0111-KDIB3-3.4013.21.2020.2.MK - Podatek akcyzowy - alkohol etylowy, sole, odczynniki chemiczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.21.2020.2.MK Podatek akcyzowy - alkohol etylowy, sole, odczynniki chemiczne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 lutego 2020 r. (data wpływu 11 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z 31 marca 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r.) oraz pismem z 8 maja 2020 r. (data wpływu 8 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązków związanych z produkcją wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2806 10 00, 2815 20 00, 2815 12 00, 3822 00 00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązków związanych z produkcją wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2806 10 00, 2815 20 00, 2815 12 00, 3822 00 00. Ww. został uzupełniony pismem z 31 marca 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 23 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.21.2020.1.MK oraz pismem z 8 maja 2020 r. (data wpływu 8 maja 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca jest rezydentem polskim i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą prowadząc pełną księgowość. Dochody swoje podatkuje podatkiem liniowym. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT oraz jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, zwolnionym z obowiązku składania deklaracji. Ponadto Wnioskodawca nie posiada składu podatkowego.

Wnioskodawca jest producentem odczynników chemicznych. Wnioskodawca swoją ofertę kieruje do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą między innymi uczelni wyższych, ośrodków naukowo badawczych, laboratoriów urzędów państwowych oraz innych odbiorców wykorzystujących odczynniki chemiczne w prowadzonej przez siebie działalności. Produkty Wnioskodawcy sprzedawane są również w hurtowniach chemicznych, które prowadzą dalszą sprzedaż odczynników chemicznych. Produkty Wnioskodawcy nie są kierowane dla klienta indywidualnego - konsumenta.

Wnioskodawca zamierza kupować alkohol etylowy nieskażony kod CN 2207 10 w beczkach o objętości 200 I. Zakup dokonywany będzie na podstawie faktury VAT zawierającej wartość podatku akcyzowego. Zakupiony z podatkiem akcyzowym alkohol etylowy to alkohol o stężeniu 96% oraz 99,9%, który Wnioskodawca chce konfekcjonować w butelki szklane typu chemicznego o pojemności 50 ml, 100 ml, 250 ml, 500 ml, 1000 ml, 2500 ml i pojemniki o większej pojemności w zależności od zamówień klientów. Wnioskodawca zakłada, że na życzenie klientów możliwe jest przygotowywanie alkoholu o innych stężeniach od początkowego stężenia kupionego alkoholu.

Wnioskodawca podkreśla, że alkohol etylowy byłby nabywany z pełną akcyzą i z pełną akcyzą sprzedawany do klientów Wnioskodawcy. Ponadto alkohol etylowy nie byłby sprzedawany konsumentom, na rynek spożywczy czy w celach konsumpcyjnych. Wartość podatku akcyzowego byłaby uwidaczniana na fakturach VAT dokumentujących sprzedaż produktu.

Wnioskodawca, nie jest firmą posiadającą uprawnienia do oferowania produktów chemicznych o cechach spożywczych, lecz firmą chemiczną, produkującą konfekcjonującą odczynniki chemiczne i chemikalia stosowane w szeroko pojętej analityce chemicznej i przemyśle. Kupiony przez Wnioskodawcę alkohol będzie badany w laboratorium Wnioskodawcy, pod kątem spełnienia przez niego parametrów, które muszą spełnić odczynniki chemiczne aby można je było zaklasyfikować do gatunku "czysty" oraz "czysty do analizy".

Surowiec przez Wnioskodawcę rozlewany nie nadaje się do spożycia. Wnioskodawca chce poddawać kupowany przez siebie wskazany powyżej alkohol procesom fizykochemicznym mającym na celu podwyższenie jego parametrów jakościowych (czystości) celem uzyskania odczynników o czystościach HPLC, spektralnie czysty, GC itp. Alkohol ten, ze względu na jego dalsze zastosowanie, nie może być skażony żadnym skażalnikiem. Natomiast alkohol poddany procesom fizykochemicznym będzie konfekcjonowany do butelek szklanych o pojemnościach od 500 ml do 2500 ml włącznie.

Ponieważ firma Wnioskodawcy nie posiada uprawnień ani instalacji gwarantujących bezpieczeństwo rozlewu towarów spożywczych (tj. Wnioskodawca nie spełnia norm właściwych dla produkty towarów spożywczych, konsumpcyjnych) oraz biorąc pod uwagę warunki, w których Wnioskodawca będzie przelewać alkohol, rozlany alkohol nie może zostać zakwalifikowany jako produkt spożywczy. Rodzaj opakowania, w którym Wnioskodawca będzie odbierać alkohol a także butelki, w które chce przelać alkohol, wyraźnie wskazuje na inne niż spożywcze jego przeznaczenie.

Wnioskodawca podkreśla, że nie zamierza się ubiegać o jakikolwiek zwrot akcyzy, cała sprzedaż odbywać się będzie z zachowaniem podatku akcyzowego. Wartość podatku akcyzowego byłaby uwidaczniana na fakturach VAT dokumentujących sprzedaż produktu.

Wnioskodawca nie planuje oznaczać sprzedawanego alkoholu etylowego znakami akcyzy jako, że alkohol ten nie jest przeznaczony na rynek konsumencki, ani nie jest przeznaczony do spożycia - jako produkt jest odczynnikiem chemicznym, nie nadającym się do spożycia.

Oprócz powyższego, Wnioskodawca planuje wytwarzać z wykorzystaniem zakupionego alkoholu etylowego roztwory mianowane soli, kwasów i zasad oraz roztwory wskaźników, które nie występują pod odpowiednim kodem CN dla alkoholi. Alkohol jest tylko jednym ze składników tych roztworów. Wnioskodawca nadmienia, że również w tym przypadku akcyza alkoholu stosowanego do wytworzenia powyższych odczynników również jest opłacana przy zakupie tego alkoholu i Wnioskodawca nie chce ubiegać się o zwrot akcyzy, pomimo że produkt końcowy nie wykazuje cech alkoholu etylowego. Pod względem właściwości fizykochemicznych jest zupełnie innym produktem aniżeli alkohol etylowy.

Pismem z 23 marca 2020 r. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego przez jednoznacznie i niebudzące wątpliwości wskazanie:

1. Kodu CN produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów z wykorzystaniem nabywanego alkoholu etylowego, będących przedmiotem zapytania (odczynników chemicznych, roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników), odpowiadających Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), wraz z ich procentową zawartością alkoholu etylowego;

2. Czy produkcja przez Wnioskodawcę odczynników chemicznych, roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników, nastąpi bezpośrednio w oparciu o nabywany alkohol etylowy, czy też w oparciu o alkohol etylowy, który zostanie poddany przez Wnioskodawcę wcześniej innym czynnościom (np. oczyszczeniu). Jeśli tak, proszę wskazać w jakim zakresie (tj. w stosunku do których wyrobów) i jakie to będą czynności.

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

1.

Wnioskodawca wskazuje następujące kody CN wyrobów z wykorzystaniem nabywanego alkoholu etylowego - odczynników chemicznych, roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników:

* kwas solny r-r w etanolu - 2806 10 00,

* potasu wodorotlenek r-r w etanolu - 2815 20 00,

* sodu wodorotlenek r-r w etanolu - 2815 12 00,

* czerwień lub błękit r-r w etanolu - 3822 00 00.

Odpowiadając na dalszą część pytania tj. o procentową zawartość alkoholu etylowego we wskazanych wyrobach, należy wskazać, że wszystkie te wyroby, o których Wnioskodawca wspomina we wniosku są po ich wytworzeniu substancjami chemicznymi innymi niż alkohol etylowy. Dla przykładu roztwory mianowane służące do miareczkowania czyli są to roztwory analityczne. W takim przypadku nie rozróżnia się w nich procentowości alkoholu. Dla przykładu, substancjami o których Wnioskodawca wspomina we wniosku jest roztwór sodu wodorotlenku (zasada sodowa) lub roztwór kwasu solnego o określonych stężeniach w alkoholu etylowym. W tym momencie wytworzenia tego rodzaju substancji chemicznych nie podaje się procentowości stężenia alkoholu bo się jest to kwas albo zasada w alkoholu. Nie da się określić tym samym procentowości. Alkohol w jest tylko rozpuszczalnikiem dla tego kwasu, zasady lub innej substancji. Substancje te nie mają cech alkoholu etylowego. Jest to określony rodzaj odczynnika chemicznego. Substancje te wykorzystywane są do prowadzenia badań analitycznych, w których zastosowana zasada lub kwas musi być rozpuszczona w alkoholu etylowym, gdyż reakcja chemiczna wymaga środowiska bezwodnego. Podsumowując, Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać procentowej zawartości alkoholu etylowego w tychże produktach, gdyż nie jest to technicznie możliwe.

2.

Alkohol etylowy służący do produkcji odczynników chemicznych, roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników nie jest w żaden sposób przetwarzany. Po uzyskaniu odczynników chemicznych, roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników alkohol wykorzystany do ich produkcji zatraca swoje właściwości i nie można mówić o nim jako o alkoholu etylowym. Substancja ta nie jest już alkoholem etylowym patrząc od strony cech chemicznych jak i fizycznych. Przykładowo, w stosunku do roztworów wskaźników, nie jest możliwe rozpuszczenie ich w wodzie. Konieczne jest rozpuszczenie ich w alkoholu etylowym. Po rozpuszczeniu, powstała substancja nie jest alkoholem etylowym, jest to nowa określona substancja chemiczna, związek chemiczny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy uzyskiwane z nabywanego alkoholu etylowego odczynniki chemiczne o wskazanych wcześniej czystościach (gatunkach - czysty, czysty do analizy, HPLC, spektralnie czysty, GC itp.) i stężeniach (roztwory rozcieńczone o stężeniach procentowych od 0,1% do 99,9%) muszą być oznaczane znakiem akcyzowym (banderola)?

2. Czy w związku z planową produkcją roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników Wnioskodawca jest zobowiązany prowadzić pełną ewidencje rozchodu kupowanego do ich produkcji alkoholu etylowego skoro według kodów CN produkty te nie są klasyfikowane jako alkohol etylowy?

3. Czy dla produkcji odczynników chemicznych o wskazanych wcześniej czystościach (gatunkach - czysty, czysty do analizy, HPLC, spektralnie czysty, GC itp.) i stężeniach mniejszych od stężeń pierwotnie zakupionego alkoholu etylowego (roztwory rozcieńczone o stężeniach procentowych od 0,1% do 99,9%) konieczne jest prowadzenie ewidencji rozchodu alkoholu etylowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

I. Znakowanie znakami akcyzowymi odczynników chemicznych uzyskiwanych z nabywanego alkoholu etylowego o wskazanych wcześniej czystościach (gatunkach - czysty, czysty do analizy, HPLC, spektralnie czysty, GC itp.) i stężeniach (roztwory rozcieńczone o stężeniach procentowych od 0,1% do 99,9%).

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedawanie odczynników chemicznych uzyskiwanych z nabywanego alkoholu etylowego o wskazanych wcześniej czystościach (gatunkach - czysty, czysty do analizy, HPLC, spektralnie czysty, GC itp.) i stężeniach (roztwory rozcieńczone o stężeniach procentowych od 0,1% do 99,9%) wyłącznie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą i wykorzystującym odczynniki wyłączenie w swojej działalności profesjonalnej z wyłączeniem rynku konsumenckiego i spożywczego nie wymaga oznaczania ich znakami akcyzowymi.

W przypadku, kiedy odczynniki chemiczne zostałyby oznaczone znakami akcyzy, okoliczność ta mogłaby błędne wskazywać na spożywcze przeznaczenie oferowanego przez Wnioskodawcę produktu.

Wnioskodawca podnosi, że zgodnie z art. 118 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: "Ustawa"): "Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są: 1) całkowicie niezdatne do użytku.". Doktryna definiuje produkty całkowicie niezdatne do użytku jako wyroby nienadające się do spożycia. Wnioskodawca podkreśla, że odczynniki chemiczne, o których mowa w niniejszym wniosku są wyrobami zupełnie nienadającymi się do spożycia przez konsumentów, a zatem nawet jeśli zostałyby uznane za "wyroby akcyzowe" powinny zostać sklasyfikowane jako całkowicie niezdatne do użytku.

W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że mając na uwadze brzemiennie art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, zdaniem Wnioskodawcy odczynniki chemiczne wskazywane przez Wnioskodawcę nie powinny być traktowane w ogóle jako wyrób akcyzowy, albowiem nie stanowią one napoju alkoholowego. TSUE w wyroku z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie C-163/09 Repertoire Culinaire Ltd v. Commissioners for Her Majestys Revenue and Customs, Zb. Orz. 2010, s. 1-12717, za alkohol etylowy uznał również wino oraz porto przeznaczone do gotowania, a nie do konsumpcji jako napój alkoholowy.

Jednocześnie jednak Trybunał wskazał, że takie wyroby zawierające w swoim składzie alkohol etylowy, ale nieprzeznaczone do konsumpcji jako napój alkoholowy, muszą być bezwarunkowo zwolnione od akcyzy na podstawie art. 27 dyrektywy strukturalnej nie tylko w państwie członkowskim produkcji, ale również w państwie członkowskim przeznaczenia. Zgodnie ze stanowiskiem doktryny towary nieakcyzowe, nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, w których zawarty jest alkohol etylowy, powinny być wolne od akcyzy i związanych z nią procedur.

Wnioskodawca pomimo uznania przez doktrynę i orzecznictwo produktów niekonsumpcyjnych jako zwolnionych od akcyzy podkreśla, że jego zamiarem nie jest występowanie o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego, czy sprzedaż odczynników chemicznych bez akcyzy. W tym względzie Wnioskodawca planuje uzyskiwać odczynniki chemiczne z alkoholu etylowego z pełną akcyzą. Wartość podatku akcyzowego byłaby uwidaczniana na fakturach VAT dokumentujących sprzedaż produktu. Oferowane produkty już jako odczynnik chemiczny dalej sprzedawane były by z uwzględnionym podatkiem akcyzowym, lecz z uwagi na ich niekonsumpcyjny charakter nie powinny być oznaczane znakami akcyzowymi, które są przeznaczone jedynie do produktów nadających się do spożycia.

II. Obowiązek prowadzenia pełnej ewidencji rozchodu kupowanego alkoholu etylowego użytego do produkcji roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników.

Zgodnie z art. 138d ust. 1 pkt 3 Ustawy: "Do prowadzenia ksiąg kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem obowiązani są: 3) podmiot zużywający. Idąc dalej art. 10 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ewidencji i inne dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy z dnia 30 grudnia 2019 r. (dalej: "Rozporządzenie") wskazuje, jakiego rodzaju aktywność wymaga prowadzenia "ksiąg kontroli". I tak, Rozporządzenie wskazuje na:

1.

"księga kontroli przerobu alkoholu etylowego określonego w poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy, zwanego w niniejszym rozdziale "alkoholem etylowym", na ocet;

2.

księga kontroli rektyfikacji i odwadniania alkoholu etylowego;

3.

księga kontroli produkcji i rozlewu napojów spirytusowych określonych w poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych w niniejszym rozdziale "napojami spirytusowymi";

4.

księga kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego prowadzona przez gorzelnię".

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca który wytwarza roztwory mianowane soli, kwasów i zasad oraz roztwory wskaźników na drodze przemian fizykochemicznych innych niż rektyfikacja i odwadnianie alkoholu etylowego, jego zdaniem nie jest zobowiązany do prowadzenia księgi kontroli.

Idąc dalej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że brak obowiązku prowadzenia ksiąg kontroli oparty jest ponadto na niemożliwości zaliczenia Wnioskodawcy do "podmiotu zużywającego". Zgodnie z art. 2 ust. 22 pkt 2 Ustawy za podmiot zużywający rozumie się "podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia".

Wnioskodawca do produkcji roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników, które nie są alkoholem, korzysta z alkoholu etylowego z zapłaconą pełną kwotą akcyzy, a zatem nie korzysta z wyrobu akcyzowego objętego zwolnieniem od akcyzy.

Wnioskodawca w tym miejscu podkreśla, że jego zamiarem nie jest występowanie o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego. Wartość podatku akcyzowego byłaby uwidaczniana na fakturach VAT dokumentujących sprzedaż produktu.

III. Obowiązek prowadzenia pełnej ewidencji rozchodu kupowanego alkoholu etylowego użytego do produkcji odczynników chemicznych o wskazanych wcześniej czystościach (gatunkach - czysty, czysty do analizy, HPLC, spektralnie czysty, GC itp.) i stężeniach mniejszych od stężeń pierwotnie zakupionego alkoholu etylowego (roztwory rozcieńczone o stężeniach procentowych od 0,1% do 99,9%).

Zgodnie z art. 138d ust. 1 pkt 3 Ustawy: "Do prowadzenia ksiąg kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem obowiązani są: 3) podmiot zużywający. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że brak obowiązku prowadzenia ksiąg kontroli oparty jest ponadto na niemożliwości zaliczenia Wnioskodawcy do "podmiotu zużywającego". Zgodnie z art. 2 ust. 22 pkt 2 Ustawy za podmiot zużywający rozumie się "podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia".

Wnioskodawca do produkcji wskazanych powyżej odczynników chemicznych korzysta z alkoholu etylowego z zapłaconą pełną kwotą akcyzy, a zatem nie korzysta z wyrobu akcyzowego objętego zwolnieniem od akcyzy. Wnioskodawca w tym miejscu podkreśla, że jego zamiarem nie jest występowanie o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego.

Wartość podatku akcyzowego byłaby uwidaczniana na fakturach VAT dokumentujących sprzedaż produktu. Nie jest to alkohol etylowy pozbawiony akcyzy, a tylko w takim przypadku księgi kontroli powinny być prowadzone.

Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że takowych ksiąg nie jest zobowiązany prowadzić.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722; zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym"), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

* w pozycji 17, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

* w pozycji 18, pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe;

* w pozycji 43, bez względu na kod CN - alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1) wymieniono:

* w pozycji 17, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

* w pozycji 18, pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12, 17 i 22a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

* podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

* znaki akcyzy - znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a.

podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b.

legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży;

* zużywający podmiot gospodarczy - podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1079, 1214, 1495 i 1655), którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl natomiast art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony; (...) - art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie - art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew - art. 93 ust. 2 ustawy.

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy - art. 114 ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono;

* w pozycji 5, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

* w pozycji 6, pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7.

podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 (art. 116 ust. 1 ustawy).

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży - art. 116 ust. 3 ustawy.

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia zgodności ze stanem faktycznym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy - art. 116 ust. 5 ustawy.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej - art. 116 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 117 ustawy:

1. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

2. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1.

importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2.

przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3.

przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 120 ust. 1-3 ustawy:

1. Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

2. Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

3. Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

1.

jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

2.

przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz

3.

posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także

4.

przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Stosownie do art. 138d ustawy:

1. Do prowadzenia ksiąg kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem obowiązani są:

1.

podmiot prowadzący skład podatkowy;

2.

podmiot produkujący alkohol etylowy poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 4-5;

3.

podmiot zużywający.

2. Księgi kontroli, o których mowa w ust. 1, powinny umożliwiać w szczególności:

1.

ustalenie ilości alkoholu etylowego wytworzonego, przetworzonego, przerobionego na ocet, znajdującego się w magazynie, oczyszczonego, skażonego, rektyfikowanego, odwodnionego, rozlanego w opakowania jednostkowe oraz zniszczonego;

2.

określenie kwot akcyzy;

3.

ustalenie miejsca i daty wytworzenia alkoholu etylowego, jego przetworzenia, przerobienia na ocet, dokonania obrotu nim w magazynie, jego oczyszczenia, skażenia, rektyfikacji, odwodnienia, rozlania go w opakowania jednostkowe oraz zniszczenia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowanego na skutek uzupełnienia wniosku) wynika, że Wnioskodawca nie jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Wnioskodawca zamierza z wykorzystaniem nabywanego alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą wytwarzać odczynniki chemiczne, roztwory mianowane soli, kwasów i zasad oraz roztwory wskaźników.

Na zapytanie Organu o jednoznacznie i niebudzące wątpliwości wskazanie kodów CN produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów z wykorzystaniem nabywanego alkoholu etylowego, będących przedmiotem zapytania (odczynników chemicznych, roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników), Wnioskodawca wskazał następujące kody CN wytwarzanych wyrobów z wykorzystaniem nabywanego alkoholu etylowego - odczynników chemicznych, roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników:

* kwas solny r-r w etanolu - 2806 10 00,

* potasu wodorotlenek r-r w etanolu - 2815 20 00,

* sodu wodorotlenek r-r w etanolu - 2815 12 00,

* czerwień lub błękit r-r w etanolu - 3822 00 00.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wszystkie te wyroby są po ich wytworzeniu substancjami chemicznymi innymi niż alkohol etylowy. Po uzyskaniu odczynników chemicznych, roztworów mianowanych soli, kwasów i zasad oraz roztworów wskaźników alkohol wykorzystany do ich produkcji zatraca swoje właściwości i nie można mówić o nim jako o alkoholu etylowym. Substancja ta nie jest już alkoholem etylowym patrząc od strony cech chemicznych jak i fizycznych.

W świetle tak przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca z nabywanego alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą będzie wytwarzał wyroby nieakcyzowe, tj. wyroby, które zgodnie z przedstawioną przez Wnioskodawcę klasyfikacją, nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy, a w konsekwencji także w załączniku nr 2 i 3 do ustawy.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, że Wnioskodawca zgodnie z przedstawionym opisem sprawy będzie wytwarzał wyroby nieakcyzowe (klasyfikowane do kodu CN 2806 10 00, 2815 20 00, 2815 12 00, 3822 00 00) oraz treść art. 92, art. 93, art. 47 ust. 1, art. 114 i art. 138d, stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie obowiązany oznaczać przedmiotowych wyrobów nieakcyzowych znakami akcyzy i nie będzie obowiązany prowadzić ewidencji rozchodu alkoholu etylowego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionych we wniosku pytań uznać należy za prawidłowe.

Końcowo zwrócić należy uwagę że dla podatku akcyzowego zasadnicze znaczenie ma klasyfikacja danego wyrobu wg Nomenklatury Scalonej (CN). Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej (CN) podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta, oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że określony towar zawsze jest klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem innych, które mogłyby być brane pod uwagę, bez względu na nazwę handlową czy też deklarowane przez producenta przeznaczenie wyrobu. Dla każdego towaru w oparciu o jego immanentne cechy jest przypisany odpowiedni kod CN, który co do zasady, umożliwia bądź też uniemożliwia uznanie danego wyrobu za wyrób akcyzowy.

Równocześnie Organ podkreśla, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) i opiera się wyłącznie na klasyfikacji CN przedstawionej przez Zainteresowanego w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Nie jest tym samym uprawniony do weryfikacji czy też samodzielnej zmiany klasyfikacji przedstawionej przez Zainteresowanego we wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy (w analizowanej sprawie m.in. przedstawiona klasyfikacja CN) będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy (w tym odmienna klasyfikacja CN przedmiotowych wyrobów), interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W związku z powyższym Organ zastrzega, że niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację CN wskazaną przez Zainteresowanego, zgodnie z którą wytwarza z nabywanego alkoholu etylowego wyroby nieakcyzowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl