0111-KDIB3-3.4013.247.2023.2.AW - Podstawa opodatkowania zakładów wzajemnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.247.2023.2.AW Podstawa opodatkowania zakładów wzajemnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od gier hazardowych w przedmiocie rozliczenia i określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek, a także w kwestii określenia okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać obniżenia podstawy opodatkowania jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 28 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek wpłynął 31 lipca 2023 r. Przedmiotowy wniosek uzupełnili Państwo pismem z dnia 27 wrzesnia 2023 r., (data wpływu: 27 września 2023 r.).

Opis stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych:

(...) w (...) (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie urządzania zakładów wzajemnych t.j. bukmacherskich i totalizatorów, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy. Wnioskodawca działa w oparciu o zezwolenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju na urządzanie zakładów wzajemnych z dnia (...), nr (...).

Zasady oferowania przez Wnioskodawcę zakładów wzajemnych zawarte są w szczególności w Regulaminie zakładów wzajemnych przez sieć Internet urządzanych przez Wnioskodawcę (dalej: Regulamin), zatwierdzonym przez Ministra ds. finansów publicznych. Spółka stosuje również odrębny regulamin zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych, jednak wniosek dotyczy jedynie działalności w sieci Internet.

Regulamin przewiduje m.in. opcję "Cash-out" jako możliwą formułę wcześniejszego zamknięcia zakładu jeszcze przed jego rozliczeniem (tj. przez rozstrzygnięciem wydarzenia, którego zakład dotyczy). Usługa ta pozwala klientowi zmniejszyć ryzyko przegrania kuponu w sytuacji, w której nie jest on pewien wygranej. Kwota, którą gracz może otrzymać po skorzystaniu z opcji "Cash-Out", zależy od szans na pozytywne rozstrzygnięcie kuponu w danym momencie.

Zgodnie z Regulaminem, Spółka może zaoferować Klientowi opcję "Cash-out", a więc wcześniejszego zamknięcia kuponu, a tym samym dokonania wypłaty jeszcze przed rozliczeniem zakładu. Opcja "Cash-out" możliwa jest również poprzez ustawienie przez Klienta kwoty "Cash-out", po osiągnięciu której kupon Klienta zostaje zamknięty (Auto Cash-out) bądź modyfikacji zawartego zakładu z pozostawieniem, wybranej przez Klienta części stawki (Częściowy Cash-out).

Propozycje opcji "Cash-out" są każdorazowo kierowane przez Spółkę do Klienta. Dotyczyć może wszelkich typów Zakładów (singiel, multi, systemowych, totalizatorów), przy czym Spółka zastrzega sobie prawo do zaoferowania i odmowy realizacji opcji "Cash-out" dla dowolnego Kuponu Klienta, w dowolnym czasie.

W praktyce zastosowanie opcji "Cash-out" odnosi się do dwóch rodzajów zakładów t.j.:

a)

zakładów singiel czyli zakładów polegających na obstawieniu wyniku jednego zdarzenia, w którym prawo do wygranej przysługuje w przypadku poprawnego określenia wyniku zdarzenia; oraz

b)

zakładów multi czyli zakładów polegających na obstawieniu 2 lub więcej zdarzeń, w których prawo do wygranej przysługuje w przypadku poprawnego określenia wyników wszystkich zdarzeń.

W celu skorzystania z opcji "Cash-out" klient musi sprawdzić dostępność opcji "Cash-out" dla wybranego kuponu i dokonać wyboru rodzaju "Cash-out". W przypadku gdy opcja "Cash-out" jest dostępna, klient ma prawo do:

i. zamknięcia Zakładu i wypłaty wygranej przed rozstrzygnięciem wszystkich zdarzeń zawartych na kuponie, przy czym decyzja o zamknięciu kuponu, wymaga każdorazowo zatwierdzenia przez Spółkę;

ii. anulowania Zakładu i zwrot części stawki, przy czym decyzja o anulowaniu Kuponu wymaga każdorazowo zatwierdzenia przez Spółkę;

iii. rezygnacji ze skorzystania z opcji "Cash-out"

W praktyce funkcjonowania Wnioskodawcy występuje szereg stanów faktycznych, które mogą skutkować zastosowaniem opcji "Cash-out". Co jednak istotne niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie sytuacji, w których wypłacona klientowi kwota jest niższa niż kwota stawki. Poniżej opisano przykłady obrazujące trzy możliwe następujące stany faktyczne, związane z zastosowaniem opcji "Cash-out" i jej wpływem na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem od gier:

1. Zakład singiel - wypłata poniżej stawki:

Klient zawarł kupon z jedynym zdarzeniem: Alloa Athletic - Kelty Hearts, gdzie wpłacił stawkę 3,30 zł, obstawiając wygraną drużyny gości, po kursie 2.0, co oznacza, że potencjalna wygrana wynosi 5,81 zł. Do 80 minuty meczu nie pada żadna bramka i potencjalna wygrana staje się coraz mniej prawdopodobna, więc klient chce skorzystać z usługi "Cash-out". Bukmacher dla usługi "Cash-out" podaje nowy kurs, po którym kupon na tym etapie może zostać rozliczony. Klient decyduje się na wypłatę kuponu za pomocą opcji "Cash out" i odzyskuje część stawki w wysokości 0,38 zł.

2. Zakład multi przez rozliczeniem pierwszego zdarzenia - wypłata poniżej stawki:

Klient zawarł kupon multi z dwoma zdarzeniami, gdzie wpłacił stawkę 20 zł, a potencjalna wygrana z kuponu wynosiła 130,42 zł. W międzyczasie, Klient dowiaduje się, że w jednej z drużyn, na którą postawił nie wystąpi najlepszy strzelec zespołu. Klient chce skorzystać z usługi "Cash-out". Bukmacher dla usługi "Cash-out" podaje nowy kurs, po którym kupon na tym etapie może zostać rozliczony. Klient decyduje się na wypłatę kuponu za pomocą opcji "Cash out" i odzyskuje część stawki w wysokości 16,46 zł. W czasie wypłaty kuponu za pomocą opcji "Cash-out" żadne ze zdarzeń na kuponie nie było rozstrzygnięte.

3. Zakład multi po pozytywnym rozliczeniu pierwszego zdarzenia - wypłata poniżej stawki:

Klient zawarł kupon multi z trzema zdarzeniami, gdzie wpłacił stawkę 100,00 zł, a potencjalna wygrana z kuponu wynosiła 271,7 zł. Pierwszy mecz na kuponie klienta został rozliczony jako wygrany. W drugim meczu na kuponie, obstawiany przez klienta zespół przegrywa pierwszą połowę. Klient nie zamierza czekać do końca rozstrzygnięcia pozostałych zdarzeń na kuponie i chce skorzystać z usługi "Cash-out". Bukmacher dla usługi "Cash-out" podaje nowy kurs, po którym kupon na tym etapie może zostać rozliczony. Klient decyduje się wypłacić kupon na kwotę 77,37 zł.

W czasie wypłaty kuponu za pomocą opcji "Cash-out", jedno ze zdarzeń na kuponie było rozstrzygnięte, ale zwrócona kwota (wypłacona za pomocą opcji "Cash-out") była niższa niż stawka, wniesiona przez Klienta.

Dodatkowo, w Regulaminie zawarte są zasady anulowania i unieważniania zakładów. Skutkiem zwrotu stawek, wobec anulowania lub unieważnienia zakładu, według kursu 1,0 (czyli w wartości wniesionej stawki) jest, iż zakład ten nie jest oceniany jako wygrany lub przegrany a samo zdarzenie nie nadaje się do rozstrzygnięcia, zgodnie zasadami zawartego zakładu bądź wystąpienie innymi wad, uzasadnia eliminację zakładu z obrotu prawnego.

Anulowanie zakładu następuje w przypadku, gdy:

a.

spotkanie się nie odbyło, zostało odwołane, przerwane lub zawieszone i nie zostało rozegrane na nowo w ciągu 48 godzin od pierwotnego czasu, z wyjątkiem przypadków opisanych w punkcie "Oficjalny wynik",

b.

w momencie przerwania i/lub niedogrania spotkania nie można jednoznacznie określić wyniku zdarzenia;

c.

zdarzenie zostało błędnie opisane przez Wnioskodawcę, np. zdarzenie nie miało się odbyć,

d.

popełniona została oczywista pomyłka pisarska, błąd systemu lub oczywisty błąd przy wprowadzaniu danych. Przy czym drobne błędy w nazwisku zawodnika lub nazwy zespołu nie będą brane pod uwagę, jeżeli nie dotyczy to istoty zakładu i jeżeli można ponad wszelką wątpliwość stwierdzić o jakiego zawodnika lub zespół chodzi mimo popełnionej omyłki,

e.

zakład z jakiegokolwiek powodu został zawarty po rozpoczęciu Zdarzenia, za wyjątkiem zakładów live, przy czym za faktyczną datę rozpoczęcia zdarzenia, brana pod uwagę będzie data uzyskana z oficjalnych lub innych wiarygodnych źródeł,

f.

zakład z jakiegokolwiek powodu został zawarty po rozstrzygnięciu zdarzenia,

g.

zawodnik/zespół z jakiegokolwiek powodu nie wziął udziału w zdarzeniu. Przepis ten nie obowiązuje w przypadku wycofania się lub dyskwalifikacji zawodnika/zespołu w trakcie trwania zawodów z dalszego udziału. W takim wypadku Zakłady uważa się za ważne, a zawodnik/zespół otrzyma wynik zgodny z oficjalnymi rezultatami, o ile Spółka nie ogłosi inaczej,

h. Zdarzenie nie zostało zakończone oficjalnym wynikiem lub Wnioskodawca nie ma możliwości ustalenia rezultatu Zdarzenia z oficjalnych lub innych wiarygodnych źródeł,

i.

w Zdarzeniu nie zostaną spełnione warunki określone przez Wnioskodawcę w przedmiocie zakładu, np. w zdarzeniu "Ile bramek strzeli Jan Kowalski w kolejnych 10 meczach?", a zawodnik z jakiegokolwiek powodu rozegra mniejszą liczbę spotkań,

j.

nastąpiła zmiana miejsca zdarzenia, np. boiska gospodarzy na boisko gości, z wyjątkiem spotkań rozgrywanych na gruncie neutralnym, spotkań turniejowych, spotkań o charakterze długoterminowym,

k.

zasady konkurencji zostały zmienione po zawarciu zakładu, o ile Wnioskodawca nie ogłosi inaczej przed zawarciem Zakładu,

I.

z jakichkolwiek przyczyn dojdzie do umieszczenia na kuponie zdarzeń wzajemnie się wspierających, np. Brazylia wygra MŚ i Brazylia będzie na podium. W takim przypadku za ważne zostanie uznane tylko i wyłącznie Zdarzenie wcześniej zarejestrowane w systemie lub z niższym numerem, a pozostałe zostaną anulowane,

m.

w lekkoatletyce, pływaniu, sportach zimowych, Formule 1 i Moto GP obu zawodników będących przedmiotem zakładu "kto lepszy" wycofa się na tym samym etapie zawodów, np. na tym samym okrążeniu,

n. Spółka określiła dodatkowe warunki, będące podstawą do anulowania Zdarzenia i podała je do wiadomości Klientom przed zawarciem Zakładu.

Poprzez punkt n) regulaminu rozumie się wszystkie zwroty i anulowania stawek, które wynikają bezpośrednio z treści zakładu, a Spółka poinformuje o tym klienta przed postawieniem zakładu. Przykład:

W meczu piłki nożnej Polska - Niemcy, Spółka oferuje zakład typu "Zakład bez Remisu" z opcją postawienia zakładu na zwycięstwo drużyny gospodarzy lub gości. W tym typie zakładu Spółka nie oferuje możliwości postawienia na remis w meczu. W przypadku, gdy mecz w takim zakładzie kończy się remisem, Spółka zwraca klientom stawkę w pełnej wysokości.

Wnioskodawca ma prawo do unieważnienia każdego zakładu w następujących przypadkach:

a.

uzasadnionego podejrzenia korzystania z konta gracza przez osobę nieuprawnioną,

b.

uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez klienta czynu zabronionego, w szczególności podejrzenia popełnienia przestępstw przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentu, mających wpływ na zawarte zakłady, uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu,

c.

powzięcia wiarygodnych informacji o popełnieniu przez klienta przestępstwa lub wykroczenia, pochodzącym od uprawnionych instytucji w tym m.in. organów ścigania, banków, instytucji płatniczych lub zastosowaniu przez Wnioskodawcę środków bezpieczeństwa finansowego bądź innych narzędzi prawnych, przewidzianych ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Zakład unieważniony rozliczany jest tak jak zakład anulowany.

Pytania

1) Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "Cash-out" w przypadku, zakładu singiel, w którym wypłata następuje poniżej stawki jak w przykładzie 1., Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną?

2) Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "Cash-out" w przypadku, zakładu multi, w którym nie nastąpiło rozstrzygnięcie żadnego ze zdarzeń a wypłata następuje poniżej stawki jak w przykładzie 2., Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną?

3) Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "Cash-out" w przypadku, zakładu multi, w którym nastąpiło pozytywne rozstrzygnięcie co najmniej jednego ze zdarzeń a wypłata następuje poniżej stawki jak w przykładzie 3., Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną?

4) Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom i wpłaconych przez nich stawek w związku z unieważnieniem lub anulowaniem zawartego zakładu, Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier o kwoty zwrócone klientom?

5) W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-4, czy w przypadku zwrotu klientom części stawek w sytuacjach, o których mowa w tych pytaniach, Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier w deklaracji podatkowej POG-5/A w rozliczeniu za miesiąc, w którym Wnioskodawca dokonał faktycznego zwrotu części stawek klientom?

Państwa stanowisko w sprawie

1) W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "Cash-out" w przypadku, tj. zakładu singiel, w którym wypłata następuje poniżej stawki jak w przykładzie 1., Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną.

2) W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "Cash-out" w przypadku zakładu multi, w którym nie nastąpiło rozstrzygnięcie żadnego ze zdarzeń a wypłata następuje poniżej stawki jak w przykładzie 2., Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną.

3) W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "Cash-out" w przypadku zakładu multi, w którym nastąpiło pozytywne rozstrzygnięcie co najmniej jednego ze zdarzeń a wypłata następuje poniżej stawki jak w przykładzie 3., Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną.

4) W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom i wpłaconych przez nich stawek w związku z unieważnieniem lub anulowaniem zawartego zakładu, Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier o kwoty zwrócone klientom.

5) W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu klientom części stawek w sytuacjach, o których mowa w tych pytaniach, Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier w deklaracji podatkowej POG-5/A w rozliczeniu za miesiąc, w którym Wnioskodawca dokonał faktycznego zwrotu części stawek klientom.

Ad. 1:

Zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 1 Ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a Ustawy oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

Zgodnie z art. 73 ust. 1 pkt 4 UGH podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek.

W ocenie Wnioskodawcy, z literalnej treści tej regulacji wynika, że elementem postawy opodatkowania podatkiem od gier są wartości, które warunkują udział w zakładzie wzajemnym i które są konsumowane w jego rozstrzygnięciu jako wygrana/przegrana. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawną konstrukcję podstawy opodatkowania należy rozpatrywać ściśle z wystąpieniem rozstrzygnięcia zawieranego zakładu lub zakładów, jeżeli tego rodzaju typy zdarzeń, znajdują się na jednym dowodzie gry. Innymi słowy kwota, która nie może kształtować wartości wygranej, przestaje być uważana za stawkę, a w konsekwencji nie może być wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku kuponu singiel, skorzystanie przez klienta z opcji "Cash-out" powoduje konsekwentnie wycofanie całej stawki na zakład. W takim przypadku zarówno kwota, którą Wnioskodawca zwraca klientowi, jak ta którą zatrzymuje nie bierze udziału w zakładzie - nie stanowi stawki. Tym samym zarówno kwota zwrócona, jak i kwota zatrzymana przez Wnioskodawcę nie powinna być uwzględniona w podstawie opodatkowania podatkiem od gier.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje uzasadnienie w interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.75.2022.1.PK oraz interpretacji indywidualnej z dnia 1 lipca 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.100.2020.1.PK.

Ad. 2:

Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w odniesieniu do pytania 1. pozostaje aktualne również w przypadku zakładów multi, gdzie nie doszło do rozstrzygnięcia żadnego ze zdarzeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zakładów z kuponu multi w sytuacji, gdy gracz skorzysta z opcji "Cash-out" do momentu, gdy żadne z typowanych zdarzeń nie jest rozstrzygnięte będziemy mieli do czynienia z wycofaniem całego zakładu. W takim przypadku zarówno kwota zwrócona, jak i kwota zatrzymana przez Wnioskodawcę nie powinna być uwzględniona w podstawie opodatkowania podatkiem od gier.

Ad. 3:

W myśl art. 18 ust. 1 Ustawy, wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od kwoty wpłaconej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy gracz korzysta z opcji "Cash-out" po rozstrzygnięciu przynajmniej jednego zdarzenia, zawartego na kuponie, rozróżnić należy dwie sytuacje, gdy wypłacana graczowi kwota jest niższa od wpłaconej przez niego stawki oraz gdy kwota ta jest wyższa od wpłaconej stawki.

W przypadku gdy wypłacana kwota jest niższa od wpłaconej stawki, uwzględnia się wskazane powyżej postanowienia Regulaminu, z których wynika, że przypadku, jeżeli w wyniku przeliczenia wygranej kwota "Cash-out" okaże się niższa od wartości wpłaconej stawki, Spółka proponuje klientowi "Cash-out" w postaci zwrotu części stawki. W przypadku braku zgody klienta zakład rozstrzygany jest na zasadach ogólnych.

Innymi słowy, w przypadku usługi "Cash-out" poniżej stawki, Klient nie otrzymuje wygranej, lecz zgadza się na wycofanie całego zakładu i otrzymuje wyłącznie zwrot części stawki. Oznacza to, że cała stawka nie bierze udziału w zakładzie.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje w tym zakresie uzasadnienie w interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.75.2022.1.PK, w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.127.2023.1.AW oraz interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.126.2023.2.AW.

W tej ostatniej interpretacji Dyrektor KIS wskazał, że:

"Skoro zatem nie można oferować zakładów, w wyniku których, gracz otrzymuje wypłatę mniejszą niż wpłacona przez niego stawka, to zakład taki nie może być uznany za zakład wzajemny w rozumieniu ustawy. W takiej sytuacji należy uznać, że skorzystanie przez gracza z opcji "cash-out", co doprowadza do wypłaty graczowi kwoty niższej niż przez niego wpłaconej, stanowi wycofanie (anulowanie) całego zakładu. W takim przypadku zarówno kwota wypłacona przez Spółkę jak ta przez nią zatrzymana nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier."

Ad. 4:

W ocenie Wnioskodawcy, powyższa argumentacja pozostaje aktualna w przypadku anulowania lub unieważnienia zakładu. W takiej sytuacji klient nie otrzymuje wygranej, a jedynie zwrot stawki. W takiej sytuacji należy uznać, że stawka nie jest konsumowana w jego rozstrzygnięciu jako wygrana/przegrana, lecz strony wyłącznie dokonują zwrotu wzajemnych świadczeń jakby umowa nigdy nie została zawarta.

Wartość ta zatem nie powinna stanowić elementu podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 73 ust. 1 pkt 4 Ustawy.

Ad. 5:

W ocenie Wnioskodawcy ujęcie korekty podatku w odpowiednim okresie rozliczeniowym uzależnione jest od ich przyczyn. W sprawie, objętej wnioskiem o interpretację, mamy do czynienia z sytuacją, gdy Wnioskodawca prawidłowo obliczył zobowiązanie podatkowe (nie doszło do błędu lub omyłki), a zdarzenie powodujące obniżenie podstawy opodatkowania (zwrot części wpłaconej stawki) wystąpiło po okresie, w którym Wnioskodawca prawidłowo obliczył podstawę opodatkowania.

Zatem, w sytuacjach, gdy dochodzi do zwrotu części wpłaconej stawki - w rozpatrywanej sprawie są to sytuacje zobrazowane w przykładach - korektę podstawy opodatkowania i wysokości podatku należy dokonać w deklaracji POG-5/A za okres rozliczeniowy w którym dokonano zwrotu części stawki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 2 z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 227) - zwanej dalej ustawą

grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy

zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

1)

wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;

2)

zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy

Działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona - stosownie do udzielonego zezwolenia - wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych.

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy

podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Artykuł 71 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że

przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

Stosowne do art. 73 ust. 1 pkt 4 ustawy

podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest podmiot urządzający albo organizujący gry hazardowe na podstawie stosownego zezwolenia czy koncesji, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzenie lub organizacja tych gier.

Analizując przywołane powyżej przepisy należy zauważyć, że podatek od gier (w szczególności w przypadku zakładów wzajemnych) jest podatkiem pośrednim obciążającym usługi polegające na prowadzeniu gier hazardowych. Opodatkowane są tu określone rodzaje działalności, obciążone według stawek podatkowych zróżnicowanych w zależności od rodzaju prowadzonej gry. Również podstawa opodatkowania jest zróżnicowana w zależności od rodzaju gry. W przypadku zakładów wzajemnych opodatkowaniu podlegają wpłacone stawki.

W przedmiotowej sprawie należy zatem rozstrzygnąć, jak należy rozumieć sformułowanie "suma wpłaconych stawek", która określa podstawę opodatkowania w zakładach wzajemnych. Ze względu na brak definicji legalnej tego sformułowania należy zastosować wykładnie językową.

Z gramatycznej wykładni art. 2 ust. 2 ustawy wynika, że warunkiem skutecznego zawarcia zakładu jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, a mianowicie: wytypowanie określonego zdarzenia i wpłacenie stawki.

Natomiast rozbijając sformułowanie "suma wpłaconych stawek" na części składowe należy zauważyć, że zgodnie z potocznym znaczeniem: "suma" - to pewna ilość (pieniędzy), "wpłacić" oznacza uiszczenie jakiejś należności zaś "stawka" - w kontekście gier hazardowych - to kwota stawiana w grze.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że gdy mówimy o sumie wpłaconych stawek, które stanowią podstawę opodatkowania, należy mieć pod uwagę wartość wszystkich (suma) kwot (stawek), które stanowią podstawę do obliczenia ewentualnej wygranej czyli będzie to kwota wpłacona bezpośrednio przez gracza jak też przez podmioty trzecie.

Z wniosku wynika, że prowadzicie Państwo i działalność gospodarczą w zakresie urządzania zakładów wzajemnych. Oferujecie Państwo usługę "Cash-out", jako możliwą formułę wcześniejszego zamknięcia zakładu jeszcze przed jego rozliczeniem. Usługa ta pozwala klientowi zmniejszyć ryzyko przegrania kuponu w sytuacji, w której nie jest on pewien wygranej. Kwota, którą gracz może otrzymać po skorzystaniu z opcji "Cash-Out", zależy od szans na pozytywne rozstrzygnięcie kuponu w danym momencie.

W praktyce zastosowanie opcji "Cash-out" odnosi się do dwóch rodzajów zakładów t.j.:

a.

zakładów singiel - czyli zakładów polegających na obstawieniu wyniku jednego zdarzenia, w którym prawo do wygranej przysługuje w przypadku poprawnego określenia wyniku zdarzenia,

b.

zakładów multi - czyli zakładów polegających na obstawieniu 2 lub więcej zdarzeń, w których prawo do wygranej przysługuje w przypadku poprawnego określenia wyników wszystkich zdarzeń.

W przypadku gdy opcja "Cash-out" jest dostępna, klient ma prawo do:

a.

zamknięcia Zakładu i wypłaty wygranej przed rozstrzygnięciem wszystkich zdarzeń zawartych na kuponie, przy czym decyzja o zamknięciu kuponu, wymaga każdorazowo zatwierdzenia przez Spółkę,

b.

anulowania Zakładu i zwrot części stawki, przy czym decyzja o anulowaniu Kuponu wymaga każdorazowo zatwierdzenia przez Spółkę,

c.

rezygnacji ze skorzystania z opcji "Cash-out".

Państwa wniosek dotyczy wyłącznie sytuacji, w których wypłacona klientowi kwota jest niższa niż kwota stawki.

Ponadto w Regulaminie zawarte są zasady anulowania i unieważniania zakładów. Skutkiem zwrotu stawek, wobec anulowania lub unieważnienia zakładu, według kursu 1,0 (czyli w wartości wniesionej stawki) jest, iż zakład ten nie jest oceniany jako wygrany lub przegrany, a samo zdarzenie nie nadaje się do rozstrzygnięcia, zgodnie zasadami zawartego zakładu bądź wystąpienie innymi wad, uzasadnia eliminację zakładu z obrotu prawnego.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia podstawy opodatkowania w sytuacji zwrócenia części wpłaconej stawki w ramach usługi "Cash-out", ustalenia podstawy opodatkowania w sytuacji zwrócenia wpłaconych przez klientów stawek w związku z unieważnieniem lub anulowaniem zawartego zakładu, a także określenia okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać obniżenia podstawy opodatkowania.

Jak wskazano powyżej stawka jest to kwota wpłacona przez gracza (ewentualnie za gracza), która wraz kursem (wynikającym z pojedynczego typowanego zdarzenia albo z iloczynu wielu typowanych zdarzeń) określa wartość wygranej w zawartym zakładzie wzajemnym, inaczej mówiąc stawka jest to kwota, która kształtuje wartość wygranej ("bierze" udział w zakładzie). A contrario, kwota która nie kształtuje wartość wygranej, tj. nie "bierze" udziału w zakładzie - nie może być uznana za stawkę, w konsekwencji nie może być wliczana do podstawy opodatkowania.

Zatem w przypadku kuponu singiel, skorzystanie przez gracza z opcji "cash-out", de facto powoduje anulowanie (wycofanie) całego zakładu. W takim przypadku zarówno kwota, którą Spółka zwraca graczowi, jak ta którą zatrzymuje nie bierze udziału w zakładzie - nie stanowi stawki. Tym samym zarówno kwota zwrócona, jak i kwota zatrzymana przez Spółkę) nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

Natomiast w przypadku zakładów z kuponu multi z anulowaniem (wycofaniem) całego zakładu będziemy mieli do czynienia tylko w sytuacji gdy gracz skorzysta z opcji "Cash-out" do momentu gdy żadne z typowanych zdarzeń nie jest rozstrzygnięte. W takim przypadku mamy do czynienia z sytuacja analogiczną jak w przypadku kuponu singiel.

Zaś w sytuacji gdy gracz korzysta z opcji "Cash-out" w zakładzie multi, a wypłacona kwota jest niższa to należy uwzględnić normę art. 18 ust. 1 ustawy o grach hazardowych.

Zgodnie z tym przepisem:

wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki.

Skoro zatem nie można oferować zakładów w wyniku którego, gracz otrzymuje wypłatę mniejszą niż wpłacona przez niego stawka, to zakład taki nie może być uznany za zakład wzajemny w rozumieniu ustawy. W takiej sytuacji należy uznać, że skorzystanie przez gracza z opcji "cash-out", co doprowadza do wypłaty graczowi kwoty niższej niż przez niego wpłaconej, stanowi wycofanie (anulowanie) całego zakładu. W takim przypadku, tak jak w przypadku zakładów singiel, zarówno kwota wypłacona przez Spółkę jak ta przez nią zatrzymana nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

W sytuacji gdy zwrot wpłaconych stawek następuje na skutek anulowania bądź unieważnienia zawartego zakładu, wskazać należy, że kwoty te nie biorą udziału w zakładzie, nie stanowią więc stawek. Spowoduje to anulowanie całego zakładu z przyczyn wymienionych przez Państwa w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zawarta umowa nie dojdzie do sutku i będzie anulowana.

Tym samym Państwa stanowisko, w zakresie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania (pytania nr 1-4 we wniosku) - jest prawidłowe.

Na mocy art. 75 ustawy

podatnicy, z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, są obowiązani, bez wezwania, do:

1)

składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych dla podatku od gier, według ustalonego wzoru,

2)

obliczania oraz wpłacania podatku od gier na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za okresy miesięczne, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie.

Artykuł 75 ust. 8 ustawy stanowi, że

zobowiązanie podatkowe w podatku od gier przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości.

W art. 76 ustawy stwierdzono, że

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowej dla podatku od gier, uwzględniając specyfikę prowadzenia poszczególnych rodzajów gier hazardowych, jak również zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości podatku od gier, zamieszczając objaśnienia co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informację o terminach i miejscu ich składania oraz pouczenie, że deklaracja podatkowa stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.

Na mocy § 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 kwietnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 853) w sprawie wzorów deklaracji podatkowej dla podatku od gier określa się wzory deklaracji podatkowej dla podatku od gier:

1) POG-5 - deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla wszystkich podatników podatku od gier z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2) POG-5/A - załącznik do deklaracji dla podatku od gier POG-5 przeznaczony dla podatników prowadzących kasyna gry, salony gry bingo pieniężne oraz urządzających zakłady wzajemne i loterie audioteksowe, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Z powyższego wynika, że podatnicy podatku od gier są zobowiązania do samobliczenia podatku i wykazania go w deklaracji podatkowej, której wzór jest określony w drodze rozporządzenia.

Generalnie korekty podatku można podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. gdy podstawa opodatkowania oraz kwota podatku należnego ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału ze względu na powód powodujące korektę.

Sposób rozliczenia korekty uzależniony jest od przyczyn, które ją spowodowały, tj.:

- istniejącymi w momencie pierwotnego rozliczenia podatku np. błędnym obliczeniem podatku,

- które zaistniały po dokonaniu po dokonaniu rozliczenia (np. anulowanie zakładu).

W pierwszym przypadku, który powoduje zaniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego za dany okres rozliczeniowy, podatek powinien być rozliczony w deklaracji za okres pierwotny.

W drugim natomiast przypadku, gdy korekta jest podyktowana okolicznościami, które zaistniały po dokonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, rozlicza się ją na bieżąco tj. w okresie rozliczeniowym, w którym powstała przyczyna korekty.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją gdy zdarzenie powodujące obniżenie podstawy opodatkowania (zwrot części wpłaconej stawki) wystąpiło po okresie w którym Wnioskodawca prawidłowo obliczył podstawę opodatkowania.

Zatem, w sytuacjach gdy dochodzi do zwrotu części wpłaconej stawki korektę podstawy opodatkowania i wysokości podatku należy dokonać w deklaracji POG-5/A za okres rozliczeniowy w którym dokonano zwrotu części stawki.

Tym samym Państwa stanowisko, w zakresie określenia okresu rozliczeniowego, w którym należy obniżyć podstawę opodatkowania (pytanie nr 5 we wniosku) - jest prawidłowe

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych oraz konkretnych stanów prawnych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto informujemy, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji, nie podejmuje się wyjaśnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności, w kontekście zadanego pytania, przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wobec powyższego, dołączone przez Państwa do wniosku załączniki, nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) - ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.), dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl