0111-KDIB3-3.4013.214.2019.2.MK - Podatek akcyzowy w zakresie obrotu suszem tytoniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.214.2019.2.MK Podatek akcyzowy w zakresie obrotu suszem tytoniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 września 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z 29 października 2019 r. (data wpływu 4 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu suszem tytoniowym i obowiązków z tym związanych jest:

* prawidłowe - w zakresie uznania dostawy wewnątrzwspólnotowej przez pośredniczący podmiot tytoniowy (oddział z siedzibą na terytorium kraju) jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu (pytanie nr 3);

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie (pytanie nr 1, 2 i 4).

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu suszem tytoniowym i obowiązków z tym związanych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 października 2019 r. (data wpływu 4 listopada 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 11 października 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.214.2019.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Republice Federalnej Niemiec pod firmą (...).

Działalność jest zarejestrowana w formie spółki - tzw. UG (Untemehmergesellschaft). Jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przedmiotem działalności Spółki ma być handel wyrobami tytoniowymi, liśćmi tytoniu.

(...) posiada na chwilę obecną pozwolenie do sprzedawania liści tytoniu na terenie Republiki Federalnej Niemiec (Angemeldete Tatigkeit) jak również jest wpisana do unijnej bazy VIES w zakresie podatku VAT UE.

Wnioskodawca zamierza utworzyć na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddział - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca chce kontraktować i skupować susz tytoniowy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej od polskich plantatorów indywidualnych, a następnie susz ten wywozić (dokonywać dostawy wewnątrzwspólnotowej) do swojej siedziby na terenie Republiki Federalnej Niemiec. Tym samym podmiotem, który będzie dokonywać dostawy wewnątrzwspólnotowej suszu tytoniowego będzie Wnioskodawca (działający poprzez swój oddział).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy oddział (...) otworzony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej musi mieć status PPT (pośredniczącego podmiotu tytoniowego) czy też wystarczy sama rejestracja oddziału w zakresie podatku akcyzowego aby dokonywać dostawy wewnątrzwspólnotowej (kontraktować i skupować susz tytoniowy od polskich indywidualnych plantatorów i wywozić go do siedziby (...) na terenie Republiki Federalnej Niemiec?

2. Czy w przypadku konieczności posiadania przez otwarty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddział (...) statusu PPT (pośredniczącego podmiotu tytoniowego) zaistnieje tym samym konieczność złożenia zabezpieczenia akcyzowego (przy jednoczesnym założeniu, że przedmiotem działania będzie jedynie wewnątrzwspólnotowa dostawa - zgodnie z art. 20d 1 ustawy o podatku akcyzowym)?

3. Czy po zakontraktowaniu i skupieniu od polskich indywidualnych plantatorów suszu tytoniowego jego wywóz (wszystko przez oddział (...) na terenie Rzeczypospolitej Polskiej) do siedziby (...) na terenie Republiki Federalnej Niemiec (a więc wewnątrz Unii Europejskiej) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (wysokość stawki)?

4. Czy w przypadku braku sprzedaży przez oddział (...) suszu tytoniowego innym podmiotom na terenie Rzeczypospolitej Polskiej a jedynie dokonywania jego wywozu (wewnątrzwspólnotowa dostawa) na teren Niemieckiej Republiki Federalnej konieczna będzie rejestracja w zakresie podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym po uzupełnieniu wniosku):

1. Przy wewnątrzwspólnotowej dostawie suszu tytoniowego konieczna jest rejestracja jako podatnik podatku akcyzowego i jest konieczne uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego na podstawie przepisów o podatku akcyzowym.

2. W przypadku posiadania przez oddział (...) statusu PPT (pośredniczącego podmiotu tytoniowego) przy jednoczesnym dokonywaniu wyłącznie wewnątrzwspólnotowej dostawy suszu tytoniowego opodatkowanej zerową stawką podatku akcyzowego nie jest konieczne złożenie zabezpieczenia akcyzowego.

3. Wewnątrzwspólnotowa dostawa suszu tytoniowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od akcyzy.

4. W opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym - przypis Organu) konieczna jest rejestracja w podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie uznania dostawy wewnątrzwspólnotowej przez pośredniczący podmiot tytoniowy (oddział z siedzibą na terytorium kraju) jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu (pytanie nr 3);

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie (pytanie nr 1, 2 i 4).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 864 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 45 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN, wymieniono susz tytoniowy.

Za susz tytoniowy w rozumieniu art. 99a ustawy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.

Podstawą opodatkowania suszu tytoniowego jest ilość tego suszu wyrażona w kilogramach - art. 99a ust. 2 ustawy.

Stawka akcyzy na susz tytoniowy wynosi 229,32 zł za każdy kilogram - art. 99a ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

2.

sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot prowadzący skład podatkowy, grupę producentów suszu tytoniowego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1026) zwaną dalej "grupą producentów", oraz pośredniczący podmiot tytoniowy, którzy jednocześnie z tą sprzedażą dokonują dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;

3.

import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

4.

zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;

5.

zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich;

6.

nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Za sprzedaż uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 - art. 9b ust. 2 ustawy.

W myśl zatem art. 9a ust. 2 pkt 1-8 w zw. z art. 9b ust. 2 ustawy za sprzedaż suszu tytoniowego uznaje się:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, 1104, 1629, 2073 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 80);

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Jeżeli w stosunku do suszu tytoniowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości - art. 9b ust. 3 ustawy.

W myśl art. 11a ustawy w przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;

2.

wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży;

3.

zużycia suszu tytoniowego;

4.

nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;

5.

powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą lub posiadaczem suszu tytoniowego niebędący podmiotem prowadzącym skład podatkowy, pośredniczącym podmiotem tytoniowym, grupą producentów lub rolnikiem, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego - art. 13 ust. 1 pkt 2a ustawy.

W przypadku prowadzenia działalności w zakresie suszu tytoniowego przez przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c, i powstania zobowiązania podatkowego w stosunku do suszu tytoniowego podatnikiem akcyzy jest podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego - art. 13 ust. 5a ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy pośredniczący podmiot tytoniowy to podmiot posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju, przedsiębiorca zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub przedsiębiorca zagraniczny, który wyznaczył podmiot reprezentujący go na terytorium kraju, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego, który został wpisany do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.

Przez dostawę wewnątrzwspólnotową w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy rozumie się przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - art. 16 ust. 1 ustawy.

Z kolei w myśl art. 20a ust. 1 ustawy prowadzenie działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot tytoniowy wymaga wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.

Do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych może zostać wpisany podmiot posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcy zagraniczni, o których mowa w art. 20d pkt 1 lit. b i c - art. 20b ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 20d ustawy wniosek o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych powinien zawierać:

1)

dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez ten podmiot działalności gospodarczej obejmujące:

a.

w przypadku podmiotu krajowego: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego, miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub informację o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP),

b.

w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

* imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby oraz informacje o prowadzonej przez ten podmiot działalności,

* nazwy oddziałów z siedzibą na terytorium kraju, w ramach których przedsiębiorca zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą na terytorium kraju, adresy ich siedzib, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, numer identyfikacji podatkowej (NIP),

* miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego na terytorium kraju oraz miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju,

* imiona i nazwiska osób upoważnionych do reprezentowania oddziału przedsiębiorcy zagranicznego oraz ich adresy,

c.

w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego nieposiadającego oddziału z siedzibą na terytorium kraju utworzonego na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

* imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby oraz informacje o prowadzonej przez ten podmiot działalności,

* imię i nazwisko lub nazwę podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, numer identyfikacji podatkowej (NIP),

* miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego na terytorium kraju oraz miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju,

d.

informację o rodzaju działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego, w tym wskazanie, czy podmiot zamierza susz tytoniowy:

* sprzedawać na terytorium kraju,

* eksportować,

* dostarczać wewnątrzwspólnotowo,

* nabywać wewnątrzwspólnotowo,

* importować,

* zużywać,

* przetwarzać, wraz z informacją, na czym będzie polegało to przetwarzanie;

2)

proponowane zabezpieczenie akcyzowe.

Zgodnie z art. 20e ust. 1 pkt 3 ustawy warunkiem wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych jest m.in. złożenie zabezpieczenia akcyzowego przez podmiot, który złożył wniosek o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych, a w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c - przez podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego.

Na podstawie art. 63 ust. 1 pkt 8 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe jest obowiązany pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit.c.

Podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

1.

podmiot prowadzący skład podatkowy,

2.

zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

3.

zarejestrowany wysyłający,

4.

podmiot pośredniczący,

5.

podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3,

6.

pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c,

7. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c - składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych albo wielu zobowiązań podatkowych oraz wielu opłat paliwowych (art. 65 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 65 ust. 2 ustawy właściwy naczelnik urzędu skarbowego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego, z uwzględnieniem ust. 3, 3a lub 3b, na poziomie równym:

1.

wysokości zobowiązań podatkowych albo zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, gdy ich kwota może zostać dokładnie obliczona przy przyjmowaniu zabezpieczenia;

2.

szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z mogących powstać zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, których obowiązek zapłaty może powstać.

Wysokość zabezpieczenia generalnego składanego przez pośredniczący podmiot tytoniowy oraz podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c, ustala się w kwocie równej wysokości maksymalnej kwoty miesięcznego zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku sprzedaży suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy lub zużycia suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy, jednak nie mniejszej niż 2 mln zł - art. 65 ust. 3b ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego, wskazać w pierwszej kolej należy, że susz tytoniowy stanowi wyrób akcyzowy, który co do zasady podlega opodatkowaniu akcyzą wg stawki określonej w art. 99a ust. 3 ustawy.

Ustawodawca równocześnie przewidział ściśle określone sytuacje, w których obrót suszem tytoniowym przez ściśle określone podmioty nie będzie stanowić przedmiotu opodatkowania akcyzą. Inaczej mówiąc, obrót suszem przez te podmioty o odpowiednim statusie akcyzowym, w ściśle określonych w ustawie sytuacjach, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu (nie powstanie obowiązek podatkowy) i nie będzie rodził obowiązku zapłaty podatku akcyzowego (nie powstanie zobowiązanie podatkowe).

Brak jednak obowiązku zapłaty akcyzy w tych sytuacjach nie oznacza, że wyroby te są opodatkowane stawką w wysokości 0 zł. Czym innym bowiem jest brak powstania obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego, a czym innym jest opodatkowanie wyrobu w wysokości 0 zł, gdzie powstaje obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł.

Do kategorii podmiotów mogących uczestniczyć w obrocie suszem tytoniowym bez konieczności zapłaty podatku akcyzowego należy m.in. pośredniczący podmiot tytoniowy. W przypadku podmiotów zagranicznych chcących prowadzić działalność na terytorium kraju w zakresie nieopodatkowanego obrotu suszem tytoniowym, działalności ta możliwa jest poprzez oddział z siedzibą na terytorium kraju lub poprzez wyznaczenie podmiotu reprezentującego. W obu tych przypadkach, zarówno podmiot zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, jak i podmiot zagraniczny nieposiadający oddziału, reprezentowany na terytorium kraju przez podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, obowiązani są posiadać status pośredniczącego podmiotu tytoniowego.

Równocześnie podkreślić w tym miejscu należy, że aby dostawa wewnątrzwspólnotowa suszu tytoniowego nie powodowała obowiązku zapłaty akcyzy, dostawy tej winien dokonać pośredniczący podmiot tytoniowy.

Zaznaczyć także należy, że uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego wymaga spełnienia szeregu ustawowych warunków, w szczególności m.in. złożenia wniosku o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych (zasady rejestracji jako pośredniczący podmiot tytoniowy zawarto w Dziale II, Rozdział 3a ustawy) oraz złożenia zabezpieczenia akcyzowego, które musi pokrywać powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe.

Przepisy nie przewidują natomiast obowiązku rejestracji pośredniczącego podmiotu tytoniowego na zasadach ogólnych wynikających z art. 16 ust. 1 ustawy (obowiązek ten zastępuje rejestracja jako pośredniczący podmiot tytoniowy), jak również nie przewidują odstępstwa od obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, bez względu na rodzaj transakcji. Obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest jednym z kluczowych warunków uzyskania statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego i wystąpi także w przypadku dokonywania wyłącznie dostawy wewnątrzwspólnotowej suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy, tj. czynności która nie będzie stanowić przedmiotu opodatkowania akcyzą na podstawie art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, odpowiadając na poszczególne pytania Wnioskodawcy stwierdzić należy, że:

Ad. 1

Oddział Wnioskodawcy obowiązany jest uzyskać status pośredniczącego podmiotu tytoniowego aby dokonywać dostawy wewnątrzwspólnotowej suszu tytoniowego bez konieczności uiszczenia podatku akcyzowego. Wnioskodawca równocześnie nie jest obowiązany do rejestracji na zasadach ogólnych wynikających z art. 16 ust. 1 ustawy, gdyż w tym zakresie obowiązek ten zastępuje rejestracja jako pośredniczący podmiot tytoniowy na zasadach wynikających z Rozdziału 3a Działu II ustawy.

Oceniając zatem całościowo, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego uznać należy za nieprawidłowe.

Ad. 2

W przypadku wykonywania działalności przez Wnioskodawcę jako pośredniczący podmiot tytoniowy, z zakresie wyłącznie dostawy wewnątrzwspólnotowej suszu tytoniowego konieczne będzie złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Przepisy bowiem nie przewidują odstępstwa od tego obowiązku. Wszystkie podmioty posiadające status pośredniczącego podmiotu tytoniowego są zobligowane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego uznać zatem należy za nieprawidłowe.

Ad. 3

W przypadku zakontraktowania i skupieniu od polskich indywidualnych plantatorów suszu tytoniowego, wywóz suszu tytoniowego przez oddział Wnioskodawcy posiadający status pośredniczącego podmiotu tytoniowego, z terytorium kraju na terytorium Republiki Federalnej Niemiec, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego jest prawidłowe.

Ad. 4

W przypadku braku sprzedaży przez oddział Wnioskodawcy suszu tytoniowego innym podmiotom na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a jedynie dokonywania jego wywozu (wewnątrzwspólnotowej dostawy) na teren Niemieckiej Republiki Federalnej, Wnioskodawca działający poprzez swój oddział na terytorium kraju nie będzie obowiązany do rejestracji w zakresie podatku akcyzowego na zasadach ogólnych wynikających z art. 16 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano bowiem wyżej, obowiązek rejestracji na zasadach ogólnych wynikający z art. 16 ust. 1 ustawy został zastąpiony rejestracją jako pośredniczący podmiot tytoniowy na zasadach wynikających z Rozdziału 3a Działu II ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania czwartego uznać należy za nieprawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

* prawidłowe - w zakresie uznania dostawy wewnątrzwspólnotowej przez pośredniczący podmiot tytoniowy (oddział z siedzibą na terytorium kraju) jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu (pytanie nr 3);

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie (pytanie nr 1, 2 i 4).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl