0111-KDIB3-3.4013.289.2023.1.MAZ - Zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu mienia przesiedleńczego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.289.2023.1.MAZ Zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu mienia przesiedleńczego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych w podatku akcyzowym opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 13 września 2023 r., dotyczący zwolnienia od akcyzy samochodu osobowego przywożonego z Niemiec jako mienie przesiedleńcze, wpłynął 13 września 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od lipca 2017 r. Wnioskodawca mieszka w Niemczech na dowód czego posiada umowę wynajmu, zaświadczenie o miejscu zamieszkania wydane przez niemiecki urząd i potwierdzenie zapłaty czynszu. W sierpniu 2017 r. (6 lat temu) Wnioskodawca kupił tam do użytku osobistego samochód osobowy Mercedes G klasa i tam użytkował go w tym czasie. Pana pobyt w Niemczech związany był wyłącznie z celami zawodowymi. Wnioskodawca planował rozwinąć tam swoją działalność gospodarczą, która od 2007 r. prężnie działa w Polsce, poprzez rozszerzenie skali działania oferując swoje usługi również w Niemczech. Pana działalność gospodarcza zajmuje się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. Pana celem było świadczenie usługi pośrednictwa i pomocy w nabyciu nieruchomości w Polsce przez obywateli Niemiec. Będąc i mieszkając tam Wnioskodawca badał rynek, podejmował rozmowy z chęcią nawiązania współpracy z innymi pośrednikami. W związku z zerwaniem umowy współpracy, ponieważ nie otrzymał Pan żadnego zlecenia, a Pana pobyt nie przynosił przychodów tylko generował straty, postanowił Pan wyprowadzić się z Niemiec i chce Pan zabrać ten samochód ze sobą.

Polska jest miejscem Pana stałego pobytu, tu jest Pan zameldowany na stałe, tu ma zarejestrowaną działalność gospodarczą, tu ma rodzinę (żonę i dziecko) i tu reguluje wszelkie należności finansowe. Samochód będzie fizycznie przeniesiony z Niemiec do Polski. Dotychczas samochód był zarejestrowany i opłacany w Niemczech, a teraz Wnioskodawca chce go przenieść do Polski i tu zarejestrować, opłacać i użytkować również wyłącznie do celów osobistych.

Analizując przepisy podatkowe, ustawa o podatku akcyzowym określa możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku tzw. mienia przesiedleńczego. Zgodnie z art. 110 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542), zwalnia się od akcyzy samochód osobowy przywożony przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

samochód osobowy jest przeznaczony do użytku osobistego tej osoby;

2.

samochód osobowy służył do użytku osobistego tej osoby w miejscu poprzedniego jej pobytu w państwie członkowskim Unii Europejskiej przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;

3.

osoba ta przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w pkt 2;

4.

samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia jego przywozu na terytorium kraju;

5.

samochód osobowy został nabyty lub wprowadzony do obrotu zgodnie z przepisami dotyczącymi opodatkowania obowiązującymi w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym osoba fizyczna miała miejsce zamieszkania, a przy wywozie nie zastosowano zwolnienia od akcyzy lub zwrotu podatku.

Wszystkie te warunki są przez Wnioskodawcę spełnione dlatego uważa Pan, że przysługuje Panu zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu mienia przesiedleńczego, zgodnie z art. 110 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542).

Pytanie

Czy na podstawie przedstawionych we wniosku informacji przysługuje Panu zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu mienia przesiedleńczego?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie przysługuje Panu zwolnienie z opłaty akcyzowej samochodu osobowego, w ramach mienia przesiedleńczego, na podstawie art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542) - "zwalnia się od akcyzy samochód osobowy przywożony przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego".

Przez kilka lat przebywał Pan w Niemczech w celach służbowych, poszukując partnerów biznesowych (z) zamiarem rozszerzenia działalności gospodarczej. Na chwilę obecną Wnioskodawca chce wyprowadzić się z Niemiec, jednak chciałby Pan w dalszym ciągu użytkować swój samochód na terytorium Polski, czyli w miejscu swojego stałego pobytu.

Zgodnie z przepisami (art. 110 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym; Dz. U. z 2023 r. poz. 1542), miejsce Pana stałego pobytu znajduje się w Polsce. W Polsce na stałe mieszka Pana rodzina - żona i dziecko, rachunki i opłaty są na Pana imię i nazwisko, tu posiada Pan z żoną nieruchomość oraz oszczędności na wspólnym koncie w polskim banku, tu ma Pan zarejestrowaną działalność gospodarczą. Przesyłał Pan pieniądze na potrzeby gospodarstwa domowego, jak również w każdej wolnej chwili regularnie tu Pan przyjeżdżał - urlopy, dłuższe weekendy, święta i inne. Więzi osobiste oraz usytuowanie więzów majątkowych spełniają więc warunki określone w ustawie jako miejsce pobytu stałego. Pana pobyt w Niemczech związany był tylko i wyłącznie względami zawodowymi. Ponadto:

- samochód będzie przeznaczony wyłącznie do osobistego użytku,

- samochód posiada Pan od 6 lat i był on używany na terytorium Niemiec,

- samochód nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia jego przywozu na terytorium kraju,

- samochód został nabyty i wprowadzony do obrotu zgodnie z przepisami dotyczącymi opodatkowania obowiązującymi w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym Pan zamieszkiwał, a przy wywozie nie zastosowano zwolnienia od akcyzy lub zwrotu podatku.

Uważa Pan więc, że ma prawo skorzystać z tego zwolnienia, ponieważ jest to przybycie z majątkiem do określonego miejsca pobytu stałego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, ściśle względem sformułowanego pytania, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym"):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Użyte w ustawie określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy wskazano, że:

Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju (...).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Terytorium Unii Europejskiej oznacza terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy:

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl art. 100 ust. 4 ustawy:

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1)

przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2)

nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3)

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

W świetle art. 102 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Przepis art. 110 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że:

Zwalnia się od akcyzy samochód osobowy przywożony przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

1)

samochód osobowy jest przeznaczony do użytku osobistego tej osoby;

2)

samochód osobowy służył do użytku osobistego tej osoby w miejscu poprzedniego jej pobytu w państwie członkowskim Unii Europejskiej przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;

3)

osoba ta przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w pkt 2;

4)

samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia jego przywozu na terytorium kraju;

5)

samochód osobowy został nabyty lub wprowadzony do obrotu zgodnie z przepisami dotyczącymi opodatkowania obowiązującymi w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym osoba fizyczna miała miejsce zamieszkania, a przy wywozie nie zastosowano zwolnienia od akcyzy lub zwrotu podatku.

Stosownie do art. 110 ust. 7 ustawy:

W przypadku przywozu, o którym mowa w ust. 1 i 2, z terytorium państwa członkowskiego, samochód osobowy jest zwolniony od akcyzy, jeżeli został przywieziony przed upływem 12 miesięcy od dnia osiedlenia się osoby fizycznej na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 110 ust. 8 ustawy:

Za miejsce stałego pobytu uznaje się miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa przez co najmniej 185 dni w roku kalendarzowym ze względu na swoje więzi osobiste i zawodowe. W przypadku osoby niezwiązanej z tym miejscem zawodowo na osobiste powiązania wskazuje istnienie ścisłych więzi pomiędzy tą osobą a miejscem, w którym mieszka. Jednakże za miejsce stałego pobytu osoby związanej zawodowo z miejscem innym niż miejsce powiązań osobistych, i z tego względu przebywającej na zmianę w różnych miejscach na terytoriach dwóch lub więcej państw członkowskich Unii Europejskiej, uznaje się miejsce, z którym jest związana osobiście, pod warunkiem że regularnie tam powraca. Ten ostatni warunek nie musi być spełniony, jeśli osoba mieszka na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej w celu wypełnienia zadania w określonym czasie. Studia wyższe bądź nauka w szkole poza miejscem stałego pobytu nie stanowią zmiany miejsca stałego pobytu.

Pana wątpliwość wyrażona w pytaniu dotyczy możliwości zwolnienia od akcyzy samochodu osobowego, który planuje Pan przywieźć z Niemiec.

Z przedstawionego przez Pana opisu zdarzenia przyszłego wynika, że od lipca 2017 r. mieszka Pan w Niemczech, gdzie 6 lat temu kupił Pan do użytku osobistego samochód osobowy marki Mercedes. Samochód był zarejestrowany i opłacany w Niemczech. Zamierza Pan teraz powrócić do Polski, gdzie jest Pan zameldowany na stałe, posiada rodzinę i ma Pan zarejestrowaną firmę. Chce Pan wyprowadzić się z Niemiec i przeprowadzić do Polski zabierając ze sobą posiadany samochód.

Możliwość zwolnienia od akcyzy samochodu osobowego przywożonego przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, wymaga łącznego spełnienia następujących warunków wymienionych w art. 110 ust. 1 pkt 1 ustawy:

- samochód osobowy jest przeznaczony do użytku osobistego tej osoby;

- samochód osobowy służył do użytku osobistego tej osoby w miejscu poprzedniego jej pobytu w państwie członkowskim Unii Europejskiej przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;

- osoba ta przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w pkt 2;

- samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia jego przywozu na terytorium kraju;

- samochód osobowy został nabyty lub wprowadzony do obrotu zgodnie z przepisami dotyczącymi opodatkowania obowiązującymi w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym osoba fizyczna miała miejsce zamieszkania, a przy wywozie nie zastosowano zwolnienia od akcyzy lub zwrotu podatku.

W opisie zdarzenia przyszłego odwołał się Pan do regulacji zawartych w art. 110 ust. 1 pkt 1 ustawy, wymieniając zawarte w tym przepisie warunki dla zwolnienia przywożonego samochodu osobowego, a przy tym stwierdził Pan, że wszystkie te warunki zostaną przez Pana spełnione. Wobec powyższego samochód osobowy marki Mercedes, który planuje Pan przywieźć z Niemiec do Polski, będzie w ocenie Organu mógł być objęty zwolnieniem od akcyzy.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie zadanego pytania należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383; dalej jako: "Ordynacja podatkowa"). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, z późn. zm.; dalej jako: "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres

Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl