0111-KDIB3-3.4013.274.2018.2.MK - Podatek akcyzowy w zakresie obrotu olejami smarowymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.274.2018.2.MK Podatek akcyzowy w zakresie obrotu olejami smarowymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 5 listopada 2018 r. (data wpływu 28 listopada 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu olejami smarowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2018 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu olejami smarowymi.

We wniosku złożonym przez:

- Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

(...);

- Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

(...).

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: "Wnioskodawca") jest spółką nieposiadającą siedziby na terytorium Polski. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Polsce dla celów akcyzy, nie posiada również żadnych zezwoleń wydanych zgodnie z ustawą akcyzową.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania (dalej: "Drugi Zainteresowany") jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, działającą w obszarze chemii organicznej. Drugi Zainteresowany jest zarejestrowany dla celów podatku akcyzowego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży środków chemicznych do kontrahentów z Polski, Unii Europejskiej oraz spoza Unii Europejskiej. Środki chemiczne są produkowane w Polsce przez Drugiego Zainteresowanego, który produkuje je z produktów powierzonych przez Wnioskodawcę lub zakupionych przez Drugiego Zainteresowanego.

Wyprodukowane środki chemiczne są własnością Wnioskodawcy. Drugi Zainteresowany obciąża Wnioskodawcę kosztem usługi produkcyjnej na podstawie faktury VAT. W przypadku, gdy Drugi Zainteresowany samodzielnie nabywa wyroby zużywane w toku produkcji środków chemicznych na rzecz Wnioskodawcy, ich koszt jest wkalkulowany w całość wynagrodzenia za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi produkcyjne.

Wśród materiałów, które są wykorzystywane do produkcji środków chemicznych znajdują się oleje smarowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 99 (dalej: "Oleje smarowe"). Oleje smarowe są wykorzystywane jako składnik produkowanych środków chemicznych, w konsekwencji są przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Na ten moment Oleje smarowe są nabywane i zużywane przez Drugiego Zainteresowanego w ramach świadczonej na rzecz Wnioskodawcy usługi produkcji na materiale powierzonym. W przyszłości, Wnioskodawca chciałby sam nabywać ww. oleje smarowe, które następnie miałyby zostać powierzone przez Wnioskodawcę Drugiemu Zainteresowanemu w celu wykonania usługi produkcyjnej. W zależności od konkurencyjności na rynku, Wnioskodawca rozważa nabywanie Olejów smarowych w kraju, w ramach krajowego nabycia (Schemat nr 1) lub z innych krajów Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - WNT (Schemat nr 2).

Schemat nr 1 - Nabycie krajowe wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca będzie dokonywać nabycia Olejów smarowych od dostawców krajowych. Kontrahenci będą wystawiać dla Wnioskodawcy faktury VAT za sprzedaż olejów, natomiast wyroby te będą dostarczane ze składów podatkowych dostawców bezpośrednio do Drugiego Zainteresowanego, który zużyje je do wytworzenia środków chemicznych, czyli do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Wyprowadzenie ze składu podatkowego do Drugiego Zainteresowanego będzie dokonywane w procedurze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Należy wskazać, że od momentu nabycia w kraju przez Wnioskodawcę Olejów smarowych wyroby te będą pozostawać wyłączną własnością Wnioskodawcy. Jednakże Wnioskodawca nie będzie faktycznie zużywać wyrobów (faktyczne zużycie będzie dokonywane przez Drugiego Zainteresowanego). Wnioskodawca będzie otrzymywał od dostawcy jedynie fakturę VAT za oleje smarowe, natomiast zużycie tych wyrobów będzie dokonywane przez Drugiego Zainteresowanego.

Schemat nr 2 - Wewnątrzwspólnotowe nabycie olejów smarowych.

Alternatywnie, Wnioskodawca może dokonywać WNT Olejów smarowych od dostawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Wyroby te będą przemieszczane od dostawcy z Unii Europejskiej do współpracującego z Wnioskodawcą składu podatkowego położonego na terytorium Polski. W składzie podatkowym Oleje smarowe zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Następnie ww. wyroby zostaną wyprowadzone ze składu podatkowego bezpośrednio do Drugiego Zainteresowanego, który zużyje Oleje smarowe do wytworzenia środków chemicznych. Do wyprowadzanych ze składu podatkowego Olejów smarowych i zużywanych do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników będzie miało zastosowanie zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Należy wskazać, że od momentu wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Wnioskodawcę Olejów smarowych wyroby te będą pozostawać wyłączną własnością Wnioskodawcy. Jednakże Wnioskodawca nie będzie faktycznie zużywać wyrobów (faktyczne zużycie będzie dokonywane przez Drugiego Zainteresowanego). Wnioskodawca będzie otrzymywał od dostawcy jedynie fakturę VAT za oleje smarowe, natomiast zużycie tych wyrobów będzie dokonywane przez Drugiego Zainteresowanego.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż dysponuje interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 8 lutego 2018 r. o sygnaturze 0111-KDIB3-3.4013.4.2018.1.MK potwierdzającą poprawność powyższego stanowiska. Wnioskodawca pragnie jednak potwierdzić, że wnioski płynące z uzyskanej interpretacji są także wiążące dla Drugiego Zainteresowanego.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż ze względu na opublikowanie w dzienniku ustaw ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (dalej: "ustawa zmieniająca") w niniejszym wniosku przedstawiono pytania dotyczące zdarzeń przyszłych, które mogą mieć miejsce do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r., ze względu na fakt, iż część z przepisów zmienianych przez ustawę zmieniającą (w tym art. 32 ustawy akcyzowej) wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Wnioskodawcy będącym właścicielem Olejów smarowych w Schemacie nr 1 opisanym w opisie zdarzenia przyszłego w związku z objęciem tych olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.?

2. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Wnioskodawcy będącym właścicielem Olejów smarowych w Schemacie nr 1 opisanym w opisie zdarzenia przyszłego w związku z objęciem tych olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.?

3. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych będą ciążyć na Drugim Zainteresowanym, zużywającym Oleje smarowe w Schemacie nr 1 opisanym w opisie zdarzenia przyszłego w związku z objęciem tych olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.?

4. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych będą ciążyć na Drugim Zainteresowanym, zużywającym Oleje smarowe w Schemacie nr 1 opisanym w opisie zdarzenia przyszłego w związku z objęciem tych olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.?

5. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Wnioskodawcy będącym właścicielem Olejów smarowych w Schemacie nr 2 opisanym w opisie zdarzenia przyszłego w związku z objęciem Olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.?

6. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Wnioskodawcy będącym właścicielem Olejów smarowych w Schemacie nr 2 opisanym w opisie zdarzenia przyszłego w związku z objęciem Olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.?

7. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych będą ciążyć na Drugim Zainteresowanym, zużywającym Oleje smarowe w Schemacie nr 2 opisanym w opisie zdarzenia przyszłego w związku z objęciem Olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.?

8. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych będą ciążyć na Drugim Zainteresowanym, zużywającym Oleje smarowe w Schemacie nr 2 opisanym w opisie zdarzenia przyszłego w związku z objęciem Olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.?

Zdaniem Zainteresowanych:

Ad.1. i Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w Schemacie nr 1 przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego na Wnioskodawcy będącym właścicielem Olejów smarowych zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r. nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych związane z objęciem olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W ocenie Wnioskodawcy, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r. na etapie przemieszczenia wyrobów ze składu podatkowego do Drugiego Zainteresowanego przy zastosowaniu zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, w szczególności Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia/zapłaty akcyzy. Za dochowanie warunków do zastosowania zwolnienia, będzie odpowiedzialny podmiot prowadzący skład podatkowy wysyłający wyroby akcyzowe w zwolnieniu od akcyzy, jak również Drugi Zainteresowany, który będzie miał status podmiotu zużywającego wyroby akcyzowe w świetle art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej.

Ad. 3 i Ad. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, w Schemacie nr 1 przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego na Drugim Zainteresowanym zużywającym Oleje smarowe zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r. będą ciążyć obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych związane z objęciem Olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W ocenie Wnioskodawcy, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r. za dochowanie warunków do zastosowania zwolnienia będzie odpowiedzialny Drugi Zainteresowany o statusie podmiotu zużywającego wyroby akcyzowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej, a także podmiot prowadzący skład podatkowy wysyłający wyroby akcyzowe w zwolnieniu od akcyzy.

Ad. 5. i Ad. 6.

Zdaniem Wnioskodawcy, w Schemacie nr 2 przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego na Spółce będącej właścicielem Olejów smarowych zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r. nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych związane z objęciem Olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Aby zastosować zwolnienie od akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień do olejów smarowych przemieszczanych z Unii Europejskiej do składu podatkowego, Oleje smarowe będą musiały zostać przemieszczone do składu podatkowego a następnie w składzie zostać objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W tym zakresie, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r. zdaniem Wnioskodawcy, podmiotem odpowiedzialnym za spełnienie warunków do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie podmiot prowadzący skład podatkowy. Na Wnioskodawcy nie będą ciążyć żadne obowiązki w tym zakresie, w szczególności Wnioskodawcy nie będzie zobowiązany do rozliczenia/zapłaty akcyzy.

Również na etapie przemieszczenia wyrobów ze składu podatkowego do Drugiego Zainteresowanego przy zastosowaniu zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych.

Ad. 7. i Ad. 8.

Zdaniem Wnioskodawcy, w Schemacie nr 2 opisanym w opisie zdarzenia przyszłego na Drugim Zainteresowanym zużywającym Oleje smarowe zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r. będą ciążyć obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych związane z objęciem olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Podmiotem odpowiedzialnym za spełnienie warunków do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie podmiot prowadzący skład podatkowy. Na tym etapie na Drugim Zainteresowanym zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r. nie będą ciążyć żadne obowiązki w tym zakresie, w szczególności Drugi Zainteresowany nie będzie zobowiązany do rozliczenia/zapłaty akcyzy.

Natomiast na etapie przemieszczenia wyrobów ze składu podatkowego do Drugiego Zainteresowanego przy zastosowaniu zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, Drugi Zainteresowany jako podmiot zużywający wyroby akcyzowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej będzie odpowiedzialny za zachowanie warunków do zastosowania zwolnienia. Za dochowanie warunków do zastosowania zwolnienia, będzie zobowiązany także skład podatkowy wysyłający wyroby akcyzowe w zwolnieniu od akcyzy.

UZASADNIENIE

Schemat nr 1 (Ad. 1. i Ad. 3.):

Na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje, w tym m.in. o kodzie CN 2710 19 99 przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy akcyzowej - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej.

Między innymi, zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy akcyzowej zwalnia się od akcyzy oleje smarowe w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Definicja podmiotu zużywającego została wskazana w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, podmiot zużywający to taki podmiot, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia z akcyzy.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy akcyzowej, warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych (w tym olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99) ze względu na ich przeznaczenie, przemieszczanych ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego jest:

* objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia;

* dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy, który zgodnie z art. 32 ust. 10 ustawy akcyzowej może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej.

Artykuł 32 ust. 6 ustawy akcyzowej stanowi dalej, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie (w tym w przypadku przemieszczanych ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego) jest ponadto przedstawienie przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Według art. 32 ust. 11 ustawy akcyzowej odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Z powyższego wynika, że podmiotami, które stosują zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w zw. z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy akcyzowej i które są zobowiązane do spełnienia warunków zastosowania tego zwolnienia są skład podatkowy i podmiot zużywający. Jednocześnie podmiotem zużywającym jest podmiot, który wyroby zwolnione z akcyzy zużywa na cele uprawniające do zastosowania tego zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisie zdarzenia przyszłego podmiotem zużywającym w rozumieniu ustawy akcyzowej będzie Drugi Zainteresowany. Wnioskodawca co prawda będzie nabywać Oleje smarowe i prawnie będzie ich właścicielem, niemniej to Drugi Zainteresowany będzie faktycznie wykorzystywać zakupione przez Wnioskodawcę Oleje smarowe do produkcji środków chemicznych, świadcząc dla Wnioskodawcy usługę produkcyjną.

W konsekwencji, należy uznać, iż to Drugi Zainteresowany będzie dokonywał fizycznego zużycia Olejów smarowych i w rezultacie będzie podmiotem zużywającym. Tym samym, Drugi Zainteresowany będzie zobowiązany do spełnienia warunków wymaganych dla zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego wobec Olejów smarowych, określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej.

Należy wskazać, że z punktu widzenia określenia obowiązków akcyzowych znaczenie mają czynności faktyczne, a nie prawne. Tak wynika m.in. z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 września 2014 r., sygn. IPPP3/443-567/14-2/KB. W interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko podatnika w stanie faktycznym zbliżonym do przedstawionego w niniejszym wniosku i potwierdził, że w sytuacji, w której wyroby nabywane są przez jeden podmiot, który przekazuje je innemu podmiotowi i ten inny podmiot fizycznie zużywa te wyroby do produkcji innych wyrobów świadcząc usługę produkcyjną, podmiotem zużywającym, w rozumieniu ustawy akcyzowej, jest podmiot, który faktycznie zużywa wyroby do produkcji. Fakt, że właścicielem tych wyrobów jest inny podmiot nie ma znaczenia z punktu widzenia akcyzy. Między innymi, z interpretacji wynika, że "Z powołanego wyżej art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy, który ma zastosowanie w niniejszej sprawie, jednoznacznie wynika, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie określonych wyrobów akcyzowych. Przy czym, ustawodawca nie uzależnił tego opodatkowania od faktu czy podmiot dokonujący takiego zużycia jest właścicielem tych wyrobów. Należy bowiem zauważyć, że w przypadku wyrobów akcyzowych, zgodnie z art. 8 ustawy określającym czynności opodatkowane, najistotniejsze znaczenie z punktu widzenia opodatkowania akcyzą mają czynności faktyczne, a nie prawne."

Reasumując, w stanie prawnym obowiązującym do końca 2018 r. obowiązki związane z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy ciążą na składzie podatkowym oraz podmiocie zużywającym, za którego, jak Wnioskodawca wskazał powyżej, należy uznać Drugiego Zainteresowanego. Tym samym, w Schemacie nr 1 na Wnioskodawcy nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych związane z objęciem Olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. W szczególności, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia/zapłaty akcyzy.

Natomiast Drugi Zainteresowany będzie obowiązany do spełnienia warunków wymaganych dla zastosowania zwolnienia określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej, o których mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, w tym:

* przedstawienia podmiotowi dostarczającemu Oleje smarowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego;

* potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Schemat nr 1 (Ad. 2. i Ad. 4.):

Zgodnie z powyższą argumentacją, również w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:

* na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w celu zwolnienia od akcyzy Olejów smarowych konieczne będzie spełnienie warunków o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej;

* zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy akcyzowej zwalnia się od akcyzy wyroby, w tym Oleje smarowe, w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;

* zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy akcyzowej, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych (w tym Olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99) ze względu na ich przeznaczenie, przemieszczanych ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego jest:

* objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia;

* przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

* zakończenie przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy poprzez odbiór Oleju smarowego przez podmiot odbierający i następnie przesłanie do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD bądź dokumencie zastępującym e-DD.

Przez podmiot odbierający zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy akcyzowej należy m.in. rozumieć podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający lub zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie tj. Oleje smarowe. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym scenariuszu za podmiot odbierający należy uznać Drugiego Zainteresowanego.

Znowelizowany art. 32 ust. 6 ustawy akcyzowej stanowi dalej, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie (w tym w przypadku przemieszczanych ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego) jest ponadto złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy akcyzowej.

Ponadto zgodnie ze znowelizowanym art. 32 ust. 6a ustawy akcyzowej w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD m.in. w przypadku przemieszczania ich ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego, warunkiem zwolnienia od akcyzy tych wyrobów jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy akcyzowej, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej.

Z powyższego wynika, iż także w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. podmiotami, które stosują zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w zw. z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy akcyzowej i które są zobowiązane do spełnienia warunków zastosowania tego zwolnienia są skład podatkowy i podmiot zużywający. Jednocześnie podmiotem zużywającym jest podmiot, który wyroby zwolnione z akcyzy zużywa na cele uprawniające do zastosowania tego zwolnienia.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż także w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. Drugi Zainteresowany będzie dokonywał fizycznego zużycia Olejów smarowych i w rezultacie będzie podmiotem zużywającym. Tym samym, Drugi Zainteresowany będzie zobowiązany do spełnienia warunków wymaganych dla zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego wobec Olejów smarowych, określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej, o których mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, w tym:

* zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy poprzez odebranie Olejów smarowych przez podmiot odbierający i następnie przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD bądź dokumencie zastępującym e-DD;

* złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy akcyzowej;

* w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, przedstawienia podmiotowi wysyłającemu, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej.

Schemat nr 2 (Ad. 5. i Ad. 7)

Jak wskazano w powyższych rozważaniach dotyczących konsekwencji w podatku akcyzowym związanych ze Schematem 1, zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w zw. z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy akcyzowej zwalnia się od akcyzy Oleje smarowe w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. W konsekwencji, w przypadku Olejów smarowych nabywanych z Unii Europejskiej, w celu zastosowania zwolnienia z akcyzy do tych olejów, powinny być one przemieszczone z kraju UE na terytorium kraju do składu podatkowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy akcyzowej, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego; wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.

Z powyższego wynika, zdaniem Wnioskodawcy, że w przypadku gdy Oleje smarowe są przemieszczane z innych krajów UE na terytorium kraju do składu podatkowego, samo przemieszczenie tych wyrobów nie będzie powodowało powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Obowiązek powstanie dopiero w momencie wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego. Wtedy też, zdaniem Wnioskodawcy, będzie możliwe otwarcie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do Olejów smarowych, gdyż zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż zerowa, czyli takich jak Oleje smarowe.

Od 1 stycznia 2016 r. z rozporządzenia MF w sprawie procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych został usunięty przepis, stanowiący o tym, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (m.in. Oleje smarowe), wprowadzanych do składu podatkowego na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, procedurę tę, na podstawie dokumentów handlowych, stosuje się od momentu wprowadzenia tych wyrobów na terytorium kraju.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wskazywano, że powodem uchylenia tego przepisu jest fakt, iż nie można objąć wyrobów akcyzowych procedurą zawieszenia poboru akcyzy przed powstaniem obowiązku podatkowego (istotą tej procedury jest zawieszenie obowiązku zapłaty podatku, w konsekwencji warunkiem do jej zastosowania jest uprzednie zaistnienie czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą). Samo przemieszczenie wyrobów akcyzowych takich jak Oleje smarowe w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów do składu podatkowego nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą, w konsekwencji nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

W ocenie Wnioskodawcy, usunięcie przepisu wykonawczego o stosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy na odcinku od granicy do składu podatkowego, nie skutkuje przyjęciem stanowiska, że Oleje smarowe nabywane w ramach WNT w ogóle nie mogą być obejmowane procedurą zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju. Z uzasadnienia pośrednio wynika, że procedura zawieszenia poboru akcyzy może być stosowana w momencie przyjęcia Olejów smarowych do składu podatkowego. Natomiast do momentu wprowadzenia do składu podatkowego, brak jest czynności opodatkowanej i nie powstaje obowiązek podatkowy.

Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 czerwca 2016 r. sygn. IBPP4/4513-146/16/MK.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że w przypadku, gdy przemieszczenie wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo dokonywane jest do składu podatkowego, podmiotem odpowiedzialnym za dochowanie warunków uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy (również w sytuacji, gdy przemieszczane wyroby nie są własnością tego podmiotu). W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, na gruncie ustawy akcyzowej, to podmiot prowadzący skład podatkowy, a nie Wnioskodawca jako właściciel wyrobów akcyzowych, jest odpowiedzialny za dochowanie warunków do objęcia Olejów smarowych nabywanych przez Wnioskodawcę w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów procedurą zawieszenia poboru akcyzy w związku z ich wprowadzeniem do składu podatkowego.

W przypadku, gdy podmiot prowadzący skład podatkowy nie dochowa warunków do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z wprowadzeniem wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, będzie on podmiotem odpowiedzialnym do rozliczenia podatku akcyzowego w tym zakresie. Natomiast na Wnioskodawcy nie będą ciążyły formalności związane z rozliczeniem podatku akcyzowego na skutek naruszenia/niedochowania warunków uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z nabywaniem Olejów smarowych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i wprowadzaniem ich do składu podatkowego w procedurze zawieszonej akcyzy. Tak samo Drugi Zainteresowany nie będzie obciążony żadnymi formalnościami związanymi z rozliczeniem podatku akcyzowego na tym etapie obrotu na skutek naruszenia/niedochowania warunków uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przez skład podatkowy, w związku z nabywaniem Olejów smarowych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i wprowadzeniem ich do składu podatkowego w procedurze zawieszenia akcyzy.

Na takiej samej zasadzie jak w Schemacie nr 1, również w Schemacie nr 2 Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do spełniania jakichkolwiek obowiązków w związku z wyprowadzeniem Olejów smarowych ze składu podatkowego do Drugiego Zainteresowanego jako podmiotu zużywającego na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Jak Wnioskodawca podkreślał powyżej, obowiązki związane z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień ciążą na składzie podatkowym oraz podmiocie zużywającym, za którego należy uznać Drugiego Zainteresowanego. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych związane z objęciem Olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. W szczególności, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia/zapłaty akcyzy.

Tym samym, aby skorzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień to Drugi Zainteresowany będzie zobowiązany do spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej, w tym:

* przedstawienia podmiotowi dostarczającemu Oleje smarowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego;

* potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w Schemacie nr 2 na Wnioskodawcy nie będą ciążyły żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, w związku ze stosowaniem zwolnienia z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień do Olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99 nabywanych przez Wnioskodawcę i przekazywanych Drugiemu Zainteresowanemu, który zużyje je do wytworzenia środków chemicznych, czyli do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż to na Drugim Zainteresowanym (obok składu podatkowego) będzie ciążył obowiązek spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej celem skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Schemat nr 2 (Ad. 6. i Ad. 8)

Zgodnie z powyższą argumentacją, również w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:

* na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w celu zwolnienia od akcyzy Olejów smarowych konieczne będzie spełnienie warunków o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej;

* zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy akcyzowej zwalnia się od akcyzy wyroby w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;

* zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W przypadku, gdy podmiot prowadzący skład podatkowy nie dochowa warunków do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z wprowadzeniem wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, będzie on podmiotem odpowiedzialnym do rozliczenia podatku akcyzowego w tym zakresie. Natomiast na Wnioskodawcy oraz Drugim Zobowiązanym nie będą ciążyły formalności związane z rozliczeniem podatku akcyzowego na skutek naruszenia/niedochowania warunków uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z nabywaniem Olejów smarowych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wprowadzaniem ich do składu podatkowego i objęcie ich procedurą zawieszonej akcyzy.

Na takiej samej zasadzie jak w Schemacie nr 1, również w Schemacie nr 2 w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do spełniania jakichkolwiek obowiązków w związku z wyprowadzeniem Olejów smarowych ze składu podatkowego do Drugiego Zainteresowanego jako podmiotu zużywającego na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Jak Wnioskodawca już podkreślał, obowiązki związane z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień ciążą na składzie podatkowym oraz podmiocie zużywającym, za którego należy uznać Drugiego Zainteresowanego. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych związane z objęciem Olejów smarowych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. W szczególności, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia/zapłaty akcyzy.

Tym samym, aby w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. skorzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień Drugi Zainteresowany będzie zobowiązany do spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej, w tym:

* zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy poprzez odebranie Olejów smarowych przez podmiot odbierający i następnie przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD bądź dokumencie zastępującym e-DD;

* złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy akcyzowej;

* w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, przedstawienia podmiotowi wysyłającemu, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zarówno w Schemacie nr 1, jak i w Schemacie nr 2 na Wnioskodawcy nie będą ciążyły żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, w związku ze stosowaniem zwolnienia z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień do Olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99 nabywanych przez Wnioskodawcę i przekazywanych Drugiemu Zainteresowanemu, który zużyje je do wytworzenia środków chemicznych, czyli do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r.

Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w obu Schematach, w obu stanach prawnych (zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jak i od 1 stycznia 2019 r.) to na Drugim Zainteresowanym (obok składu podatkowego) będzie ciążył obowiązek spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej celem skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12 i 22 lit. a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

* terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju z zastrzeżeniem lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;

* terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;

* nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;

* skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

* podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

* podmiot zużywający - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r. (na podstawie art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne Dz. U. z 2018 r. poz. 1697) dokument dostawy to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 18b, 18c, 26, 27, 28, 31 i 32 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. (na podstawie art. 1 pkt 1 lit. b, f, g ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne):

- e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- dokument zastępujący e-DD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny;

- System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych:

a.

z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),

b.

poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia;

- raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, stosowany, gdy System jest niedostępny;

- podmiot wysyłający:

a.

podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,

b.

podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy,

c.

zarejestrowanego odbiorcę, który wysyła z użyciem Systemu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, które nabył wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, do podmiotu zużywającego lub zużywającego podmiotu gospodarczego;

- podmiot odbierający:

a.

podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,

b.

podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający lub zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 19 września 2018 r.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy - art. 8 ust. 3 ustawy.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą - art. 13 ust. 1 ustawy.

Na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1748) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W myśl natomiast § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2525) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 3 pkt 1-3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy w brzmieniu obowiązujący do 31 grudnia 2018 r. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy;

3.

(uchylony).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 - art. 32 ust. 6 ustawy w brzmieniu obowiązujący do 31 grudnia 2018 r.

Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy - art. 32 ust. 10 ustawy w brzmieniu obowiązujący do 31 grudnia 2018 r.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy art. 32 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązujący do 31 grudnia 2018 r.

W myśl natomiast art. 32 ust. 5 ustawy w brzmieniu obowiązujący od 1 stycznia 2019 r. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 - sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

3. (uchylony).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 - art. 32 ust. 6 ustawy w brzmieniu obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 - art. 32 ust. 6a ustawy w brzmieniu obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a i lit. b ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 - art. 40 ust. 6 ustawy.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD - art. 41 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.

W przypadku powrotnego wprowadzenia do składu podatkowego wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niedostarczonych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego albo ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego, przemieszczanych na podstawie dokumentu, uznaje się, że nie nastąpiło naruszenie warunków zwolnienia oraz że nie nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych wyrobów - art. 42 ust. 1a ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. w przypadku powrotnego wprowadzenia do składu podatkowego wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niedostarczonych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego albo ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego, przemieszczanych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, uznaje się, że nie nastąpiło naruszenie warunków zwolnienia oraz że nie nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych wyrobów.

Stosownie do art. 45 ustawy:

1. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 46a pkt 1 ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:

a.

ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,

b.

od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,

c.

ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,

d.

od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,

e.

od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,

f.

od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,

g.

od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego.

W myśl art. 46b ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.):

1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki.

2. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.

3. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Zgodnie natomiast z art. 46c ustawy (obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.):

1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

1.

przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo

2.

sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, dokumentu zastępującego e-DD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

2. Projekt e-DD oraz dokument zastępujący e-DD zawierają informację, czy przemieszczane wyroby akcyzowe są objęte zwolnieniem od akcyzy czy opodatkowane zerową stawką akcyzy.

W przypadku odmowy przyjęcia całości albo części wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 46t ust. 2 pkt 1, podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu sporządza raport odbioru w Systemie, wskazujący odmowę przyjęcia całości albo części wyrobów akcyzowych - art. 46h ust. 1 ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

W przypadku gdy podmiotem odbierającym, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot niebędący użytkownikiem Systemu, raport odbioru wskazujący odmowę przyjęcia całości albo części wyrobów akcyzowych sporządza w Systemie podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit, b i c. - art. 46h ust. 2 ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 46i ustawy (obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.):

1. W przypadku otrzymania z Systemu informacji o zamiarze przeprowadzenia przez naczelnika urzędu celno-skarbowego kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu ma obowiązek przesłania do Systemu powiadomienia o przybyciu wyrobów akcyzowych niezwłocznie po ich przybyciu. Do momentu przeprowadzenia kontroli nie dokonuje się rozładunku tych wyrobów.

2. Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:

1. przeprowadzeniu kontroli odbieranych wyrobów akcyzowych albo

2. odbiorze wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru tych wyrobów informacji z Systemu o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych - nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia odbioru tych wyrobów.

W myśl natomiast art. 46j ustawy (obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.):

1. Jeżeli naczelnik urzędu celno-skarbowego poinformuje podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, który nie jest użytkownikiem Systemu, o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podmiot ten powiadamia poza Systemem tego naczelnika o przybyciu wyrobów akcyzowych niezwłocznie po ich przybyciu. Do momentu przeprowadzenia kontroli nie dokonuje się rozładunku tych wyrobów.

2. Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, który nie jest użytkownikiem Systemu, potwierdza odbiór wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i przekazuje potwierdzenie odbioru podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, niezwłocznie po:

1.

przeprowadzeniu kontroli odbieranych wyrobów akcyzowych albo

2. odbiorze wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru tych wyrobów informacji o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych.

3. Potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 2, mogą być dokonane:

1.

na wydruku e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD;

2. w elektronicznym potwierdzeniu odbioru za pomocą urządzenia umożliwiającego odwzorowanie pisma własnoręcznego, poprzez umieszczenie czytelnego podpisu zawierającego imię i nazwisko.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oprogramowanie obsługujące urządzenie umożliwiające odwzorowanie pisma własnoręcznego oraz system teleinformatyczny obsługujący elektroniczne potwierdzenia odbioru zapewniają integralność danych zawartych w elektronicznych potwierdzeniach odbioru z własnoręcznym podpisem złożonym przez podmiot odbierający, w ten sposób, że są rozpoznawalne zmiany tych danych dokonane po złożeniu podpisu.

5. W przypadku gdy podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, nie jest użytkownikiem Systemu, podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, sporządza w Systemie projekt raportu odbioru na podstawie potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia potwierdzenia odbioru.

6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, jeżeli System jest niedostępny, podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, sporządza, w terminie określonym w ust. 5, dokument zastępujący raport odbioru potwierdzający, że przemieszczanie zostało zakończone.

Stosownie do art. 46q ust. 2 ustawy obowiązującemu od 1 stycznia 2019 r. użytkownikami Systemu są:

1.

podmioty prowadzące składy podatkowe;

2.

zarejestrowani wysyłający;

3.

zarejestrowani odbiorcy;

4.

podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

5.

podmioty pośredniczące;

6.

podmioty zużywające prowadzące działalność gospodarczą, z wyłączeniem podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b;

7.

zużywające podmioty gospodarcze;

8.

organy podatkowe.

Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3 i 5-7, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu - art. 46q ust. 3 ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z rejestru, o którym mowa w art. 18 ust. 1, lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 3 - art. 46q ust. 4 ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

Na podstawie art. 138u ustawy obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.:

1. W przypadku gdy podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu, nie sporządzi projektu raportu odbioru albo nie przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie określonym w art. 46i ust. 2, na ten podmiot odbierający nakłada się karę pieniężną w wysokości 5000 zł.

2. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, lub interesem publicznym właściwy naczelnik urzędu skarbowego na wniosek tego podmiotu lub z urzędu może odstąpić od nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1.

3. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego odstępuje od nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, i poprzestaje na pouczeniu podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, jeżeli waga naruszenia prawa jest znikoma, a podmiot ten zaprzestał naruszania prawa.

4. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, nakłada, w drodze decyzji, właściwy naczelnik urzędu skarbowego.

5. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód budżetu państwa.

6. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, uiszcza się na rachunek bankowy wyznaczonego urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się ostateczna.

7. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, nie może być nałożona, jeżeli od dnia niedopełnienia obowiązku zagrożonego tą karą upłynęło 5 lat.

8. Obowiązek zapłaty kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin zapłaty.

9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wyznaczy, w drodze rozporządzenia, urząd skarbowy, na którego rachunek bankowy dokonuje się wpłaty kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, uwzględniając przygotowanie organizacyjne i techniczne tego urzędu.

Zaznaczyć także należy, że zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2511) w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. poz. 1697) wprowadza się następujące zmiany: po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:

1. Art. 3a. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, może do tego przemieszczania stosować przepisy dotychczasowe.

2. Do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, rozpoczętych w okresie, o którym mowa w ust. 1, na podstawie przepisów dotychczasowych i niezakończonych w tym okresie, stosuje się przepisy dotychczasowe.

3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1

Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdza się co następuje:

Schemat nr 1 dotyczy wyrobów akcyzowych (olejów smarowych) klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 nabywanych przez Wnioskodawcę (Zainteresowanego będącego stroną postępowania) na terytorium kraju, które będą następnie bezpośrednio dostarczane ze składu podatkowego dostawcy do podmiotu zużywającego (Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania) w ramach zwolnienia o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, który zużywać będzie te wyroby do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Od momentu nabycia wyrobów akcyzowych przez Wnioskodawcę od Kontrahenta, Wnioskodawca będzie właścicielem tych wyrobów jednakże nie będzie fizycznie zużywać tych wyrobów.

Schemat nr 2 dotyczy natomiast sytuacji w której Wnioskodawca nabywać będzie oleje smarowe od dostawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Wyroby te będą przemieszczane od dostawcy z Unii Europejskiej do współpracującego z Wnioskodawcą składu podatkowego położonego na terytorium Polski. W składzie podatkowym Oleje smarowe zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Następnie oleje smarowe zostaną wyprowadzone ze współpracującego z Wnioskodawcą składu podatkowego bezpośrednio do Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w ramach zwolnienia o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, który zużywać będzie te wyroby do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Podobnie jak w schemacie nr 1 Wnioskodawca będzie właścicielem tych wyrobów jednakże nie będzie fizycznie zużywać tych wyrobów.

Zarówno zatem w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jaki i od 1 stycznia 2019 r. na Wnioskodawcy nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych w związku z objęciem przedmiotowych wyrobów akcyzowych zwolnieniem o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, a w szczególności do rozliczania i zapłaty podatku akcyzowego.

Za dochowanie wszystkich warunków do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy (w przypadku wyrobów nabytych wewnątrzwspólnotowo i wprowadzonych do składu podatkowego) oraz wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego i dostarczenia ich w ramach zwolnienia do podmiotu zużywającego, będzie odpowiedzialny podmiot prowadzący skład podatkowy. Natomiast Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Drugi Zainteresowany), który będzie odbierał przemieszczane wyroby akcyzowe i dokonywał będzie zużycia olejów smarowych w ramach zwolnienia, odpowiedzialny będzie za dochowanie warunków do odbioru tych wyrobów, a następnie za dalsze zużycie zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia z opodatkowania.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 1, 2, 5 i 6 uznać należy za prawidłowe.

Jak wskazano wyżej za dochowanie warunków do zastosowania zwolnienia, będzie odpowiedzialny m.in. Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Drugi Zainteresowany), który będzie dokonywał zużycia olejów smarowych w ramach zwolnienia.

Podmiot ten w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jako podmiot zużywający o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy obowiązany będzie do spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy, w tym przedstawienia podmiotowi dostarczającemu oleje smarowe pisemnego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego i potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Drugi Zainteresowany) obok statusu podmiotu zużywającego, będzie posiadać również status podmiotu odbierającego o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy i obowiązany będzie do spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy, w tym:

* złożenia zgłoszenia rejestracyjnego;

* przedstawienia podmiotowi wysyłającemu oleje smarowe pisemnego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego (w sytuacji gdy System jest niedostępny i wyroby są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD)

* odebrania wyrobów i sporządzenia raportu odbioru lub dokumentu zastępującego raport odbioru w sytuacji gdy System jest niedostępny.

Równocześnie w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. jaki i od 1 stycznia 2019 r. na Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania (Drugim Zainteresowanym) nie będą ciążyły żadne obowiązki wynikające ze stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jak również z warunków do zastosowania zwolnienia na etapie wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego dostawcy i przemieszczania tych wyrobów akcyzowych do Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (Drugiego Zainteresowanego), a w szczególności do rozliczania i zapłaty podatku akcyzowego, który ewentualnie mógłby powstać na tych etapach.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 3, 4, 7 i 8 uznać należy za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2511) wprowadził okres przejściowy od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. w trackie którego wyroby akcyzowe objęte m.in. zwolnieniem o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, mogą być przemieszczane i dostarczane na podstawie dotychczasowych przepisów tj. na podstawie papierowego dokumentu dostawy i warunków z tym związanych.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych, stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl