0111-KDIB3-3.4013.244.2023.2.MW - Zwolnienie od akcyzy wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2711 21 00, CN 2711 12 94 i CN 2711 19 00 przeznaczonych do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.244.2023.2.MW Zwolnienie od akcyzy wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2711 21 00, CN 2711 12 94 i CN 2711 19 00 przeznaczonych do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 24 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zwolnienia od akcyzy, przeznaczonych do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2711 21 00, CN 2711 12 94 i CN 2711 19 00, wpłynął 31 lipca 2023 r.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 października 2023 r. (data wpływu 27 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)

(...) sp. z o.o. (dalej jako Wnioskodawca lub Spółka) jest przedsiębiorstwem zajmującym się produkcją i handlem produktami pochodzenia zwierzęcego, z przeznaczeniem na karmę dla zwierząt domowych, (...). Spółka zajmuje się również świadczeniem usług (...).

Spółka do celów swojej działalności gospodarczej zamierza wytwarzać w skojarzeniu energię elektryczną oraz ciepło za pomocą agregatu kogeneracyjnego o mocy 999 kWe do pracy naprzemiennej na propanie, propan-butanie i gazie ziemnym wraz z kotłem parowym. Ciepło i energia elektryczna wytworzone przez agregat posłużą do zasilania i ogrzewania przedsiębiorstwa i jego infrastruktury.

Agregat kogeneracyjny składa się z silnika gazowego napędzającego generator prądu zmiennego (w ten sposób generowana jest energia elektryczna), który w trakcie pracy wytwarza ciepło pochodzące z chłodzenia bloku silnika, dochładzania spalin oraz chłodzenia intercoolera. Agregat posiada dwie ścieżki gazowe i przystosowany jest do pracy na gazie ziemnym, propan-butanie i propanie. Agregat przystosowany jest do pracy równoległej z siecią elektroenergetyczną. Wyposażony jest w jednostkę synchronizacyjno-zabezpieczający agregat, układ monitoruje częstotliwość i napięcie sieci i dostosowuje parametry pracy agregatu. Na ciągu spalinowym z agregatu zamontowany jest kocioł parowy z ekonomizerem, jest to nowoczesny kocioł budowy płomieniówkowej o jednociągowym przepływie spalin z redukcją emisji substancji szkodliwych. Kocioł przystosowany jest do wytwarzania pary wysokoprężnej.

Spółka będzie używać następujących gazów oznaczonych kodem nomenklatury scalonej (CN) do napędzania agregatu:

1. CN 2711 21 00 - gaz ziemny w stanie gazowym (zwany również dalej gazem ziemnym);

2. CN 2711 12 94 - propan, o czystości przekraczającej 90%, ale mniejszej niż 99% (zwany również dalej propanem);

3. CN 2711 19 00 - mieszanka propan-butan (zwana również dalej propan-butanem).

Spółka nabywać będzie wskazane wyżej wyroby na terenie kraju od dostawców krajowych. Dostawcą gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 będzie pośredniczący podmiot gazowy, który będzie dostarczać gaz ziemny w oparciu o umowę zawartą z Wnioskodawcą określającą, że dostawa gazu ziemnego jest realizowana na cele objęte zwolnieniem od akcyzy.

Nabycie propanu o kodzie CN 2711 12 94 lub propan-butanu o kodzie CN 2711 19 00 przez Wnioskodawcę następować będzie poza procedurą poboru akcyzy od krajowego składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego lub zarejestrowanego odbiorcy na podstawie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD.

Należy zaznaczyć, że Wnioskodawca zamierza ujawnić w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych wskazaną wyżej działalność obejmującą zużycie objętego zwolnieniem od akcyzy gazu ziemnego, zużycie objętego zwolnieniem od akcyzy propanu oraz zużycie objętego zwolnieniem od akcyzy propan-butanu.

Wnioskodawca nie zamierza rejestrować się jako pośredniczący podmiot gazowy.

Agregat będzie w przyszłości również zasilany biogazem klasyfikowanym do kodu CN 2711 29 00 pochodzącym z planowanej własnej biogazowni Wnioskodawcy.

Agregat kogeneracyjny zostanie zamontowany w elektrociepłowni, która to zostanie wykonana w zabudowie kontenerowej:

1. Pierwszy kontener 40 stopowy z agregatem kogeneracyjnym - Kontener techniczny agregatu wyposażony jest w kompletny węzeł cieplny. Wewnątrz kontenera jest system agregatu obejmujący ścieżkę gazową, pompy, armaturę i wymienniki, oraz szafę sterowniczą i wyprowadzenie mocy.

2. Drugi kontener 40 stopowy z kompletną parową kotłownią odzyskową - W kontenerze zostanie zlokalizowany kocioł parowy z ekonomizerem, pompa zasilająca, odgazowywacz, rozprężacz odsolin i odmulin, stacja uzdatniania wody, układ do korekty chemicznej, szafa sterownicza. Na dachu kontenera zostanie zlokalizowany komin.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

I. Status finalnego nabywcy gazowego

W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka będzie nabywać na terytorium kraju wyroby gazowe. Jednocześnie Spółka nie będzie posiadać statusu pośredniczącego podmiotu gazowego.

Tym samym Spółka będzie finalnym nabywcą gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym.

II. Nabycie wyrobów energetycznych sklasyfikowanych do kodów CN 2711 12 94 i 2711 19 00

Przy nabyciu wyrobów energetycznych sklasyfikowanych do kodów CN 2711 12 94

i 2711 19 00 zostaną spełnione wszystkie odpowiednie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 pkt 1, 2, 2a oraz w ust. 6, ust. 12 i ust. 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Podkreślają Państwo, że w zdarzeniu przyszłym, będącym przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

1) Spółka będzie nabywać przedmiotowe wyroby akcyzowe jako podmiot zużywający od dostawców będących krajowym składem podatkowym, podmiotem pośredniczącym lub zarejestrowanym odbiorcą - tym samym spełniony będzie warunek, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 ustawy o podatku akcyzowym;

2)

przedmiotowe wyroby akcyzowe objęte będą zabezpieczeniem akcyzowym, będą przemieszczane na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, zakończenie rzemieszczania nastąpi w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 - tym samym spełnione będą warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym;

3)

przemieszczenie przedmiotowych wyrobów nie będzie stanowić przemieszczenia, o którym mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - tym samym warunek, o którym mowa

w art. 32 ust. 5 pkt 2a ustawy o podatku akcyzowym nie znajdzie zastosowania;

4) Spółka, działając jako podmiot odbierający, dokona stosowanego zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - tym samym spełniony będzie warunek, o którym mowa w art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym;

5) Spółka nie jest osobą fizyczną - tym samym warunki, o których mowa w art. 32 ust. 12 i ust. 13 ustawy o podatku akcyzowym nie znajdą zastosowania.

III. Wątpliwości wyrażone w treści pytań

Wskazali Państwo, że wątpliwości wyrażone w treści pytań dotyczą wyłącznie zużycia wyrobów akcyzowych o kodach CN 2711 21 00, CN 2711 12 94, CN 2711 19 00 do napędu stacjonarnego silnika gazowego celem wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w elektrowni kogeneracyjnej.

Pytania

1. Czy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy oraz zużycie przez Wnioskodawcę gazu ziemnego w stanie gazowym o kodzie CN 2711 21 00 do napędu elektrowni kogeneracyjnej (do łącznego wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła) będzie zwolnione od akcyzy na podstawie na art. 31b ust. 4 pkt 1

w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym?

2. Czy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy oraz zużycie przez Wnioskodawcę propanu o kodzie CN 2711 12 94 do napędu elektrowni kogeneracyjnej (do łącznego wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła) będzie zwolnione od akcyzy na podstawie na art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?

3. Czy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy oraz zużycie przez Wnioskodawcę propan-butanu o kodzie CN 2711 19 00 do napędu elektrowni kogeneracyjnej (do łącznego wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła) będzie zwolnione od akcyzy na podstawie na art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie od podatku akcyzowego znajdzie zastosowanie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wnioskodawca bowiem, będzie nabywał gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 na podstawie umowy z dostawcą, która będzie zawierała określenie przeznaczenia tego wyrobu gazowego, zgodnie z art. 31b ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 będzie przeznaczony do napędu stacjonarnych silników kogeneracyjnych, które będą służyły do łącznego wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej. Tym samym, spełniona zostanie przesłanka zwolnienia od akcyzy, wskazana w art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

2. Zdaniem Wnioskodawcy, nabyty od krajowego składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego lub zarejestrowanego odbiorcy propan o kodzie CN 2711 12 94 przeznaczony do napędu stacjonarnych silników kogeneracyjnych, służących do łącznego wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

3. Zdaniem Wnioskodawcy, nabyty od krajowego składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego lub zarejestrowanego odbiorcy propan-butan o kodzie CN 2711 12 94 przeznaczony do napędu stacjonarnych silników kogeneracyjnych, służących do łącznego wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

UZASADNIENIE do pytania nr 1

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 wyrobami akcyzowymi są m.in. wyroby energetyczne określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodne z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym, pod pojęciem wyrobów gazowych rozumieć należy wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00, który Wnioskodawca planuje nabywać, został ujęty w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym pod poz. 28. Jednocześnie został on wymieniony w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym, a więc stanowi wyrób gazowy.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Pod pojęciem finalnego nabywcy gazowego należy przy tym rozumieć m.in. podmiot, który nabywa na terenie kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym (art. 2 ust. 1 pkt 19a lit. a ustawy o podatku akcyzowym). W myśl przywołanej definicji Spółka niezarejestrowana jako pośredniczący podmiot gazowy, która będzie nabywać na terenie kraju wyroby gazowe będzie traktowana jako finalny nabywca gazowy.

W związku z powyższym, co do zasady nabycie gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 przez Wnioskodawcę podlegać będzie opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednakże, od powyższego obowiązku uiszczenia należnej akcyzy, zdaniem Wnioskodawcy przysługiwać będzie mu zwolnienie na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5.

Natomiast stosownie do art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Wnioskodawca ma zamiar wytwarzać w skojarzeniu energię elektryczną oraz ciepło za pomocą agregatu kogeneracyjnego, który składać się będzie z silnika gazowego, napędzanego nabytym w kraju gazem ziemnym o kodzie CN 2711 21 00, który następnie ma napędzać generator prądu zmiennego. W trakcie pracy silnik gazowy wytwarzać będzie również ciepło. W konsekwencji zużycie gazu ziemnego doprowadzi do łącznego wytworzenia ciepła i energii elektrycznej.

Gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00, którego zużycie planuje Spółka będzie nabywany od dostawcy w ramach zawartej z nim umowy. W treści umowy określone będzie, iż gaz ziemny używany będzie do łącznego wytworzenia ciepła i energii elektrycznej, a więc spełniony będzie warunek zwolnienia od akcyzy wynikający z art. 31b ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym, Wnioskodawca w podanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) dokonywać będzie nabycia i zużycia wyrobu gazowego (gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00) przeznaczonego do napędu agregatu kogeneracyjnego, tj. stacjonarnego silnika gazowego, który napędzać będzie urządzenia służące do jednoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej oraz spełni warunki konieczne do uzyskania zwolnienia od akcyzy w postaci złożenia stosownego oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów gazowych w treści umowy zawartej z dostawcą.

Tym samym Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym dla nabywanego gazu ziemnego.

UZASADNIENIE do pytania nr 2

Propan o kodzie CN 2711 12 94, którego nabywanie planuje Wnioskodawca został ujęty w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym pod poz. 28 oraz jest objęty zakresem art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, a więc stanowi wyrób akcyzowy zaliczany do wyrobów energetycznych.

Propan co do zasady podlega opodatkowaniu akcyzą, przy czym zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z przywołanym przepisem zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

Wnioskodawca używać będzie propanu o kodzie CN 2711 12 94 do napędu agregatu kogeneracyjnego, tj. stacjonarnego silnika gazowego, który napędza urządzenia służące do jednoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, czyli do napędu stacjonarnego urządzenia w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Propan o kodzie CN 2711 12 94, który Wnioskodawca zamierza nabywać należy do węglowodorów wymienionych w dyspozycji at. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje m.in. w przypadku ich:

- dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

- dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

- nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Spółka jest podmiotem mającym siedzibę na terytorium kraju, który zamierza zużywać propan o kodzie CN 2711 12 94, objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, na cele uprawniające do zwolnienia. W związku z powyższym Spółka będzie podmiotem zużywającym.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca ma zamiar nabywać w kraju propan o kodzie CN 2711 12 94 od dostawcy krajowego będącego składem podatkowym lub podmiotem pośredniczącym lub od zarejestrowanego odbiorcy. W związku z powyższym każdy z tych sposobów nabycia propanu przez Wnioskodawcę mieścić się będzie w dyspozycji art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Na mocy art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1)

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący;

2)

przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa

w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym propan nabywany przez Wnioskodawcę objęty będzie zabezpieczeniem akcyzowym, przemieszczenie następować będzie na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

Przemieszczenie propanu, którego zamierza dokonać Wnioskodawca nie jest przemieszczeniem, o którym mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7, a więc warunek określony w art. 32 ust. 5 pkt 2a ustawy o podatku akcyzowym nie będzie stosowany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Jednocześnie spełnione zostaną pozostałe warunki przewidziane w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy o podatku akcyzowym podmiot odbierający to podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Wnioskodawca będzie podmiotem zużywającym, do którego wysyłany będzie, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, propan o kodzie CN 2711 12 94 objęty zwolnieniem ze względu na przeznaczenie na cele napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. W związku z powyższym Wnioskodawca będzie podmiotem odbierającym.

Wnioskodawca planuje dokonać zgłoszenia rejestracyjnego do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy podkreślić, iż warunki określone w art. 32 ust. 12 i ust. 13 ustawy o podatku akcyzowym dotyczą sytuacji, gdy podmiot zużywający jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, a więc nie dotyczą Wnioskodawcy będącego osobą prawną.

Reasumując Wnioskodawca ma zamiar nabywać od dostawcy krajowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy propan o kodzie CN 2711 12 94 z przeznaczeniem na cele napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Zostaną zarazem dopełnione wszystkie formalne warunki zwolnienia od akcyzy.

W związku z powyższym, propan o kodzie CN 2711 12 94, nabyty przez Wnioskodawcę, objęty będzie zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

UZASADNIENIE do pytania nr 3

Propan-butan o kodzie CN 2711 19 00, którego nabywanie planuje Wnioskodawca został ujęty w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym pod poz. 28 oraz jest objęty zakresem art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, a więc stanowi wyrób akcyzowy zaliczany do wyrobów energetycznych.

Propan-butan co do zasady podlega opodatkowaniu akcyzą, przy czym zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z przywołanym przepisem zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

Wnioskodawca używać będzie propan-butanu o kodzie CN 2711 19 00 do napędu agregatu kogeneracyjnego, tj. stacjonarnego silnika gazowego, który napędza urządzenia służące do jednoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, czyli do napędu stacjonarnego urządzenia w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Propan-butan o kodzie CN 2711 19 00, który Wnioskodawca zamierza nabywać należy do węglowodorów wymienionych w dyspozycji at. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca dokonując nabycia propan-butanu dopełni wszystkich formalnych warunków zwolnienia, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, w sposób analogiczny do wskazanego w uzasadnieniu stanowiska pytania nr 2.

W szczególności Wnioskodawca dokona stosownego zgłoszenia rejestracyjnego do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych, propan-butan będzie nabywany poza procedurą zawieszenia akcyzy, na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD od krajowego składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego lub od zarejestrowanego odbiorcy. Ponadto nabywany propan-butan będzie objęty zabezpieczeniem akcyzowym dostawcy.

W związku z powyższym propan-butan o kodzie CN 2711 19 00, nabyty przez Wnioskodawcę, objęty będzie zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych

pytań jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 1b, 19a, 22 lit. a, 37 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00;

finalny nabywca gazowy - podmiot, który:

a)

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b)

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;

podmiot zużywający - podmiot:

a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia;

okresowa umowa - umowę sprzedaży, z której treści wynika ilość sprzedawanych wyrobów akcyzowych w określonym czasie.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 28, pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Ponadto w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, wymieniono w poz. 21 pod kodem CN ex 2711 gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi:

1. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych;

2)

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)

importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)

importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)

przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak stanowi natomiast art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie natomiast z art. 9c ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy

5)

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a)

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b)

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c)

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Artykuł 9c ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Artykuł 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Na podstawie art. 11b ustawy:

1. W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1)

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3)

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

2. Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.

Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Artykuł 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

Na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Zgodnie natomiast z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1) w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 (...).

2)

Na podstawie art. 31b ust. 5 i 5a ustawy:

5. W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

5a. W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze oświadczenia na piśmie nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1)

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2)

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3)

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4)

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5)

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

5a) dostarczenia od zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, do podmiotu pośredniczącego, w przypadku posiadania przez zarejestrowanego odbiorcę zezwolenia na nabywanie wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie tych wyrobów, lub

6)

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7)

importu przez podmiot zużywający, lub

8)

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9)

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Artykuł 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3) (uchylony)

Artykuł 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3 ustawy:

1. Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

2. Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

3. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka do celów swojej działalności gospodarczej zamierza wytwarzać w skojarzeniu energię elektryczną oraz ciepło za pomocą agregatu kogeneracyjnego o mocy 999 kWe do pracy naprzemiennej na propanie, propan-butanie i gazie ziemnym wraz z kotłem parowym. Ciepło i energia elektryczna wytworzone przez agregat posłużą do zasilania i ogrzewania przedsiębiorstwa i jego infrastruktury.

Agregat kogeneracyjny składa się z silnika gazowego napędzającego generator prądu zmiennego (w ten sposób generowana jest energia elektryczna), który w trakcie pracy wytwarza ciepło pochodzące z chłodzenia bloku silnika, dochładzania spalin oraz chłodzenia intercoolera. Agregat posiada dwie ścieżki gazowe i przystosowany jest do pracy na gazie ziemnym, propan-butanie i propanie.

Spółka będzie używać następujących gazów oznaczonego kodem nomenklatury scalonej (CN) do napędzania agregatu:

1. CN 2711 21 00;

2. CN 2711 12 94;

3. CN 2711 19 00.

Spółka nabywać będzie wskazane wyżej wyroby na terenie kraju od dostawców krajowych. Dostawcą gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 będzie pośredniczący podmiot gazowy, który będzie dostarczać gaz ziemny w oparciu o umowę zawartą z Wnioskodawcą określającą, że dostawa gazu ziemnego jest realizowana na cele objęte zwolnieniem od akcyzy. Wnioskodawca zamierza ujawnić w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych wskazaną wyżej działalność obejmującą zużycie objętego zwolnieniem od akcyzy gazu ziemnego, zużycie objętego zwolnieniem od akcyzy propanu oraz zużycie objętego zwolnieniem od akcyzy propan-butanu.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Spółka będzie finalnym nabywcą gazowym. Spółka będzie nabywać wyroby akcyzowe objęte kodem CN 2711 12 94,

CN 2711 19 00 jako podmiot zużywający od dostawców będących krajowym składem podatkowym, podmiotem pośredniczącym lub zarejestrowanym odbiorcą - tym samym spełniony będzie warunek, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 - 3 ustawy. Przedmiotowe wyroby akcyzowe objęte będą zabezpieczeniem akcyzowym, będą przemieszczane na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, zakończenie przemieszczania nastąpi w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 - tym samym spełnione będą warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym. Przemieszczenie przedmiotowych wyrobów nie będzie stanowić przemieszczenia, o którym mowa w art. 46 ust. 1, 2, 5 i 7 - tym samym warunek, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2a ustawy o podatku akcyzowym nie znajdzie zastosowania. Spółka, działając jako podmiot odbierający, dokona stosowanego zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - tym samym spełniony będzie warunek, o którym mowa w art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Przechodząc do Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, mając na uwadze powyższe przepisy i okoliczności zdarzenia przyszłego w pierwszej kolejności wyjaśnić należy, że co do zasady podmiotem korzystającym ze zwolnienia określonego w art. 31b ust. 4 pkt 1 w wz. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, jest pośredniczący podmiot gazowy dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, który co do zasady jest podatnikiem z tego tytułu. Zwolnieniu bowiem podlega czynność sprzedaży dokonywana przez pośredniczący podmiot gazowy. W sytuacji zaś gdy sprzedaż wyrobów gazowych została dokonana zgodnie ze wszystkimi warunkami uprawniającymi sprzedawcę (podatnika) do zastosowania zwolnienia z akcyzy, a wyroby gazowe zostały przez finalnego nabywcę gazowego zużyte do celów innych niż objęte zwolnieniem, podatnikiem podatku akcyzowego, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z w art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, stanie się finalny nabywca gazowy.

Zgodnie z art. art. 31b ust. 4 pkt 1 w wz. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, w przypadku gdy wyroby gazowe przeznaczone są do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Oprócz przeznaczenia nabywanych wyrobów gazowych do ww. celów, warunkiem do realizacji zwolnienia jest zawarcie umowy ze sprzedawcą, określającej przeznaczenie uprawniające do nabycia wyrobów w zwolnieniu. Stanowi o tym art. 31b ust. 5 i 5a ustawy.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego będą Państwo zużywać wyroby gazowe do celów związanych z napędem agregatu kogeneracyjnego, służącego do łącznego wytwarzania energii elektrycznej oraz ciepła w skojarzeniu. Spełniony zostanie również warunek wynikający z art. 31b ust. 5 ustawy, bowiem będą Państwo nabywać gaz ziemny od pośredniczącego podmiotu gazowego, który będzie dostarczać gaz ziemny w oparciu o umowę zawartą z Państwem, określającą, że dostawa gazu ziemnego jest realizowana na cele objęte zwolnieniem od akcyzy. W konsekwencji będą Państwo uprawnieni do nabycia i zużycia w ramach zwolnienia wyrobów gazowych, klasyfikowanych do kodu CN 2711 21 00, które będą przez Państwa wykorzystywane do łącznej produkcji energii elektrycznej oraz ciepła w skojarzeniu, w ramach zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniach nr 2 i 3 wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 32 ust. 1 pkt 5 zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

Aby zatem wyroby klasyfikowany do kodu CN 2711 12 94 (propan) oraz CN 2711 19 00 (propan-butan) mogły zostać objęte zwolnieniem na tej podstawie prawnej, muszą być w pierwszej kolejności spełnione warunki dotyczące samego nabycia, tj. obrotu pomiędzy określonymi podmiotami o odpowiednim statusie akcyzowym i przy wypełnieniu warunków związanych ze złożeniem zabezpieczenia akcyzowego, odpowiednim przemieszczeniem i zakończeniem tego przemieszczania z użyciem Systemu EMCS PL2, zarejestrowania w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych podmiotu zużywającego. Te warunki, zgodnie z uzupełnionym opisem sprawy będą spełnione.

Równocześnie zaznaczyć należy, że warunki wynikające z art. 32 ust. 12 i 13 nie mają w sprawie zastosowania, z uwagi na status Wnioskodawcy.

W dalszej kolejności istotnego znaczenia nabiera przeznaczenie nabytych w zwolnieniu wyrobów akcyzowych, za które po odbiorze tych wyrobów odpowiada już wyłącznie podmiot zużywający. Przeznaczeniem, które umożliwia faktyczną materializację zwolnienia (i tym samym uwalnia od opodatkowania na zasadach wynikających z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy), jest użycie objętych wnioskiem propanu i propanu-butanu do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka do celów swojej działalności gospodarczej zamierza wytwarzać w skojarzeniu energię elektryczną oraz ciepło za pomocą agregatu kogeneracyjnego do pracy naprzemiennej na propanie, propan-butanie i gazie ziemnym.

Przedstawiony opis sprawy pozwala zatem stwierdzić, że nabywany przez Państwa propan sklasyfikowany do kodu CN 2711 12 94 oraz propan-butan skalsyfikowany do kodu CN 2711 19 00 będą zużywane przez Państwa do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w rozumieniu ustawy, tj. do celów uprawniających do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy, z uwzględnieniem pozostałych warunków zwolnienia wynikających z treści tego przepisu.

Zatem stanowisko Państwa w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią sformułowanych przez Państwa pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy, którego elementem jest wypełnienie pozostałych ustawowych warunków do zastosowania zwolnienia.

Zastrzega się równocześnie, że interpretacja nie rozstrzyga w zakresie zużywania przez Państwa wyrobów akcyzowych w kotle parowym o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego, bowiem stanowi to osobny proces, który nie jest przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl