0111-KDIB3-3.4013.221.2018.1.PJ - Zastosowanie stawki zerowej akcyzy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.221.2018.1.PJ Zastosowanie stawki zerowej akcyzy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2018 r. (data wpływu 24 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki zerowej akcyzy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki zerowej akcyzy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (zwana dalej Wnioskodawcą) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej odczynników chemicznych, materiałów zużywalnych oraz sprzętu laboratoryjnego na terenie Polski.

Wnioskodawca posiada zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca. Przedmiotowe zezwolenie obejmuje prawo do nabywania wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (nr akcyzowy: (...)). Zezwolenie obejmuje niżej wskazane rodzaje wyrobów akcyzowych:

1. Alkohol etylowy (art. 20 Dyrektywy 92/83/EWG),

2. Alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych (art. 20 w zw. z art. 27 ust. 1 lit. b Dyrektywy 92/83/EWG),

3. Wyroby o kodach CN 2710 19 25, 2710 19 29, 2710 12 21, 27101225 wyżej niewymienione (art. 20 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2003/96/WE),

4. Nasycone węglowodory acykliczne o kodzie CN 290110 (art. 20 ust. 1 lit. e Dyrektywy 2003/96/WE),

5. Węglowodory cykliczne o kodach CN 2902 20, 2902 30, 2902 41, 2902 42, 2902 43, 2902 44 (art. 20 ust. 1 lit. f Dyrektywy 2003/96/WE).

Wnioskodawca uiścił zabezpieczenie akcyzowe generalne w formie gotówki w wysokości (...) zł, z terminem ważności do dnia (...). Spółka do chwili obecnej nabywała od dostawcy z siedzibą we Francji wyroby akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca, które są przemieszczane w systemie EMCS 2, a więc z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wyroby te były w pierwszej kolejności odsprzedawane podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na cele laboratoryjne lub do produkcji wyrobów farmaceutycznych (wyroby o kodach 29011000, 29023000). Wyroby te są objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Wnioskodawca zamierza nabyć wyrób akcyzowy od dostawcy z Francji o kodzie CN 27101125 (heksen - mieszanina) w ilości ok. 1800 litrów w beczkach po ok. 200 litrów.

Dostawca poinformował Wnioskodawcę, że z uwagi na kod CN wyrobu oraz z uwagi na sposób przemieszczania wyrobu (w beczkach), wyroby będą przesyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy czyli poza systemem EMCS. Wyrób ten jest objęty zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo nie uiszczając podatku akcyzowego w przypadku jeżeli nabędzie wyrób akcyzowy o kodzie CN 27101125 w ilości 1800 litrów (w beczkach) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonując wcześniej zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy a następnie dokona dostawy wyrobu do podmiotu zużywającego na podstawie dokumentu dostawy oraz dokona przemieszczenia wyrobu w systemie SENT?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sytuacji nie będzie zachodził obowiązek zapłaty akcyzy, gdyż będzie nabywał wyrób (jako zarejestrowany odbiorca), który na mocy ustawy jest wyłączony z procedury zawieszenia poboru akcyzy (nie jest przemieszczany luzem) i zgodnie z przepisem jest objęty zerową stawką akcyzy (po spełnieniu określonych warunków)

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jako zarejestrowany odbiorca nabywa wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jednak zamierza nabyć wyrób akcyzowy o kodzie CN 27101125 w ilości ok. 1800 litrów, który będzie przemieszczany w beczkach o pojemności ok. 200 litrów.

Zgodnie z treścią art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 (z późn. zm.) procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.

W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 27101121, 27101125 oraz 27101929 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Zatem jeżeli Wnioskodawca chce nabyć wyrób o kodzie 27101125, który nie będzie przemieszczany luzem, a w beczkach ok. 200 litrów każda, to zdaniem Wnioskodawcy został spełniony warunek ustawowy wyłączający ten wyrób spod procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Po przyjęciu wyrobu do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych dokona zgłoszenia przewozu w systemie SENT oraz wystawi dokument dostawy zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r.

Stawka akcyzy na wyrób objęty niniejszym zapytaniem wynosi "0" ze względu na przeznaczenie. Zgodnie bowiem z art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy inne niż wymienione w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenie ich podmiotowi, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczanie do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy.

Reasumując z uwagi na mogące pojawić się rozbieżności interpretacyjne co do konieczności zapłaty ewentualnego podatku akcyzowego, wydanie interpretacji w przedmiotowej sprawie wydaje się konieczne i w pełni uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm.; zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym") Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym - wykazie wyrobów akcyzowych - pod poz. 27, kod Nomenklatury Scalonej CN 2710, zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym zatytułowanym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG pod poz. 20, kody Nomenklatury Scalonej CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 wskazane zostały oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 9, 12, 13, i 16 użyte w ustawie określenia oznaczają:

* terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy,

* nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju,

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe,

* zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca".

* uproszczony dokument towarzyszący - dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.),

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18a w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., użyte w ustawie określenie: dokument dostawy oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Natomiast według brzmienia tekstu ustawy mającego obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. art. 2 ust. 1 pkt 18a zostanie uchylony, a dodane zostaną pkt 18b i 18c zgodnie z którymi użyte w ustawie określenia oznaczać będą:

* e-DD - elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

* dokument zastępujący e-DD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

Według art. 2 pkt 22a, który będzie obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. użyte w ustawie określenie zużywający podmiot gospodarczy oznaczać będzie podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 649 i 1293), którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Stosownie do art. 2 pkt 26 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. pod pojęciem systemu należy rozumieć krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.).

Natomiast według treści przepisu art. 2 pkt 26, która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. system oznaczać będzie krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych:

a.

z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm. (10)),

b.

poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia

Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1)

wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c.

przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

1a) wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu lub dostarczenia przez podmiot, który posiadał te wyroby w celu zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i który nie zużył ich do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2)

wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:

a.

składu podatkowego na terytorium kraju,

b.

urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,

c.

podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

Jednocześnie w myśl art. 40 ust. 2 procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:

1.

ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;

2.

ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;

3.

w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do organu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

4.

ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

5.

ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego przez terytorium kraju do organu celnego na terytorium innego państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

6.

ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

7.

ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

8.

przez terytorium kraju między składami podatkowymi na terytorium państw członkowskich;

9.

przez terytorium kraju ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

10.

w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium kraju, przez zarejestrowanego wysyłającego do:

a.

składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego,

b.

nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy,

c.

podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,

d.

organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

11.

w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium państwa członkowskiego, przez zarejestrowanego wysyłającego do:

a.

składu podatkowego na terytorium kraju,

b.

określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru tych wyrobów przez zarejestrowanego odbiorcę,

c.

podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,

d.

urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,

e.

organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej, przez terytorium kraju.

W myśl art. 40 ust. 5 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym - art. 77 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 78 ust. 1 w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

1)

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

2)

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym - z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego;

2a) wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

4) (uchylony).

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy obowiązującego do 31 grudnia 2018 r. stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1 13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.

w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;

3.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

4.

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

5.

nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;

6.

importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

7.

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Natomiast zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.

w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

3.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

4.

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

5.

nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

6.

importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

7.

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy - art. 89 ust. 2a ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 2aa, który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3, 5 i 6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Stosownie do treści art. 46b ust. 2, która będzie obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.

Natomiast art. 46b ust. 3 będzie stanowił, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e DD albo dokumencie zastępującym e DD.

Stosownie do przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca posiada zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca. Jednocześnie Wnioskodawca zamierza nabyć wyrób akcyzowy od dostawcy z Francji o kodzie CN 27101125 (heksen - mieszanina) w ilości ok. 1800 litrów w beczkach po ok. 200 litrów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Dostawca poinformował Wnioskodawcę, że z uwagi na kod CN wyrobu oraz z uwagi na sposób przemieszczania wyrobu (w beczkach), wyroby będą przesyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy czyli poza systemem EMCS. Wyrób ten jest objęty zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego w przypadku nabycia wyrobu akcyzowego o kodzie CN 27101125 w ilości 1800 litrów (w beczkach) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, po dokonaniu zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy a następnie dokonania dostawy wyrobu do podmiotu zużywającego na podstawie dokumentu dostawy.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy oraz opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 11 25 stanowią w myśl obowiązujących przepisów wyroby energetyczne - stanowiące źródło energii napędowej lub cieplnej. Z tego też względu możliwość zastosowania wobec tych wyrobów preferencji podatkowych tj.m.in. zastosowania zerowej stawki akcyzy o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy jest ścisłe uwarunkowane (z uwagi na możliwą zmianę przeznaczenia na poszczególnych etapach obrotu).

Tym samym na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy ustawodawca ograniczył możliwość zastosowania zerowej stawki akcyzy wyłącznie do wyrobów energetycznych:

* wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy;

* innych iż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy;

* przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;

* w przypadkach o których mowa w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy.

Brak zaistnienia któregokolwiek z ww. warunków uniemożliwia zastosowanie stawki 0 zł.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego wyrób jest przeznaczony do wykorzystania w celach uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, tj. do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jednocześnie nie jest też wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1 13 ustawy.

Spośród przypadków, w których wobec wyrobów może być zastosowana zerowa stawka akcyzy, o których mówi przepis art. 89 ust. 2 ustawy do nabycia wewnątrzwspólnotowego odnoszą się pkt 4 i 5. Sytuacja opisana w pkt 4 nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ Wnioskodawca nie jest podmiotem, który zużywa wyroby do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, ale odsprzedaje je podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na cele laboratoryjne lub do produkcji wyrobów farmaceutycznych.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 5 stawka akcyzy, przy zachowaniu wskazanych wyżej warunków wynosi 0 zł jeżeli wyroby są nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy.

Zgodnie z przyjętą w ustawie o podatku akcyzowym definicją zarejestrowanego odbiorcy jest nim podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym o statusie zarejestrowanego odbiorcy możemy mówić jedynie w odniesieniu do takich nabyć wewnątrzwspólnotowych, które odbywają się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, co wynika z literalnego brzmienia definicji zarejestrowanego odbiorcy.

Jeżeli nabycie wewnątrzwspólnotowe nie odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy to nie jest ono dokonywane przez zarejestrowanego odbiorcę. Fakt posiadania przez Wnioskodawcę zezwolenia na nabywanie jako zarejestrowany odbiorca nie oznacza, że każde nabycie dokonywane jest przez niego jako przez zarejestrowanego odbiorcę.

Jeżeli Wnioskodawca nabywa wyroby poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy to nie ma znaczenia posiadanie przez niego zezwolenia na nabywanie jako zarejestrowany odbiorca gdyż wyroby nie są w takim przypadku nabywane przez niego jako przez zarejestrowanego odbiorcę.

Wobec powyższego nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów dokonywane przez Wnioskodawcę w celu ich dostarczenia do podmiotu zużywającego będzie uprawniało do skorzystania z zerowej stawki akcyzy jedynie jeżeli to nabycie wewnątrzwspólnotowe będzie się odbywało w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Mając na uwadze powyższe tut. organ nie może podzielić stanowiska Wnioskodawcy. Wnioskodawca bowiem nie jest uprawniony w opisanym zdarzeniu przyszłym do nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych o kodzie 2710 11 25 z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy.

Powyższe skutkuje wykonaniem odpowiednio przez Wnioskodawcę pozostałych obowiązków zawartych w art. 78 ust. 1, a nie tylko zgłoszeniem o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Dopiero nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów przeznaczonych wyłącznie do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (a więc jako zarejestrowany odbiorca) przez Wnioskodawcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy będzie uprawniało do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Odpowiadając zatem wprost na pytanie sformułowane we wniosku Wnioskodawca nie postąpi prawidłowo nie uiszczając należnego podatku akcyzowego od przemieszczanych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych, ponieważ do nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez niego wyrobów nie będzie miała zastosowania zerowa stawka akcyzy. Jednocześnie oznacza to, że dalsze przemieszczanie do podmiotów zużywających wyroby będzie się już odbywało z zapłaconą akcyzą.

Powyższe zostało wprost doprecyzowane w związku ze zmianą przepisów przez ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne, które będą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2019 r. Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisów zerową stawkę akcyzy w odniesieniu do wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego (odpowiadającemu w obecnym stanie prawnym podmiotowi, który zużywa wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania stawki zerowej) będzie można zastosować jedynie w przypadku jeżeli nabycie to będzie odbywało się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 40 ust. 5 zdanie drugie ustawy w przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem. Zgodnie z opisem sprawy wyroby nabywane przez Wnioskodawcę o kodzie 27101125 będą przemieszczane w beczkach po ok. 200 litrów. Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy może mieć miejsce nie tylko względem wyrobów przemieszczanych luzem ale także w mniejszych opakowaniach. Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest bowiem prawem a nie obowiązkiem, i do czasu nadania u odbiorcy wyrobom ostatecznego przeznaczenia mogą one przemieszczać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, że tutejszy organ nie jest kompetentny do rozstrzygania kwestii prawidłowości zgłaszania przewozu wyrobów w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (SENT), ponieważ kwestie te rozstrzygają przepisy nie będące przepisami prawa podatkowego, które nie wpływają na prawa i obowiązki w prawie podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl