0111-KDIB3-3.4013.222.2019.2.PJ - Zwolnienie z akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez organ administracji publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.222.2019.2.PJ Zwolnienie z akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez organ administracji publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy we wniosku z 20 września 2019 r. (data wpływu 24 września 2019 r.) uzupełnionego pismem z 18 listopada 2019 r. (data wpływu: 18 listopada 2019 r.) oraz pismem z 18 grudnia 2019 r. (data wpływu: 18 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 przeznaczone do celów opałowych przez organ administracji publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 przeznaczone do celów opałowych przez organ administracji publicznej. Wniosek został uzupełniony pismem z 18 listopada 2019 r. w zakresie opisu stanu faktycznego oraz wskazania adresu elektronicznego do doręczeń, oraz pismem z 18 grudnia 2019 r. w zakresie doprecyzowania przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina A. jest podmiotem prawa publicznego o charakterze określonym przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Samorządowe osoby prawne nie mają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pomocą Urzędu. Zgodnie z art. 11a ww. ustawy organami gminy są Rada Gminy i Wójt. Gmina dokonuje zakupu gazu do celów opałowych w budynkach stanowiących mienie Gminy. Wszystkie budynki stanowią własność gminy.

W budynku, w którym znajduje się Urząd Gminy część pomieszczeń wynajmowana jest podmiotom trzecim. Budynek stanowi własność Gminy, kotłownia jest jedna, a kocioł centralnego ogrzewania również należy do Gminy. Podmioty trzecie wynajmujące pomieszczenia korzystają z wytworzonego ciepła. Podmioty te nie ponoszą bezpośrednio kosztów ogrzewania, płacą jedynie czynsz miesięczny za wynajem, które obejmuje również obowiązek zapewnienia przez Gminę ogrzewania pomieszczeń.

Część budynków gminnych jest zajęta przez jednostki organizacyjne Gminy takie jak: Gminny Ośrodek Sportu, Straż Pożarną Ośrodek Pomocy Społecznej czy jednostki oświatowe - szkoły.

Poniżej wykaz budynków Gminy z wyszczególnieniem odbiorcy, podmiotów znajdujących się w budynkach, celu wykorzystania gazu oraz wskazania, w których budynkach prowadzony jest trwały zarząd. We wszystkich przypadkach nabywcą gazu jest Gmina A.

W budynkach Straży Pożarnej paliwo gazowe przeznaczone jest do ogrzania pomieszczeń garażowych w zakresie zabezpieczenia gotowości bojowej.

W budynku, w którym znajduje się kryta pływalnia paliwo gazowe przeznaczone jest do ogrzania pomieszczeń oraz podgrzewania wody.

Gmina zamierza przystąpić do postępowania w trybie przetargu nieograniczonego na kompleksową dostawę gazu ziemnego wysokometanowego typu E dla obiektów Gminy A. i jej jednostek organizacyjnych.

Stroną umowy na zakup paliwa gazowego jest Gmina. Nabywcą na fakturach dokumentujących zakup gazu dla wszystkich punktów poboru gazu jest Gmina A. W projekcie umowy na kompleksową dostawę gazu na potrzeby naliczania podatku akcyzowego, gmina określa przeznaczenie paliwa gazowego.

Wykaz budynków Gminy A:

1. A, ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Urząd Gminy

Podmioty znajdujące się w budynku:

* urząd gminy

* przedszkole publiczne

* bank

* apteka

* ubezpieczenia

* NZOZ

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody, kuchnia przedszkola

2. A., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Szkoła Podstawowa im. (...) w A.

Podmioty znajdujące się w budynku: - szkoła podstawowa

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody, kuchnia budynek został oddany w trwały zarząd ww. szkole

3. B., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Zespół Szkół w B.

Podmioty znajdujące się w budynku:

* szkoła podstawowa

* przedszkole

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody, kuchnia budynek został oddany w trwały zarząd ww. zespołowi szkół.

4. C., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Zespół Szkolno-Przedszkolny w C.

Podmioty znajdujące się w budynku:

* szkoła podstawowa

* przedszkole

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody, kuchnia.

5. C., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Gminny Ośrodek Sportu

Podmioty znajdujące się w budynku:

* Ośrodek Pomocy Społecznej

* prywatny gabinet lekarski i dentystyczny

* biuro podróży

* bank

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody budynek został oddany w trwały zarząd Gminnemu Ośrodkowi Sportu

6. A., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Urząd Gminy

Podmiot znajdujący się w budynku: - Straż Pożarna

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody.

7. C., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Gminy Ośrodek Sportu

Podmiot znajdujący się w budynku: - Straż Pożarna

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody budynek został oddany w trwały zarząd Gminnemu Ośrodkowi Sportu.

8. C., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Gminny Ośrodek Sportu

Podmiot znajdujący się w budynku: - Szatnia Sportowa

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na własne potrzeby, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody.

9. A., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Urząd Gminy

Budynek wykorzystywany na potrzeby gospodarcze Gminy

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody.

10. C., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Gminny Ośrodek Sportu

Budynek wykorzystywany na potrzeby krytej pływalni

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, podgrzewanie wody na basenie, budynek został oddany w trwały zarząd Gminnemu Ośrodkowi Sportu.

11. A., ul. (...)

Nabywca faktury: Gmina A.

Odbiorca faktury: Gminny Ośrodek Sportu

Podmiot znajdujący się w budynku: - Szatnia Sportowa

cel wykorzystania gazu: wykorzystanie na potrzeby własne, ogrzewanie obiektu, podgrzewanie wody budynek został oddany w trwały zarząd Gminnemu Ośrodkowi Sportu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nabywane wyroby gazowe są klasyfikowane do kodu CN 2711 21 00.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Gmina dokonując zakupu paliwa gazowego do celów opałowych budynku, w którym znajduje się siedziba Urzędu Gminy objęta jest zwolnieniem, o którym mowa w normie przepisu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku w którym cześć budynku wynajmowana jest innym podmiotom, a część wykorzystywana na potrzeby własne oraz czy Gmina jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od zakupionego paliwa gazowego użytego do celów opałowych budynków stanowiących własność Gminy, lecz w całości administrowanych przez jednostki organizacyjne Gminy A. (szkoły, Gminny Ośrodek Sportu), których część jest wykorzystywana na własne potrzeby, a część wynajmowana innym podmiotom?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego:

Zakupywane przez wnioskodawcę - Gminę A. wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 podlegają zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, jako zużywane przez organ administracji publicznej do celów opałowych.

Rozpatrując kwestię przysługiwania zwolnienia w odniesieniu do jednostek budżetowych Gminy i pozostałych podmiotów, którym Gmina dostarcza ciepło powstałe w wyniku spalania wyrobów gazowych w budynkach Gminy to należy zauważyć, że w sytuacji, gdy wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 nabywa podmiot uprawniony do zwolnienia od akcyzy (organ administracji publicznej - Gmina), sprzedaż wyrobów gazowych podmiotowi uprawnionemu podlega na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zwolnieniu z uwagi na status tego podmiotu.

Podmiot uprawniony do zwolnienia od akcyzy, inny niż gospodarstwo domowe, nabywający wyroby gazowe musi w umowie podpisywanej ze sprzedawcą tych wyrobów wskazać, że zużyje podmiotowe wyroby na cele uprawniające do zwolnienia. Spełnienie powyższych warunków jest wystarczającego dla zastosowania zwolnienia od akcyzy w stosunku do wyrobów gazowych nabywanych przez uprawnione podmioty wymienione w art. 31b ust. 2 pkt 2-8 ustawy o podatku akcyzowym. Ustawa o podatku akcyzowym nie precyzuje na jaką dokładnie działalność prowadzoną przed podmioty uprawnione, wymienione w art. 31b ust. 2 pkt 2-8 ustawy o podatku akcyzowym, maja być przeznaczone wyroby gazowe nabyte ze zwolnieniem od podatku akcyzowego.

Nabycie wyrobów gazowych przez podmiot uprawniony i przeznaczenie ich przez ten podmiot do celów opałowych jest zatem wystarczające dla zastosowania zwolnienia od akcyzy i bez znaczenia jest fakt, że z wytworzonej na skutek użycia tych wyrobów energii cieplnej skorzystają także inne podmioty, które współużytkują razem z uprawnionym podmiotem nieruchomość stanowiącą własność tego uprawnionego podmiotu. Rodzaj działalności prowadzonej przez współużytkowników nie będzie w takim przypadku miał wpływu na ocenę wspomnianych przesłanek, które musi spełnić podmiot uprawniony wymieniony w art. 31b ust. 2 pkt 2-8 ustawy o podatku akcyzowym, by skorzystać ze zwolnienia od akcyzy w stosunku do nabywanych wyrobów gazowych.

Dokonując w tym przypadku analizy zasadności zastosowanego przez sprzedawcę zwolnienia pod uwagę będą brane jedynie status nabywcy i wskazany przez niego cel opałowy.

Z uwagi na status nabywcy, zwolnieniu podlegać będzie całość nabywanych i zużywanych przez wnioskodawcę wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 przeznaczonych do celów opałowych we wszystkich budynkach stanowiących jej własność.

Podsumowując Gmina A. jest uprawniona do nabycia w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobów gazowych zużywanych przez nią do celów opałowych we wszystkich budynkach stanowiących jej własność. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest nabycie gazu przez podmiot uprawniony - Gminę A., zużycie gazu przez Gminę A. do celów opałowych we własnych kotłowniach znajdujących się budynkach gminy oraz spełnienie warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, tj. określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do celów uprawniających do zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 864 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 to wyroby gazowe (art. 2 ust. 1 pkt 1b).

W myśl art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe - niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;

Zgodnie z art. 31b ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:

1.

gospodarstwa domowe;

2.

organy administracji publicznej;

3.

jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4.

podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;

5.

żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;

6.

podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

7.

jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;

8.

organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Gmina dokonuje zakupu gazu do celów opałowych w budynkach stanowiących mienie Gminy. Wszystkie budynki stanowią własność gminy.

W budynku, w którym znajduje się Urząd Gminy część pomieszczeń wynajmowana jest podmiotom trzecim. Budynek stanowi własność Gminy, kotłownia jest jedna, a kocioł centralnego ogrzewania również należy do Gminy. Podmioty trzecie wynajmujące pomieszczenia korzystają z wytworzonego ciepła. Podmioty te nie ponoszą bezpośrednio kosztów ogrzewania, płacą jedynie czynsz miesięczny za wynajem, które obejmuje również obowiązek zapewnienia przez Gminę ogrzewania pomieszczeń.

Część budynków gminnych jest zajęta przez jednostki organizacyjne Gminy takie jak: Gminny Ośrodek Sportu, Straż Pożarną Ośrodek Pomocy Społecznej czy jednostki oświatowe - szkoły.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca zawarł wykaz budynków Gminy z wyszczególnieniem odbiorcy, podmiotów znajdujących się w budynkach, celu wykorzystania gazu oraz wskazania, w których budynkach prowadzony jest trwały zarząd. We wszystkich przypadkach nabywcą gazu jest Gmina.

Gmina zamierza przystąpić do postępowania w trybie przetargu nieograniczonego na kompleksową dostawę gazu ziemnego wysokometanowego typu E dla obiektów Gminy A. i jej jednostek organizacyjnych. Wyroby gazowe, o których mowa powyżej są klasyfikowane do kodu CN 2711 21 00.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Gmina dokonując zakupu paliwa gazowego do celów opałowych budynku, w którym znajduje się siedziba Urzędu Gminy objęta jest zwolnieniem, o którym mowa w normie przepisu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku w którym cześć budynku wynajmowana jest innym podmiotom, a część wykorzystywana na potrzeby własne oraz czy Gmina jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od zakupionego paliwa gazowego użytego do celów opałowych budynków stanowiących własność Gminy, lecz w całości administrowanych przez jednostki organizacyjne Gminy (szkoły, Gminny Ośrodek Sportu), których część jest wykorzystywana na własne potrzeby, a część wynajmowana innym podmiotom.

Rozpatrując zagadnienie zwolnienia dostawy wyrobów gazowych, których dotyczy wskazany we wniosku przetarg należy zauważyć w pierwszej kolejności, że zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej. Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji pojęcia "organ administracji publicznej".

Odwołać można się w tym miejscu do przepisu art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.), zgodnie z którym ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach administracji publicznej - rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2.

W myśl art. 5 § 2 pkt 6 tej ustawy, ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach jednostek samorządu terytorialnego - rozumie się przez to organy gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powiatów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa oraz kierowników służb, inspekcji i straży działających w imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto samorządowe kolegia odwoławcze.

Z kolei zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 33 ust. 1 tej ustawy, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

W myśl przepisów art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Przepis art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym przyznaje gminie osobowość prawną.

Samorządowe osoby prawne nie mają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Tym samym urząd gminy należy rozumieć jako wydzieloną część gminy, realizującą zadania w jej imieniu i na jej rzecz. Jest to rodzaj wewnętrznej jednostki organizacyjnej gminy. Każde działanie podejmowane przez urząd gminy w rzeczywistości nie jest jego działaniem, lecz działaniem samej gminy.

Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych wynika z art. 31b ustawy.

Spośród podmiotów wymienionych w art. 31b ust. 2 jedynie w stosunku do gospodarstw domowych (pkt 1 tego przepisu) ustawa wprowadza dodatkowe ograniczenia w postaci wyłączenia z zakresu pojęcia gospodarstwa domowego nieruchomości w całości wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (art. 31b ust. 8) oraz nieprzekraczalnych limitów o których mowa w art. 31b ust. 6 i konieczności złożenia oświadczenia o nieużywaniu tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w przypadku przekroczenia wspomnianych limitów. Tym samym tylko w przypadku zwolnienia wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez gospodarstwa domowe brany pod uwagę jest cel zużycia wyrobów gazowych - potrzeby gospodarstwa domowego. Natomiast w sytuacji, gdy wyroby gazowe nabywają i zużywają podmioty uprawnione do zwolnienia od akcyzy, inne niż gospodarstwo domowe, sprzedaż tych wyrobów podmiotom uprawnionym podlega zwolnieniu z uwagi na status tego podmiotu.

W tym miejscu podkreślić należy, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Ustawodawca posiada przy tym swobodę w określaniu warunków skorzystania z ulg i zwolnień podatkowych. Nie można domniemywać czy uzupełniać przesłanek skorzystania z nich w drodze wykładni celowościowej, jeżeli nie zostały one wyraźnie przewidziane w przepisach prawnych.

Według przedstawionego stanu faktycznego zamawiającym w przetargu nieograniczonym na kompleksową dostawę gazu ziemnego wysokometanowego typu E dla obiektów Gminy i jej jednostek organizacyjnych będzie Gmina. Ponadto Gmina jest stroną umowy na zakup paliwa gazowego a także nabywcą na fakturach dokumentujących zakup gazu dla wszystkich punktów poboru gazu.

Uwzględniając powyższe, zakupywane przez Wnioskodawcę (Gminę), jako podmiot zużywający wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 podlegają zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, jako zużywane przez organ administracji publicznej do celów opałowych. Z uwagi na status nabywcy, zwolnieniu podlegać będzie całość nabywanych i zużywanych przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 przeznaczonych do celów opałowych.

Reasumując Gmina jest uprawniona do nabycia w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, wyrobów gazowych zużywanych przez nią do celów opałowych we wszystkich budynkach stanowiących jej własność. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest nabycie gazu przez uprawniony podmiot (Gminę), zużycie gazu przez Gminę do celów opałowych we własnych kotłowniach znajdujących się w budynkach stanowiących własność Gminy oraz spełnienie warunku określonego w art. 31b ust. 5, tj. określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do celów uprawniających do zwolnienia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl