0111-KDIB3-3.4013.29.2022.1.MK - Obowiązki akcyzowe w związku z produkcją i dystrybucją środków myjących i czyszczących

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.29.2022.1.MK Obowiązki akcyzowe w związku z produkcją i dystrybucją środków myjących i czyszczących

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego powstania obowiązku podatkowego i obowiązków deklaracyjnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący powstania obowiązku podatkowego i obowiązków deklaracyjnych. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 17 stycznia 2022 r. (data wpływu 25 lutego 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podmiotem prawa polskiego z siedzibą (...). Wnioskodawca prowadzi działalność w branży chemicznej. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i dystrybucja środków myjących i czyszczących.

Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (dalej: "CRPA"). Posiada on rejestrację między innymi jako podmiot zużywający oraz jako zużywający podmiot gospodarczy, w ramach którego dokonuje nabyć krajowych benzenu, klasyfikowanego do kodu CN 2902 20 00 (dalej: "Benzen"), opodatkowanego stawką zerową podatku akcyzowego zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt ustawy akcyzowej. Benzen jest następnie zużywany w toku działalności gospodarczej Wnioskodawcy do celów uprawniających do zastosowania stawki zerowej podatku, gdzie jest wykorzystywany do produkcji innych wyrobów.

Wnioskodawca ponadto posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej jako zarejestrowany odbiorca, w ramach której dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych Benzenu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Benzen jest następnie zużywany w toku działalności gospodarczej Wnioskodawcy do celów uprawniających do zastosowania stawki zerowej podatku, gdzie jest wykorzystywany do produkcji innych wyrobów.

Benzen nie jest wykorzystywany do celów napędowych, opałowych ani jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych lub opałowych. Wnioskodawca nie przeładowuje ani dystrybuuje Benzenu, ani też nie zleca wykonania tych czynności innym podmiotom, a jego magazynowanie będzie dotyczyło jedynie przechowywania dla własnych potrzeb produkcyjnych (m.in. produkcja chlorobenzenu).

Wnioskodawca posiada również decyzję ustalającą dopuszczalne normy zużycia dla Benzenu. W swojej działalności Wnioskodawca wykorzystuje energię elektryczną oraz wyroby gazowe, występując wobec nich w roli podatnika podatku akcyzowego.

Wnioskodawca składa deklaracje akcyzowe od energii elektrycznej oraz wyrobów gazowych na formularzach AKC-4. Załączniki, jakie stosuje tutaj Spółka to AKC-4/H oraz AKC-4/L, w których to załącznikach Spółka wykazuje zobowiązanie z tytułu podatku akcyzowego (ew. wykazuje tam jednocześnie zakres zwolnienia, w zakresie w jakim jej to zwolnienie przysługuje).

Spółka nie rozlicza i nie odprowadza podatku akcyzowego na podstawie innych załączników, w szczególności AKC-4/D (ew. AKC-4/I lub AKC-4/K).

Wnioskodawca planuje kontynuować działalność w zakresie Benzenu również w okresie po 1 stycznia 2022 r.

Pytania

1) Czy w okresie między 1 lipca 2021 a przed 1 stycznia 2022 r. nabycie wewnątrzwspólnotowe przez Wnioskodawcę - jako zarejestrowanego odbiorcę - wyrobów

akcyzowych w postaci benzenu o kodzie CN 2902 20 00, przemieszczanych z terytorium Państwa członkowskiego na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia

poboru akcyzy, które następnie zostały zużyte przez Wnioskodawcę występującego jako zużywający podmiot gospodarczy, rodziło po stronie Spółki obowiązek składania

deklaracji kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej, czy deklaracji miesięcznych na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy akcyzowej?

2) Czy po 1 stycznia 2022 r. nabycie wewnątrzwspólnotowe przez Wnioskodawcę - jako zarejestrowanego odbiorcę - wyrobów akcyzowych w postaci benzenu o kodzie CN

2902 20 00, przemieszczanych z terytorium Państwa członkowskiego na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, które następnie zostaną

zużyte przez Wnioskodawcę występującego jako zużywający podmiot gospodarczy, będzie rodziło po stronie Spółki obowiązek składania deklaracji kwartalnych na podstawie

art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej, czy deklaracji miesięcznych na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy akcyzowej?

3) Czy Wnioskodawca, dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego jako zarejestrowany odbiorca Benzenu objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy a następnie jego

zużycia w toku działalności gospodarczej do produkcji innych wyrobów, stanie się adresatem normy określonej w art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy akcyzowej, tj. podatnikiem podatku

akcyzowego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, obowiązanym

do składania deklaracji kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej lub deklaracji miesięcznych na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy akcyzowej?

4) Czy Wnioskodawca, dokonując krajowego nabycia Wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jako zużywający podmiot gospodarczy, a następnie ich zużycia w

toku działalności gospodarczej do produkcji innych wyrobów, stanie się adresatem normy określonej w art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy akcyzowej, tj. podatnikiem podatku

akcyzowego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, obowiązanym

do składania deklaracji kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej lub deklaracji miesięcznych na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy akcyzowej?

Państwa stanowisko w sprawie

1) Jeżeli Wnioskodawca, jako zarejestrowany odbiorca, dokonał w okresie między 1 lipca 2021 a 1 stycznia 2022 r. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych

w postaci benzenu o kodzie CN 2902 20 00, przemieszczanych z terytorium Państwa członkowskiego na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru

akcyzy, które następnie zostały zużyte przez Wnioskodawcę występującego jako zużywający podmiot gospodarczy, Wnioskodawca był obowiązany do składania deklaracji

kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej.

2) Jeżeli Wnioskodawca, jako zarejestrowany odbiorca, dokona po 1 stycznia 2022 r. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w postaci benzenu o kodzie CN

2902 20 00, przemieszczanych z terytorium Państwa członkowskiego na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, które następnie zostaną

zużyte przez Wnioskodawcę występującego jako zużywający podmiot gospodarczy, Wnioskodawca jest obowiązany do składania deklaracji kwartalnych na podstawie art. 24e

ust. 1 ustawy akcyzowej.

3) Wnioskodawca, dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego jako zarejestrowany odbiorca Wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy a następnie ich zużycia w

toku działalności gospodarczej do produkcji innych wyrobów, nie stanie się adresatem normy określonej w art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy akcyzowej, tj. podatnikiem podatku

akcyzowego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, który jest

obowiązany do składania deklaracji kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej lub deklaracji miesięcznych na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy akcyzowej.

4) Wnioskodawca, dokonując krajowego nabycia Wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jako zużywający podmiot gospodarczy, a następnie ich zużycia w toku

działalności gospodarczej do produkcji innych wyrobów, nie stanie się adresatem normy określonej w art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy akcyzowej, tj. podatnikiem podatku akcyzowego

w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, który jest obowiązany do

składania deklaracji kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej lub deklaracji miesięcznych na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy akcyzowej.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 1

Jak przedstawiono w stanie faktycznym, Wnioskodawca dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych Benzenu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu

przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do

składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

6) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład

podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr

2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego

importerem tych wyrobów.

Dokonując więc omawianych czynności, tj. nabyć wewnątrzwspólnotowych Benzenu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, Wnioskodawca dokonywał czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w postaci nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (nabycie nie było dokonywane do składu podatkowego).

W myśl art. 21 ust. 2, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)

składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy

skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż Spółka - jak wskazano w stanie faktycznym - składała wyłącznie załączniki AKC-4/H oraz L (dla celów rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej oraz wyrobów gazowych). Spółka natomiast w żadnym wypadku nie wykazuje opodatkowanych pozytywną stawką podatku akcyzowego wyrobów na załącznikach AKC-4/D (jak również AKC-4/I oraz AKC-4/K). W ocenie Spółki, załączniki te składałaby, gdyby dla Spółki powstało zobowiązanie w podatku akcyzowym w odniesieniu do innych wyrobów (tzn. innych niż energia elektryczna lub wyroby gazowe), w tym do Benzenu.

Patrząc zatem wyłącznie już przez pryzmat Benzenu, dla Spółki nie powstał wcześniej (przed wejściem w życie sprawozdawczości kwartalnej), obowiązek składania deklaracji miesięcznej od Benzenu, który Spółka zużywała wyłącznie w ramach czynności uprawniających do zastosowania stawki preferencyjnej zero złotych, a więc nie miała obowiązku składania deklaracji podatkowej.

W ocenie Spółki, ww. obowiązek nie powstał również w okresie między 1 lipca 2021 r. a 1 stycznia 2022 r. Należy bowiem podkreślić, iż ww. przepis 21 ust. 2 ustawy akcyzowej - zgodnie z art. 21 ust. 3 pkt 1a ustawy akcyzowej - nie ma zastosowania w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b.

Przepis art. 24e mówi natomiast, iż w zakresie wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Umieszczając powyższe przepisy w stanie faktycznym oraz kontekście pytania Wnioskodawcy, należy uznać, iż Wnioskodawca:

1) jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego Benzenu;

2) Benzen został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy (poz. 23);

3) Benzen został opodatkowany zerową stawką akcyzy.

W takiej sytuacji Wnioskodawca stanie się adresatem normy określonej w art. 24e, tj. stanie się podmiotem obowiązanym składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jednocześnie, zastosowanie znajdzie przepis art. 21 ust. 3 pkt 1a ustawy akcyzowej, wyłączający wobec Wnioskodawcy obowiązek składania deklaracji na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy akcyzowej (deklaracji miesięcznych).

Będzie tak mimo faktu, iż Wnioskodawca składa deklaracje na druku AKC-4 z załącznikami H oraz L, tj. w zakresie energii elektrycznej oraz wyrobów gazowych, przede wszystkim ze względu na fakt, iż w okresie między 1 lipca 2021 r. a 1 stycznia 2022 r. nie funkcjonował jeszcze art. 24e ust. 1a ustawy akcyzowej, ale również wynika to z opublikowanych przez Ministerstwo Finansów wyjaśnień Informacji dla podmiotów - deklaracje w akcyzie od 1 lipca 2021 r.v.1.2 (https://www.podatki.gov.pl/media/7275/informacja-dla-podmiot%C3%B3w-deklaracje-w-akcyzie-od-1-Iipca-2021-r-v-1-2.docx]

W opublikowanej informacji Ministerstwo Finansów, w zaprezentowanych przez siebie przykładach, zdaje się kłaść szczególny nacisk na załączniki do deklaracji:

Przykład 3: podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów gazowych opodatkowanych stawką pozytywną i zwolnionych od akcyzy. W części C. formularza AKC-4/L (wzór AKC-4/L ma zastosowanie do wyrobów gazowych z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) "OBLICZENIE WYSOKOŚCI PODATKU AKCYZOWEGO OD POSZCZEGÓLNYCH WYROBÓW" wykazuje obie grupy wyrobów, a obliczoną kwotę podatku od tych wyrobów w części B. formularza "OBLICZENIE WYSOKOŚCI PODATKU AKCYZOWEGO" (poz. 7) pomniejsza o kwotę przysługujących zwolnień (poz. 8).

W żadnym miejscu opublikowanej informacji Ministerstwo Finansów nie wskazało przypadku podmiotu, który w ramach swojej działalności składałby deklarację AKC-4 z różnymi załącznikami dla wyrobów o różnym statusie akcyzowym, np. podmiotu, który wykazywałby w załączniku H opodatkowanie energii elektrycznej, a w załączniku K - zwolnienia dla preparatów smarowych.

W opinii Wnioskodawcy oznacza to, iż intencją ustawodawcy jest wyłączenie obowiązku składania deklaracji kwartalnych wyłącznie wobec podmiotów, które wykazywałyby w deklaracji miesięcznej wyroby akcyzowe tego samego rodzaju, tj. wykazywanych w tym załączniku do deklaracji AKC-4. W opinii Wnioskodawcy intencją ustawodawcy była jak najmniejsza ingerencja w działalność podmiotów rynkowych, w tym - zużywających podmiotów gospodarczych wykorzystujących wyroby objęte zerową stawką podatku akcyzowego. Z tego też względu, deklaracje - aby było to mniej uciążliwe dla podmiotów obowiązanych - składane są za okresy kwartalne. Przyjęcie rozumowania, zgodnie z którym to rodzaj wyrobów akcyzowych (a więc powiązany z nimi odpowiedni załącznik) jest przesądzający dla określenia, czy podmiot powinien składać deklaracje miesięczne lub kwartalne wydaje się być zgodne z założeniami ustawodawcy.

Zdaniem Spółki, w innym wypadku Ministerstwo Finansów przywołałoby również inne przykłady, tj. takie, w których podmiot miałby wykazać zwolnienie i opodatkowanie wobec tego samego rodzaju wyrobów na tym samym załączniku do deklaracji AKC-4.

Za przyjęciem takiego rozumowania przemawia również cel, któremu realizacji miała służyć nowelizacja ustawy akcyzowej. Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej:

Zmiana ta podyktowana jest koniecznością pozyskania danych pozwalających na oszacowanie wielkości preferencji podatkowych, co związane jest m.in. z art. 14 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz.Urz.UE.L 306 z 23.11.2011, str. 41), który stanowi, iż "Państwa Członkowskie publikują szczegółowe informacje na temat wpływu preferencji podatkowych na dochody". Jednocześnie celem uczynienia ww. obowiązku jak najmniej dolegliwym dla podatników, deklaracje będą składane za okresy kwartalne.

Jeżeli Ustawodawca potrzebuje informacji o wyrobach wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy jedynie dla celów statystycznych, obciążanie podatników obowiązkiem składania deklaracji kwartalnych w sytuacji, gdy składają oni jakąkolwiek deklaracje miesięczną, byłoby nie tylko nieracjonalnym obciążaniem podatników dodatkowymi obowiązkami, ale również Urzędów Skarbowych

Powyższe oznacza więc, zdaniem Wnioskodawcy, że obowiązek składania deklaracji kwartalnych nie dotyczy tych podmiotów, które uiszczają akcyzę od danej grupy wyrobów i składają odpowiedni załącznik AKC-4/D (jak również AKC-4/I oraz AKC-4/K) do deklaracji miesięcznej.

Skoro zatem Wnioskodawca nie składa żadnego z tych załączników do deklaracji miesięcznej, w - konsekwencji, w okresie między 1 lipca 2021 a 1 stycznia 2022 Wnioskodawca był obowiązany do składania deklaracji za okresy kwartalne.

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 2

Jak przedstawiono w stanie faktycznym, Wnioskodawca również w roku 2022 zamierza dokonywać nabyć wewnątrzwspólnotowych Benzenu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu

przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do

składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

6) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład

podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr

2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego

importerem tych wyrobów.

Dokonując więc omawianych czynności, tj. nabyć wewnątrzwspólnotowych Benzenu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, Wnioskodawca będzie dokonywał czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w postaci nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (nabycie nie będzie dokonywane do składu podatkowego).

W myśl art. 21 ust. 2, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)

składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy

skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż Spółka - jak wskazano w stanie faktycznym - składa wyłącznie załączniki AKC-4/H oraz L (dla celów rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej oraz wyrobów gazowych). Spółka natomiast w żadnym wypadku nie wykazuje opodatkowanych pozytywną stawką podatku akcyzowego wyrobów na załącznikach AKC-4/D (jak również AKC-4/I oraz AKC-4/K). W ocenie Spółki, załączniki te składałaby, gdyby dla Spółki powstało zobowiązanie w podatku akcyzowym w odniesieniu do innych wyrobów (tzn. innych niż energia elektryczna lub wyroby gazowe), w tym do Benzenu.

Przepis art. 24e ust. 1 mówi natomiast, iż w zakresie wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jednocześnie, przepis art. 24e ust. 1a mówi, iż przypadku, gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

Umieszczając powyższe przepisy w stanie faktycznym oraz kontekście pytania Wnioskodawcy, należy uznać, iż Wnioskodawca:

1) jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego Benzenu;

2) Benzen został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy (poz. 23);

3) Benzen został opodatkowany zerową stawką akcyzy.

W takiej sytuacji Wnioskodawca stanie się adresatem normy określonej w art. 24e, tj. stanie się podmiotem obowiązanym składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jednocześnie, zastosowanie znajdzie przepis art. 21 ust. 3 pkt 1a ustawy akcyzowej, wyłączający wobec Wnioskodawcy obowiązek składania deklaracji na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy akcyzowej (deklaracji miesięcznych).

Będzie tak mimo faktu, iż Wnioskodawca składa deklaracje na druku AKC-4 z załącznikami H oraz L, tj. w zakresie energii elektrycznej oraz wyrobów gazowych. W opinii Wnioskodawcy rozróżnienie składanych załączników jest kluczowe - wynika to z opublikowanych przez Ministerstwo Finansów wyjaśnień Informacji dla podmiotów - deklaracje w akcyzie od 1 lipca 2021 r.v.1.2 (https://www.podatki.gov.pl/media/7275/informacja-dla-podmiot%C3%B3w-deklaracje-w-akcyzie-od-1-lipca-2021-r-v-1-2.docx]

W opublikowanej informacji Ministerstwo Finansów, w zaprezentowanych przez siebie przykładach, zdaje się kłaść szczególny nacisk na załączniki do deklaracji:

Przykład 3: podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów gazowych opodatkowanych stawką pozytywną i zwolnionych od akcyzy. W części C. formularza AKC-4/L 6 "OBLICZENIE WYSOKOŚCI PODATKU AKCYZOWEGO OD POSZCZEGÓLNYCH WYROBÓW" wykazuje obie grupy wyrobów, a obliczoną kwotę podatku od tych wyrobów w części B. formularza "OBLICZENIE WYSOKOŚCI PODATKU AKCYZOWEGO" (poz. 7) pomniejsza o kwotę przysługujących zwolnień (poz. 8).

W żadnym miejscu opublikowanej informacji Ministerstwo Finansów nie wskazało przypadku podmiotu, który w ramach swojej działalności składałby deklarację AKC-4 z różnymi załącznikami dla wyrobów o różnym statusie akcyzowym, np. podmiotu, który wykazywałby w załączniku H opodatkowanie energii elektrycznej, a w załączniku K - zwolnienia dla preparatów smarowych.

W opinii Wnioskodawcy oznacza to, iż intencją ustawodawcy jest wyłączenie obowiązku składania deklaracji kwartalnych wyłącznie wobec podmiotów, które wykazywałoby w deklaracji miesięcznej wyroby akcyzowe tego samego rodzaju, tj. wykazywanych w tym załączniku do deklaracji AKC-4.

Za przyjęciem takiego rozumowania przemawia również cel, któremu realizacji miała służyć nowelizacja ustawy akcyzowej. Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej:

Zmiana ta podyktowana jest koniecznością pozyskania danych pozwalających na oszacowanie wielkości preferencji podatkowych, co związane jest m.in. z art. 14 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz.Urz.UE.L 306 z 23.11.2011, str. 41), który stanowi, iż "Państwa Członkowskie publikują szczegółowe informacje na temat wpływu preferencji podatkowych na dochody". Jednocześnie celem uczynienia ww. obowiązku jak najmniej dolegliwym dla podatników, deklaracje będą składane za okresy kwartalne.

Jeżeli Ustawodawca potrzebuje informacji o wyrobach wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy jedynie dla celów statystycznych obciążanie podatników obowiązkiem składania deklaracji kwartalnych w sytuacji, gdy składają oni jakąkolwiek deklaracje miesięczną byłoby nie tylko nieracjonalnym obciążaniem podatników dodatkowymi obowiązkami, ale również Urzędów Skarbowych.

Skoro zatem Wnioskodawca nie składa wraz z deklaracja miesięczną załączników AKC-4/D (jak również AKC-4/I oraz AKC-4/K), to w konsekwencji, także w okresie po 1 stycznia 2022 Wnioskodawca będzie obowiązany do składania deklaracji za okresy kwartalne, a wprowadzenie art. 24e ust. 1a nie wpływa na obowiązki Spółki w zakresie deklaracji kwartalnych - w dalszym ciągu powinna ona wykazywać Benzen nabyty wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy a następnie zużyty na deklaracji kwartalnej, a nie miesięcznej.

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 3

Jak przedstawiono w stanie faktycznym, Wnioskodawca dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych Benzenu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca. Benzen jest ponadto zużywany przez Wnioskodawcę do celów uprawniających do zastosowania stawki zerowej podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu

przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do

składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

6) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład

podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr

2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego

importerem tych wyrobów.

Dokonując więc omawianych czynności, tj. nabyć wewnątrzwspólnotowych Benzenu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, Wnioskodawca dokonuje czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w postaci nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (nabycie nie jest dokonywane do składu podatkowego).

Jednocześnie, stosownie do art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy akcyzowej, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.

Ponadto, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w punktach 1-7 powyżej, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 8 ust. 6 ustawy akcyzowej).

Wnioskodawca nie będzie więc podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, gdyż wobec wyrobów powstał wcześniej obowiązek podatkowy (z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych), a kwota podatku (w wysokości 0 PLN) zostanie zadeklarowana w deklaracji kwartalnej na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej.

Skoro Wnioskodawca nie będzie podatnikiem z tytułu zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, to nie będzie mógł zostać uznany za adresata normy określonej w art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej, tj. podatnika obowiązanego do składania deklaracji za okresy kwartalne.

Przyjęcie odmiennego rozumowania powodowałoby, że te same wyroby (co do tożsamości, nie co do rodzaju) byłyby deklarowane dwukrotnie - ze względu na ich nabycie wewnątrzwspólnotowe, a następnie na etapie ich zużycia. W konsekwencji podwójnego raportowania tych samych wyrobów, ustawodawca nie mógłby osiągnąć celów, których realizacji miała służyć nowelizacja ustawy akcyzowej. Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej:

Zmiana ta podyktowana jest koniecznością pozyskania danych pozwalających na oszacowanie wielkości preferencji podatkowych, co związane jest m.in. z art. 14 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz.Urz.UE.L 306 z 23.11.2011, str. 41), który stanowi, iż "Państwa Członkowskie publikują szczegółowe informacje na temat wpływu preferencji podatkowych na dochody". Jednocześnie celem uczynienia ww. obowiązku jak najmniej dolegliwym dla podatników, deklaracje będą składane za okresy kwartalne.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy akcyzowej w art. 8 ust. 4 pkt 1 znalazłby zastosowanie jedynie w sytuacjach, w których zostałyby przez Spółkę przekroczone dopuszczalne normy zużycia Benzenu, co skutkowałoby powstaniem opodatkowania pozytywną (tj. niezerową) stawką podatku akcyzowego.

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 4

Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca dokonuje nabyć krajowych Benzenu jako zużywający podmiot gospodarczy, z zastosowaniem stawki zerowej podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu

przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do

składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

6) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład

podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr

2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego

importerem tych wyrobów.

Aby móc zastosować stawkę zerową podatku akcyzowego, nabywany krajowo Benzen musi być przemieszczany do Wnioskodawcy ze składu podatkowego - oznacza to, że każdorazowo przemieszczenie

Benzenu do Wnioskodawcy jest poprzedzone (i) produkcją wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, lub (ii) wprowadzeniem wyrobów akcyzowych do składów podatkowych.

Jednocześnie, stosownie do art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy akcyzowej, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.

Ponadto, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w punktach 1-7 powyżej, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 8 ust. 6 ustawy akcyzowej).

Dokonując więc omawianych czynności, tj. nabyć krajowych Benzenu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a następnie ich zużycia do produkcji innych wyrobów, Wnioskodawca nie dokonuje czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym, gdyż - zgodnie z przywołaną wyżej zasadą jednofazowości poboru podatku akcyzowego - podatnikiem w zakresie Wyrobów będzie podmiot występujący na wcześniejszym etapie łańcucha dostaw, a kwota podatku (w wysokości 0 PLN) zostanie zadeklarowana w deklaracji składanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.

Skoro Wnioskodawca nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, gdyż wobec wyrobów powstał wcześniej obowiązek podatkowy, to nie będzie mógł zostać uznany za adresata normy określonej w art. 24e ust. 1 ustawy akcyzowej, tj. podatnika obowiązanego do składania deklaracji za okresy kwartalne lub deklaracji miesięcznej na podstawie art. 21 ust. 1, w razie odmiennej oceny organu w zakresie pytania 1).

Podobnie jak w przypadku pytania 3 - przyjęcie odmiennego rozumowania powodowałoby, że te same wyroby (co do tożsamości, nie co do rodzaju) byłyby deklarowane dwukrotnie - ze względu na ich produkcję/wprowadzenie do składu podatkowego, a następnie na etapie ich zużycia. W konsekwencji podwójnego raportowania tych samych wyrobów, ustawodawca nie mógłby osiągnąć celów, których realizacji miała służyć nowelizacja ustawy akcyzowej.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy akcyzowej w art. 8 ust. 4 pkt 1 znalazłby zastosowanie jedynie w sytuacjach, w których zostałyby przez Spółkę przekroczone dopuszczalne normy zużycia Benzenu, co skutkowałoby powstaniem opodatkowania pozytywną (tj. niezerową) stawką podatku akcyzowego.

Mając na uwadze całokształt powyższych okoliczności, Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na zadane w treści pisma pytania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku względem sformułowanych pytań jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 2, 9, 12, 13, 22a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby

nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

- terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

- nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;

- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie

której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje

zobowiązanie podatkowe;

- zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów

akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio

"zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany

odbiorca";

- zużywający podmiot gospodarczy - podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z

siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i

innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 994, 1641 i 2140), którzy dokonali zgłoszenia

rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do

ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 35, pod kodem CN 2902 wymieniono węglowodory cykliczne.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 23 pkt 1 pod kodem CN 2902 20 00 wymieniono węglowodory cykliczne - benzen.,

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca

importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane

do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład

podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych

w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego

niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich

użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do

zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich

sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej

wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy, jest również zużycie:

1)

wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2)

napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Artykuł 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Artykuł 10 ust. 3 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący zarejestrowanym odbiorcą, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca - z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu.

Przepisy dotyczące obowiązków deklaracyjnych co do zasady zostały przez ustawodawcę ujęte w rozdziale 4 ustawy (Deklaracja podatkowa).

I tak w myśl art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)

składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy

szczególne stanowią inaczej.

Z kolei w myśl art. 21 ust. 2 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)

składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru

akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Z kolei jak wynika z art. 21 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2021 r.), przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;

1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b;

2)

w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;

3)

do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką

akcyzy; 4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.

W myśl art. 21 ust. 5 ustawy:

Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy określi inną wysokość tego zobowiązania.

Zgodnie z art. 23 ust. 1, 2 i 3 ustawy:

1. Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy

wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

2. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w

przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

3. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

W myśl natomiast art. 24e ust. 1 ustawy (wprowadzonego nowelizacją obowiązującą od 1 lipca 2021 r. (ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2021 r. poz. 694 - dalej "ustawa nowelizująca"), w zakresie wyrobów akcyzowych:

1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub

całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za

kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 24e ust. 1a ustawy (wprowadzony do ustawy 1 stycznia 2022 r., ustawą z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2021 r. poz. 2427):

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1

Zgodnie z art. 21 ustawy nowelizującej:

Podatnik jest obowiązany składać deklaracje kwartalne, o których mowa w art. 24e ust. 1 i art. 78 ust. 1 pkt 3b ustawy zmienianej w art. 1, począwszy od rozliczenia za trzeci kwartał 2021 r.

W myśl natomiast art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Artykuł 45 ustawy:

1. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią

inaczej.

2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu

zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jak stanowi art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy:

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, w drodze decyzji wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Wskazać także należy, że katalog czynności i transakcji co do których znajduje zastosowanie zerowa stawka akcyzy, został określony w art. 89 ust. 2 ustawy. Niemniej nie stanowi to przedmiotu wniosku, a przedstawiony we wniosku fakt stosowania przez Wnioskodawcę zerowej stawki akcyzy przyjęto jako element stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Oznacza to, że nie jest zatem przedmiotem oceny prawo Wnioskodawcy do stosowania tej stawki względem nabywanego wewnątrzwspólnotowo i nabywanego na terytorium kraju benzenu klasyfikowanego do kodu CN 2902 20 00, jak i warunków umożliwiających zastosowanie tej stawki.

W dalej kolejności Organ zwraca uwagę, że podstawowy katalog czynności stanowiących przedmiot opodatkowania akcyzą został wymieniony w art. 8 ust. 1 pkt 1-6 ustawy. Tym samy wskazana przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku numeracja, która nie uwzględnia pkt 4a, nie jest do końca precyzyjna.

W dalszej kolejności Organ wskazuje, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym ale także z art. 7 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest zwykle ciążący na podatniku obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Równocześnie obowiązek deklaracyjny może wystąpić także w przypadku wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy jak i w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, a więc w przypadkach gdzie nie zaistnieje konieczność realnej zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł) jak i w przypadku gdy obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie w związku ze zwolnieniem. To czy i w jakim zakresie dotyczącym wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych powstaje obowiązek podatkowy, a w konsekwencji i obowiązek deklaracyjny, wynika ze szczegółowych uregulowań ustawy o podatku akcyzowym, aktów wykonawczy do ustawy oraz objaśnień o których ustawodawca mówi w treści art. 26 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu Organ zwraca także uwagę, że w myśl art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z kolei jak wyżej zacytowano, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, o czym stanowi art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Zużycie zatem wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, powoduje zgodnie z ustawą powstanie obowiązku podatkowego względem zużytych wyrobów akcyzowych, które weszły w skład wyprodukowanego z ich udziałem wyrobu, niekoniecznie akcyzowego.

Tym samym nie można podzielić poglądu Wnioskodawcy, że w przypadku zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, które zostały opodatkowane zerową stawką podatku, zużywanych do produkcji innych wyrobów, nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Obowiązek powstanie z mocy prawa, niemniej na zasadach wynikających z art. 89 ust. 2 ustawy, co do zasady stawka podatku akcyzowego w takim przypadku pozostanie na poziome 0 zł, a konieczność zapłaty może wystąpić zasadniczo na skutek przekroczenia ustalonych przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego dopuszczalnych norm zużycia.

W kontekście analizowanej sprawy zaznaczyć należy, że od 1 lipca 2021 r., ustawodawca zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji. Na mocy ww. nowelizacji ustawy, od 1 lipca 2021 r., wprowadzono nowy obowiązek składania deklaracji przez podatników za okres kwartalny (formularz AKC-k.z.), który co do zasady dotyczyć będzie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne.

Niemniej jeśli podatnik względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione, to takich podatników nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy, nie będzie dotyczył. Wynika to z obowiązujących od dnia 1 lipca 2021 r. nowelizacji przepisów i wskazanych przez Wnioskodawcę wyjaśnień dla podatników opublikowanych na stronie podatki.gov.pl. Co więcej w celu rozwiania wątpliwości, ustawodawca zdecydował się na dalsze doprecyzowanie przepisów, wprowadzając z dniem 1 stycznia 2022 r. do ustawy art. 24e ust. 1a.

Nadto z obowiązków deklaracyjnych określonych w rozdziale 4 ustawy, w tym o których mowa w art. 24e ustawy, zostali wyłączeni m.in. podatnicy, którzy są obowiązani do złożenia deklaracji uproszczonej o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Powyższe oznacza że, obowiązek składania deklaracji kwartalnych o których mowa w art. 24e ustawy jest konsekwencją braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych. Równocześnie z obowiązku składania deklaracji miesięcznych, wyłączone są przypadki, względem których znajdują zastosowanie przepisy dotyczące obowiązku składania deklaracji uproszczonych, przy czym sytuacja ta nie dotyczy sprawy będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

Co ważne, wskazany wyżej obowiązek składania deklaracji kwartalnych w przypadku brak obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych, dotyczy wszystkich wyrobów akcyzowych. Jeśli zatem w zakresie jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego, na podatniku ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej, nie ciąży na tym podatniku już co do zasady obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej. W deklaracji miesięcznej będą bowiem uwzględnione wszystkie wyroby, wobec których w tym okresie rozliczeniowym powstał obowiązek podatkowy, który przekształcił się w zobowiązanie podatkowe (w tym względem wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy) jak i zastosowano zwolnienie.

W tym miejscu Organ zwraca uwagę, że deklaracje składają się z formularza głównego oraz formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym od poszczególnych grup wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 26 ustawy.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 lipca 2021 r., było to rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy z dnia 24 stycznia 2018 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2231), które od 1 stycznia 2022 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2436).

Podatnik składając zatem deklaracje miesięczne, co do zasady obowiązany jest do złożenia formularza głównego i formularzy w zakresie poszczególnych grup wyrobów akcyzowych wobec których wystąpi obowiązek deklaracyjny. To jakie to będą formularze szczegółowe wynika z zaistniałego w danym okresie rozliczeniowym stanu faktycznego względem poszczególnych wyrobów akcyzowych. Organ zaznacza, że podatek akcyzowy oparty jest na zasadzie samoobliczania. A więc to podatnik ma obowiązek samodzielnego obliczenia, wpłacenia (o ile taki obowiązek zapłaty wystąpi) i złożenia odpowiedniej deklaracji.

Może zatem zaistnieć sytuacja w której w danym okresie rozliczeniowym podatnik będzie składał formularz główny, a wraz zanim przykładowo: formularz AKC-4/H w którym wykaże podatek do zapłaty i zwolnienia w zakresie energii elektrycznej, formularz AKC-4/L w którym wykaże podatek do zapłaty i zwolnienia w zakresie wyrobów gazowych oraz inny odpowiedni formularz (w zależności od klasyfikacji wyrobu) w którym wykaże wyłącznie wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy opodatkowane zerową stawką akcyzy (o ile nie dojdzie przykładowo do przekroczenia dopuszczalnych norm zużycia tych wyrobów).

Podkreślenia wymaga fakt, że nie jest niczym szczególnym sytuacja, w której podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji z której nie będzie wynikać kwota do zapłaty, z uwagi na zastosowane zwolnienie lub opodatkowanie wyrobów stawką w wysokości 0 zł. Co więcej takie sytuacje miały miejsce i przed 1 lipca 2021 r., m.in. w przypadku zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej przez prosumentów, jak również w przypadku zużycia wyrobów z załącznika nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką, a także w przypadku zarejestrowanego odbiorcy, który dokonuje wyłącznie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów z załącznika nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawka akcyzy, w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego.

Nowelizacja ustawy obowiązująca od 1 lipca 2021 r. nie zmieniała zasadniczego charakteru tych obowiązków. Zmieniał ona w istocie jedynie w pewnym zakresie okres za jaki deklaracje należy składać, o ile spełnione będą pewne przesłanki. Organ ponownie zaznacza, że to czy i w jakim zakresie obowiązek deklaracyjny powstaje wynika z ustanowionych i obowiązujących w danym okresie przepisów, przy czym przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest okres od 1 lipca 2021 r.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo (w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca) oraz na terytorium kraju ze składu podatkowego, benzen klasyfikowany do kodu CN 2902 20 00, który jest następnie wykorzystywany do produkcji innych wyrobów. Wnioskodawca równocześnie jest podatnikiem akcyzy w zakresie energii elektrycznej i w zakresie wyrobów gazowych, składając w tym zakresie deklaracje miesięczne wraz z formularzami szczegółowymi AKC-4/H oraz AKC-4/L.

W przedstawionych okolicznościach sprawy mamy do czynienia zatem z kilkoma różnymi sytuacjami, które rodzą różne obowiązki na gruncie ustawy o podatku akcyzowym.

Odnosząc się do tych, które są przedmiotem wniosku, Organ zawraca uwagę w zakresie pytania nr 1, 2 i 3 co do zasady pierwszą czynnością powodującą powstanie obowiązku podatkowego i jego przekształcenie w zobowiązanie podatkowe jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę.

Status zarejestrowanego odbiorcy nie uprawnia do magazynowania wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy ani nie uprawnia do wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Z tego względu zarejestrowany odbiorca jest zobowiązany do rozpoznania zobowiązania podatkowego w momencie odbioru wyrobów akcyzowych (następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy) i wypełnienia obowiązków wynikających z art. 21 ust. 2 w zw. z art. 23 ust. 1 ustawy i art. 45 ustawy. Celem bowiem instytucji zarejestrowanego odbiorcy jest możliwość nabywania wyrobów akcyzowych od dostawcy z innego państwa członkowskiego bez obowiązku zapłaty akcyzy w państwie dostawcy. W dalszej kolejności zarejestrowany odbiorca, w zależności od wyrobów które były przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego, ma możliwość: dostawy tych wyrobów akcyzowych w ramach zwolnień z akcyzy, dostawy tych wyrobów z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy, zużycia tych wyrobów jako podmiot zużywający lub dalszego obrotu tymi wyrobami po uiszczeniu należnej kwoty akcyzy (por. wyrok WSA w Poznaniu z 29 października 2019 r., sygn. akt III SA/Po 504/19).

Nie oznacza to jednak, że w przypadku opodatkowania wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy zerową stawką akcyzy, wynikającą z art. 89 ust. 2 ustawy, wobec tych wyrobów nie postanie już inny obowiązek podatkowy. Jak wskazano bowiem wyżej, oprócz podstawowego katalogu czynności rodzących obowiązek podatkowy, które zostały ujęte w art. 8 ust. 1 ustawy, ustawodawca m.in. w treści art. 8 ust. 4 pkt 1 przewidział sytuacje w której przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.

Zużycie zatem przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, powoduje zgodnie z ustawą powstanie obowiązku podatkowego względem zużytych wyrobów akcyzowych, które weszły w skład wyprodukowanego z ich udziałem wyrobów. Jednakże na zasadach wynikających z art. 89 ust. 2 ustawy, co do zasady stawka podatku akcyzowego w takim przypadku pozostanie na poziome 0 zł, a konieczność zapłaty może wystąpić zasadniczo na skutek przekroczenia ustalonych przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego dopuszczalnych norm zużycia.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca dokonuje zużycia nabywanego wewnątrzwspólnotowego benzenu do produkcji innych wyrobów. Pomimo zatem powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tych wyrobów, zużycie benzenu do produkcji innych wyrobów, stanowić będzie również czynność podlegającą opodatkowaniu o której mowa w art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy, przy czym spełniając odpowiednie warunki, zużycie to do wysokości ustalonych norm, nie będzie powodowało konieczności zapłaty podatku akcyzowego, niemniej będzie powodowało obowiązek uwzględnienia tego zużycia w odpowiedniej deklaracji.

W przypadku nabycia benzenu na terytorium kraju (pytanie nr 4), co do zasady podatnikiem odpowiedzialnym za rozliczenie obowiązku podatkowego względem tych wyrobów objętych zerową stawką będzie podmiot prowadzący skład podatkowy, z którego Wnioskodawca nabędzie te wyroby. Nie zmienia to jednak faktu, że także i tej sytuacji zużycie benzenu do produkcji innych wyrobów, stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu o której mowa w art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy, przy czym spełniając odpowiednie warunki, zużycie to do wysokości ustalonych norm, nie będzie powodowało to konieczności zapłaty podatku akcyzowego. Niemniej także i w tym przypadku, zużycie to będzie powodowało obowiązek uwzględnienia w odpowiedniej deklaracji.

Mając powyższe na uwadze, Organ nie może uznać stanowiska Spółki względem sformułowanych pytań za prawidłowe.

Zarówno bowiem od 1 lipca 2021 r., jak i od 1 stycznia 2022 r., w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca będąc podatnikiem w zakresie energii elektrycznej i wyrobów gazowych, a co za tym idzie składając z tego tytułu deklaracje miesięczne za ten okres, winien złożyć także deklaracje z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy przez zarejestrowanego odbiorcę, które będą opodatkowane zerową stawką akcyzy (na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy), oraz złożyć deklarację miesięczną za zużyte w tym okresie wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy (nabyte na terytorium kraju i nabyte wewnątrzwspólnotowo), który były objęte zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy i zostały zużyte do produkcji innych wyrobów (na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy).

W okolicznościach objętych opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, wbrew ocenie Wnioskodawcy dochodzi do powstania obowiązku podatkowego z tytułu zużycia wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, do produkcji innych wyrobów i nie zachodzą przesłanki do zastosowania deklaracji kwartalnych, co jest konsekwencją obowiązku składania przez Wnioskodawcę deklaracji miesięcznych.

Odnosząc się do argumentu Wnioskodawcy, że taka wykładnia oznacza podwójne deklarowanie tych samych wyrobów, Organ wskazuje, że obowiązek deklaracyjny dotyczy co do zasady każdej odrębnej czynności/stanu faktycznego rodzących obowiązek podatkowy. Odrębnym zatem obowiązkiem podatkowym jest ten z tytuł nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę, z tytułu produkcji w składzie podatkowym (zobowiązanie powstaje w momencie wyprowadzania ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy), jak i z tytułu czynności o której mowa w art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Potwierdzają to także wskazane wyjaśnienia (https://www.podatki.gov.pl/media/7055/informacja-dla-podmiot%C3%B3w-deklaracje-w-akcyzie-od-1-lipca-2021-r-docx.pdf), które wskazywały m.in.:

"Jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione to takich podatników nie będzie dotyczył nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne."

" (...) podmioty będące podatnikami podatku akcyzowego z tytułu zużycia (art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym) wyrobów energetycznych, dla których ma zastosowanie stawka zerowa, do produkcji innych wyrobów np. do produkcji farb, lakierów."

Równocześnie Organ zaznacza, że wskazane wyjaśnienia zawierały jedynie przykładowe sposoby wypełniania obowiązków deklaracyjnych, co nie oznacza, że inne przypadki które mogą mieć miejsce w rzeczywistości, należy interpretować w sposób odmienny. Przykłady mają charakter uniwersalny, dając obraz jak należy w różnych sytuacjach wypełniać nałożone obowiązki.

Co więcej, na skutek m.in. postulatów podatników, ustawodawca zdecydował się także wprowadzić zmiany we wzorach deklaracji, aby ułatwić podatnikom wykazywanie wszystkich preferencji, co zostało tez uwzględnione w aktualnej wersji wyjaśnień dla podatników (https://www.podatki.gov.pl/akcyza/wyjasnienia/skladanie-deklaracji-akcyzowych-od-1-lipca-2021-r-aktualizacja-o-zmiany-wprowadzone-rozporzadzeniem-z-17-grudnia-2021-r/).

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy względem sformułowanych we wniosku pytań uznać należy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że ocena Państwa stanowiska dotyczy wyłącznie zagadnień objętych pytaniami. W szczególności, w niniejszej interpretacji ocenie nie podlegało prawo do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Kwestia ta wynikała wprost z opisu sprawy i nie była przedmiotem analizy.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki

interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl