0111-KDIB3-3.4013.264.2019.2.JS - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.264.2019.2.JS Opodatkowanie podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie deklaracji podatkowej dotyczącej alkoholu etylowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie deklaracji podatkowej dotyczącej alkoholu etylowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z 2 stycznia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.264.2019.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo A. Sp. z o.o. (dalej Wnioskodawca lub Spółka) zajmuje się importem napojów alkoholowych, głównie win, napojów fermentowanych oraz wyrobów pośrednich (dalej napoje). Z tego tytułu składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-4zo wraz z załącznikiem AKC-4/B.

Spółka nie prowadzi składu podatkowego, jest zarejestrowanym odbiorcą, płacącym podatek w procedurze zawieszania poboru akcyzy. Wnioskodawca zobowiązany jest wpłacać zaliczki dzienne na podatek akcyzowy, których kwoty są ujęte w AKC-4/B w części E w kolumnie c oraz w kolumnie f, gdzie Spółka ujmuje kwotę faktycznie dokonanej wpłaty dziennej.

Zaliczki/wpłaty dzienne obliczane są następująco: Dzienna ilość importowanych napojów (różnych rodzajów: wina czerwone, białe, inne) x pojemność = ilość w litrach/100 = ilość hektolitrów x stawka akcyzy dla każdego rodzaju napoju = zaliczka dzienna sumy wszystkich pozycji wina na podatek akcyzowy, wyliczona bez zaokrągleń, z dwoma miejscami po przecinku.

Wpłaty dzienne Spółka obniża o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy.

Dla przykładu: (...).

Podatek akcyzowy został wyliczony bez zaokrągleń, z dwoma miejscami po przecinku w wartości (...).

Zapłacona zaliczka na znaki akcyzy do ww. pozycji (...).

Wartość podatku: Razem podatek do zapłaty (...) i taka kwota została zapłacona do (...) w terminie 25 dni od dnia przyjęcia dostawy (podatek zaokrąglony do pełnych złotych). Suma kwot podatku akcyzowego z dnia powstania obowiązku podatkowego jest wskazywana w poz. 173 deklaracji AKC-4/B a w poz. 175 deklaracji AKC-4/B suma dokonanych faktycznych wpłat przez Spółkę. Suma kwot z poz. 173 i 175 zestawiania miesięcznego deklaracji AKC-4/B wykazuje zazwyczaj wartości zgodne. Następnie do 25-tego dnia każdego następnego miesiąca Spółka składa do (...) (ponieważ Spółka posiada magazyn zamiejscowy w (...)) deklarację podatku akcyzowego od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich AKC-4/B oraz deklarację dla podatku akcyzowego AKC-4zo.

Wyliczenie podatku następuje zgodnie z obowiązującym wzorem deklaracji AKC-4/B Podatek akcyzowy od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich:

W części F AKC-4/B obliczana jest miesięczna kwota podatku akcyzowego, obliczona jako ilość importowanych napojów każdego rodzaju (grupy wyrobów o określonym ośmiocyfrowym kodzie CN oraz dla których określone odrębne stawki podatkowe) w danym miesiącu, wyrażona w hektolitrach, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku razy stawka podatku akcyzowego (np. (...) - do e-deklaracji można wprowadzić ilość hektolitrów z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, czyli stosując obowiązujące w przepisach zaokrąglenia Spółka wprowadza: (...) x 158 zł stawka akcyzy), w kolejnych wierszach kolumny F podana jest kwota podatku w zaokrągleniu do pełnych złotych (u Spółki kwota (...) jako suma (...) x 158 zł stawka akcyzy), a suma podatku akcyzowego łącznie w pozycji RAZEM - pozycja nr 260 (również wynik jest w pełnych złotych).

Tak obliczony podatek akcyzowy jest wpisywany w AKC-4/B w części C pozycja nr 11. W przypadku braku zwolnień i obniżeń kwota z pola nr 11 jest przepisywana bez zmian w pozycję nr 13 - Ogółem podatek. W poz. 14 Spółka wskazuje wartość podatkowych znaków akcyzy (kwotę zaokrągloną do pełnych złotych). Różnica między poz. 13 i 14 daje kwotę podatku należnego (poz. 16). Na podstawie składanych dotychczas deklaracji podatku akcyzowego Spółka stwierdza, iż wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie obliczonego w miesięcznej deklaracji może być u Spółki wyższa lub niższa niż suma wpłat dziennych dotyczących danego okresu rozliczeniowego. Zatem Spółka może posiadać nadpłatę (przypadki sporadyczne) wpłat dziennych lub niedopłatę wpłat dziennych (przypadki występujące zwykle). Zdaniem Spółki, to efekt dokonywanych zaokrągleń w interaktywnych formularzach akcyzowych, powodujących comiesięczne różnice pomiędzy zobowiązaniem podatkowym w akcyzie a sumą dokonanych wpłat dziennych (albowiem kwota wpłaty dziennej co do zasady jest tożsama z kwotą podatku z dnia powstania obowiązku podatkowego). Do deklaracji AKC 4-zo Spółka przenosi dane wyliczone z deklaracji AKC-4/B.

Część C - Zestawienie podatku akcyzowego wg grup wyrobów, w poz. 21 Spółka wpisuje kwotę z poz. 13 formularza AKC-4/B, następnie w części D w poz. 34 Spółka wykazuje kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy z poz. 14 formularza AKC-4B, w poz. 35 Spółka podaje kwotę wpłat dziennych stanowiących sumę faktycznych wpłat z poz. 175 formularza AKC-4/B. W AKC-4zo w częściach C/D/E: od pozycji 33 - Razem podatek akcyzowy Spółka odejmuje kwotę z pozycji 34 Kwota stanowiąca wartość podatkowych znaków akcyzy (wartość ta jest zaokrąglona do pełnych złotych) oraz odejmuje z poz. 35 kwotę dokonanych wpłat dziennych (mającą źródło w poz. 175 części E AKC-4/B), dalej odejmuje kwoty z poz. 36 i 37. W przypadku wyniku dodatniego (podatek do zapłaty), Spółka ujmuje ten wynik w poz. 39 i dokonuje zapłaty podatku w ustawowym terminie. W przypadku wyniku ujemnego (powstanie nadpłaty), wynik wpisywany jest w pozycji 40.

Pismem z 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższy opis o następujące informacje:

Spółka jest podmiotem dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, który składa deklarację AKC-4zo dla podatku akcyzowego jako zarejestrowany odbiorca wobec dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych.

Wniosek o wydanie interpretacji dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w okresie obowiązywania deklaracji AKC-4zo (6) i AKC-4/B (7) - na tym druku Spółka się opierała wskazując przykład wyliczenia zobowiązania. Przy czym działania Spółki mają charakter powtarzalny, zatem Spółka dąży do uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego również dla stanu faktycznego obowiązującego dla kolejnych numerów druku deklaracji AKC-4zo i AKC-4/B (np. obecnie obowiązującego AKC-4zo (7). Jak Spółka rozumie, zasada rozliczeń dla podatku akcyzowego jest stała niezależnie od nr deklaracji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. W przypadku różnicy pomiędzy kwotami: z części E AKC-4/B - kwota należnych wpłat dziennych pozycja 173, a podatkiem należnym pozycja 16 z części D - w jaki sposób należy dokonać poprawnego rozliczenia oraz wpisu do AKC-4/B oraz AKC-4zo? Czy należy sztucznie dopasować ostatni aktualny wpis w części E kolumna, zwiększając go lub zmniejszając odpowiednio aby wynik końcowy w polu 173 był taki sam jak pozycja 16 części D deklaracji AKC-4/B?

2. W przypadku różnicy pomiędzy kwotami: z części E AKC-4/B - kwota dokonanych wpłat dziennych pozycja 175, a podatkiem należnym pozycja 16 z części D - czy dopuszczalne są różnice pomiędzy wskazanymi pozycjami i w jaki sposób należy dokonać poprawnego rozliczenia oraz wpisu do AKC-4/B oraz AKC-4zo?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm.; zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym") Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 14-16 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009; pod kodem: 2205 - Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi; pod kodem: 2206 00 - Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Stosownie do art. 95 ust. 3 ww. ustawy, podstawą opodatkowania wina jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu.

W myśl art. 95 ust. 4 ustawy, stawka akcyzy na wino wynosi 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ww. ustawy, podstawą opodatkowania napojów fermentowanych jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu. Stawki akcyzy na pozostałe napoje fermentowane wynoszą - 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu (art. 96 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 97 ust. 3 ww. ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu. Stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu (art. 97 ust. 4).

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy określi inną wysokość tego zobowiązania (art. 21 ust. 5 ustawy).

Stosownie do art. 23 ust. 1-6 ustawy zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

Wpłaty dzienne obniża się o:

1.

kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

a.

następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze,

b.

następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego,

c.

następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:

d.

zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

e. właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3; * kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

Nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1, rozlicza się przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Wpłaty dzienne stanowią zaliczkę na akcyzę.

Z ww. przepisów wynika, że w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podatnicy podatku akcyzowego obowiązani są m.in. do:

* składania za miesięczne okresy rozliczeniowe deklaracje podatkowe w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkującym powstaniem zobowiązaniem podatkowym;

* obliczania i wpłacania akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego;

* obliczania i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne (dotyczy to zarejestrowanych odbiorców, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe, podmiotów prowadzących składy podatkowe i podatników wyprowadzających swoje wyroby akcyzowe z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o ile posiadają zezwolenie wyprowadzenia).

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy w deklaracjach podatkowych.

Wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane o:

* kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków,

* kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

Kwotę akcyzy obliczoną od danych wyrobów akcyzowych obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, pod warunkiem, że zostaną one prawidłowo naniesione na dany wyrób lub opakowanie jednostkowe.

Pomniejszenie to, wykazane w deklaracji akcyzowej, może nastąpić, nie wcześniej niż:

1.

następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób lub opakowanie jednostkowe. Dotyczy to przypadków, gdy oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy następuje w składzie podatkowym na terytorium kraju;

2.

po powstaniu obowiązku podatkowego. Zasada ta dotyczy zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych, podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, który nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Reguła ta dotyczy również kilku innych sytuacji, np. gdy produkcja odbywa się poza składem podatkowym oraz gdy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, dokonane jest za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego;

3.

następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - zasada ta dotyczy importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego;

4.

następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - zasada ta dotyczy zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych oraz właściciela wyrobów akcyzowych, który oznacza swoje wyroby akcyzowe w cudzym składzie podatkowym.

Wzory deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. poz. 273). Deklaracje podatkowe składają się z formularza głównego AKC-4/AKC-4zo oraz z formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym, dotyczących poszczególnych grup wyrobów akcyzowych.

Podatek akcyzowy od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich rozlicza się na deklaracji AKC-4/B. Deklaracja AKC-4/B - poza pozycjami przeznaczonymi do identyfikacji podatnika - składa się z czterech części:

1.

część C deklaracji przeznaczona jest na obliczenie wysokości podatku,

2.

część D deklaracji przeznaczona jest na rozliczenie podatku akcyzowego,

3.

część E deklaracji przeznaczona jest na wykazanie informacji o wpłatach dziennych,

4.

część F deklaracji przeznaczona jest na obliczenie wysokości podatku akcyzowego od poszczególnych wyrobów.

Dane wynikające z ww. części deklaracji AKC-4/B, są następnie uwzględniane w deklaracji AKC-4zo, w celu globalnego rozliczenia podatku akcyzowego przez podatnika za dany okres rozliczeniowy.

Spółka ściśle kieruje się wytycznymi wskazanymi w deklaracji a także kieruje się treścią przepisu art. 63 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W myśl wskazanego przepisu ustawy - Ordynacja podatkowa podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych, z zastrzeżeniem § la i 2 (zastrzeżenie, nie ma zastosowania w niniejszej sprawie).

Wnioskodawca jest importerem napojów alkoholowych i wobec tego składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-4zo wraz z załącznikiem AKC-4B.

Spółka zobowiązana jest wpłacać zaliczki dzienne na podatek akcyzowy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wypełnienia deklaracji w sytuacji, gdy występują różnice pomiędzy wartościami wykazanymi w części D i E deklaracji AKC-4/B, mianowicie:

* w przypadku różnicy pomiędzy kwotami: z części E AKC-4/B - kwota należnych wpłat dziennych pozycja 173, a podatkiem należnym pozycja 16 z części D deklaracji AKC-4B,

* w przypadku różnicy pomiędzy kwotami: z części E AKC-4/B- kwota dokonanych wpłat dziennych pozycja 175, a podatkiem należnym pozycja 16 z części D deklaracji AKC-4/B.

Powstałe różnice, o których mowa zdanie wyżej, wynikają z zaokrągleń stosowanych przez Spółkę przy wyliczaniu kwoty podatku akcyzowego i podatku należnego. Zaokrąglenia te wynikają albo z wytycznych wskazanych wprost w poszczególnych kolumnach deklaracji (np. AKC-4/B: część F poz. (winno być - "kol." - przyp. Organu) d, f) oraz przepisów ustawy - Ordynacja Podatkowa - art. 63 § 1 tej ustawy: np. AKC-4/B część E kol. c - zaliczki na podatek podawane są w pełnych złotych; dalej w poz. 173 części E deklaracji AKC-4/B wykazuje się sumę należnych wpłat dziennych (suma kwot należnych z kolumny c), wynikających z powstałego zobowiązania podatkowego w pełnych złotych. Spółka wskazuje kwotę podatku akcyzowego z dnia powstania obowiązku podatkowego stosując zaokrąglenia do pełnych złotych, w tym końcówka kwoty powyżej 0,50 groszy jest zaokrąglona do pełnych złotych w górę, a poniżej 0,50 groszy - pomijana.

Dodatkowo, Spółka zgodnie z wytycznymi do deklaracji AKC-4/B część F kol. d dokonuje przeliczenia z litrów na hektolitry z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku i zaokrągla ilość wyrobów w górę - np. (...).

Oprócz tego, wartość podatkowych znaków akcyzy też jest ujmowana przez Spółkę w pełnych złotych (poz. 14 część D deklaracji AKC-4/B).

W wyniku tych działań i zaokrągleń powstają różnice pomiędzy poz. 173 a poz. 16. W takiej sytuacji, Spółka stoi na stanowisku, iż dokonanie sztucznej korekty ostatniej aktualnej kwoty w części E - informacja o wpłatach dziennych kolumna c, tak aby dopasować kwotę z poz. 173 część E do kwoty podatku należnego z części D pozycja 16, jest nieprawidłowe.

Sztuczne korygowanie jakiejkolwiek kwoty podatku akcyzowego z dnia powstania obowiązku podatkowego w części E kolumna c będzie niewłaściwe, z uwagi na brak odwzorowania w danej dokonanej wpłacie dziennej. Formularze AKC-4/B oraz AKC-4zo wypełniane są w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie, natomiast wpłaty dzienne Spółka oblicza i wykonuje na bieżąco podczas danego okresu rozliczeniowego. Spółka twierdzi, iż sztuczna korekta ww. kwoty będzie bezpodstawna i nie będzie miała odniesienia w dokumencie źródłowym - wpłacie dziennej - która z kolei ma odwzorowanie w prowadzonej przez Spółkę dalszej dokumentacji magazynowo-księgowej.

Dodatkowo korygowanie pozycji 173 części E nie ma faktycznego związku z prawidłowym obliczeniem podatku należnego, gdyż w AKC-4zo do obliczania podatku do zapłaty pobierane są dane z pozycji 175 części E AKC-4/B - Kwota dokonanych wpłat dziennych. Wobec tego, jeśli powstaną rozbieżności, i w ich wyniku Spółka ostatecznie będzie musiała dopłacić podatek bądź wystąpi nadpłata podatku akcyzowego (przypadki sporadyczne), to takie postępowanie Spółki jest prawidłowe.

2. Spółka stoi na stanowisku, iż dopuszczalne jest występowanie różnic pomiędzy wartościami wykazanymi w pozycji 175 (suma dokonanych wpłat dziennych za dany miesiąc) i poz. 16 (podatek należny) deklaracji AKC-4/B, które to wynikać mogą albo z nadwyżki wpłat do rozliczenia powstałej w poprzednich okresach rozliczeniowych lub też z powstałych zaokrągleń lub z zapłaty akcyzy wpłatami dziennymi w wysokości wyższej niż należne.

W takiej sytuacji, nadwyżka jest rozliczana w deklaracji AKC-4zo. Od globalnej kwoty podatku akcyzowego za dany miesiąc (wynikających ze wszystkich działalności podatnika, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem), którą wykazuje się w poz. 33 deklaracji AKC-4zo należy odjąć: wartość zapłaconych znaków akcyzy (poz. 34 deklaracji), kwotę wpłat dziennych uiszczonych w danym okresie rozliczeniowym (poz. 35 deklaracji, w której ujmuje się wartość z poz. 175 deklaracji AKC-4/B) oraz wartość nadwyżki z ostatniej deklaracji, jeśli występuje (poz. 37 deklaracji).

Jeżeli otrzymana różnica jest wartością dodatnią, w poz. 39 deklaracji (kwota do zapłaty) Spółka wpisuje wynik dodatni stanowiący podatek do zapłaty, który uiszcza w ustawowych terminach. Natomiast w sytuacji gdy suma z poz. 34, 35, i 37 deklaracji jest wyższa od kwoty podatku (poz. 33 deklaracji) wartość tej różnicy należy wykazać w poz. 40 deklaracji.

Wobec tego, Spółka stoi na stanowisku, iż taki sposób postępowania jest prawidłowy i nie ma obowiązku dokonywania sztucznych działań mających na celu dostosowanie kwot z poz. 175 i poz. 16, aby kwoty te były tożsame, jeśli różnice te wynikają właśnie z takich działań, tj. globalnego miesięcznego rozliczenia podatku.

W ramach uzupełnienia stanowiska Wnioskodawcy, w piśmie z 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.) Spółka wskazała również na nowelizację przepisów ustawy o podatku akcyzowym, w tym rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy z dnia 25 października 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 2093).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Informacyjnie wskazuje się, że stawka akcyzy na wino oraz napoje fermentowane uległa zmianie z dniem 1 stycznia 2020 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 21 listopada 2019 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2523). Nadmienić również należy, że deklaracja AKC-4zo (6), z dniem 1 stycznia 2020 r. została zastąpiona nowym wzorem deklaracji AKC-4zo (7) na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 października 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 2093).

Zaznaczenia wymaga, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w zakresie zadanych przez Wnioskodawcę pytań i stanowiska przedstawionego w odniesieniu do zadanych pytań. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone. W szczególności, nie było przedmiotem oceny prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiąca wartość podatkowych znaków akcyzy.

Nadmienić również należy, że przykładowe obliczenia i sposób wykazania danych w deklaracji podatkowej przyjęto za opisem sprawy jako element opisu zdarzenia przyszłego, a tym samym nie były one przedmiotem oceny ani weryfikacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl