0111-KDIB3-3.4013.256.2017.1.WR - Opodatkowanie akcyzą wyrobów przeznaczonych do celów opałowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.256.2017.1.WR Opodatkowanie akcyzą wyrobów przeznaczonych do celów opałowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 listopada 2017 r. (data wpływu 23 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* stawki na wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2707 50 00 o gęstości większej niż 890 kg/m3 w 15 °C jest prawidłowe,

* obowiązku uzyskiwania od odbiorców oświadczeń o przeznaczeniu do celów opałowych wyrobu akcyzowego klasyfikowanego do kodu CN 2707 50 00 jest prawidłowe,

* obowiązku znakowania i barwienia wyrobu akcyzowego klasyfikowanego do kodu CN 2707 50 00 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* stawki na wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2707 50 00 o gęstości większej niż 890 kg/m3 w 15 °C,

* obowiązku uzyskiwania od odbiorców oświadczeń o przeznaczeniu do celów opałowych wyrobu akcyzowego klasyfikowanego do kodu CN 2707 50 00,

* obowiązku znakowania i barwienia wyrobu akcyzowego klasyfikowanego do kodu CN 2707 50 00.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem działającym w branży paliwowej oraz chemicznej, zajmując się m.in. produkcją i dystrybucją wysokiej jakości produktów rafineryjnych, w tym olejów opałowych i żywic węglowodorowych.

Spółka posiada aktualne koncesje wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na wytwarzanie paliw ciekłych (WPC), na obrót paliwami ciekłymi w kraju (OPC) oraz na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą (OPZ). Spółka prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje i magazynuje wyroby akcyzowe, jak również zużywa te wyroby do produkcji wyrobów akcyzowych i nieakcyzowych.

W toku prowadzonej działalności Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy tzw. frakcję C-9, tj. wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2707 50 00, określany jako pozostałe mieszaniny węglowodorów aromatycznych, z których 65% lub więcej objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 250°C zgodnie z metodą ASTM D 86. Wyrób ten jest wymieniony w poz. 19 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Frakcja C-9 stanowi ciecz o jasnej barwie, a jego gęstość w temperaturze gęstości w 15°C przekracza 890 kg/m3, a zgodnie z parametrami destylacji min. 30% objętościowo wyrobu destyluje przy temperaturze 350°C.

Obecnie Wnioskodawca wykorzystuje ww. wyrób akcyzowy do dalszej produkcji produktów rafineryjnych (jako surowiec), realizowanej w składzie podatkowym.

Niemniej jednak, w przyszłości Spółka zamierza nabywany wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy o kodzie CN 2707 50 00 przeznaczać również do dalszej odsprzedaży bez poddawania go uprzednio procesom produkcyjnym. Przedmiotowy wyrób sprzedawany byłby z przeznaczeniem do celów opałowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2707 50 00 o gęstości wyższej niż 890 kg/m3 w 15°C, przeznaczony do celów opałowych powinien zostać opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 64,00 zł / 1000 kg, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym?

2. Czy w świetle art. 89 ust. 5-12 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka dokonując sprzedaży (wyprowadzenia ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) wyrobu akcyzowego klasyfikowanego do kodu CN 2707 50 00, przeznaczonego do celów opałowych zobowiązana jest to uzyskania od odbiorców ww. wyrobu oświadczeń, że nabywany wyrób będzie przeznaczony do celów opałowych lub będzie sprzedany z przeznaczeniem do celów opałowych?

3. Czy w świetle art. 90 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2707 50 00, przeznaczony do celów opałowych podlega obowiązkowi znakowania i barwienia?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, iż:

1. Wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2707 50 00 o gęstości wyższej niż 890 kg/m3 w 15°C, przeznaczony do celów opałowych powinien zostać opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 64,00 zł / kg, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym

2. W świetle art. 89 ust. 5-12 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka dokonując sprzedaży (wyprowadzenia ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) wyrobu akcyzowego klasyfikowanego do kodu CN 2707 50 00, przeznaczonego do celów opałowych jest zobowiązana do uzyskania od odbiorców ww. wyrobu oświadczeń, że nabywany wyrób będzie przeznaczony do celów opałowych lub będzie sprzedany z przeznaczeniem do celów opałowych.

3. Na gruncie art. 90 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2707 50 00, przeznaczony do celów opałowych nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia.

UZASADNIENIE stanowiska wnioskodawcy:

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w odniesieniu do pytania nr 1

Na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

1. "Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zatem nabywany wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2707 50 00, w rozumieniu przepisów akcyzowych stanowi wyrób energetyczny. Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

3. "Paliwami opalowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2."

Innymi słowy, w świetle przepisów akcyzowych paliwami opałowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do celów opałowych i równocześnie niebędące paliwami silnikowymi, tj. wyrobami energetycznymi przeznaczonymi do napędu silników spalinowych.

Na gruncie powyższego, wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2707 50 00, przeznaczony do celów opałowych stanowi wyrób energetyczny, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, tj. paliwo opałowe.

Ustawa o podatku akcyzowym w art. 89 ust. 1 odwołując się do klasyfikacji CN oraz przeznaczenia poszczególnych wyrobów akcyzowych określa dla nich określone stawki akcyzy.

W odniesieniu do wyrobów energetycznych, dla których nie zostały wskazane precyzyjnie stawki akcyzy, tj. dla wyrobów, które nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1 - 13) tej ustawy, zastosowanie znajdują ogólne stawki akcyzy, z podziałem na dwie kategorie wyrobów energetycznych, tj.:

* przeznaczone do celów napędowych określane jako pozostałe paliwa silnikowe (tj. art. 89 ust. 1 pkt 14) oraz

* przeznaczone do celów opałowych określane jako pozostałe paliwa opałowe (tj. art. 89 ust. 1 pkt 15).

Z uwagi na fakt, iż dla wyrobu akcyzowego klasyfikowanego do kodu CN 2707 50 00 będącego przedmiotem niniejszego wniosku nie została wprost określona stawka akcyzy w art. 89 ust. 1 pkt 1 - 13) ustawy o podatku akcyzowym, dla określenia prawidłowej stawki akcyzy niezbędne jest odwołanie się do jego przeznaczenie oraz właściwości fizycznych. Ze względu więc na powyższe oraz fakt, iż frakcja C- 9 będzie wykorzystywana do celów opałowych - powinna znaleźć zastosowanie wobec tego produktu stawka akcyzy jak dla pozostałych paliw opałowych.

Na gruncie art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku akcyzowym:

1. "Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

15.

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

- niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

- równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów

Innymi słowy stawka akcyzy dla paliw opałowych, które nie zostały wymienione w pkt 1-13) ust. 1 art. 89 ustawy o podatku akcyzowym zależna jest od gęstości wyrobu w temperaturze referencyjnej 15°C.

W ocenie Wnioskodawcy, skoro frakcja C-9 klasyfikowana do kodu CN 2707 50 00 stanowi pozostałe paliwo opałowe, a jej gęstość w temperaturze 15°C jest wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny to wyrób ten zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym powinien zostać opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 64,00 zł/1000 kilogramów.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lutego 2015 r., sygn. IPPP3/443-1223/14-5/SM, w której Organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, wskazując, iż:

"Na podstawie powyższego opisu zdarzenia przyszłego oraz cytowanych przepisów należy wskazać, że dla nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zwieszenia poboru akcyzy z terytorium Węgier oleju opałowego o kodzie CN 2707 50 00 i gęstości w temperaturze 15 st. C od 900 do 950 kilogramów/metr sześcienny, sprzedawanego następnie do polskich odbiorców, będzie mieć zastosowanie stawka akcyzy w wysokości 64,00 zł/1000 kg - zgodnie z art. 89 ust. 15 lit. a tiret drugie ustawy (przy zachowaniu warunków uprawniających do zastosowania niniejszej stawki)."

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w odniesieniu do pytania nr 2

Przepisy akcyzowe w odniesieniu do paliw opałowych niekorzystających ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie nakładają dodatkowy obowiązek natury formalnej, tzw. uzyskania tzw. oświadczenia o przeznaczeniu opałowym.

Na podstawie art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym:

5. "Sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9,10 i pkt 15 lit. a;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9,10 i pkt 15 lit. a; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż."

Innymi słowy na sprzedawcy paliw opałowych korzystających ze stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy o podatku akcyzowym ciąży obowiązek uzyskania od nabywców wyrobów oświadczeń potwierdzających przeznaczenie opałowe dostarczanych wyrobów akcyzowych.

W ocenie Wnioskodawcy, na gruncie powyższych regulacji będzie on zatem zobowiązany do zbierania oświadczeń potwierdzających przeznaczenie opałowe sprzedawanej frakcji C-9, o którym mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w odniesieniu do pytania nr 3

W świetle art. 90 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

1. "Obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

1.

oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

2.

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;

3.

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich."

Powyższe oznacza, iż obowiązek znakowania i barwienia kierowany jest tylko i wyłącznie do trzech kategorii wyrobów energetycznych, tj.:

* oleje opałowe (CN od 2710 19 51 do 2710 19 69) spełniające określone parametry gęstościowo destylacyjne:

* 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub

* gęstość w temperaturze referencyjnej 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

* oleje napędowe (CN od 2710 19 41 do 2710 19 49) przeznaczone do opału;

* oleje napędowe (CN od 2710 19 41 do 2710 19 49) przeznaczone do celów żeglugi.

Frakcja C-9 będąca przedmiotem niniejszej analizy nie może zostać zaklasyfikowana do żadnej z ww. kategorii wyrobów energetycznych objętych obowiązkiem znakowania i barwienia.

Co prawda frakcja C-9 stanowi paliwo opałowe, niemniej jednak jej klasyfikacja do pozycji CN 2707 50 00 wykracza poza zakres przedmiotowy art. 90 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowych. Oznacza to, iż niezależnie od parametrów gęstościowo-destylacyjnych omawiany produkt nie może nawet potencjalnie podlegać znakowaniu i barwieniu w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym (ani aktów wykonawczych do tej ustawy).

W ocenie Wnioskodawcy, ww. przepis jasno precyzuje, które rodzaje paliw opałowych objęte są obowiązkiem znakowania i barwienia. W rezultacie nie jest możliwe rozciąganie tego obowiązku na pozostałe paliwa opałowe, których kody CN nie zostały wprost wymienione w art. 90 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (niezależnie od ich parametrów fizyko-chemicznych).

Prezentowany przez Wnioskodawcę pogląd znajduje również potwierdzenie w ugruntowanej linii interpretacyjnej. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2009 r., sygn. ITPP3/443- 74b/09/JK Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, iż:

" (...) brak jest podstaw prawnych w zakresie obowiązku znakowania i barwienia paliw opałowych o kodzie CN 2707 99 99. Obowiązek znakowania i barwienia dotyczy bowiem wyłącznie wyrobów energetycznych wymienionych w art. 90 ust. 1 ustawy, stanowiącym katalog zamknięty tychże wyrobów. Wśród wyrobów podlegających obowiązkowi znakowania i barwienia, ustawodawca nie wymienia paliw opałowych o kodzie CN 2707 99 99."

Mając na uwadze powyższe oraz brzmienie art. 90 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do frakcji C-9, klasyfikowanej do kodu CN 2707 50 00 nie wystąpi obowiązek znakowania i barwienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl