0111-KDIB3-3.4013.247.2020.2.JS - Zwolnienie z akcyzy węglowodorów gazowych rozlanych do butli gazowych w składzie podatkowym na terytorium państwa członkowskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.247.2020.2.JS Zwolnienie z akcyzy węglowodorów gazowych rozlanych do butli gazowych w składzie podatkowym na terytorium państwa członkowskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 grudnia 2020 r. (data wpływu 29 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 9 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z akcyzy węglowodorów gazowych rozlanych do butli gazowych w składzie podatkowym na terytorium państwa członkowskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy węglowodorów gazowych rozlanych do butli gazowych w składzie podatkowym na terytorium państwa członkowskiego. Wniosek został uzupełniony pismem z 9 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 26 lutego 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.247.2020.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

A. Sp. z o.o. (dalej "Spółka") jest polskim podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze węglowodorów gazowych w stanie ciekłym, w tym LPG oraz czynników chłodniczych. W związku z opisaną powyżej działalnością Spółka uzyskała m.in. koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą (OPZ) w zakresie gazu płynnego (LPG), wydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 220, ze. zm.; dalej "Prawo energetyczne"). Spółka prowadząc działalność między innymi w zakresie rozlewania węglowodorów gazowych w stanie ciekłym (dalej: "węglowodory gazowe") do butli gazowych, prowadzi działalność w formie składu podatkowego.

W związku z rozszerzeniem zakresu działalności o czynniki chłodnicze, Spółka podjęła współpracę z podmiotem z Niemiec, zajmującym się obrotem węglowodorami gazowymi w butlach gazowych, napełnianych w składzie podatkowym tego podmiotu. Ze składu podatkowego kontrahenta na terytorium Niemiec węglowodory gazowe w butlach gazowych będą przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki w Polsce. Gaz w butlach nabywany wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę będzie stanowił węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Planowane transakcje będą każdorazowo przeprowadzane w następującym schemacie:

* Kontrahent z Niemiec rozleje węglowodory gazowe do butli gazowych w składzie podatkowym;

* napełnione butle gazowe zostaną przemieszczone ze składu podatkowego na terytorium Niemiec do składu podatkowego Spółki na terytorium Polski w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Węglowodory gazowe będą przez Spółkę nabywane od podmiotu niemieckiego w butlach gazowych o pojemności do 1000 I.

Napełnione butle gazowe będą przez Spółkę dystrybuowane ze składu podatkowego do odbiorców, którzy przeznaczą go do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, 2244 i 2322) (dalej: "wskazane użycie").

W związku z opisanym powyżej schematem transakcji Spółka wnosi o udzielenie informacji, czy w tak przedstawionym stanie faktycznym będzie ona uprawniona do zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 4 Rozporządzenia w zw. z art. 39 ustawy o akcyzie.

Pismem z 9 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższy opis wskazując, że butle gazowe o pojemności do 1000 litrów, do których rozlewane są węglowodory gazowe w składzie podatkowym Spółki, jak również te, w których są przemieszczane przedmiotowe węglowodory gazowe od dostawcy z Niemiec, spełniają warunki dla butli gazowych określone w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

1. Czy dostawa węglowodorów gazowych w butlach gazowych na rzecz kontrahentów Spółki, napełnionych w składzie podatkowym na terytorium Niemiec i przemieszczonych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki, będzie korzystać ze zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w § 4 Rozporządzenia?

2. Czy zwolnienie o którym mowa w § 4 Rozporządzenia w sprawie zwolnień znajduje zastosowanie dla dostaw węglowodorów gazowych w butlach gazowych napełnianych w składzie podatkowym i przeznaczonych do wskazanego użycia, niezależnie od ich pojemności?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zdaniem Spółki, w przypadku przemieszczenia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy węglowodorów gazowych w butlach gazowych, napełnionych w składzie podatkowym w Niemczech, do składu podatkowego Spółki i ich dalszej dostawy do klientów krajowych, który zużyją je do celów wskazanych w § 4 Rozporządzenia, dostawa taka będzie podlegała zwolnieniu z akcyzy na gruncie wskazanego przepisu.

W ocenie Spółki na możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie będzie miała żadnego wpływu okoliczność, że skład podatkowy w którym dokonywane jest rozlanie węglowodorów gazowych do butli gazowych będzie znajdował się na terytorium Niemiec.

W tym zakresie należy wskazać, że definicję legalną składu podatkowego stanowi art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o akcyzie, zgodnie z którym skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Definicja legalna wskazuje nam więc jasno, że wyróżniamy składy podatkowe nie tylko krajowe, ale również zagraniczne. Taka konkluzja wynika również z art. 4 ust. 1 pkt 11 Dyrektywy, zgodnie z którą "skład podatkowy" oznacza miejsce, w którym wyroby akcyzowe są produkowane, przetwarzane, przechowywane, odbierane lub wysyłane w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy przez uprawnionego prowadzącego skład podatkowy w ramach jego działalności, z zastrzeżeniem pewnych warunków określonych przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym znajduje się skład podatkowy.

W związku z powyższym, należy przyjąć, że skład podatkowy prowadzony przez podmiot będący uprawnionym do jego prowadzenia na terytorium Niemiec, w ramach swojej działalności, po spełnieniu wymagań zastrzeżonych zgodnie z prawem niemieckim, jest składem podatkowym w rozumieniu § 4 Rozporządzenia.

Skoro zatem skład podatkowy na terytorium Niemiec stanowi skład podatkowy w rozumieniu ustawy o akcyzie oraz Rozporządzenia, to w ocenie Spółki spełnione są przesłanki dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w § 4 Rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień, cyt. "Zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, 2244 i 2322) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00".

Przemieszczenie butli gazowych ze składu podatkowego w Niemczech do składu podatkowego Spółki nie powoduje, że ulega zmianie miejsce rozlania węglowodorów gazowych zawartych w tych butlach.

Węglowodory gazowe zostały rozlane do butli gazowych w składzie podatkowym i przemieszczone w systemie zawieszenia poboru akcyzy, a więc nie zostały one opodatkowane akcyzą. W konsekwencji w ocenie Spółki w przypadku dostawy z jej składu podatkowego do kontrahentów krajowych, którzy zużyją węglowodory gazowe w butlach gazowych do celów wskazanych w § 4 Rozporządzenia, dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia z akcyzy na gruncie wskazanego przepisu.

Ad 2.

Zdaniem Spółki, dla możliwości zastosowania zwolnienia z § 4 Rozporządzenia nie ma również znaczenia pojemność butli gazowej w której dostarczane są węglowodory gazowe rozlane w składzie podatkowym.

Jak zostało to wskazane wyżej § 4 Rozporządzenia jako jeden z warunków do zwolnienia węglowodorów gazowych przewiduje rozlewanie do butli gazowych w składzie podatkowym.

Rozporządzenie nie wskazuje jednak definicji butli gazowej, ani również jej minimalnej i maksymalnej pojemności. Podobnie zresztą takiej definicji nie zawiera ustawa o akcyzie i inne przepisy prawa podatkowego.

Tym samym, w związku z brakiem definicji legalnej pojęcia butli gazowej w prawie podatkowym, zasadnym będzie sięgnięcie do ugruntowanych reguł wykładni, potwierdzonych w orzecznictwie, w celu dokonania poprawnej interpretacji tego pojęcia. Metodologia dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego została przedstawiona m.in. w Uchwale 5 sędziów NSA z 29 listopada 1999 r. (FPK 3/99, ONSA 2000/2/59), w której wskazane zostały następujące zasady interpretacji przepisów prawnych:

* należy najpierw ustalić, czy dany wyraz (zwrot) budzący wątpliwości interpretatora nie ma definicji legalnej w akcie prawnym, w którym się znajduje, chyba że w tekście danej ustawy jest wyraźne odesłanie do innej ustawy;

* w razie braku definicji legalnej należy podjąć działania mające na celu ustalenie, czy budzący wątpliwości zwrot ma swoje znaczenie powszechnie ustalone w języku prawniczym (języku literatury prawniczej i języku orzecznictwa sądowego) danej gałęzi prawa;

* w następnej kolejności należy odwołać się do języka powszechnego, czyli skorzystać najlepiej z kilku słowników polskiego języka ogólnego;

* dopiero po wyczerpaniu reguł językowych może nastąpić stosowanie pozajęzykowych dyrektyw interpretacyjnych (np. wykładni systemowej i celowościowej prawa podatkowego), nakazujących wybrać - spośród dopuszczalnych na gruncie reguł znaczeniowych danego języka etnicznego znaczeń tekstu prawnego - takie znaczenie zespołu przepisów, przy którym odtworzone na jego podstawie normy miałyby najsilniejsze znaczenie aksjologiczne w przyjmowanym systemie wartości.

Mając na uwadze powyższe wytyczne, można dojść do następujących wniosków:

1.

zwrot butla gazowa nie ma definicji legalnej w Rozporządzeniu ani w ustawie akcyzowej (ani w żadnym innym akcie prawa podatkowego). W tym miejscu Spółka wskazuje, że między innymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 75, poz. 846 z późn. zm.), które dotyczy węglowodorów gazowych, nie zawarto definicji legalnej zwrotu butla gazowa, butla z gazem.

2.

zwrot butla gazowa nie ma powszechnie ustalonego znaczenia w języku prawniczym;

3.

zgodnie z definicją słownikową:

a.

zawartą w Słowniku Współczesnym Języka Polskiego (Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2000), przez pojęcie butli należy rozumieć cylindryczny stalowy pojemnik o silnych ściankach służący do przechowywania gazów sprężonych pod dużym ciśnieniem lub skroplonych wyposażonych w zawór redukcyjny;

b.

zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994), przez butlę rozumie się naczynie stalowe lub żeliwne do przechowywania gazów skroplonych, rozpuszczonych lub sprężonych pod dużym ciśnieniem;

c.

zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) butla to naczynie stalowe do przechowywania i transportu gazów.

Mając więc na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że skoro zbiorniki stalowe służące do przechowywania, transportu lub magazynowania gazu, którymi zamierza obracać, spełniają powyższe definicje słownikowe, to mogą być uznane za butle gazowe, o których mowa w § 4 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, niezależnie od swojej pojemności.

W związku z powyższym w ocenie Spółki przy spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych w § 4 Rozporządzenia zwolnienie z akcyzy może zostać zastosowane niezależnie od pojemności butli gazowej, w której węglowodory gazowe są dostarczane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2711 został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Równocześnie w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE. L 1992 Nr 76, str. 1), wymieniono w poz. 21 pod kodem CN ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego - art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe - art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...) - art. 13 ust. 1 ustawy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2525 z późn. zm.), zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, 2244 i 2322) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Stosownie natomiast do art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.) pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Wskazać należy, że z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wynika, że zwolnienie węglowodorów gazowych z opodatkowania ma zastosowanie w ograniczonym zakresie, a mianowicie wówczas, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

węglowodory gazowe są zaklasyfikowane do kodów CN od 2711 12 11 do 2711 19 00;

2.

są one przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy - Prawo o ruchu drogowym;

3.

węglowodory gazowe są rozlewane w składzie podatkowym;

4.

węglowodory gazowe są rozlewane do butli gazowych.

Należy w tym miejscu zauważyć, że zasadą jest, że wszelkie ulgi i zwolnienia powinny być interpretowane wąsko. Ponadto, zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądowym, wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są w swojej istocie odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych, a mianowicie zasady sprawiedliwości podatkowej, przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997 r. (III RN 22/97 - OSNAPU 1998 nr 5 poz. 142) - ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem wniosku są węglowodory gazowe w stanie ciekłym, oznaczone kodami CN 2711 12 11 do 2711 19 00 - a zatem mieszczące się w klasyfikacji określonej w § 4 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Jednocześnie, w przedmiotowej sprawie węglowodory gazowe będą rozlewane do butli gazowych o pojemności do 1000 litrów w składzie podatkowym podmiotu z Niemiec (kontrahenta Spółki) i przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki w Polsce. Butle gazowe o pojemności do 1000 litrów, do których rozlewane są węglowodory gazowe w składzie podatkowym Spółki, jak również te, w których są przemieszczane przedmiotowe węglowodory gazowe od dostawcy z Niemiec, spełniają warunki dla butli gazowych określone w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych.

Spółka będzie zatem wprowadzać do obrotu na terytorium kraju nabyte wewnątrzwspólnotowo węglowodory gazowe, rozlane do butli gazowych w składzie podatkowym. Okoliczności tej nie zmienia fakt, że sam rozlew węglowodorów gazowych do butli gazowych następuje u kontrahenta na terytorium Niemiec, ma on bowiem miejsce w składzie podatkowym z którego wyroby te są przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki.

Dalej Wnioskodawca wskazał także, że napełnione butle gazowe będą przez Spółkę dystrybuowane ze składu podatkowego do odbiorców, którzy przeznaczą je do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, 2244 i 2322). Spełniony zatem zostaje warunek dotyczący przeznaczenia wyrobów (węglowodorów gazowych).

Tym samym należy uznać, że w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. w odniesieniu do węglowodorów gazowych oznaczonych kodami CN 2711 12 11 do 2711 19 00 w stanie ciekłym, rozlewanych w składzie podatkowym kontrahenta na terytorium Niemiec do butli gazowych, które spełniają wymagania zawarte w rozporządzeniu z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych, przemieszczanych do składu podatkowego Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - ich dostawa ze składu podatkowego Spółki do kontrahentów krajowych, którzy zużyją ww. węglowodory gazowe w butlach gazowych do celów wskazanych w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień będzie korzystała ze zwolnienia z akcyzy na gruncie wskazanego przepisu.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy więc uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, że w ustawie o podatku akcyzowym oraz w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy nie zostało zdefiniowane pojęcie butli gazowej. W przedmiotowych przepisach nie ma również bezpośredniego odniesienia do innych przepisów, na podstawie których należy przyjąć dla potrzeb podatku akcyzowego definicję butli gazowej. Odwołać się w tym miejscu należy do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 75, poz. 846 z późn. zm.). W rozporządzeniu tym nie ma wprawdzie definicji legalnej butli, jednak zgodnie z § 1 tego rozporządzenia określa ono wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu i rozprowadzaniu gazów płynnych oraz napełnianiu zbiorników tymi gazami.

W myśl § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia napełnianie butli gazem płynnym może odbywać się wyłącznie w rozlewniach gazu płynnego, spełniających wymagania określone w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 98, poz. 1067 oraz z 2003 r. Nr 1, poz. 8).

Butla napełniana gazem płynnym o pojemności powyżej 5 kg powinna posiadać trwałe oznakowanie obejmujące całą powierzchnię butli wskazujące przedsiębiorcę odpowiedzialnego za jej stan techniczny - § 15 ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie natomiast z § 22 ust. 1 ww. rozporządzenia, każdą napełnioną butlę poddaje się dodatkowej kontroli wagowej, a w przypadku przekroczenia dopuszczalnego napełnienia gazem określonego w odrębnych przepisach, należy usunąć jego nadmiar i dokonać ponownego sprawdzenia butli.

Ponadto zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia, butle napełnione gazem płynnym, przeznaczone do rozprowadzania, powinny być wyposażone w nakrętkę zaślepiającą lub kapturek ochronny na króćcu przyłączeniowym. Butle o pojemności powyżej 5 kg gazu płynnego powinny być ponadto wyposażone w osłonę zaworu lub kołpak ochronny.

W handlu detalicznym butle z gazem powinny być rozprowadzane wraz z instrukcją ich bezpiecznego przechowywania i przyłączania do urządzeń gazowych (§ 25 ust. 2 rozporządzenia). Butla z zaworem do odbioru fazy ciekłej powinna być opatrzona etykietą ostrzegającą o zakazie jej użytkowania w gospodarstwach domowych (§ 25 ust. 3 rozporządzenia). Zaleca się, aby króciec przyłączeniowy zaworu butli, o której mowa w ust. 3, miał konstrukcję uniemożliwiającą podłączenie reduktora stosowanego do butli przeznaczonej do poboru fazy gazowej (§ 25 ust. 4 rozporządzenia).

Zasadnym jest również odwołanie się w tym miejscu do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Współczesnym Języka Polskiego (Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2000), przez pojęcie butli należy rozumieć cylindryczny stalowy pojemnik o silnych ściankach służący do przechowywania gazów sprężonych pod dużym ciśnieniem lub skroplonych wyposażonych w zawór redukcyjny. Natomiast Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994), przez butlę rozumie się naczynie stalowe lub żeliwne do przechowywania gazów skroplonych, rozpuszczonych lub sprężonych pod dużym ciśnieniem.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że ustawodawca nie wskazuje dopuszczalnej pojemności butli gazowych dla celów zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - o ile butle te będą spełniać odpowiednio wymagania określone dla butli gazowych wskazane w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych.

W konsekwencji - mając na uwadze, że zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy butle gazowe o pojemności do 1000 litrów, do których rozlewane są węglowodory gazowe w składzie podatkowym Spółki, jak również te, w których są przemieszczane przedmiotowe węglowodory gazowe od dostawcy z Niemiec, spełniają warunki dla butli gazowych określone w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych - należy stwierdzić, że zwolnienie z akcyzy węglowodorów gazowych, o których mowa we wniosku będzie miało zastosowanie niezależnie od pojemności butli gazowej, do której węglowodory gazowe są rozlewane w składzie podatkowym.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należy zatem uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego i została oparta ściśle na opisie zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl