0111-KDIB3-3.4013.279.2022.2.PJ - Zwolnienie z akcyzy mienia osobistego przywożonego z państwa trzeciego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.279.2022.2.PJ Zwolnienie z akcyzy mienia osobistego przywożonego z państwa trzeciego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym - jest prawidłowe.

W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 6 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego od przywożonego mienia osobistego z państwa trzeciego wpłynął 19 grudnia 2022 r. Wniosek uzupełnił Pan pismem z 14 lutego 2023 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 7 lutego 2023 r. oraz pismem z 15 lutego 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy możliwości zwolnienia z podatków (1. Podatku od towarów i usług - podatek VAT oraz 2. podatku akcyzowego) mienia osobistego (mienia przesiedleńczego) przywożonego z terytorium państwa trzeciego do Polski w związku z planowanym przeniesieniem miejsca zamieszkania z państwa trzeciego do Polski w roku 2023.

Interpretacja indywidualna dotyczy 6 zdarzeń przyszłych, które wydarzą się w roku 2023. Przywiezienie 3 pojazdów mechanicznych i zwolnienie ich z podatków VAT oraz podatku akcyzowego.

Pod koniec I kwartału 2023 lub najpóźniej w II kwartale 2023 zamierza Pan zakończyć zagraniczny kontrakt i wrócić na stałe do Polski. W związku z tym planuje Pan ze sobą przywieźć do Polski swoje mienie osobiste w postaci prywatnych pojazdów mechanicznych (3 sztuki). Samochody są Pana prywatną własnością, przeznaczone są do użytku osobistego. Wg stanu przyszłego wszystkie pojazdy będą użytkowane przeze mnie dłużej niż 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu stałego.

Wykaz pojazdów mechanicznych:

1. X. (...)

2. Y. (...)

3. Z. (...)

W uzupełnieniu wskazał Pan ponadto, że:

1. Samochody będą używane na terytorium kraju - Polska, w takim samym celu w jakim były używane na terytorium państwa trzeciego - Katar, czyli do użytku osobistego.

2. Samochody będą służyły do użytkowania osobistego przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu oraz zostaną przedstawione właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dowody potwierdzające spełnienie tego warunku.

3. Samochody będą wykorzystywane do użytku osobistego i nie będą przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej.

4. Zamieszkuje Pan na terytorium państwa trzeciego - Katar, nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy poprzedzających planowaną zmianę miejsca zamieszkania. Mieszka Pan w Katarze od (...) 2018 r.

5. Samochody nie będą sprzedane, oddane jako zabezpieczenie, wynajęte, użyczone, wydzierżawione przez okres 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu.

6. Poinformuje Pan właściwy organ celny o oddaniu jako zabezpieczenie, sprzedaży, wynajęcia, użyczenia, wydzierżawienia lub odstąpienia odpłatnie lub nieodpłatnie samochodów w okresie 12 miesięcy od zgłoszenia ich do procedury dopuszczenia do obrotu

7. Samochody będą przedstawione do procedury zwolnienia z cła w oddziale celnym/urzędzie celnym w Polsce w związku z dopuszczeniem do obrotu wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami.

Pytanie

Czy na podstawie przedstawionych we wniosku informacji (zdarzeń przyszłych) przysługuje Panu zwolnienie z podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku akcyzowego od przywożonego mienia osobistego z państwa trzeciego (Katar) w związku z powrotem na stałe do Polski?

Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku akcyzowego

Zgodnie przedstawionymi zaistniałymi faktami zostają spełnione warunki zwolnienia z podatku od towarów i usług - Vat oraz podatku akcyzowego dla przywożonego mienia osobistego w postaci 3 pojazdów mechanicznych.

UZASADNIENIE zwolnienia z podatku akcyzowego dla mienia przesiedleńczego - 3 pojazdy mechaniczne

1. Samochody będą przeznaczone do użytku osobistego.

2. Pojazdy mechaniczne służą do użytku osobistego przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca stałego pobytu.

3. Zostaną przedstawione właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dowody potwierdzające spełnienie wymaganych warunków w pkt 2 (co do użytkowania dłużej niż 6 miesięcy).

4. Przebywa Pan w Katarze nie przerwanie dłużej niż wymagany okres co najmniej 12 miesięcy.

5. Pojazdy mechaniczne (samochody osobowe) nie zostaną sprzedane, wynajęte lub oddane osobie trzeciej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy:

Użyte w ustawie określenie import oznacza przywóz:

a)

samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju;

b)

wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,

jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny;

Jednocześnie zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy:

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 101 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.

Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej:

1)

która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2, lub

2)

która nabyła lub posiada samochód osobowy, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 2, lub

3)

na której ciąży obowiązek złożenia zawiadomienia o dokonaniu w pojeździe samochodowym zarejestrowanym na terytorium kraju zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - w przypadku, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1.

Jak stanowi art. 112 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy samochód osobowy przywożony spoza terytorium państw członkowskich oraz państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium tych państw, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

1)

samochód osobowy jest przeznaczony do użytku osobistego tej osoby;

2)

samochód osobowy służył do użytku osobistego tej osoby w miejscu poprzedniego jej pobytu poza terytorium państwa członkowskiego lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;

3)

osoba ta przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w pkt 2;

4)

osoba ta przebywała poza terytorium państwa członkowskiego lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy poprzedzających zmianę miejsca pobytu;

5)

samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy od dnia jego przywozu na terytorium kraju.

Stosownie do art. 112 ust. 4 ustawy:

Przepisy art. 110 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 110 ust. 7 ustawy:

W przypadku przywozu, o którym mowa w ust. 1 i 2, z terytorium państwa członkowskiego, samochód osobowy jest zwolniony od akcyzy, jeżeli został przywieziony przed upływem 12 miesięcy od dnia osiedlenia się osoby fizycznej na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 110 ust. 8 ustawy:

Za miejsce stałego pobytu uznaje się miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa przez co najmniej 185 dni w roku kalendarzowym ze względu na swoje więzi osobiste i zawodowe. W przypadku osoby niezwiązanej z tym miejscem zawodowo na osobiste powiązania wskazuje istnienie ścisłych więzi pomiędzy tą osobą a miejscem, w którym mieszka. Jednakże za miejsce stałego pobytu osoby związanej zawodowo z miejscem innym niż miejsce powiązań osobistych, i z tego względu przebywającej na zmianę w różnych miejscach na terytoriach dwóch lub więcej państw członkowskich Unii Europejskiej, uznaje się miejsce, z którym jest związana osobiście, pod warunkiem że regularnie tam powraca. Ten ostatni warunek nie musi być spełniony, jeśli osoba mieszka na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej w celu wypełnienia zadania w określonym czasie. Studia wyższe bądź nauka w szkole poza miejscem stałego pobytu nie stanowią zmiany miejsca stałego pobytu.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego pod koniec I kwartału 2023 lub najpóźniej w II kwartale 2023 zamierza Pan zakończyć zagraniczny kontrakt i wrócić na stałe do Polski. W związku z tym planuje Pan ze sobą przywieźć do Polski swoje mienie osobiste w postaci prywatnych pojazdów mechanicznych (3 sztuki): X., Y. i Z.

Samochody będą używane na terytorium kraju, w takim samym celu w jakim były używane na terytorium państwa trzeciego, czyli do użytku osobistego. Samochody będą służyły do użytkowania osobistego przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu oraz zostaną przedstawione właściwemu naczelnikowi urzędu celno–skarbowego dowody potwierdzające spełnienie tego warunku. Samochody będą wykorzystywane do użytku osobistego i nie będą przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej.

Zamieszkuje Pan na terytorium Kataru, nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy poprzedzających planowaną zmianę miejsca zamieszkania. Samochody nie będą sprzedane, oddane jako zabezpieczenie, wynajęte, użyczone, wydzierżawione przez okres 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu. Poinformuje Pan właściwy organ celny o oddaniu jako zabezpieczenie, sprzedaży, wynajęcia, użyczenia, wydzierżawienia lub odstąpienia odpłatnie lub nieodpłatnie samochodów w okresie 12 miesięcy od zgłoszenia ich do procedury dopuszczenia do obrotu.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest zwolnienie z podatku akcyzowego przywożonego mienia osobistego z państwa trzeciego (Katar) w związku z powrotem na stałe do Polski.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 112 ustawy o podatku akcyzowym (przepisie, który wskazał Pan jako przedmiot wniosku o interpretację) dotyczy samochodu osobowego przywożonego spoza terytorium państw członkowskich oraz państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium tych państw.

Tym samym import - przywóz z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju samochodów, o których mowa we wniosku, będzie zwolniony od akcyzy, w odniesieniu do każdego samochodu z osobna, jeżeli spełnione będą warunki wymienione w art. 112 ust. 1 ustawy, tj.:

1)

samochód będzie przeznaczony przez Pana do użytku osobistego;

2)

samochód służył Panu do użytku osobistego w miejscu poprzedniego pobytu przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;

3)

przedstawi Pan właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dowód potwierdzający spełnienie wskazanego wyżej warunku;

4)

przebywał Pan poza terytorium państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego EFTA przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy poprzedzających zmianę miejsca pobytu;

5)

samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy od dnia ich przywozu na terytorium kraju;

6)

samochód osobowy zostanie przywieziony przed upływem 12 miesięcy od dnia osiedlenia się Pana na terytorium kraju.

Jak wynika z treści opisu zdarzenia przyszłego uwzględniającego uzupełnienie wniosku, wszystkie te warunki zostaną w Pana sytuacji spełnione.

Wobec powyższego przywożone przez Pana mienie osobiste w postaci prywatnych pojazdów mechanicznych (3 sztuki): X., Y., Z. z państwa trzeciego (Kataru) w związku z powrotem na stałe do Polski, przy spełnieniu wszystkich procedur, będzie zwolnione z podatku akcyzowego.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie podatku akcyzowego należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy w zakresie podatku akcyzowego. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl