definiuje brak nadwyżek energetycznych, a tym samym brak pozornej sprzedaży.

Poniżej dane, które umożliwiły określenie zużycia energii w następujących latach:

2020 - roczne zużycie energii wynosiło (...) co równe jest (...);

2021 - suma zużycia energii z jedenastu miesięcy wynosiła (...).

Przyjmując wartość zapotrzebowania energii w grudniu 2021 r. taką samą, jaką odnotowano w grudniu roku poprzedzającego (...), zapotrzebowanie w roku 2021 wyniesie co najmniej (...). Instalacja fotowoltaiczna zapewnia 2,12% zapotrzebowania energii w skali roku 2020 oraz 2% w skali roku 2021. Najwyższe wartości procentowe w obu przypadkach osiągane są w miesiącu lipcu, z uwagi na najbardziej dogodne warunki słoneczne, które odgrywają kluczową rolę w produkcji energii elektrycznej. Instalacja zapewnia produkcję energii tylko w niewielkim stopniu uzupełniającej całkowite zapotrzebowanie obiektu szpitala. Interpretacja danych w zestawieniu z produkcją instalacji wskazuje, że pozorna sprzedaż nie występuje.

Energia produkowana przez instalację trafia do licznika, gdzie dalej rozsyłana jest do sieci wewnętrznej. Nie zachodzi wymiana energii pomiędzy sprzedawcą, a jedynie dokupienie brakującego zapotrzebowania. Produkcja jaką zapewnia instalacja wystarcza na zaledwie 2% całkowitego zapotrzebowania obiektu, dlatego nie ma mowy o jej sprzedaży - sprzedaż pozorna nie istnieje.

Spółka A nie posiada koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej. Energia elektryczna jest wytwarzana z generatorów i dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. Energia ta jest wykorzystywana na własne potrzeby.

Pytania w zakresie podatku akcyzowego

1. Czy stosownie do § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Spółka jest zwolniona z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia na własne potrzeby energii, którą wytwarza w instalacji fotowoltaicznej o mocy 40,05 kWp (2x 20,025 kWp)?

2. Czy stosownie do art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym Spółka nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego?

3. Czy stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym Spółka jest zobowiązany składać deklaracje podatkowe?

4. Czy stosownie do art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym Spółka jest zobowiązany prowadzić ewidencję ilościową energii elektrycznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółce przysługuje zwolnienie z akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, ponieważ moc zamontowanej instalacji nie przekracza 1 MW, produkcja energii pochodzi z odnawialnego źródła energii, a energia wykorzystywana jest na własne potrzeby.

Spółki nie obowiązuje obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego, ponieważ energia pochodzi z odnawialnego źródła energii o mocy nieprzekraczającej 1 MW i cała wyprodukowana energia wykorzystywana jest na własne potrzeby, również ewentualnie wyprodukowana nadwyżka.

Spółka jest zobowiązana składać deklaracje podatkowe, gdyż jest podmiotem nie posiadającym koncesji, jest podatnikiem z tytułu czynności, o której mowa w art. 9 ust. 1 punkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, w sprawie obowiązku składania deklaracji podatkowej. W związku z tym, nie znajdzie zastosowania wyłączenie na podstawie art. 24 ust. 2.

Wnioskodawca jest zobowiązany prowadzić ilościową ewidencję energii, ponieważ Wnioskodawca produkując energię o mocy nie przekraczającej 1 MW, mając zainstalowany licznik dwukierunkowy, ewentualny nadmiar energii będzie przekazywał do sieci i z sieci pobierał energię w przypadku jej deficytu. W związku z tym należy prowadzić ewidencję zgodnie z art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku:

- jest nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego;

- jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego;

- jest nieprawidłowe w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy;

- jest prawidłowe w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143) zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716, 868 i 1093), z wyłączeniem:

1)

spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 312) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

2)

towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 89, 284 i 288),

3)

giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

4)

spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Sprzedaż to czynność faktyczna lub prawna, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a ustawy.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy:

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

W myśl art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)

z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)

z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)

z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)

z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)

upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)

upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)

nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zgodnie z art. 24d ustawy:

1. Deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 9, art. 21a ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1, art. 24a, art. 24b ust. 1, art. 24e ust. 1, oraz deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

2. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mogą składać deklaracje podatkowe w postaci papierowej.

Jak z kolei stanowi art. 24e ust. 1 ustawy:

1. W zakresie wyrobów akcyzowych:

1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Na podstawie ww. delegacji, wzory deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłat podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2436).

Zgodnie z art. 138h ust. 1 ustawy:

Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1)

podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2)

podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3)

podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4)

podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

5) Jak z kolei stanowi art. 138h ust. 2 ustawy, przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do:

6) podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot,

7) osób fizycznych produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW - pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Na podstawie § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2525):

1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389 i 2245) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Z dniem 1 lipca 2021 r. ww. rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178), w myśl którego (zgodnie z § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia):

1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610, dalej: "ustawa o OZE"):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Pierwsze z pytań Spółki w zakresie podatku akcyzowego dotyczyło możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia na własne potrzeby energii elektrycznej, którą wytwarza z odnawialnych źródeł energii na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Jak wskazała Spółka we wniosku, realizuje ona inwestycję polegającą na poprawie efektywności energetycznej z wykorzystaniem instalacji OZE, w ramach której m.in. zamontowana zostanie na budynku instalacja fotowoltaiczna. Co istotne, zapotrzebowanie Spółki na energię elektryczną jest znacząco wyższe niż produkcja z tej instalacji (ogniwa zamontowane na budynku zapewniają produkcję jedynie ok. 2% zapotrzebowania Spółki w skali roku). Zatem w opisanym zdarzeniu przyszłym, energia elektryczna wytwarzana w instalacji fotowoltaicznej będzie w pierwszej kolejności zużywana przez Spółkę na własne potrzeby (na bieżąco).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że co do zasady zużycie energii elektrycznej wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej stanowi czynność opodatkowaną, o której mowa w art. 9 ust. 2 pkt 4 ustawy, a tym samym Spółka, dokonując bieżącego zużycia wytworzonej energii elektrycznej, staje się podatnikiem podatku akcyzowego, zgodnie art. 13 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie, na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - zwolnieniu od akcyzy podlega zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

W odniesieniu do powyższego, Organ zauważa, że w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego spełnione będą warunki do zastosowania ww. zwolnienia. Niemniej, podstawą jego zastosowania nie będzie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, na który wprost powołała się Spółka w zapytaniu i we własnym stanowisku. Powołany przez Spółkę przepis, jak i całe rozporządzenie, przestał bowiem obowiązywać z dniem 30 czerwca 2021 r.

Jak wyżej wskazano, przedmiotowe zwolnienie znalazło się w nowym rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień, obowiązującym od 1 lipca 2021 r. - a jego treść odpowiada poprzednio obowiązującej normie. Niemniej jednak, Organ nie może zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym podstawą zwolnienia od akcyzy będzie poprzednio obowiązujący przepis (ujęty w rozporządzeniu obowiązującym przez 1 lipca 2021 r.).

Reasumując, Wnioskodawca ma zatem prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy zużycia na własne potrzeby energii elektrycznej, którą wytwarza z odnawialnych źródeł energii, ale nie na podstawie powołanego przez Spółkę w pytaniu i stanowisku "starego" rozporządzenia - tylko na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178). Z tego powodu, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pierwszego pytania należało uznać całościowo za nieprawidłowe.

Drugie z pytań Spółki dotyczyło obowiązku rejestracji Spółki jako podatnika podatku akcyzowego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem, który będzie dokonywał czynności podlegającej opodatkowaniu - zużycia na własne potrzeby energii elektrycznej, wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej nieprzekraczającej mocy 1 MW. Zatem opis sprawy pozwala stwierdzić, że na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek dokonania złożenia zgłoszenie rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy - w ramach opisanego zdarzenia przyszłego znajdzie bowiem zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie drugiego pytania należało uznać za prawidłowe.

Kolejną kwestią, która budzi wątpliwości Wnioskodawcy jest obowiązek składania deklaracji podatkowych stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Jak wskazano wyżej, co do zasady na podatniku dokonującym czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, w tym zużycia energii elektrycznej w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 ustawy, ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Jednocześnie, w wyniku nowelizacji obowiązującej od 1 lipca 2021 r., w sytuacji, gdy podatnik dokonuje wyłącznie czynności podlegających opodatkowaniu, wobec których znajdzie zastosowanie zwolnienie (tj. nie będzie zobowiązany do złożenia deklaracji miesięcznej z tytułu dokonywania innych czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą) - podatnik ten będzie składał deklaracje kwartalne, o których mowa w art. 24e ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby Wnioskodawca dokonywał jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. W sytuacji zatem zastosowania zwolnienia na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178) - Wnioskodawca będzie obowiązany do składania jedynie deklaracji kwartalnych (AKC-k.z.), o których mowa w art. 24e ustawy.

Jednocześnie, należy zauważyć, że powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 24 ust. 2 dotyczący wyłączenia z obowiązku składania deklaracji przez podmiot posiadający koncesję, który zużywa energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6 lub 7 i nie jest podatnikiem z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy - został uchylony w dniu 1 lipca 2021 r. w związku z wejściem w życie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 30 marca 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 694). Tym samym z uwagi na fakt, że Wnioskodawca przyjął błędne założenie, w myśl którego winien składać deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy - Organ nie może podzielić całościowo stanowiska Wnioskodawcy względem sformułowanego pytania. Spółka, która dokonuje jedynie czynności podlegających zwolnieniu z opodatkowania akcyzą, winna bowiem składać deklaracje kwartalne AKC-k.z., o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego należało zatem uznać całościowo za nieprawidłowe.

Ostatnią wątpliwością Wnioskodawcy jest obowiązek prowadzenia ewidencji w zakresie energii elektrycznej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że energia elektryczna produkowana będzie przez Spółkę z generatorów (instalacji fotowoltaiczne)j o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, ale będzie ona dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii. W konsekwencji, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania przewidziane w art. 138h ust. 2 ustawy wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Organ podziela zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie on zobowiązany do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej na podstawie art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie czwartego pytania jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionych we wniosku pytań Spółki dotyczących podatku akcyzowego, w odniesieniu do sytuacji, w której nie występują nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej do sieci przez prosumenta nad energią pobraną przez niego z sieci oraz w której zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Spółka dokonuje wyłącznie czynności podlegających zwolnieniu z opodatkowania akcyzą. W takim zdarzeniu przyszłym, stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe. Natomiast inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, organ informuje, że w zakresie pytań dotyczących podatku od towarów i usług w przedmiotowym wniosku z 31 stycznia 2022 r. (data wpływu 9 lutego 2022 r.) - wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl